Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tanneke

Tanneke

07-03-2010 om 02:36

Gehaktballen

Dag allemaal,

Heeft iemand een goed recept voor gehaktballen, die niet droog zijn?
Wat ik ook doe, mijn balletjes worden nooit zo lekker als die van mijn oma!
Vorige week overleed mijn oud tante op 88 jarige leeftijd en zij was eigenlijk de laatste in de familie die nog van die ouderwetse Hollandse kost kookte en af en toe een paar balletjes aan me meegaf.
Soms verlang ik echt naar zo'n ouderwetse aardappel, bloemkool, gehaktbal maaltijd die mijn oma kon maken en die ik nooit hetzelfde krijg.
Van dat ouderwetse oma-eten, als je begrijpt wat ik bedoel...
Mijn gehaktballen zijn altijd droog en ik heb eigenlijk ook altijd hele rare jus en ik weet gewoon niet wat ik fout doe.
Er gaat een eitje door, wat paneermeel, dat soort dingen, maar hoe braden jullie die dingen?Ik doe ze dus gewoon in een koekenpan.

Toen mijn tante dus vorige week overleed en we een doosje gehaktballetjes in haar vriezer vonden met mijn naam erop, heb ik wel even staan janken.En ik besefte me ook ineens dat we die balletjes nooit meer proeven!
Kan het niet goed uitleggen denk ik.Ik bedoel van dat ouderwetse oma-eten dat altijd naar thuis smaakt...

Zucht....

Wie oh wie begrijpt het en weet hoe het moet?

Tanneke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De kunst

de kunst van een lekkere gehaktbal zit hem in het ballen draaien.Deze tip kreeg ik ooit van een oud tante van mij( beroemd om haar heerlijke ballen).
Gehakt-paneermeel-ei-kruiden goed mengen.
Daarna een ronde bal draaien en plat slaan,daarna weer stevig draaien en platslaan,dit herhaal je een keer op zes.
door het stevig draaien en platslaan haal je de lucht uit de gehaktbal en word het een compacte bal zonder lucht er in,als er namelijk lucht in blijft zitten krijg je droge ballen.
vervolgens in de braadpan aanbakken tot hij rondom bruin is,en dan het bakvet aanlengen met water (en eventueel een zakje poederjus),zodat de bal onder de jus kan gaarsudderen,als de bal half boven de jus uitkomt word hij ook droog.

succes!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-03-2010 om 10:25

Niet in koekepan

maar zoals sus-anne ook schrijft: in de braadpan, en na het aanbraden water erbij doen en met de deksel erop laten sudderen.

Marie E

Marie E

07-03-2010 om 10:46

Mijn recept

Ook mijn gehaktballen waren altijd: te droog, vielen uit elkaar, te hard, etc. Manlief was er altijd veel beter in.

Dit recept is een vrije vertaling naar iets wat ze in de keuken van De Librije tussen de middag eten.

En verder vooral oefenen! En er bij blijven natuurlijk!

pond gehakt half om half (rund- en varkens, is minder droog)
ei
paneermeel
zout, peper, scheutje ketjap
boter
braadpan

roer de paneermeel door het ei (consistentie van stevig cakebeslag),
zout, peper en scheutje ketjap erdoor,
gehakt erdoor kneden
met koude, vochtige handen ballen draaien,
ballen in ijskast laten rusten (hoeft niet, blijven ze wel mooier in vorm)

boter in braad pan verhitten
ballen rondom aanbraden,
wat water erbij en ong. 15-20 min. laten sudderen, wel af en toe omdraaien

Als je knapperige ballen wilt, geen water toevoegen maar balletjes bakken. Heb je alleen geen jus.

Succes!

Gehakt

Wat voor gehakt gebruik je? half om half is echt het lekkerst en niet droog. En niet te lang braden.

reina

reina

07-03-2010 om 11:39

Belangrijk

Vooral stevige ballenmaken, losse ballen worden vaak droog. Ik bak ze meestal gewoon in de koekenpan, maar dan wel met een deksel erop.Je kunt ze evt afgaren in de oven, maar dan niet te heet.

Mannen kunnen dat

Ik laat mijn man ook altijd de balletjes voor de soep draaien. Worden veel lekkerder.
Zelf gebruik ik half-om-half gehakt en evenveel rundergehakt door elkaar. Dus zeg maar 1/4-3/4 gehakt. Voor de smeuïgheid wil een geraspt uitje erdoor ook wel helpen. Bruin aanbraden en dan sudderen.

Mover

Mover

07-03-2010 om 15:29

"de universele gehaktbal"

Ronald Giphart: De bal der ballen is ontstaan door uit twaalf traditionele Hollandse gehaktbalrecepten (van internet) een gemiddelde gehaktbal te braden.
Bij het bepalen van dit ideale (?) recept zijn alle ingredienten geschrapt die maar een keer werden genoemd, van de rest is het gemiddelde genomen.
225 gr halfomhalf gehakt
225 gram rundergehakt
2 sneetjs out witbrrod
4 eetlepels melk
1 ei
1 ui
zout
1,5 eetlepel grove mosterd
gemalen peper
1 theelepel kerriepoeder
1 theelepel cayennepeper
2 eetlepes ketjap manis
foelie
1 pot vleesfond (380 ml)
2 eetlepels bloem
nootmuskaat
50 gr boter
Snij korsten van het brood en leg brood in een kom. Doe er melk bij en prak het ei erdoorheen. Versnipper de ui en fruit ze kort. Kneed gehakt met brood, gefruite uisnippers, kerrie, cayennepeper, ketjap, mosterd en ootmuskaat tot een egale massa. Laat dit minimaal een half uur rusten in de koelkast. Draai niet al te dikke en niet al te dunne ballen. Bestrijk de ballen met de bloem en strooi er een beetje peper over. Verhit de boter en braad de ballen rondom bruin aan. Giet vervolgens de vleesfond erbij, samen met wat foelie. De braadtijd is ongeveer 45 min. op een laag vuur. Af en toe keren. Deksel schuin op de pan.
Ronald Giphart "Keukenprins" 100 dagen lezen en schrijven over eten.

Maxime.M

Maxime.M

07-03-2010 om 19:53

Kleine balletjes

Hoi,

Ik maak eigenlijk altijd kleine gehaktballetjes (formaat pingpongbal) omdat ze dan sneller klaar zijn en voor mijn gevoel ook niet droog. Ik doe er een eitje bij, kruidenpaneermeel, scheutje ketjap en wat gehaktkruiden. Ik kneed ze ook weer niet superstevig trouwens en bak ze in de koekenpan. Ik gebruik half om half gehakt.

Maxime

Agnet

Agnet

07-03-2010 om 20:06

De tip die ik ooit kreeg

en die maakte dat mijn ballen sindsdien altijd lukte is: 10 minuten per kant. Ik zat altijd een beetje te goochelen met de tijd en ging halverwege de bal doorsnijden om te kijken of ie al gaar was. Nee dus, weer een minuut of wat, weer doorsnijden en aan het eind had ik alle doorgesneden balletjes.

Voor een pond (runder)gehakt gebruik ik een zakje kruiden, scheutje melk of ketchup, paneermeel op gevoel, goed doorkneden (inderdaad bal vormen, platslaan, doorkneden, bal vormen, plat slaan, doorkneden, bal vormen), 5 ballen vormen. Croma in de braadpan, ballen rondom aanbraden, scheut kokend water erbij, deksel op de pan, 10 minuten, ballen draaien, 10 minuten.

Tanneke

Tanneke

09-03-2010 om 00:16

Dank!

Ik ga het eens proberen met het gehakt mengen of half om half.
Moest zo lachen Agnet, om die ballen doorsnijden.
Dat doe ik dus ook altijd.Beetje gokken en als het er gaar uitziet dan snij ik er eentje door.
Ik doe dan met heel veel gerechten en heb dus vaak halve stukken vlees op tafel...

Bedankt voor jullie reacties,

Martien

Martien

09-03-2010 om 14:36

Door de bloem draaien

en dan het teveel eraf schudden, is voor onze de gouden tip gebleken. Nu zijn mijn balletjes benoemd tot 'beste balletjes', beter dan die van oma
smakelijk

Maxime.M

Maxime.M

10-03-2010 om 00:00

Martien

Als laatste dus? Als je helemaal klaar met de bal bent zeg maar, dan rol je hem nog even door de bloem? Of moet je het er ook doorheen kneden? (denk het niet maar even voor de zekerheid vraag ik het maar)

Maxime

Niet in de pan

Maar in de oven. Ik heb altijd 1 kilo rundergehakt. Daar doe ik 2 zakjes kruiden door,1x gehaktkruiden en 1x een zakje hamburgerkruiden omdat die zo lekker pittig zijn. Geen ei ofpaneermeel toevoegen want dat zit al in die zakjes maar wel inderdaad een lekkere scheut zoet ketjap. Dan 8 stevige ballen maken en die gaan op een roostertje in de oven. Zo kan al het vet van het vlees eruit lopen , want gehakt is en blijft vet natuurlijk. Zo heb ik heerlijke ballen gehakt die nooit droog zijn of uit elkaar vallen en het in nog lijnvriendelijk ook.

Ik doe het ook weleens op dezelfde aanmaken met een beetje sambal erbij en dan ik een cake blik. Na een half uurtje het overtollig vet eraf gieten en nog even terug in de oven en je hebt het lekkerste broodbeleg. De mannen in huis doen er een moord voor en de klasgenoten van mijn zoon inmiddels ook .-)

Maartje

Maartje

12-03-2010 om 11:50

Groentje

Klinkt lekker met die hamburgerkruiden! Hoe lang en op hoeveel graden doe je de ballen in de oven?

Geen idee

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit zo op de tijd let. Ik zet ze in de over ( heb zo'n grote metalen Ikea braadslee met rooster).De over op 200 graden , dan schil ik de aardappels ,maak de groentje klaar en meestal is alles dat in 1 keer goed. Ze moeten wel lekker bruin zijn. Liefst wel een klein beetje donker, daar houden wij van.
Ik heb trouwens een hete lucht oven.

Tirza G.

Tirza G.

15-03-2010 om 20:08

De ballen van groentje

Nou meid, die mogen blijven. Ze zijn hier met verve en smaak verorberd, ze waren héérlijk. Nooit kunnen bedenken, ballen uit de oven. Ennnnn die hamburgerkruiden, die doen het hem. Geweldig!

Tirza

Ehm groentje..

op hoeveel graden staat de oven dan en hoelang moeten ze erin? Of heb ik er overheen gelezen?
Hier zijn ze gek op gehaktballen, maar alleen als papa ze maakt, snik. Ik wil ze graag eens verrassen met overheerlijke ballen!

alvast bedankt!
Jons

Jons

hallo Jons,

Ik heb de oven op zo'n 200 gr. staan en ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd op de kleur let van de ballen en niet zo op de tijd. Ze moeten lekker bruin zijn , het liefst een beetje donker want dat heb je een beetje een korstje en dat vinden wij dus lekker .
Succes ermee!

Maartje

Maartje

19-03-2010 om 20:44

Gemaakt

Hoi Groentje, ik heb de gehaktballen volgens jouw recept gemaakt. Mjammie, erg lekker! Alleen mijn hele oven zat onder de vette spetters. Ik had de ballen op het rooster gelegd met vlak daaronder de bakplaat om het druipvet op te vangen. Jij hebt zo'n bak met een rooster erin of niet? Zit jouw oven ook zo onder de spetters of niet?

Ikea

Hallo Maartje .

Ik heb een braadslede van Ikea , Koncis met rooster. Dat rooster kun je verzonken in de braadslee gebruiken. Dan ligt het rooster denk ik een dikke centimeter van de bodem ( dus vrij van het vet dat er uit loopt) . Je kunt het ook hoog doen maar dat doe ik dus niet .
Zo vangen de zijkanten van de braadslee dus de meeste spetters op.
Echt een ideaal ding want ook kippenpootjes gaan op het rooster .

Linn

Linn

22-03-2010 om 16:31

Op zijn indisch

Gehakt
Zout
Peper
Ui
Vetjin
Ketjap

Aanbakken, half kopje water erbij en ong 3 kwartier op laag vuur.
Te heerlijk.!

Inge M

Inge M

22-03-2010 om 19:30

Aanvulling op z'n indisch

Wij doen er ook gemalen kokos bij. Dit vervangt paneermeel. We voegen geen peper toe maar sambal.

Nog een aanvulling

Wij laten de vetsin weg.
Gevaarlijke troep.

Bastet

Bastet

24-03-2010 om 12:40

Inderdaad

Geen vetsin,dat is zooi.
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.