Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

24-05-2009 om 13:57

Gamba's / grote garnalen

Hoe serveer je gamba's of grote garnalen? Ik koop ze meestal rauw (diepvries) en marineer en grill ze zelf. Aan tafel is dat dan een heel gefrut om alle schalen van die hete beesten af te pellen. In restaurants zijn ze vaak (over de achterkant?) ingesneden zodat je ze makkelijker kunt pellen. Doe je dat voor of na het bereiden? En kun je ze ook gepeld bakken/grillen, of drogen ze dan heel erg uit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe ik 't doe

gamba's of langostines (= grote garnalen) koop ik hier (in Spanje) meestal al gekookt (zijn roze). Deze kan ik zover pellen, staartje eraan laten zitten en evt. zwarte draadje eruit halen. Deze kun je koud eten (op een bordje met fijngesneden sla, garneren met limoen- of citroenschijfje), lekker met stokbrood en (niet te sterke) ali-oli (zelfmaken).
Reeds gepeld zou ik ze zelf niet meer grillen, tenzij 't wellicht heel, heel kort is (maar dan weer niet warm), ze drogen idd uit

Gamba's

Als je de gamba's na het pellen marineert, dan valt het droge wel mee. Let wel op de tijd, ze hoeven maar heel kort gegrild.
Tip: een bakje warm water met een citroenpartje erin naast elk bord en voldoende servetjes. Dat is echt lol en met schil is toch smakelijker.

*Lotus*

*Lotus*

25-05-2009 om 13:24

Inbraakje

Welke ingredienten gebruiken jullie voor de marinade voor de gamba's??

Marinade

Ik laat gamba's ook altijd heel. Ik vind dat gepruts aan tafel juist wel gezellig. Marineren doe ik bijvoorbeeld in olie + citroensap + knoflook + peper + (citroen)tijm. Heel simpel.

Marinade

Voor wat voor soort vlees, vis of groente ook, ik gebruik altijd een combinatie van zuur, olie, (beetje)zout en kruiden.
Gamba's zijn lekker met olijfolie+limoensap+chilisaus+knoflook
of olijfolie+knoflook+citroensap+beetje rasp+thijm

*Lotus*

*Lotus*

26-05-2009 om 11:16

Dank!

Ga ik dat eens proberen.
Ik heb het gister geprobeerd met ketjap, chili, olie, knoflook en basilicumazijn. Was erg lekker.
Alleen ik had ze dus wel gepeld en ze werden dus te droog. Nu begrijp ik wat jullie bedoelen.

Vic

Vic

27-05-2009 om 13:56

Pellen

Ik zal het maar zien als gezellig tafelritueel, dat pellen Maar niemand heeft dus een trucje waardoor dat makkelijker lukt?
Overigens is mijn marinade ook vrij simpel. Standaard olie en knoflook, en dan varieer ik een beetje met sambal, ketjap of andere ingrediënten. Ook lekker is om de garnalen in een ovenschaal te doen, met wat stukjes kruidenboter erover en dan een kwartiertje in de oven. Heel makkelijk, het lastige begint pas aan tafel.

@ vic

zoals ik hierboven al schreef: als je garnalen koopt die al gekookt zijn (dan zijn ze dus roze) en deze koud eet, dan zijn ze heel gemakkelijk te pellen! Oh ja, en hoe groter de garnalen, hoe lekkerder!
't Is gewoon een feit dat als je ze zelf grilt/bakt of wat dan ook, ze erg snel droog worden (lees: moeilijk te pellen) tenzij je een echte grillplaat hebt zoals in een restaurant waar ze meteen dichtgeschroeid worden.
En voor mij hoeven al die marinades niet, de pure smaak vind ik zelf 't lekkerste

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.