Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gedroogde soepgroenten

Binnenkort vertrekken wij weer naar onze schoonfamilie en ik zoek gedroogde soepgroenten of desnoods een pot of blik (bestaat dat?). Gedroogde soepgroenten bestaan. Ik haal ze wel eens uit pakjes knorr die ook vermicelli en bouillonblokjes bevatten. Maar die vermicelli en bouillonblokjes heb ik helemaal niet nodig.
Als mijn schoonfamilie hier komt kook ik altijd pannen vol soep. Ze vinden het namelijk allemaal héérlijk, gewoon nederlandse groentesoep.Bot en gehakt, groente uit een pakje gesneden soepgroenten (of 2) en soms vermicelli.
Elk jaar zoek ik weer naar gedroogde soepgroenten, want die pakjes knorr zijn als kant en klaar soep bedoeld en met 1 pakje maak je maar 2 liter en verhoudingsgewijs erg duur,komt nog bij dat ik die bouillonblokjes niet eens nodig heb....Een aantal dingen zijn daar wel te halen. Een soepbot, het gehakt, prei,ui en wortel ook wel,hoewel ik in de provosorische keuken van mijn schoonzusje geen idee heb hoe ik die wortel in zo klein mogelijke stukjes krijg. Is die wortel in de soepgroenten geen winterpeen eigenlijk?
Ik zou als ik gedroogde soepgroenten zou kunnen krijgen wat meer meenemen en dat aanvullen met wat we daar kunnen krijgen.
Maar waar koop je die??? Niet bij de Super,A.H. Aldi of Liddl. Iemand enig idee? Of weet iemand de samenstelling van soepgroenten los, droog verkrijgbaar? In apparte potjes gedroogde kruiden voor mij part?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

25-06-2010 om 09:12

Misschien groothandel?

Hoi,

Misschien kan je zoiets kopen bij een groothandel ? Dus makro of sligro of hocras ofzo? Meestal zijn er wel mensen in de buurt met een kaart hiervoor die je even lenen kan. (misschien eerst even bellen)

Maxime

reina

reina

25-06-2010 om 09:24

Google

Als je via google kijkt is het wel te bestellen, maar de hoeveelheden (en prijzen) zijn dan wel groot.
http://www.fruit4-u.nl/index.php?file_id=223
http://www.naturalspices.eu/nl/gedroogde-groenten-2/soepgroenten-zak-10-kg-14.html
Ik zou even wat groothandels opbellen of het vragen bij een goede groenteboer, die heeft vast ook wel adressen.

Guinevere

Guinevere

25-06-2010 om 09:36

Waarom gedroogd?

Misschien een blonde vraag, maar waarom maak je die soep niet met verse soepgroenten? Prei, wortel etc kun je toch overal prima kopen?

Manon Bleijenberg

Manon Bleijenberg

25-06-2010 om 10:12

Droogmachine

Het schiet misschien je doel voorbij maar in het laatste krantje van de Hanos (groothandel) stond een droogmachine. Hier kun je zelf in drogen wat je wil, groenten, fruit, vlees. Hij was helemaal niet zo duur. Heb het krantje weggegooit maar was iets van 80 euro ex btw. Als je vaker iets zou willen drogen is dit misschien een optie. Is natuurlijk veel werk maar je hebt kwaliteit, variatie en hoeveelheid helemaal zelf in de hand.
Succes
Groetjes
Manon

albana

albana

26-06-2010 om 09:15 Topicstarter

Peterselie,maggiekruid en selderij

Volgens mij zit er buiten de prei,ui,wortel en bloemkool ook peterselie,maggiekruid en selderij in soepgroenten. En die maken de smaak nu juist en zijn waar wij zijn onverkrijgbaar. De bloemkool ook en de wortel is ook maar de vraag of we die vinden. Winterwortel is daar zowiezo onbekend en volgens mij is dat wat in soepgroente zit. Gewone worteltjes wel,maar zeer sporadisch en ze zijn behoorlijk zoet,zoeter dan hier,dus of dat geschikt is?
Nou ja,ik weet dat het in ieder geval niet aan mijn shopkunsten zit dat ik ze niet kan vinden....Ik boom nog even verder over mogelijke oplossingen...
groeten albana

Ineke P.

Ineke P.

26-06-2010 om 10:05

Die kruiden

Kun je juist wel makkelijk aankomen. Hier in hilversum verkoopt de toko dat.
Verder maakt het niet zoveel uit wat je er aan groente in de pan doet, gewoon dus wat ze daar hebben ( ben wel benieuwd wat ze daar dan wel hebben),mét jouw gedroogde kruiden van de toko.Moet een lekker soepje worden zo met de hollandse smaak.
succes ermee

albana

albana

26-06-2010 om 18:56 Topicstarter

Ships

Geen toko hier...nou dan moet ik broer maar inzetten daar is er wel 1.
Groenten die ze daar hebben: maís,witte bonen,spinazie, tomaten,prei en ui dus,andijvie,komkommer,nog meer komkommer,pompoenen in allerlei soorten, paprika's en nog meer paprika's en vooral scherpe paprika's....ennuh...dat was het wel zo'n beetje...
Wordt me een leuk soepje...spinazie,paprikasoepje dan maar?? of kommersoepje??
groeten albana

Ineke P.

Ineke P.

26-06-2010 om 21:04

Heerlijk

tomatensoep, spinaziesoep, preisoep, paprikasoep staan hier met regelmaat op tafel.
En wat dacht je van zaad meenemen, of heeft je familie geen tuin? volgens mij doen lavas(maggie), wortels en courgettes het bijna overal.

Ineke P.

Ineke P.

26-06-2010 om 21:08

Online bestellen

http://www.globetrotter.nl/bestellijstgroente.html
hier kun je allerlei gedroogde groenten bestellen
hier hebben ze kant en klare soepgroente mengsels in grote verpakkingen.
http://www.naturalspices.eu/nl/gedroogde-groenten-2/

albana

albana

27-06-2010 om 11:24 Topicstarter

Kool

Jullie hebben me ondertussen wel op een goed idee gebracht met die 10 kilo zakken gedroogde soepgroenten. Ik vraag gewoon aan de kok van onze keuken (instelling) of ik een zakje kan kopen bij 'm...even lief aankijken,doet ie vast wel...
Dat ik daar nooit aan gedacht heb zeg...
Die courgettes hebben ze ook wel trouwens...maar zijn daar tomaten. Zwarte tomaten wel te verstaan. Ze hebben ook groene tomaten en nee,die zijn anders en smaken ook anders en worden echt niet rood. Groene tomaten dus ook.
Ook hebben ze kool...in vele soorten. Witte kool,rode kool (die ook zwarte kool heet) en gele kool die spist toeloopt en volgens mij dus spitskool is en groene kool.
Die paprika's in de soep kun je vergeten....dat zijn niet de paprika's die wij kennen. Dit zijn supergote pepers. En zo scherp dat 1 al genoeg is voor een hele maaltijd om érbij te eten. Ze zijn wel groen of geel,dus niet rood zoals wij de pepers kennen. Een soepje daarvan zou de hele familie in de fik zetten oftewel oneetbaar worden. Die worden gebruikt om maaltijden te 'kruiden' zeg maar (in kleine stukjes erdoorheen dus).
Ze hebben wel een tuin, bij hun weekend/vakantiehuis. Maar door de week wonen ze op een flat in de stad en ik denk niet dat het dan wat wordt. Er staan wel fruitbomen (boomgaard zeg maar rustig) maar die hebben minder zorg nodig. Ze hebben wel een stukje tomaten (ook courgettes dus) en paprika's maar die schijnen het ook redelijk te doen zonder zorg...Vroeger hadden ze wel een grote moestuin toen ze nog alleen in het dorp bivakeerden.Maar tegenwoordig met de toegenomen drukte naar de stad is dat geen optie meer omdat zowel mijn zwager als de kinderen elke dag daar moeten werken of naar school (uni).
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.