Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

30-08-2009 om 11:32

Geen ham en salami voor kinderen

Ouders kunnen hun kinderen beter geen ham of salami op hun boterham geven. Daarvoor heeft het Wereld Kanker Onderzoek Fonds donderdag gepleit.

Volgens de organisatie leren de kinderen daarmee een ongezond voedselpatroon aan en lopen ze later in hun leven meer kans op bijvoorbeeld darmkanker.

Ham en salami zijn bewerkte vleessoorten. Het fonds stelt dat er sterke aanwijzingen zijn dat bewerkt vlees het risico op darmkanker vergroot.

Kinderen kunnen beter hummus (gepureerde kikkererwten), tonijn, sardientjes, magere kaas of kip- en kalkoenfilet eten, stelt het onderzoeksfonds tegen kanker.

Als ze daarbij wat komkommer of tomaat eten en vruchtensap drinken, zijn ze gezond bezig, aldus de organisatie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

30-08-2009 om 11:36

Pfff, heb ik weer

het enige vlees wat mijn zoontje eet is salami. De rest blieft meneer niet. Kipfilet krijg ik er toch echt niet in.

Ik weet eigenlijk nooit zo hoe serieus je dit soort berichten moet nemen.

Als je nou bijvoorbeeld de keuze hebt tussen salami en helemaal geen vlees, is helemaal geen vlees dan niet ongezonder.

Ik weet dat kinderen niet elke dat vlees hoeven te eten, dat doen wij ook niet. Maar ze hebben toch ook dierlijke eiwitten nodig.
Hij eet overigens wel vis

jacci

jacci

30-08-2009 om 12:42

Bewerkt

Kipfilet en kalkoenfilet (voor op brood) zijn niet bewerkt? Heb nog geen vierkante kippen en kalkoenen gezien....

Nasha 1st

Nasha 1st

30-08-2009 om 12:47

Beetje moedeloos

van dit soort berichten eerlijk gezegd....ham is zo'n beetje het enige dat ze hier wel op brood lusten....

Rafelkap

Rafelkap

30-08-2009 om 13:55

Tja

Ik eet/geef gewoon niet teveel van alles, zo afwisselend mogelijk, dan heb je de minste kans dat je wordt vergiftigd
Er wordt wel steeds meer bekend wat slecht is, dus het eten vergaat je wel steeds meer.

Rafelkap

Rafelkap

30-08-2009 om 13:56

Kiki

Helemaal geen vlees is natuurlijk veel gezonder.

Holiday

Holiday

30-08-2009 om 14:37

Ik kan er ook niks mee

Ik kan dus zelf wel salami op mijn brood doen maar voor de kinderen moet ik kikkererwten pureren. Ze zien me aankomen...

Mijn kinderen krijgen van alles te eten en te proeven. Variatie en alles met mate is volgens mij gewoon nog het allerbeste.

Korrel zout

"Sterke aanwijzingen". Welke dan? En op welke onderzoeken is dit advies gebaseerd? Als het over voedingsadviezen gaat neem ik alles met een grote korrel zout. De inzichten en, vooral, meningen wijzigen constant en het zou me niet verbazen als de (voedings)industrie en politiek een behoorlijke invloed hebben op deze adviezen. Oftewel, ik moet nog zien of dit advies gebaseerd is op goed wetenschappelijk onderzoek.
Ik lees op dit moment "Good calories, bad calories" van Gary Taubes - geeft een leuk kijkje in de "keuken" van voedingsadviezen en dieetonderzoek (waarmee ik niet wil zeggen dat zijn mening de waarheid is...)
Ik laat me niet meer gek maken door dit soort adviezen. Zolang mijn kinderen voldoende afwisselend eten, en niet teveel suiker en geraffineerde producten, vind ik het wel best.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-08-2009 om 15:03

Hier niet

Wij eten geen varkensvlees, man uit overtuiging, ik omdat ik zelf weer vanuit huis heb meegekregen dat het ongezond is. Bewerkte vleeswaren eten wij dus maar zelden. Onze dochter is wel gek op runderpate, dus af en toe haal ik dat voor haar. Hartstikke ongezond (de lever is een orgaan vol afvalstoffen en gif, heb ik begrepen), maar op zijn tijd moet het kunnen.
Niet moedeloos worden, hoor, het is geen wet maar een boodschap. De WHO wil gewoon graag dat mensen wat zorgvuldiger omspringen met het kiezen van hun voedsel. Niet elke dag witbrood met smeerworst, dat idee.
En als Kiki's zoon gek op salami is, wil dat op zijn leeftijd alleen maar zeggen dat-ie in elk geval IETS eet op brood, halleluja. Onze dochter heeft driekwart jaar alleen maar Paturain op brood gegeten, en hoe gezond is dat? Ik was allang blij dat er iets in ging, het is een mager sprinkhaantje .
Kiki, gewoon af en toe ook een schijf komkommer naar binnen schuiven bij je zoon, dan voldoe je al half aan de eisen, haha.
Groetjes
Massi

bibi63

bibi63

30-08-2009 om 15:12

Maar...

... waarom alleen geen salami en ham? Dus wel worst, en al die andere soorten vleeswaren? Cervelaat mag wel? Ach kom, we weten allemaal dat vleeswaren niet per definitie gezond zijn: er zit veel zout in en vaak ook veel slecht vet, nog los van andere toevoegingen. Mag kaas dan weer wel? (ook veel zout en slecht vet.). Natuurlijk is een boterham met tomaat of banaan een veel gezondere variant, maar lasig voor de overblijf. Wissel gewoon af denk ik dan.
Bibi

Tango

Tango

30-08-2009 om 22:45

Tjonge

Tonijn, sardientjes, doe maar duur zeg! En niet echt praktisch voor mee naar school. Kikkererwten daar hoef ik denk ik bij mijn kinderen niet mee aan te komen. Geen idee hoe het smaakt, hoor, maar het woord alleen al.
Gelukkig eten die van mij wel magere kaas en kipfilet (alleen Tangozoon dan, Tangodochter is fervent vegetarier). Zitten ze toch nog goed. Tangodochter heeft trouwens voor haar vegetarische tijdperk een periode voornamelijk salami gegeten op brood. Zelfs bij het ontbijt! Het gaat bij haar vaak in periodes wat ze lekker vind. Een tijdje was het bieslook-roomkaas en nu weer sandwichspread. Zal ook wel weer niet goed zijn.
Tangozoon geeft de voorkeur aan zoet: chocopasta en hagelslag......

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2009 om 22:58

Dochters

Mijn oudste dochter is een hele matige vleeseter. Ze eet geen vleeswaren en bij de warme maaltijd slaat ze vaak over. De jongste eet ook geen vleeswaren (maar houdt heel erg van een stukje vlees). Wat een opluchting toch weer dat mijn dochters hierdoor een stukje minder risico lopen...

Minet

Minet

31-08-2009 om 08:04

Alleen ham en salami?

Er zijn toch veel meer bewerkte vleeswarensoorten?
Hoe zit het met tongeworst, bloedworst, gebraden gehakt, zure zult, etc.etc.?
Moeten we die allemaal links laten liggen, of is er juist met salami en ham iets bijzonders dat alleen daar het gevaar in loert?

Vic

Vic

31-08-2009 om 09:19

Gezichtjesboterhamworst

Mijn kinderen zijn niet van die vleeswaareters. Het enige wat ze blieven zijn gebraden gehakt, gekookte worst, kipfilet en van die gezichtjesboterhamworst. De eerste drie haal ik zonder problemen in huis, van twee boterhammen met kipfilet zullen ze echt niets krijgen. Met de boterhamworst (3% vlees, en de rest bloed en vulmiddel) heb ik meer problemen. Die krijgen ze alleen wel eens gratis bij de slager, maar ik koop het nooit.

jippa

jippa

31-08-2009 om 11:57

Slecht geinformeerd

beste Kiki,
Je hoeft niet achter elk detailbericht aan te lopen, maar als je denkt dat een kind vlees nodig heeft ben je gewoon slecht geinformeerd. Darmkanker neemt hard toe in Nederland en vlees is een oorzaak. Alle bewerkt voedsel ook, net als een tekort aan vezels. Of je dit soort dingen wilt weten is iets anders natuurlijk. Dan is het beter niet op krantenberichtjes af te gaan en je daar tegen af te zetten, maar je gewoon eens goed in te lezen.
Jippa

Vic

Vic

31-08-2009 om 12:41

Trouwens

Komt dit advies niet van een nogal omstreden organisatie (Wereld Kanker Onderzoekfonds)? Volgens mij sturen ze ook altijd van die foute mailings, waarin ze zich voordoen als het KWF.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.