Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gans met kerst?

De kerst nadert, en nog is het menu niet bedacht. Voor zes volwassenen (en 2 kleintjes, die hier even niet meetellen). Ik wil iets van groot vlees in de oven maken en nu wil ik eigenlijk een keer gans proberen. Ik heb er een recept voor, van Sylvia Witteman, die uitgaat van een korte tijd op hoge temperatuur en daarna maar liefst 7 uur op 80 graden (de kachel in de keuken kan wel uit die dag).
Maarrr: ik heb nog nooit gans gegeten. Lijkt het ergens anders op, is het eigenlijk wel lekker (ik neem aan van wel)? En gaat die methode-Witteman wel werken?

En past zo'n beest in een gewone oven? Want als-ie alleen in een Boretti past dan houdt het op.

Iemand ervaring met zo'n beest?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

11-12-2009 om 11:40

Tijd

de tijd is afhankelijk van het gewicht van het beest.
Is ie groter duurt het langer etc.

Maar daar kan de poelier wel een goede richtlijn voor geven. De smaak is wat steviger als eend.
Als je niet van eend houd zou ik de vulling gewoon in een kalkoen of fazant stoppen.

Ken nét

Je hebt wel meteen het lekkerste recept te pakken. Maar inderdaad, een gans is groot. In mijn lauwe Rayburnoven pastte het maar net. Wat is een gewone oven (naam en rugnummer graag
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

11-12-2009 om 13:02 Topicstarter

Mmm

Ik hou erg van eend, dus dat is bemoedigend. Met een gewone oven (een Pelgrim in mijn geval) bedoel ik een oven met een standaardmaat, zo eentje die in een gat van 60 cm breed past.

Maar Miriam, ik begrijp dat jij ervaring hebt? Het is een, vind ik, typisch Witteman-recept: geen liflafjes, maar grote halen gauw thuis (nou ja, gauw...). En een hoeveelheid voor een weeshuis. Zij rekent een gans van 5 kg voor 4 volwassenen en 2 kinderen. Wannee rekent een gans van 6 kg voor 10 personen. Ik vermoed dat Wannee dichter bij de waarheid zit in dit opzicht dan Witteman en dat we dus van een gans van 5 kg waarschijnlijk restjes overhouden voor 2 dagen .

Nadeel van dit scenario: als het mislukt, is er een hoop geld, energie, en voor 3 dagen eten verpest. Maar ja, wie niet waagt, die niet wint...

Ik ga maar eens bij een poelier vragen of hij me aan zo''n beest kan helpen en of dat in een normale oven kan.

Groeten,

Temet

Gesmolten gans

Ja, ik heb ervaring.
Dit recept kan niet mislukken. De gans (of de lamsschouder, zie draadje van Margje), gaart in het eigen smeltende vet. Het enige wat je kan gebeuren is dat je ongeduldig bent en 'm te vroeg uit de oven wil halen. Heb geduld. Duw na een uur of wat zo af en toe even op het dijbeen. Hij is goed als dat bijna van het bot valt.
Tip: Haal die gans ruim (uren) van tevoren uit de koeling zodat ie vast een beetje op temperatuur kan komen.
Wat de grootte van de gans betreft: 6 kilo krijgen wij ook met tien personen niet in één keer op (ons laatste grote diner had de schouder van Lolita, het varken van mijn zus op het menu. 14 man, 3 kilo incl. bot. Niemand die tekort kwam).
TIp: Ga naar de Albert Cuyp naar de stand van die poelier die ook zwaan en zwijn verkoopt. Hij heeft die ganzen gewoon liggen. Je mag ze vast de taillemaat nemen
Groet,
Miriam Lavell

Nog wat

Het is geen enkel punt als hij een uurtje langer in de oven staat. Verbranden doet ie niet.
Groet,
Miriam Lavell

liora

liora

11-12-2009 om 14:11

Miriam

Welke kraam is dat op de Albert Cuyp? Ik ken die poelier, ongeveer in het midden van de markt, links als je van de Ferdinans Bol komt... welke bedoel jij?

Ik vier geen kerst, maar wil heel graag gans eten. Kan je de gans trouwens ook in stukken kopen? Een poot of zo?

Liora

Tot mijn schande....

Moet ik bekennen dat ik al jaren niet meer wekelijks over de Cuyp wandel. Bovendien stamt mijn orientatiekader nog uit de tijd dat La Tienda nog aan de andere kant zat en het badhuis nog echt een badhuis was.
Daar dus. Vlak bij het badhuis, inderdaad ongeveer in het midden. Je herkent de stand aan de wat exotische uitstalling. Niet alleen maar kip dus.
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

11-12-2009 om 15:55 Topicstarter

En nog een vraag

Miriam, zet jij dat beest dan ook op een rekje in de braadslee? Ik heb wel een braadslee, maar geen rekje. Dat laatste moet wel vziw, vanwege al dat uitdruipende vet neem ik aan. Of doe jij dat anders?

Groeten,

Temet

Blokker

Als je 'm niet op een rekje zet, dat wordt ie ongelijkmatig warm (dat wat de bodem raakt het warmst). Bovenden 'kookt' die onderkant dan gaar in het druipvet. Rekje is dus beter. Mijn rekje bestaat uit twee draadonderzetters van de Blokker. Van die ronde ijzeren/vergroomde dingen.
Kost de wereld niet.
Groet,
Miriam Lavell

Bastet

Bastet

11-12-2009 om 16:41

Miriam,rekje

Dus dat is bijvoorbeeld ook handig bij een kalkoen,neem ik aan?
groetjes,Bastet (die toevallig vandaag een ovenrekje terugvond in de kast)

Temet

Temet

11-12-2009 om 17:20 Topicstarter

Mooie tip

Miriam, natuurlijk, dat ik daar zelf niet opgekomen ben. Mijn idee was om schoonzus/zwager hun spullen te leen te vragen (misschien toch wel nodig als mijn braadslee niet groot genoeg is) maar zoals jij het doet kan het ook. Want om nou voor die ene keer bij Duikelman zo'n professioneel geval aan te schaffen vind ik dan ook weer zonde. Duikelman vlak voor de kerst is waarschijnlijk trouwens een drama. Wel weer prettig dicht bij die poelierskraam natuurlijk...

Gans gaat het worden, wat mij betreft. Ik zal nog even laten weten of het lekker was

Groeten,

Temet

Het moet maar passen

Ja hoor, Bastet, ook voor kalkoen.
Maar ook: die rekjes moeten maar passen in je braadslee. Soms is het een enorm geklooi. Alternatief: Maak zelf een rekje op maat met messenleggers (die moet je dan maar hebben) en dikke sateprikkers of de korte ijzeren kebabstiks.
Groet,
Miriam Lavell

En dan toch ook maar

Bij ons in huis is het trouwens wel traditie om elk jaar één zon hebbedingetje te kopen bij Duikelman. Zo hou je steeds wat over van je kerstdiner. Zal ik dan toch dit jaar maar zo'n rekje... ?
Groet,
Miriam Lavell (vorig jaar een suikerthermometer gescoord)

Guinevere

Guinevere

11-12-2009 om 18:05

Braadslee/rekje

Ik heb vorig jaar zo'n braadslee mét rekje erin gescoord bij IKEA. Niet duur, en het komt voor van alles en nog wat van pas. Of er een gans op past weet ik niet. Je kunt het rekje in elk geval op een gewone bakplaat zetten, heb je hetzelfde effect en dan past die gans er vast wel op.

Bastet

Bastet

11-12-2009 om 18:45

Miriam

Mooi,doen we.Ik heb een megabraadslee,dus dat komt goed,het rekje past er met gemak in.
Groetjes,Bastet

wendelien

wendelien

11-12-2009 om 19:13

Rekje

Wij hebben ooit zo'n echt rekje aangeschaft voor de Franse scharrelkippen (tamelijk atletisch uitgevallen exemplaren met een langwerpig lijf en lange poten). Gaat uitstekend.
Heb mijn eega tot dusver helaas niet weten over te halen tot een ganzenexperiment in eigen oven. Heb van collega's wel gehoord dat je oven flink onder de vetspetters kan gaan zitten, maar misschien kun je het ergste voorkomen door een en ander af te schermen met alufolie.

Mijn moeder

Ik ben niet zo ervaren met ganzen en zwijnen. Maar ooit mijn moeder wel. Wij woonden ook dicht bij een jachtgebied en onze buurman was fanatiek jager...dus je snapt...
Mijn moeder had ook geen rekje. Maar die deed het ovenrooster in de oven, gans/zwijnstuk erbovenop en eronder de ovenbraadslee. Moet je natuurlijk wel zo'n passende ovenbraadslee hebben, maar ik zag pas nog bij de blokker van die uitschuifbare (die dus altijd passen) voor ik meen 3 euro.
groeten albana

liora

liora

12-12-2009 om 14:20

Nog een tip

Hoi,

Oh het water loopt me al in de mond! Ik denk dat het verder handig is het vet op te vangen en te bewaren! Lijkt me heerlijk om kip mee te bedruipen, of een klein beetje over de gekookte aardappels of zo. Of natuurlijk door de eiersalade of zo.

Liora

Temet

Temet

12-12-2009 om 16:01 Topicstarter

Rekjes en sledes...

Albana, die uitschuifbare dingen bij de Blokker zijn volgens mij geen braadsledes maar bakplaten. En dan loopt het vet eraf, ben ik bang.

Het idee is nou net dat je het uitgedropen vet in de braadslee opvangt 'om de rest van het jaar de aardappelen in te bakken' aldus Sylvia Witteman. Precies wat Liora ook al zegt.

Ikea, da's een idee. Ik moet daar toch al voor iets anders heen.

Groeten,

Temet

Bastet

Bastet

12-12-2009 om 16:23

Temet

Ikea heeft een uitstekende grote braadslee voor 12,95 geloof ik.Ik gebruik 'm vaak,prima ding!
bastet

Zwaan...

smaakt een beetje naar sloot. Je moet er van houden, zeg maar. De bereiding is als... (ooit zochten wij ons suf naar een recept vanwege een kerstkaart)... de bereiding is als ooievaar, kregen wij als tip van een stokoud kookboek.
Nou ja, dan weet je genoeg natuurlijk
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

12-12-2009 om 23:09

Zwaan

Tuurlijk, een zwaan mep je zo uit de sloot. Een gans moet je kopen. Lidwientje, weet jij het specifieke kenmerk van de zwaan wat ze hebben weggesneden?

Tirza

Maar dames

In al mijn simpelheid zie ik een belangrijk onderscheid tussen een zwaan en een gans. Ongeveer hetzelfde verschil als tussen een eend en een kip. Een gans heeft enorme tieten. Een hoge bors. Is meer hoog dan breed als ie op zijn rug ligt. Een zwaan is net als een een meer breed dan hoog. De borstpartij is aanmerkelijk minder prominent, terwijl de love handels er in de breedte mogen zijn (dat levert stabiliteit bij het drijven, denk ik zo) En dan is er natuurlijk ook nog kleurverschil, zit de nek er anders op (die van een zwaan net als een eend wat dieper).
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

13-12-2009 om 21:29 Topicstarter

Tirza

"Tuurlijk, een zwaan mep je zo uit de sloot. Een gans moet je kopen. "

Nou, niet in Amsterdam, zou ik denken, waar ganzen op bepaalde plekken gewoon een plaag geworden zijn.

Ik heb me overigens wel eens door een wijkopbouwwerker laten vertellen dat er wel eens eentje op mysterieuze wijze verdwijnt. Die hangt dan later op de Cuyp, vermoed ik

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2009 om 22:31

Plaag

Ach. Het is vast nog geen echte plaag als de wijkwerker nog merkt dat er eentje mist Ze zijn van ons allemaal, toch? Gemeentegeld

Hier heb je beduidend meer zwanen dan ganzen in het wild.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.