Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wiz-zy

Wiz-zy

18-09-2012 om 15:51

Fruitvliegjes plaag

De titel zegt het al. Ik heb een ware fruitvliegjes plaag in mijn huis. Een paar maanden terug lagen er appels op de schaal en mijn parkiet had daar een paar happen uit genomen en die appel heeft dus met een open stuk een paar dagen zo gelegen. Zou het daardoor komen?
Mijn vogels (2 parkietsoorten) eten dus ook fruit in de kooi, en dat trekt ook die vliegen aan. Maar ik heb er nooit zo'n last van als dit jaar....
Normaal krijgen ze in de ochtend fruit en gooi ik het tegen de middag weg (dan is het ook op of bruin) en haal de restjes uit de kooi en van de vloer. Groene bak leeg ik dagelijks en fruitresten gaan direct naar buiten. Maar dat helpt niet.
Bah. Wat helpt wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

18-09-2012 om 15:55

Planten

Ik zou de kamerplanten buiten zetten. Bij mij leken ze wel in de potgrond te zitten.

Zus

Zus

18-09-2012 om 16:13

Elk jaar hetzelfde

Ja hoor, heb die krengen elk jaar. Ze vinden vooral koffiepads, wijn en fruit lekker. Als je dat consequent opruimt, gaan ze wel weg. Ook gewoon afwachten helpt, want binnen een paar dagen vinden ze het te koud en ben je ze kwijt. Zo gaat het althans elk jaar bij mij

Ik heb ze ook vaak, tip

Ik heb ze ook vaak, soms lijken ze met het fruit binnen te komen? De ene keer zijn ze veel groter dan de andere keer maar wat goed helpt is: een bakje met azijn met daarin een druppel afwasmiddel op de plaats zetten waar ze veel zijn. Of op meerdere plaatsen dus. Ik vang er dan in een dag of 2 zo veel!Die verzuipen en de volgende komen er gewoon weer op af.

Puck

Puck

19-09-2012 om 09:47

Dit jaar dus weinig

Zal waarschijnlijk het noodlot nu op me afroepen en vanmiddag een huis vol fruitvliegjes aantreffen, maar dit jaar heb ik er juist bijzonder weinig last van. Wat hier helpt is dus echt niets van afval in de keuken te bewaren. Koffiepads, theezakjes, restjes groente en fruit, alles direct in de afvalbak buiten gooien. Verder het fruit even in de koelkast bewaren. Om de fruitvliegjes die er zijn dan snel weg te krijgen werkt hier de truc met azijn nooit zo goed. Ik heb kennelijk culinair onderlegde fruitvliegjes die liever een bokje rode wijn met een druppeltje afwasmiddel prefereren. Dat werkt heel goed.

mix

mix

19-09-2012 om 09:57

Leuk te weten

leuk te weten hoe het zit met die voortplanting (zie hieronder gekopieerde tekst)
In een glas kun je een stukje banaan doen/wijn. Daarboven een trechtertje van papier maken. Soort vliegenvanger idee alleen nog simpeler.
Dit jaar heb ik zelf een afgesloten bakje op het aanrecht staan. (denk aan mini prullenbakje met klepdeksel, daarin een plastic zak). Hierin gooi ik alle koffiepads en etensresten. Nu heb ik rond mijn senseo-apparaat hooguit nog een vliegje of 4 per dag, maar niet meer 60 op de keukenmuur.

"De levenscyclus van een fruitvliegje is heel speciaal. Het vliegje ondergaat een hele metamorfose tijdens zijn leven.

De snelheid van het ontwikkelingsproces en de levensduur van de vliegjes, hangt vooral af van de temperatuur waarin ze zich bevinden.
Levensduur fruitvlieg

Een fruitvliegje doorloopt 4 verschillende stadia om van een bevrucht eitje een volwassen fruitvlieg te worden. Bij 29˚C is de ontwikkeling van de fruitvliegjes het snelst en is de totale levensduur ongeveer 30 dagen. Bij een hogere of lagere temperatuur dan 29˚C, duren de verschillende stadia langer. De levensduur wordt niet alleen bepaald door de temperatuur, maar ook door met hoeveel de vliegjes bij elkaar leven. Zijn ze met te veel, dan kan dat de levensduur al snel verkorten naar 2 weken.
Voortplanting fruitvliegje

Er kan pas een nieuw fruitvliegje geboren worden, wanneer het vrouwtjes fruitvliegje een bevrucht eitje legt. Om bevruchte eitjes te krijgen, zal er eerst gepaard moeten worden. Voordat fruitvliegjes met elkaar gaan paren, moet het mannetje eerst het vrouwtje ‘versieren’. Dit doet hij door met zijn vleugeltjes te trillen en een beetje heen en weer te dansen. Als het vrouwtje de toenaderingen accepteert, kan het paren beginnen. Het mannetje klimt dan op de rug van het vrouwtje en laat een paar 100 spermacellen in haar los. Het paringsproces duur ongeveer een half uur.
Eitjes leggen

Het vrouwtje kan de spermacellen ongeveer 2 weken bewaren. Elke keer als ze een eitje legt, gebruikt ze een spermacel om het eitje te bevruchten. Wanneer het bevruchte eitje gelegd is, begint de ontwikkeling van een nieuw fruitvliegje.
Ontwikkeling fruitvliegje

Een fruitvliegje doorloopt 4 stadia om van een ei een volwassen fruitvlieg te worden: ei-larve-popstadium-volwassen fruitvlieg. Zoals hierboven is te lezen, is de duur van elke fase afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij een ideale temperatuur van rond de 29˚C

Levenscyclus van de fruitvlieg, van ei tot volwassen fruitvlieg
1e stadium: Het ei

Een volwassen vrouwtjes fruitvlieg legt een ei in rottend organisch materiaal, het liefst in fruit of groente.
2e stadium: De Larve

Na ongeveer 24 uur ontwikkelt het eitje zich in een larve. Het enige wat de larve doet is eten, eten en nog eens eten. Ze eten ongeveer 4 dagen lang. Al deze energie zullen ze straks nodig hebben om van larve naar vlieg te transformeren.
3e stadium: Pop

De larve zoekt een donkere, droge plek uit om zich te verpoppen. In dit stadium ontwikkelt het vliegje zijn 2 vleugels en 6 pootjes. Het popstadium duurt ongeveer 4 dagen.
4e en laatste stadium: Volwassen fruitvlieg

Eenmaal uit de pop, zal het vliegje na ongeveer 12 uur volwassen zijn. Vrouwtjes leggen zo’n 5 eitjes per keer, in totaal ongeveer 400-800 eitjes in hun leven.

Hierna begint alles weer van voor af aan. Met de wetenschap dat een vrouwtjes fruitvlieg maximaal 800 eitjes kan leggen kan je wel nagaan dat een plaag zo is geboren."

Mama 5

Mama 5

19-09-2012 om 13:37

Stofzuiger

Als ik er een paar zie, ga ik gelijk aan de slag met de stofzuiger. Ik zuig ieder vliegje wat ik zie op.
De appels en citrusvruchten doe ik dan in de koelkast en de vuilnisbak van de keuken vervang ik dan elke dag. Zo hebben ze geen eten meer en kunnen zich niet meer voortplanten. Hier gaat het dan weer snel over.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.