Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ganzenlever (nee, geen foie gras)

Met kerst stond hier gans op het menu. Het beest werd geleverd inclusief lever, die keurig apart was verpakt. Nu vond ik die gans op zich al avontuurlijk genoeg, dus die lever ging direct de vriezer in en daar ligt-ie nog, want ik heb eigenlijk geen idee wat ermee te doen.
Wij eten nooit lever, hooguit leverproducten als pate (en zelfs dat maar zelden). Maar ik ga een experiment niet uit de weg, mits niet te ingewikkeld, dus wie heeft hier een goede tip voor wat ik met die ganzenlever moet doen?

Bij voorbaat dank,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Temet

Temet

10-05-2010 om 16:10 Topicstarter

Niemand? miriam?

Ik dacht, ik probeer mijn draadje te reanimeren

Weet nou werkelijk niemand wat met zo'n ganzenlever aan te vangen? Miriam, jij ook niet? Jij hebt zo'n beest wel eens gegeten, toch, zat daar dan geen lever bij?

En Cobi, jij weet toch recepten voor alles? Graag wel iets waar geen Kenwood aan te pas hoeft te komen ...

Groeten,

Temet

Lea

Lea

11-05-2010 om 01:10

Meike

Ach, die lever is gewoon zoals elke andere lever (foie), alleen lekkerder nog, en toch ook vetter (gras!). Rosé bakken dus, zoals biefstuk. Smullen maar! Lekker met gebakken krieltjes en groente, beetje zoet maken, of zoete wijn bij drinken. Jammie!

Hoe kan ik het missen!

Lever gewoon bakken is lekker. In ganzenvet het liefst. Keep it simpel. Peper, zout. Heel lekker met gebakken bloedworst een meegebakken zuur appeltje.
Garen in boullion is ook heel lekker (wordt het een soort pate van). Lekker met een balsamicodressing en een beetje (zomer)truffel. Dit kun je goed koud eten bij een voorgerecht of gesnipperd op iets met kalfsvlees, gevogelte of varkensvlees.
Blijf dicht bij wat je wel weet en kan en hou het eenvoudig. Het is van zichzelf lekker, dus hoe minder je ermee doet, hoe beter het wordt.
Voor de behandeling voordat je gaat bakken of koken: Haal de vliezen eraf en eruit. Je ziet ze vanzelf zitten als de lever ontdooid is. Die vliezen worden taai en hard.
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

11-05-2010 om 11:19 Topicstarter

Dank

Goed, dan moet ik binnenkort maar eens proberen er wat van te maken.

Bakken in ganzenvet zal niet meer gaan, dat is dus op (heb ik toch nog een paar maanden mee gedaan, maar we eten dan ook niet wekelijks gebakken aardappels). Misschien dat bouillonverhaal wel een idee, gebakken lever komt hier nooit op tafel namelijk.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.