Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fritespan schoonmaken

Hoe maak je een fritespan schoon? Ik heb het vet er al uitgegoten, maar alles plakt van het vet. Hoe krijg ik de pan en de buitenkant toch weer een beetje zuiver?
Heeft iemand de gouden tip?

Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Soort fritespan

is wel belangrijk. Zelf heb ik zo'n metalen, met inzetbak. Alle losse onderdelen in de vaatwasser en na die was de laatste vetvlekken verwijderen met amonia (puur op een beetje vochtig doekje).
Maar als je een 'gewone' frituurpan hebt, vet zoveel mogelijk met keukenpapier uit bak halen, afwasmiddel erin en water, laten weken. Buitenkant kun je dan ook met amonia schoonmaken.
Suc6 ermee (en ik ben benieuwd naar evt. andere reacties want 't blijft een vies en tijdrovend werkje)

Ooit

kreeg mijn schoonmoeder een tip om haar vette frituurpan schoon te maken. Ze ging gelijk welvarend aan de slag:

De tip was om de frituurpan open te zetten en een bakje ammonia erin. Dit alles in een gesloten vuilniszak een nachtje laten staan en de volgende dag zou de frituurpan blinkend schoon zijn.

Vol verwachting snelde mijn schoonmoeder de volgende dag vroeg naar haar in vuilniszak verpakte frituurpan.
De verrassing was groot: niet alleen het vet van de pan was opgelost, maar de hele pan was zo ongeveer gesmolten. De ammonia had de plastic behuizing helemaal aangetast.

Het was wel een supertip uiteindelijk. Want schoonmoeder snelde vervolgens naar de winkel om een hele nieuwe, zeer schone frituurpan te kopen.

Maar blijkbaar heeft het aangezicht van de pan in de zak nogal indruk gemaakt. Ik hoor het verhaal zeker 2 x per jaar

100%mama

100%mama

26-02-2010 om 22:52

Vaatwas blokje

Bij een pan waarvan je de binnen kant niet eruit kan halen:

Vaatwastablet erin, laag water tot max en aanzetten. De buitenkant kan je met een vochtig reinigings doekje schoonmaken of een schoonmaakmiddel met anti-vet.

Brianna F

Brianna F

27-02-2010 om 09:37

Enige manier bij mij

was tot voor kort elk jaar een nieuwe fritespan te kopen. Nu giet ik na elke frituurbeurt het vet eruit als het nog halfwarm is, veeg het laatste vet eruit en zet de binnenpan in de vaatwasser. wat dan nog plakkerig is ga ik met stickeroplosser te lijf. Wel goed nasoppen.
Het gevolg is dat ik nu hoogstens 2 keer per jaar friet bak, want: heidens karwei.
Wel goed voor de lijn.

liora

liora

27-02-2010 om 17:24

Hmm

ik wil er ook eentje kopen waarbij alles gewoon in de vaatwasser kan, en ook eentje waarbij je het vet er met een kraantje of slangetje uit kunt laten lopen, dat je dus niet de hele pan op zijn kop hoeft te houden.

Wie heeft tips?

100%mama

100%mama

27-02-2010 om 21:14

Slangetje

zo'n eentje met een slangetje hebben wij ook gehad, wat een vreselijk onding zeg! Na 3x legen leek het wel of het slagetje oploste en vloog het vet je om de oren! Nu heb ik er een waarbij de binnenpan er wel uit kan en dan heb ik een kleine trechter waarmee ik de olie weer terug in de fles gooi. De binnenpan doe ik daarna in de vaatwasser. Dus mijn tip.....geen slangetje, hahaha.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.