Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

frietje

frietje

03-03-2009 om 20:09

Frituurvet

Wat te doen met frituurvet? Laten jullie het in de pan zitten? En na hoeveel keer moet je het wegdoen? Of schenken jullie het terug in de container?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tips

Gebruik vloeibaar vet of olie, dat is een stuk minder ongezond dan vast vet. Frituur op 175 °C en ververs het vet na 5-7 bakbeurten.
Je kunt het vet terugschenken in de originele verpakking en dan bij het grijze afval weggooien, maar sommige gemeenten zamelen frituurvet apart in om het als brandstof op te werken.

frietje

frietje

03-03-2009 om 20:59

Vraag

Dank je Triple! Maar mag ik het, totdat ik het weggooi, gewoon in de pan laten zitten?
En als ik de pan dan in een keukenkastje bewaar, blijft dat vet dan gewoon goed? dus hoeft niet in de koelkast?

Tia

Tia

03-03-2009 om 21:26

Friteuse wordt hier elke keer schoon weggezet

Wij hebben een frietpan die in de vaatwasser kan. Op het verwarmingselement na natuurlijk.
Na elke bakbeurt wordt de olie gefilterd en eruit gegoten, terug in de fles.
De friteuse wordt dan schoon opgeborgen. Kleine moeite elke keer en je hebt altijd een schone pan.

Tia

Hilde

Hilde

04-03-2009 om 11:43

Vraagje aan tia

hoe filter je dan je olie? Ik doe het met keukenpapier in een zeef, maar vind het een heel gedoe.
Ben benieuwd hoe jij dat doet.

Tia

Tia

04-03-2009 om 14:13

Met een theezeefje en trechter

Je moet er dan wel goed op letten dat je flessen met een grote hals koopt, of dat er iemand in de buurt is die een handje kan helpen. Keukenpapier gebruik ik nooit.

Tia

Hilde

Hilde

04-03-2009 om 14:31

Theezeefje

Is zo'n theezeefje dan groot genoeg?
Ik vond dat de olie heel traag doorloopt (maar misschien lag dat idd aan het keukenpapier).
En ja, je hebt een "helper" nodig, dat klopt.

Tia

Tia

04-03-2009 om 16:51

Olie evt. verwarmen

Als frituurvet een paar keer is gebruikt, wordt hij inderdaad wat dikker. Mocht het niet goed doorlopen kun je evt het vet of de olie wat verwarmen. Niet teveel natuurlijk, want dan smelt de fles, maar zo dat het net wat vloeibaarder wordt.

Tia

frietje

frietje

04-03-2009 om 18:01

Maar

Hallo daar:

Blijft de vraag: als ik nou niet zeef, en ik gebruik het vet alleen voor friet, mag ik het dan ook in de pan laten zitten? Heb dus per ongeluk een fles met dun halsje, en krijg het er niet in terug gewoon.

angel3

angel3

04-03-2009 om 18:19

Doen wij wel

Wij frituren niet vaak en laten de olie gewoon in de pan. Na 2 keer frituren vervangen we het vaak al omdat we echt maar 2 keer per half jaar dat ding gebruiken....

Ook in pan

Ik laat de olie ook gewoon in de pan zitten totdat het ververst wordt. Ik bak eigenlijk ook alleen frites in het ding dus echt met stukjes verontreinigd vet krijg ik niet zo gauw. In koelkast hoeft het vet niet, want daar bewaar je aangebroken flessen plantaardige olie toch ook niet!

Hier

Olie gewoon in de pan, eten elke week frietjes met de hele hups erbij. En dan idd na 5 a 6 keer olie laten afkoelen en hub trechter, olie in de fles. Pan in de vaatwasser en volgende keer nieuwe olie erin.
RYmcke

kaatje43

kaatje43

05-03-2009 om 19:09

Kan wel in de pan blijven maar..

Als je dat een paar keer doet krijg je de pan niet meer schoon. Tenminste dat is mijn ervaring.nIk haal het er na ieder keer uit, in de afwasmachine en hij blijft gewoon hardstikke mooi nu.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.