Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jolanda

Jolanda

04-07-2009 om 23:47

Geld terugkrijgen van familie, aanspreken of niet?

Hoi,

Mijn zus heeft een jaar geleden 300,- van mijn man geleend.Ik was zelf een paar dagen weg en zij waren gestrand op vakantie, hadden geen geld meer, en hebben mijn man gebeld en gevraagd om een lening. Zouden het die maand erop terugbetalen. Dat is nu precies een jaar geleden. Ze hebben na een maand of 4 wel de helft terugbetaald, maar verder nog niet. Ze hadden eigenlijk geen geld en zijn toch op vakantie gegaan naar Italie.En toen was het geld plots op. Ook heeft mijn man onze zwager 900,- geleend voor het opzetten van een website voor eigen bedrijfje. Is nog steeds niet van de grond gekomen, want dan zou het in termijnen terugbetalen, maar er is nog niets terugbetaald, ook meer dan een jaar geleden.
Nu horen we er weinig over, alleen dat ze geen geld hebben. Zwager heeft wel werk maar is geeft bakken met geld uit aan hasj( verslaafd aan). Kortom ze hebben constand geldproblemen en daardoor weer stress en ruzies. Nu merk ik dat het me gaat irriteren, dat er niets terug wordt betaald en mijn man vraagt er ook niet om. Als we dat wel doen is het antwoord dat ze wel willen maar het niet hebben.. En dan vindt mijn man het weer sneu. Maar ik niet! WIj zitten ivm de crisis dit jaar erg krap en hebben het geld gewoon nodig. Nu heb ik gister gevraagd of ze aub het geld willen terugbetalen omdat wij erg krap zitten. Ze komen morgen helpen met een verfklusje dus ik ben benieuwd wannneer we het terugkrijgen. Ben ik nu te hard om ze het te vragen terwijl ik weet dat ze nooit geld hebben? En van die verslaving aan hasj dat is al tig jaren zo, dus ik denk niet dat het volgend jaar beter gaat en we het vanzelf terugkrijgen. Mijn zus voelt zich er wel vervelend onder vermoed ik, maar zegt dat ze altijd heel weinig hebben, zij werkt momenteel niet.
Mijn man vindt dat ik het niet moet vragen. Dat ze het uit zichzelf moeten teruggeven. Hij is bang voor de goede vrede. Maar ik voel dat het te lang duurt. Ze hebben binnenkort weer vakantie en zus wil graag ergens heen. Snap ik wel maar als dat ten koste gaan van ons terug te betalen, vind ik dat niet zo netjes..Wat is julie mening?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De pest met geld lenen

is dat degene die het geld leent zich min of meer bemoeit met het koopgedrag van de lener.

Je hebt nu gezegd dat je het terug wil, aan hun om daar gehoor aan te geven. Als ik jou was zou ik het verder laten gaan, of ze betalen terug of betalen niet terug.

Ik heb het idee dat jouw zus helemaal niet zo verstandig om kan gaan met geld inkomsten/uitgaven en daarom had je ook geen geld moeten lenen aan haar. ALS je dan al geld een keer wil lenen aan iemand zorg dan dat je dat alleen doet aan iemand die redelijk goed met geld kan omgaan en je het geld dus ook naar alle waarschijnlijkheid terug gaat zien (zo werken banken ook).

Mijn oplossing voor dit probleem zou zijn:

a. NOOIT meer geld aan iemand lenen, gewoon principieel nooit meer.
b. haar een bon kado doen met daarop "E 150 kwijtschelding openstaande lening" en erbij zeggen dat jullie komende 2 jaar geen kadootjes aan ze geven op verjaardagen etc.

Ik zou

er na zoveel tijd wel om vragen en daarin kun je ook aangeven dat je ook wel snapt dat het openstaande bedrag niet ineens terug betaald kan worden. Stel een afbetalingsregeling voor.

GR Pham.

MaximeM

MaximeM

05-07-2009 om 10:23

Eens met manda

Hoi Jolanda,

Tja, je zit nu in een lastige situatie, maar ik zou het er wel met zwager en zus over hebben. Ze verschuilen zich constant achter dat ze nu geen geld hebben maar dat klopt natuurlijk niet helemaal. Ze hebben wel geld maar daar andere prioriteiten voor (vakantie, hash) Je had bijna al van te voren kunnen weten dat dit mis zou gaan. (maar goed, daar heb je nu niets meer aan) Regel een afbetalingsregeling van bijvoorbeeld 25 euro per maand, vraag of ze hiervan een automaat op hun rekening willen maken, zodat dat er meteen afgaat als ze hun salaris krijgen. JIJ zit nu ook krap dankzij hen. En zo'n vakantie?? Dat gaan ze dus van jullie geld betalen ? (ja zo krijg je ruzie dus, je kan niet eens normaal je eigen geld terugvragen)
Wij hebben zelf ooit zo'n situatie gehad. Geld geleend (2000,- gulden) en nooit terug gekregen. Van een kale kip kan je niet plukken, maar zo kaal waren ze achteraf niet, een betalingsregeling had ik ze toen ook kunnen voorstellen, mensen hebben altijd nog wel wat geld, maar gewoon niet de intentie netjes hun schulden af te betalen. BAh, wij konden een paar jaar later gewoon niet op vakantie (meerdere jaren achtereen) en dan voelt het heel rot dat je ergens nog 2000,- hebt uitstaan waar je naar kunt fluiten. Vriendschap is er met deze persoon dus helemaal niet meer en lenen heb ik NOOIT meer gedaan. Of ik besluit iets weg te geven, als iemand wat nodig heeft, maar lenen, daar begin ik niet meer aan.

Trouwens, dat verfklusje waar ze mee komen helpen, kan je daar voor in de plaats niet iets verzinnen? (zoveel uur helpen is 50 euro afbetalen?)

Maxime

Oh sorry

ja ik zie het nu pas, het is 1050 en geen 150. Ik dacht dat die 900 al wel terug betaald waren.

nee dat kan je niet zo even kwijtschelden. He gadver zeg, wat een gedoe, inderdaad een afbetalingsregeling aanbieden. Elke maand E 100. geld lenen voor het opstarten van een bedrijfje, nee sorry daarvoor moet hij echt bij een bank aankloppen, dan wordt er gevraagd naar een bedrijfsplan.

niet zo handig dit allemaal, nooit meer lenen is een heel prettig principe. Ik geef nog liever een keer geld (of een ding) bij hoge nood dan dat ik het leen.

margje van dijk

margje van dijk

06-07-2009 om 11:48

Nee

Ik zou het niet terugvragen.

Ik zou mezelf verwijten dat ik het niet had moeten lenen als ik het zelf niet kon missen.

Net als anderen in deze draad ben ik van mening dat je niet aan familie en vrienden moet gaan lenen, omdat je daarmee de relatie die je met ze hebt op het spel zet.

De enige vorm van 'lenen' is dan verkapt schenken. Mensen vragen niet zomaar om hulp, en als je denkt dat je ze echt helpt met een bijdrage, dan geef je die bijdrage zonder te verwachten dat ze het terug te betalen. Dat vertel je er natuurlijk niet bij, maar ik zou nooit gaan vragen 'wanneer ze het nu eens terug gaan betalen'. Als je daar geen vrede mee kunt hebben, moet je er niet aan beginnen.

Ik heb in het verleden vaak geld geleend aan mensen, maar altijd met in mijn achterhoofd: het kan goed zijn dat ik het nooit terugkrijg. Als ik daar mee kon leven, leende ik het ze. Anders niet.

Ik was natuurlijk geen filantroop in de zin dat iedereen wel geld van me los kon peuteren wat ik nooit terug zou krijgen. Maar soms heb je wel eens dat je mensen met iets ziet modderen wat zo makkelijk opgelost zou kunnen worden met een beetje geld.

Ik heb het bedrag meestal niet in korte tijd terug gekregen, maar in alle gevallen heb ik wel later 'gestes' ontvangen in een andere vorm. Daar doe ik het ook wel voor.

Kortom, mijn motto is: nooit geld aan bekenden lenen dat je zelf niet kunt missen. En als je het wel kunt missen: vraag het nooit terug. Het komt terug of het komt niet terug, maar je gaat daarover geen goede relatie op het spel zetten.

Margje

Jolanda

Jolanda

06-07-2009 om 12:07

Ja, wie zet de goede relatie op het spel?

Dank voor jullie reacties. Tja, ik heb het geld ook niet geleend, dat was mijn man, zonder overleg geleend dus. Hij voelt het als zijn geld, dus heeft mij niets gevraagd. Vind ik ook niet correct hoor, en ook niet dat mijn zus niet mij, maar mijn man belt voor geld.
Maar ja, dat is achteraf gepraat, is al gebeurd. Ik vraag me af wie de goede relatie op het spel zet, de lener of de verstrekker. Want hier is het uit goodwill geleend.Maar nu wij het zelf echt nodig hebben wil ik het gewoon terug. Man kan het dan wel aan ze geleend hebben ;maar het is ook mijn geld. Ik kan nu zelf bep. dingen niet doen, zitten erg krap. Anders hadden ze het wel wat later mogen betalen. Is het raar dat als je het nodig hebt het terug vraagt? Maar het is een les, en zal dit ook zo met mijn man bespreken.

Jolanda

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-07-2009 om 14:09

Wel terugvragen

Anders dan Margje, ik zou het wel terugvragen. Het is jouw geld, je hebt het nodig, en dat je het beter niet had kunnen uitlenen is zeker waar, maar daar heb je nu niks meer aan.

Ik ben het wel eens met Margje dat je beter geen geld kunt uitlenen aan familie en vrienden. Juist vanwege dit soort dingen.
Lenen doe je bij de bank. En als de bank je geen geld wil geven dan is daar meestal een goede reden voor, namelijk dat de bank denkt dat het geld niet terug zal komen.

Terug vragen

Wij hebben het ook meegemaakt. Broer van mijn man had geld geleend (voor mijn tijd zeg maar) en betaalde dat steeds maar niet terug.
Toen mijn man en ik gingen samenwonen, wilde mijn man dat geld toch eindelijk wel eens terug hebben (en konden het ook goed gebruiken voor de inrichting etc). Er toen om gevraagd. Broer was wel boos (had het ook niet, maar kon wel een mega dakkapel op zijn huis zetten) en uiteindelijk heeft mijn man het teruggehad.
Zeker omdat het bij jullie om een flink bedrag gaat, zou ik het wel terugvragen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.