Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maxx

Maxx

23-01-2010 om 11:07

Geld vragen voor verjaardag

Mijn zoon geeft binnenkort een verjaardagspartijtje.
Als cadeautje wil hij het liefste geld omdat hij aan het sparen is. Maar ik twijfel of dat bij een kinderfeestje gepast is.
Kan hij dit vragen? En kan ik dat zo op de uitnodiging zetten?
Maxx


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

als je dan al geld vraagt moet je erbij zeggen wat het doel is. Je hebt het over een kinderfeestje nou daar horen kinderfeestachtige kadootjes bij. Samen geld inzamelen en dan iets speciaals duurs er voor kopen snap ik ergens nog wel - ook al vind ik dat ook te veel om aan je gasten te vragen - maar zomaar geld voor op de spaarrekening vind ik niet gepast.

het idee alleen al dat er op een kinderuitnodiging een envelopje staat, echt fout.

Maxx

Maxx

23-01-2010 om 12:51

Pelle

Hij spaart voor een Nintendo DS.
Op zijn leeftijd geeft hij niet zo veel om de "kleine" cadeautjes. Dat heeft niet te maken met verwend zijn, maar puur met belangstelling. Pennen, playmobile dat soort dingen boeit hem niet zo. Dus dan is het eigenlijk zonde van het geld als kinderen dan met zoiets aankomen.

angel3

angel3

23-01-2010 om 13:43

Ben er dubbel in

ik vind het voor kinderfeestjes ook echt niet leuk/gepast.
Ik snap het wel dat ie wil sparen maar toch. Ik vind ook dat kinderen moeten leren dat ze blij moeten zijn met wat ze krijgen. Dus geen belangstelling?
Dat kun je toch sturen?
Houdt ie dan echt alleen maar van DS'en ?
Knutselen? buiten spelen? water duik ringen? dat soort spul.... fotolijstjes om zijn kamer op te pimpen, posters. Er zijn zat leuke dingen te bedenken volgens mij voor een kinderpartijtje...

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2010 om 14:30

Bij kinderpartijtjes

ben ik er niet voor. Bij de gewone visite wel, maar niet bij een partijtje. Het is heel lastig om een klein bedrag te geven als je even niet meer hebt, terwijl een klein cadeautje heel wat kan lijken. Niet dat ik goedkope troep zou geven, maar dat hoeft ook niet persé zo te zijn met een klein bedrag. Nee dus, ik vind het niet de bedoeling.

Anonix

Anonix

23-01-2010 om 14:59

He.. getsie..

Nee hoor. Ik vind het niks. Zelden geeft ik geld als kado, maar aan een kind zeker niet! Waarom vraagt hij geen dingen voor z'n DS? Extra pennetje, hoesje, schermbeschermers, Nintendo-tijdschrift, etc.

Ben erg blij dat mijn kinderen -ondanks andere interesses- nog erg verrukt zijn met een stuiterbal, puntenslijper of scheetkussen. Al moet ik zeggen dat het 'mooiste' kado de tekening was die een groepje klasgenootjes voor mijn zoon had gemaakt!

Nasha 1st

Nasha 1st

23-01-2010 om 15:10

Bonnen

vind ik dan ook een uitkomst. Als kinderen nu echt perse willen sparen voor iets....dan wil ik best een bon met 5 of 7,50 opladen....sommige kadootjes zijn nu eenmaal prijzig....

Linda99

Linda99

23-01-2010 om 15:34

Bon

Een bon is inderdaad de beste oplossing. Je maakt er vaak ouders ook blij mee door dat te vragen, scheelt een hoop geslenter door een speelgoedwinkel op zoek naar het juiste en betaalbare cadeau.

Wat wel handig is om een bon van een specifieke winkel te vragen. Dochter kreeg bonnen van twee verschillende speelgoedwinkels wat helaas dus niet bij elkaar opgeteld uitgegeven kon worden voor iets groots.

Puck

Puck

23-01-2010 om 16:07

Wel geld

Op de uitnodiging erbij schrijven zou ik niet doen, laat kinderen die uitgenodigd worden gewoon zelf de keuze wat ze willen geven. Als er gevraagd wordt wat je kind wil hebben kun je altijd zegen dat je kind ergens voor spaart.
Bonnen vind ik juist helemaal niet makkelijk. Van kind A krijg je 'm van de Intertoys, vriendje B komt met een bon van de Bart Shit en vriendje C heeft een bon bij zich van Top1Toys. Dat is dus juist niet makkelijk. Als er geld gevraagd wordt geef ik ook geld ondanks dat ik zelf een cadeautje leuker vind. Het gaat tenslotte om waar je de jarige het meeste blij mee kunt maken en dan moet je wat je zelf leuk vind maar even aan de kant zetten vind ik. Opmerkingen als: "dat vind ik niet leuk om te krijgen, kun je geen knutselspullen geven", tja zal de jarige dat leuk vinden?

Nasha 1st

Nasha 1st

23-01-2010 om 16:36

Goed idee pelle!

Dat kan natuurlijk ook! Of je zegt er speciaal de winkel bij....(want daar heeft hij er al meer van ofzo zeg je dan)

Heidi

Heidi

23-01-2010 om 16:54

Hier vanaf ongeveer 7 jaar

vragen de jongens geld voor hun verjaardagen. Ze hebben dan al alle, knex, lego en playmobiel....van rond de 7 euro en ze houden hier niet van knutselen. Dus hier wordt ook geld gegeven.
Ik vind het geen probleem, ik vind het juist zonde van het geld als er weer actionprullen voor worden gekocht. Dat is snel kapot.

We verzamelen dan losgeld en stoppen het in een potgel, dan mag de ontvanger lekker kliederen om het er uit te halen.
Bij oudste doe ik het in een doorzichtige plastic beker gevuld met gele gel, met wat scheerschuim erop, ingepakt in cellefaan dan heb je een pilsje, vinden ze ook leuk om te krijgen. Is weer eens wat anders dan een envelop.

tonny

tonny

23-01-2010 om 17:08

Aha

dus voor kinderfeestjes is het een goed idee om een surprise met daarin geld te geven. Dan maak je je er niet te gemakkelijk af, en het is toch geld

Tja, of een pilsje nou de beste verpakking is voor iemand van 7, daarover zullen de meningen verschillen; er is hier ook al strijd geleverd over chocoladesigaretten.

Ik vind dat bevriesidee van Pelle super zeg! Daar zijn vast nog wel wat leuke variaties op te verzinnen.

Oh ja, als je kind geld krijgt, leer dan even dat-ie dat niet gaat tellen waar de visite bij staat. "Kijk eens mam, ik heb al ...' Grr, zo uitsloverig. En ook totaal niet leuk voor kinderen die minder ruim in het geld zitten.

Geld krijg je in een enveloppe en die maak je pas open als de visite weg is. Da's bij grote mensen ook zo.

Sera

Sera

23-01-2010 om 17:54

Niet vragen

Ik zou geen cadeau suggestie op de uitnodiging zetten. Dat vind ik sowieso heel raar en al helemaal bij kinderen. Als mensen je vragen wat je kind wil hebben dan zou je wel als suggestie geld kunnen geven of een cadeau bon. Inderdaad zou ik er dan wel bij zeggen waar het kind voor spaart. Niet zelf vragen in elk geval. Dat is niet echt netjes.

Overigens hier vragen ouders bijna nooit wat het kind wil hebben. Meestal als mijn kinderen jarig zijn en een feestje geven bellen de ouders van de genodigden niet om te vragen wat mijn kinderen zouden willen. Het is dus altijd een verrassing wat ze krijgen. Zelf bel ik eigenlijk ook nooit andere ouders op om te vragen wat hun kind wil. Ik vraag mijn kinderen of ze een leuk idee hebben voor hun vriendje en dan zoeken we wat uit in de speelgoedwinkel. Als ik zou weten dat een vriendje geld zou vragen dan zou ik het wel geven maar dat weet ik dus eigenlijk nooit. We verzinnen altijd zelf wat.

Mijn kinderen vinden alles wel leuk om te krijgen. Niet dat ze overal even veel mee zullen spelen maar op het moment van krijgen vinden ze alles leuk.

Verder ben ik het met Tonny eens. Ik leer mijn kinderen ook altijd dat ze nooit mogen krijgen hoeveel ze gekregen hebben aan geld. Ze krijgen vooral van familie nog wel eens een centje en ze weten inmiddels dat ze niet mogen kijken wat ze hebben gekregen omdat dit niet netjes is.

angel3

angel3

23-01-2010 om 19:47

Verschil bon of geld?

wat is in hemelsnaam het verschil? de suggestie dat er enige moeite is gedaan? verder is het gewoon geld een bon dus dat maakt niks uit.

Pien

Pien

23-01-2010 om 20:24

Ja hoor

Hier op kinderfeestjes geen enkel probleem, zeker vanaf groep 7 is het hier heel gebruikelijk om geld te geven. Bedrag wisselt van 5 tot 7,50 euro, leuke kaart erbij. Heb het op uitnodigingen ook voorbij zien komen, vaak ook met het spaardoel erbij.
OT Wat ik heel praktisch vond was het bonnenboekje van een jarige; kon je een bonnetje uit een boekje scheuren met de wens van de jarige. Er zijn vast mensen die dit niks vinden maar ik kon doelgericht naar de winkel en de jarige kreeg wat hij/zij graag wilde. Mijn kinderen hadden niet zulke gerichte wensen en hebben dus nooit zo'n boekje kunnen samenstellen.

Amarins

Amarins

23-01-2010 om 21:08

Ben blij

met cadeau-suggesties. Ik laat mijn kinderen altijd even informeren wat de jarige wenst of leuk vindt, en toen ze jonger waren informeerde ik bij de ouder. Dat bespaart mij een treurige zoektocht bij Bart, Blokker of Intertoys. Ik vind bonnen of geld prima, zeker vanaf groep 7.

Vraagje

wanneer vieren kinderen geen kinderfeestje meer ? Hoe oud zijn ze dan ongeveer, jaartje of 10 ofzo ? En wat doen ze dan, bioscoop, bowlen ?? En dan is geld vragen gangbaar ?

ik zie telkens kinderen van mijn dochters leeftijd voor mij van een jaar of 6, 7 dus, vandaar dat ik er niets mee heb. Die meisjes zijn nog zo blij met een boa of een zelfmaak-setje.

Fraz

Fraz

23-01-2010 om 21:52

Vind het niet leuk

zowel een bon niet als geld niet. Hier is het in ieder geval niet gebruikelijk (kind van 8 en 10). Als meiden wat ouder zijn dan komen de frutsels voor de kamer, de sieraden, badschuim en dat soort werk en mijn zoon van 8 is bijvoorbeeld heel blij met stripboeken, spelletjes etc.

Roos Vicee

Roos Vicee

23-01-2010 om 23:09

Altijd lastig

Bij de oudsten ben ik pas geld gaan geven toen ze idd een jaar of 10 werden. Bij jongste (nog 8) is dat nu al aan de gang. Gelukkig is het vanaf de leeftijd van 9 á 10 jaar haast gewoonte om geld te geven. Want aangezien men hier (al jaren) cadeautjes van 2 euro vijftig tot hooguit 4 euro geeft, krijgen ze toch wel vaak 'troepjes' of dezelfde lego- en of playmobieldoosjes. Zoon heeft ooit eens op een verjaardagspartijtje 4 dezelfde doosjes playmobiel gekregen. Dat was niet echt leuk. Voor zoon niet maar voor de gevers ook niet.
Dus wat wij zelf nu tegenwoordig doen is een kleinigheidje beplakken met een paar losse euro's en dat leuk inpakken. Surprises maken vind ik onzinnig. Het geeft een hoop troep en je krijgt al snel dat het altijd dezelfde soort 'grapjes' worden. Moet er persoonlijk niet aan denken dat zoon straks als hij jarig is een aantal van die viezige gelcadeautjes gaat krijgen. Die gaan gelijk open en het geld moet er direct uitgehaald worden met het gevolg dat alles onder de gel komt te zitten.

Maxx

Maxx

23-01-2010 om 23:19

Reactie

Het is ongezellig. Dat vind ik zelf ook.
Maar vorig jaar hebben we meegemaakt dat zoon allemaal dingen kreeg waar hij geen belangstelling voor had. Zonde van het geld denk ik dan. Sommige dingen heb ik later weggegeven of weggegooid. Zoon wordt overigens 10 jaar.
We gaan toch in de uitnodiging zetten dat hij liefst een bijdrage wil voor zijn grote spaardoel.
Iedereen bedankt voor het reageren!
Maxx

Roos Vicee

Roos Vicee

23-01-2010 om 23:25

Maxx

Sorry was even vergeten op je eigenlijke vraag te antwoorden. Maar idd, zet het gewoon op de uitnodigingen. Eventueel een zinnetje met daarin dat je spaart voor een DS maar dan op rijm bijv. (ben momenteel niet echt origineel dus kan geen voorbeeld verzinnen.) Of maak een leuke rebus waarin je vertelt dat je voor een DS spaart. Volgens mij houdt het dat ook vrijblijvend.

Nely

Nely

24-01-2010 om 07:46

Hier

wordt meestal wel aan de jarige (of bij kleinere kinderen aan de ouders) gevraagd wat de wensen zijn. En vanaf groep 5 ongeveer is dat toch vaak geld of een kadobon, hier zit intertoys in de buurt. Ik heb er totaal geen moeite mee om geld of een kadobon te geven, dat geef ik zelfs liever dan prulletjes die vaak snel kapot gaan. Het wordt trouwens nooit op de uitnodiging gezet, dus geen envelopje erop dus.

Zelf doen we het geld altijd in een leuke kaart met een envelop.

Claudia B

Claudia B

24-01-2010 om 09:02

Hier ook

HIer ook gerust geld als ze dat willen. Beter dan dat je iets geeft wat ze niet leuk vinden of zo stuk is.
En dat je het zelf niet leuk vindt om te geven kan ik me voorstellen, maar het gaat er toch om dat de ontvanger het leuk vindt?
En geld of een bon kun je zelf heel leuk inpakken! Vrijdag middelste zoon naar een partijtje gebracht, die jongens had ook graag geld of een cadeaubon, dus een cadeaubon, hadden ze van die grote partypoppers (waar confetti en slingers uitknallen als je ze een slag draait), daar de bon aan gedaan en later kregen we te horen dat dat toch wel het leukste cadeautje was (niet eens zozeer de bon maar de partypopper van nog geen euro ). Geld doen we ook wel in een opgeblazen ballon.
Onze zoon wordt over 3 weken 12, wil ook graag geld hebben, hij is aan het sparen voor een laptop. Van ons mag hij aan iedereen geld vragen, geen probleem.
Zoon van 9 weet niet wat te vragen. Dan liever geld of cadeaubon van de Intertoys zodat hij zelf iets groots ervoor kan kopen (lego bijvoorbeeld).

Groetjes,
Claudia

liora

liora

24-01-2010 om 10:36

Geven

Het ware idee van geven is toch dat je de ander blij maakt? Als de ander blij wordt van geld en dat vraagt, dan geef je dat toch?

Roos Vicee

Roos Vicee

24-01-2010 om 13:04

Ik kan me voorstellen

Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen lastig is om geld te geven. Soms kun je heel goedkoop aan leuke cadeautjes komen die duurder lijken dan dat ze zijn. Als je het niet breed hebt lijkt het me best mogelijk dat je bewust zoekt naar zoiets om toch niet uit de toon te vallen bij de rest van de genodigden. Ik lees hier nl bedragen van ruim 10 euro! Stel nou dat je een aantal verjaardagsfeestjes vlak na elkaar hebt dan ben je al gauw een behoorlijk bedrag kwijt als je elk kind 10 euro geeft. Vooral als je meerdere kinderen hebt die uitgenodigd worden op feestjes. Er zijn genoeg mensen die dat niet zo 123 kunnen missen.

Nasha 1st

Nasha 1st

24-01-2010 om 14:07

Voor een kinderpartijtje

hanteer ik 5 a 7,50. Dat vind ik genoeg.

Claudia B

Claudia B

24-01-2010 om 14:22

5 euro hanteer ik meestal, is het het beste vriendje van 1 van onze zoons dan ga ik daar nog wel eens overheen.

Nely

Nely

24-01-2010 om 15:19

Geen 10 euro

maar maximaal 7,50 euro hoor.

Roos Vicee

Roos Vicee

24-01-2010 om 16:27

Ik heb het niet over de action pelle

Action? Heb ik dat genoemd? Ik had het over duurlijkende cadeautjes en dat is heel wat anders dan Action'troep' (uitzonderlingen daargelaten).
Er is, wanneer je op het juiste moment op zoek gaat, heel wat Duplo/Lego en Playmobil e.d. te krijgen tegen inkoopsprijzen.
Ik ken mensen die dan hun slag slaan en een voorraadje inslaan waaruit op latere tijdstippen een geschikt cadeautje gezocht wordt.

Roos Vicee

Roos Vicee

24-01-2010 om 16:42

Trouwens,

Het is idd wel een goed idee om dan idd iets met veel kleine muntjes te gaan doen als je niet veel te besteden hebt.
'Rekening houden met' heb je mij niet 'horen zeggen'. Ik schreef alleen dat ik me kan voorstellen dat er mensen zijn voor wie het geven van geld lastig zou kunnen zijn.
Al vind ik wel dat het op de uitndogingen vermelden van een geldtip, wel heel duidelijk enkel een TIP moet zijn, dus vrijblijvend.
Zelf zie ik mijn zoon ook liever geld krijgen hoor

Jade

Jade

24-01-2010 om 20:57

Wel geld....

...als erom gevraagd wordt. Waarom mag een kind dat niet vragen en een volwassene zou dat wel mogen?? Kan ik niet rijmen eerlijk gezegd.

En aan de gever die roept: "Vind ik niet leuk om aan een kind te geven" zou ik zeggen: pak het op een leuke manier in, zodat het net lijkt of geef je een kadootje. Doe ik ook: ik pak het altijd leuk in (al zeg ik het zelf en geef dus niet een envelop met geld (want dat vind ik dan wel weer kaal)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.