Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Geld geleend

Hallo allemaal,

Ik heb geld geleend aan mijn zus,ze ligt in scheiding , woont niet meer bij haar man, hun huis staat te koop maar de huizen markt staat bijna stil.

Nu mijn vraag, is het verstandig om het bij de notaris vast te laten leggen dat ik geld heb geleend.
Ik krijg het wel terug zijnertijd als het huis is verkocht en ze de overwaarde heeft ontvangen, maar stel dat haar iets overkomt dan heb ik geen poot om op te staan.
Wat is verstandig,..ik wil ook weer niet te zakelijk overkomen naar mijn zus toe, maar toch...
Kunnen we zelf iets opstellen, maar is dat rechtgeldig?
wie weet hier meer van af?

vriendelijke groet, fon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

18-02-2009 om 11:58

Onderhands opmaken

is rechtsgeldig als je er 2 handtekeningen van iemand anders dan jij en zus op hebt staan.
Iets in de trand van:
Ik, naam zus, verklaar hiermee goed te zijn voor..... (bedrag in cijfers en in letters)...
en dan handtekeningen, plus naam

Vastleggen

Ik zou dat zeker schriftelijk vastleggen, en ja, dat kan je zelf. Even op papier zetten wat er geleend is en onder welke voorwaarden, wanneer het wordt terugbetaald, en van beide partijen voor- en achternaam en adres opnemen. Datum erop, en beiden tekenen. En jij houdt het origineel en zus krijgt een kopie.

Vastleggen bij de notaris kan ook natuurlijk, maar die lui zijn nogal prijzig, over het algemeen.

Groeten,

Temet

Nav ishtar

Ishtar, waarop zouden er twee handtekeningen van buitenstaanders op moeten staan?

getuigen zijn nooit weg natuurlijk, maar nodig lijkt het me niet: afspraak is afspraak, ook zonder pottenkijkers.

Groeten

Temet

ishtar

ishtar

18-02-2009 om 12:11

Temet

juist voor het geval er iets met zus of Fonnie gebeurt, zijn 2 buitenstaanders handig om te bewijzen dat het echt zo is. Anders kan 'iedereen wel zo'n papiertje' maken. Fonnie en zus kunnen het prima zelf aan.
Ik meende dat dit voor onderhandse 'testamenten', codicillen ed zo was, dus ik ging er van uit dat dit voor rechtsgeldige bewijskracht nodig was.

Hilde

Hilde

18-02-2009 om 12:17

Geen getuigen nodig

volgens mij (toch niet in België).
Ik heb het ook zo gedaan toen ik geld nodig had om een huis te kopen en nog niet het geld had van het gemeenschappelijke huis. Gewoon schriftelijk vastleggen en beiden ondertekenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.