Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gazeuse: wat is dat voor drankje?

Ik was eigenlijk benieuwd wat voor drankje "gazeuse" eigenlijk is.

Heb al het één en ander gegoogled maar kom er niet echt uit.

Is het een energie drank? Het wordt ook wel kinder champagne genoemd, las ik.
Dan lijkt het me in ieder geval iets met koolzuur.

Ik denk dat het een ouderwets drankje is want er ligt mij iets bij dat het vroeger ook gedronken werd. Maar was dat geen ranja?

Het is (volgens mijn informatiebron) niet overal te krijgen en moet ik een aardig eindje weg om eens het etiket te kunnen bekijken. En daar heb ik geen zin in

Wie kan me wat meer opheldering hierover geven?

Gr. K. ersje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

11-11-2010 om 17:57

Gazeuse

Is spa rood met iets meer koolzuur en dan met heel veel kleurstof. Verkrijgbaar in de kleuren blauw en groen, dat werk. Tamelijk smakeloos, licht zoetig en alle smaken smaken hetzelfde

Tirza

Priklimonade

volgens mij is het gewoon ´prik´ wij hadden vroeger rode priklimonade die gazeuse heette.. (denk iets van rode ranja met prik erin)

Massi Nissa

Massi Nissa

11-11-2010 om 18:17

Gazeuse populair hier bij tieners

... omdat het supergoedkoop is. Ze kopen een halve liter water met kleur- en smaakstoffen voor iets van 30 cent. Ik zie er dus veel pubers mee rondlopen. Het ruikt heel, heel zoet.
Groetjes
Massi

Puck

Puck

11-11-2010 om 19:00

Ernstig zoet

Gazeuse is idd gewone priklimonade die mierzoet is en in allerlei hippe kleuren (tot blauw aan toe) te krijgen is.

Anonix

Anonix

11-11-2010 om 19:22

Klopt

Het is priklimonade met kleurstof en kunstmatige zoetstoffen. Ik had laatst de bruine variant (ook uit nieuwsgierigheid, hier staat het gewoon bij ons kleine AH'tje) en die deed me qua smaak en prik een beetje denken aan Fernandes. Heel zoet en chemisch!

Voor mijn kinderen haal ik het in elk geval niet.

maan.

maan.

11-11-2010 om 20:06

Gekleurd suikerwater

Gazeuse is gewoon gekleurd suikerwater. Vooral erg lekker als het buiten erg warm is en de gazeuse erg koud.

Gazeuse exota?

ik weet nog dat er vroeger een mierzoete limonade bestond met extreem veel koolzuur in allerlei kleuren,Dat heette Exota.
de Limonade is uit de handel genomen vanwege het feit dat de flessen spontaan uit elkaar klapten vanwege het te veel aan koolzuur.
ik begrijp dat het nu weer in de handel is?of zou het iets anders zijn?

appeltjeQ

appeltjeQ

11-11-2010 om 23:26

Champagnepils!

Die bruine gazeuse heette vroeger altijd champagnepils, weten jullie nog? Nu zie ik het ook nog wel in de supermarkt staan, driekwartliterflessen en dan in knalrood o.a. Glazuurverwoestend.

Nasha 1st

Nasha 1st

11-11-2010 om 23:37

Nog steeds

heet het zo...en er zijn inderdaad nog een paar andere smaken/kleuren. Hier is het erg populair in elk geval...

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2010 om 07:03

En....

Er is ook limonadesiroop met gazeuse smaak.

Berber

*Exota ken ik alleen van Toen Was Geluk Heel Gewoon. *

In die tijd groeide ik dus op,help, ik word oud

fladder

fladder

12-11-2010 om 20:27

Volgens mij

is het mierzoete (van het kaliber "vullingen vallen uit je kiezen") gekleurde suikermeuk met een vaag smaakje. Inderdaad zoals Exota, maar ook Champagnepils *blergh!* en niet te vergeten de Fernandez-serie die me erg aan vroeger doet denken.
Het woord gazeuse, heeft dat niet te maken met "met gas", ofwel met koolzuur?

Tirza G.

Tirza G.

12-11-2010 om 22:38

het komt van gas. Er is bij AppieHappie gazeuse te koop in ranke, elegante flesjes van Raak. 0,7 liter denk ik. Kost geen drol en het glazuur tintelt al op je tanden als je er naar kijkt. Als je tenminste lang genoeg je ogen open kunt houden vanwege de fluoriscerende kleuren

Tirza

Esther Wieringa

Esther Wieringa

14-11-2010 om 16:22

Exota was nep

Het ontploffen van de flessen Exota was niet echt - dat was een filmpje voor extra effect voor de televisie. Er was toen wel een enkel ongeluk met ontploffende flessen, maar net zo goed van andere merken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Exota

En gazeuse betekent gewoon priklimonade - de naam komt inderdaad van gas.

Geen nep,ervaring

ik werkte destijds in een supermarkt,en elke ochtend vonden we wel een paar uit elkaar geklapte flessen exota,met de bijbehorende bende.
De supermarkteigenaar heeft toen besloten om de exota uit het assortiment te halen.Enige maanden werd Exota definitief uit de handel gehaalt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.