Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Biene M.

Biene M.

19-02-2010 om 09:45

Gebak zonder boter?

Suffe vraag misschien, maar ik heb zin om wat te bakken als mijn zoontje straks in bed ligt. Ik heb bloem in huis, bakpoeder, eieren, melk, chocola en nog wat dingen, maar de boter is op. Bestaat er gebak of koek wat je zonder boter maakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jazeker: biscuitdeeg

mijn hart gaat er al van racen als ik het alleen maar lees want ik krijg er een enorme sugarrush van: alles wat op basis van biscuitdeeg wordt gemaakt. Vaak zit er dan wel weer een versiering van room op, voor de balans.

Ook dingen als souffle en zo, zit ook geen boter in.

Ook lekker: koekjes op luchtige basis, makronen e.d.

Heb net boven mijn kookboek beschreven en zie hier staan:
makarondeeg:
Eiwitten schuimig kloppen dan langzaam suiker toevoegen en doorkloppen. Verkruimelde geschaafde amandelen toevoegen (of stukjes gedroogde vruchten of chocola). Met twee natgemaakt lepels bergje deeg op een ouwel of goed ingevette bakplaat of lapje siliconen leggen. In een voorverwarmde oven van 260 graden in 20 minuten gaar bakken.

Biene M.

Biene M.

19-02-2010 om 11:01

Ha!

Zoontje ligt op bed en al drie reacties hier, wat een feest!

Ik ben een onvoorstelbare kluns als het op eieren splitsen aankomt, dus aan souffle en makarons waag ik me liever niet.

Met googelen op biscuit kwam ik een leuk recept tegen met chocola, dat lijkt me wel wat, want dan wordt het denk ik wat minder droog en ik heb abrikozenjam in huis die ik er tussen kan smeren. Maar die eierkoeken lijken me ook leuk om te maken, ook omdat ik de enige ben hier in huis die echt van chocoladetaart houdt. Hmmm, wat zal ik eens doen? OK, ik ga voor de chocoladetaart, het recept voor de eierkoeken (bedankt!) sla ik op in mijn mapje OO-recepten, die ga ik vast eens maken .

Nu snel de keuken in!

Biene: extra ingredient

een paar weken geleden had janneke hoeheetzeookalweer van de kookrubriek in nrcnext de tip dat in eierkoeken naast bakpoeder nog een ander poeder moet. Soda, natronloog, dubbelkoolzure soda, ik weet niet meer welke het was... zoiets iig.

Dus ik zou, als je ze een andere keer gaat maken, ff verdergooglen voor dat geheime recept. Heb je nodig om ze echt luchtig te krijgen zoals in de winkel.

Vreugdenhil heet ze...

Brianna F

Brianna F

19-02-2010 om 12:02

Ei scheiden

Ik ben een onvoorstelbare kluns als het op eieren splitsen aankomt, dus aan souffle en makarons waag ik me liever niet.....

heb je al eens een eierscheider geprobeerd, werkt als een tierelier. is van Tiger geloof ik.

Biene M.

Biene M.

19-02-2010 om 12:42

Hij zit in de oven

Ik ben heel benieuwd, het beslag was erg anders dan anders.

Rodebeuk, bedankt voor de tip! Dankzij een draadje dat hier van de week stond weet ik dat het sodium oftewel natrium bicarbonaat is en dat dat te koop is bij de toko. Dus ik zal wat inslaan als ik daar weer eens langs kom

En Brianna, jij ook bedankt voor de tip Ik heb zo'n ding in huis, maar ik tik de eierschalen zo sullig kapot dat de dooier dan vaak ook al stuk is. Of ik krijg het voor elkaar de eieren zodanig in de eierscheider te gieten dat de dooier alsnog lek geprikt wordt door de schaal. Het is echt triest, ik ben een eischeidkneus...

Biene M.

Biene M.

19-02-2010 om 15:33

Klaar

Heb de taart netjes doormidden gesneden en er een halve pot abrikozenjam tussen gesmeerd. Toen heb ik chocoladeglazuur gemaakt, na enig zoeken vond ik op het net een recept voor glazuur zonder boter of room. Het glazuur blijft alleen wel nogal nat. Als mijn dochter straks uit school is gaan we er lekker een stukje van proeven.

margje van dijk

margje van dijk

19-02-2010 om 20:48

En?

Was-ie lekker?

Margje

Biene M.

Biene M.

20-02-2010 om 10:30

Ja, lekker!

Een echte heftige chocoladetaart, die ga ik nog vaker maken (maar dan met de juiste glazuur en met decoratie en slagroom).

Biene M.

Biene M.

20-02-2010 om 12:04

Voor de volledigheid: het recept

190 gr bloem
3 eieren
180 gr suiker
150 ml warme melk
zakje bakpoeder
vanille suiker
snufje zout
100 gr chocolade >70%

----------------------
Eieren op kamertemperatuur 10 min samen met de suiker mixen.
Chocolade smelten (ik gebruik magnetron) en samen met de melk doen en zout toevoegen.
Choco mengsel in de eieren gieten, bloem en bakpoeder erboven zeven en voorzichtig alles door elkaar scheppen en in een 24cm vorm doen
Beginnen met 10 min. op 140 graden, dan 10 min op 160 en daarna weer 15 min op 180 graden (mijn heteluchtoven heb ik wat lager gezet).

Taart wat laten afkoelen, uit de vorm halen en met een lang dun mes (of zo'n speciaal taartsnijding als je dat hebt) overlangs doorsnijden. Onderste helft besmeren met jam (ik heb nu abrikozenjam gebruikt), bovenste helft er weer op en voorzichtig aandrukken. Chocoladeglazuur maken (ik houd me aanbevolen voor een goed recept) en de taart daarmee insmeren. Eventueel decoreren.

Het lijkt wat op Sachtertorte, maar is iets lichter.

Biene M.

Biene M.

21-02-2010 om 09:06

Ellen

En, hoe is hij geworden?

Marjoleine64

Marjoleine64

21-02-2010 om 22:26

Kruidkoek

voor 2 cakevormen:
500 g meel, 500 g bruine basterdsuiker, 500 g karnemelk
zakje bakpoeder, flinke eetlepel koekkruiden
en extra: 100 g rozijnen, of 100 g gember, of 100 g gemalen kokos (of verzin zelf iets anders).
Alles goed door elkaar mengen, in twee ingevette cakevormen gieten en anderhalf uur in een matig warme oven (150 graden) bakken. Heerlijk en zonder boter of eieren.
Marjoleine

Fiona

Fiona

24-02-2010 om 14:49

Mislukte eierkoeken

Leuke eenvoudige recepten voor kids; ben ik gek op.
Maar het is ons gelukt de eierkoeken te laten mislukken :-S
Je zou denken dat dat niet kan...
Wat we gedaan hebben?
Basisrecept gemaakt, en er toen wat rozijnen, suikerparels en kaneel door gedaan. Ze zagen er leuk uit, toen ze uit de oven kwamen, maar bleken bitter/scherp te zijn. Manlief vroeg of er sambal in zat...
Ik snap niet wat er mis gegaan kan zijn...

Fiona

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.