Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

anja

anja

22-08-2010 om 23:51

Fret bijt konijn

Onze 2 konijnen lopen los in de tuin; dag en nacht.We wonen in een woonwijk, een rijtjeshuis. Hebben niet zo'n grote tuin. Dit gaat al zo'n 2 jaar goed. We hebben er allemaal veel plezier van. Vanavond hoorden we ploteseling vreselijk gekrijs. Twee vechtende katten dachten we tot manlief naar buiten stormde en een fret in de tuin zag met plukken haar van ons grijze konijn in/z'n bek. Fret hebben we weggejaagd. Konijn lijkt er goed afgekomen te zijn. Ze zitten nu in een dichte schuur.
Maar wat nu? De kans lijkt mij groot dat de fret terug komt. Dus 's nachts moeten de konijnen dan maar naar binnen. Maar jaagt zo'n fret overdag ook? Geen idee of de konijnen overdag nu ook in het hok moeten. Vind ik echt zielig. Maar doodgebeten worden is ook zielig. Bah, ik ben er helemaal naar van.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

23-08-2010 om 02:45

Anja

Een fret leeft niet in het wild, die moet van iemand zijn of anders losgelaten door z'n vorige eigenaar. Een fret leeft normaal niet in het wild, hij is absoluut niet in staat om zichzelf in leven te houden.
Misschien was het geen fret die je zag, maar een bunzing? Die lijken er erg op en leven wel in het wild.
Bel een dierenambulance of zo voor raad.

anja

anja

23-08-2010 om 08:48

Nee geen fret

Je hebt gelijk; het was geen fret. Ik heb echt geen verstands van die beesten. Heb even gegoogeld en een fret is kleiner. Dit dier was zo groot als een kleine kat,een klein spits kopje,met opstaande oortjes,lang lijf en een dikke lange staart. Kon goed klimmen; klom over de schutting naar het dak van de schuur. Ik denk dat het een bunzing of een hermelijn was. We konden de kleur niet zien.
Een kwartier na ons wild west gebeuren in de tuin klonk er verderop gegil en gepiep. Toen had ie vast wat anders.
De dierenambulance ga ik even bellen, had ik niet aan gedacht.

Jessica O

Jessica O

23-08-2010 om 09:30

was het misschien een marter?
Zo ja, dan mag je er niks aan doen, want die krengen zijn beschermd.
Hier 2 auto`s erdoor aangevreten (kabels) en bij de buren alle kippen.

Je konijnen `s avonds naar binnen doen, in elk geval in een hok wat goed af te sluiten is, want een marter is verrekte handig.

Jessica

anja

anja

23-08-2010 om 10:53

Marter

Ja het was een marter. Het hele plaatje klopt;behendig klimmen,het lijf en lange pluimstaart. Ik had op de buitentafel gister al wat raars zien liggen. Leek wel een kleine,harde drol. Nu heb ik net op internet plaatjes gezien en deze uitwerpselen zijn typisch voor marters.
Daar zijn we dus mooi klaar mee. De konijnen moeten nu 's nachts naar binnen. Heb jij enig idee of het overdag wel echt veilig is? Ik vind het een naar idee dat die beesten ook je huis binnenkruipen. En ik las dat je hokken echt goed extra voorzien moet van gaas omdat ze maar een klein gaatje nodig hebben om door naar binnen te kruipen en vervolgens alles doden wat beweegt.

Rembrand

Rembrand

23-08-2010 om 11:15

Marters zijn een plaag......

Dit merkte mijn collega toen ze voor haar vakantie de vouwwagen opklapte...........
Gatenkaas dus
M.

Janeway

Janeway

23-08-2010 om 11:50

Wauw das zonde

We hadden ooit muizen in de vw maar een marter.. Daar ben je niet echt gelukkig mee..
Een marter kan je alleen maar weren en ik vond deze site
misschien heb je er iets aan http://www.hanbrinkcatesteenmarter.nl/

anja

anja

23-08-2010 om 13:19

Site

Ik had die site inderdaad ook gevonden.Ziet er allemaal wel vervelend uit. Vannacht gaan de konijnen goed afgesloten naar binnen. Als ik het goed begrepen heb kunnen ze overdag buiten blijven omdat die marters echte nachtdieren zijn. Maar je moet er toch niet aan denken dat die beesten in je huis zitten. Bah, en ook een beetje eng. Kinderen van de mik door dit gedoe.Ik mag toch hopen dat het goed gaat en dat zo'n beest niet eens met onze konijnen aan de haal gaat.

Tirza G.

Tirza G.

23-08-2010 om 16:41

Marters

en dergelijke gaan niet met je konijn aan de haal. Een marter (ed) doodt eerst alles wat beweegt en gaat dan op zijn gemak zitten eten (als hij de kans krijgt natuurlijk). Wordt hij verjaagd voor zijn buik vol is, dan gaat hij een hok cq tuin cq straat verder opnieuw beginnen. Vossen bijv. komen echt een buit hálen, die halen een beest uit het hok en nemen het mee.
Marters zijn niet of nauwelijks te vangen (mag ook niet trouwens), alleen te weren. Het is eeeeeeeeh......de natuur za'k maar zeggen. Er is niets aan te doen, we leven nou eenmaal met z'n allen in dit land.

Tirza

Anja

Anja

23-08-2010 om 18:41

Zo is de natuur

Heel geruststellend dat onze 2 lieve konijnen eerst gedood worden en dan pas opgepeuzeld worden. Lekker vertrouwd, in hun eigen hok.

"we leven nou eenmaal met z\'n allen in dit land."

Dus jij accepteert de natuur in z'n geheel? Inclusief kakkerlakken en slakken in je tuin, bijen, wespen en muggen om je heen, muizen en ratten onder je huis....het is allemaal de natuur...

Tirza hartelijk dank voor je non-bijdrage. Op deze relativerende woorden zat ik net te wachten.

Coco

Coco

23-08-2010 om 19:46

Anja

"Dus jij accepteert de natuur in z\'n geheel? Inclusief kakkerlakken en slakken in je tuin, bijen, wespen en muggen om je heen, muizen en ratten onder je huis....het is allemaal de natuur..."
Ik neem aan dat Tirza inderdaad de natuur in haar geheel accepteert. Ik in ieder geval wel.
Je kunt toch niet maar een deel van de natuur accepteren, namelijk alleen maar de leuke, pluizige, aaibare beestjes?
Bijen, wespen, allemaal hartstikke nuttige dieren (bijen zijn trouwens bijna uitgestorven, hetgeen een ecologische ramp zou betekenen). Bij jou mogen zeker alleen maar mooi gekleurde vlinders in de tuin komen (als ze maar zorgen dat ze in hun baby-tijd wegblijven, want dan zijn het enge rupsen)

Natuur respecteren

Vrijwel alles wat buiten vliegt en kruipt laat ik in leven. Nou ja, ik keil wel eens een slak over de schutting nadat ik hem van mijn zonnebloemblad heb geplukt, maar daar blijft het bij.
Als ik een groententuintje had, was ik waarschijnlijk minder lief.

Binnen maak ik veel dood. Muggen, vliegen. Spinnen breng ik buiten. Hommels en wespen ook, met een glas en een kartonnetje.

Het verschil tussen een bij en een hommel weet ik in de praktijk niet zo best.

Oh ja, en geen al te kale tuin he.
De schutting stond hier al toen we kwamen, die ga ik niet verwijderen voor een heg, maar in mijn oude tuin waren twee heggen. Kost ruimte, maar is meer groen en schuilruimte voor allerhande beessies.

Helaas zijn schuttingen meer in trek tegenwoordig.

Anja

Anja

23-08-2010 om 20:18

Ja, ook mooie vlinders.

Ik maak eigenlijk bijna nooit dieren dood. Probeer vliegen,muggen,wespen en bijen levend naar buiten te krijgen. Ik heb inderdaad hele mooie vlinders in m'n tuin en helaas heel veel slakken. Die laatste moedig ik in ieder geval niet aan. Ze doen niets maar ik vind het vies als ik of m'n kinderen op blote voeten op een slak sta. Kan het nog zo natuurlijk zijn. Onze konijnen lopen los in e tuin omdat ik het zielig vind als ze in een klein hokje zitten. Ze hebben een goed leven bij ons.Ik ben gehecht aan onze konijnen; is het dan raar dat ik ze beschermen wil tegen een dier waar ze geen schijn van kans tegen hebben? Omdat het natuurlijk is moet ik dat maar accepteren? Als ik nu niets doe ben ik er vrijwel zeker van dat ze vannacht allbei doodgebeten worden. Het verbaast mij echt dat jullie dat gewoon accepteren als 'natuurlijk' proces.
En ik snap heus wel dat moeder natuur spijkerhard is maar wij zijn aan deze konijnen gehecht. Dat maakt een groot verschil. En om dan te zeggen'ach we wonen met z'n allen in dit land' vind ik getuigen van weinig inlevingsvermogen.

"zo is de natuur"

De oude balken in je huis mogen dus ook weggevreten worden door de boktor? En wormen en ander ongedierte in groenten en fruit mogen ook niet bestreden worden? Ik ben gek op dieren zolang ze niet gevaarlijk zijn in mijn leefomgeving. In het voorjaar heb ik een wespennest uitgeroeid. Hij zat bij mijn terras en ik heb geen zin om een nest uit te laten groeien tot zo`n 1000 bewoners. Wespen worden in Augustus echt heel vervelend als ze suiker nodig hebben.
Imkers nemen alleen een bijennest mee, is nuttig voor honing, maar een wespennest wordt ook door hun regorieus verwijderd.
Ik zou zeker informeren hoe ik kan voorkomen dat de marter weer terug komt in mijn tuin, weg met dat beest.

Maxime.M

Maxime.M

23-08-2010 om 22:47

Ze leven nog

het is gewoon balen dat jullie nu last hebben van een marter. Gelukkig maar dat jullie er op tijd bij waren; ze leven nog.
Ik heb even op die site gekeken van Han Brinkcate en het is niet niks om daar last van te hebben, ik zou gelijk ook even checken of je huis verder veilig is, voordat zo'n beest daar lekker gaat zitten. Vermoedelijk gaat het je niet lukken je tuin te beschermen tegen marters, dus de konijnen zullen voor de nacht een veilig onderkomen moeten krijgen.

't is inderdaad de natuur, maar leuk is anders.

Maxime

Guinevere

Guinevere

23-08-2010 om 22:47

Wil

Geen zorgen Wil, larven van boktorren vreten alleen levend hout. Houtwormen zijn een ander verhaal...
Oh ja, een boktor is niet inheems, dus dat is sowieso een ander verhaal.

Guinevere

Nee hoor, hier geen zorgen over boktorren. Een familielid heeft jaren geleden wel zijn hele dak kunnen vernieuwen dankzij de boktor.
Het was overigens maar een voorbeeld of je alle dieren altijd moet sparen onder het mom "zo is de natuur"....

Tirza G.

Tirza G.

23-08-2010 om 23:54

Nou precies

Ik heb helemaal niet gezegd dat ik altijd alles maar accepteer van de natuur. Maar ik vind het een wonderlijke opstelling om te verwachten dat een wild dier zich aanpast aan ons idee van leuk. Vrijlopende, onbeschermde konijnen vallen ten prooi aan marters. Daar kunnen we allemaal wel heel moeilijk over doen, maar zo ís het gewoon. Ik zou bíjna zeggen: als je echt van je konijnen houdt, zorg je ervoor dat ze veilig zitten. Maar ja, dat zeg ik natuurlijk niet, want de konijnen behoren tot het gezin en worden geliefd. En dus moet Stoute Marter daar afblijven, zonder dat Konijnenbezitter daar moeite voor wil doen.
Konijnen in een hok vindt ze zielig, konijnen doodgebeten laten worden vindt ze ook zielig. Tja. Maak een keuze, zou ik zo zeggen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2010 om 00:28

Kippengaas

Wij waren een poosje terug overdag aan het wandelen in Amersfoort en tot mijn verrassing rende er heel snel iets marterachtigs van de ene naar de andere tuin. Ik heb later gezocht wat het geweest moest zijn. Het was vrij klein dus ik dacht aan een wezel. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat je dat soort beesten zomaar tegen kunt komen in de stad. Hier komen we niet veel verder dan egelgezinnetjes.
Ik vind het zielig voor je konijnen als ze gepakt worden. Je zou de ren totaal kunnen omspannen met kippengaas en er ook een luik met kippengaas op kunnen leggen. En anders in huis halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2010 om 00:42

Eens met tirza

Ik heb ook een stel konijnen in de tuin gehad, maar eigenlijk is dat een onnatuurlijke situatie. Een konijnenstelende marter is in dat opzicht natuurlijker, die zoekt zijn kostje bij elkaar. Zolang de marter niet zijn hele 100 koppige familie erbij sleept, zou ik het dus accepteren en zoals ik al voorstelde het konijnenhok marterproof maken.

Sera

Sera

24-08-2010 om 03:16

Beschermen

Als ik Anja was zou ik toch maar gauw een hokje timmeren waar de konijnen 's nachts in kunnen zitten zodat ze beschermd zijn tegen roofdieren. Konijnen zijn nou eenmaal prooidieren bij uitstek. Bovendien hebben onze tamme konijnen niet de bescherming die wilde konijnen hebben namelijk holen onder de grond en de ruimte om weg te rennen. Tamme konijnen zijn geheel afhankelijk van ons. De situatie waarin we ze houden is onnatuurlijk maar de beestjes zelf zijn vaak ook al dusdanig doorgefokt dat ze niet meer de technieken hebben om zichzelf te beschermen die hun wilde broeders wel hebben. In een hokje houden 's nachts is misschien zielig maar de hele situatie waarin we konijnen houden is sowieso al niet natuurlijk. Daarnaast is opgegeten worden nog veel zieliger.

Wij hebben zelf kippen en konijnen. 's nachts gaan ze altijd in de schuur waar ze (aparte) rennen hebben. We hebben hier vossen en andere wilde dieren in de omgeving. Als je zoals wij buiten woont hou je daar automatisch al meer rekening mee. Als ik mijn kippen een nacht buiten zou laten is de helft morgen doodgebeten. We hebben dus helaas ook wel eens een eigenwijze kip verloren die niet in het nachthok ging. Dat is jammer maar daar kun je verder weinig aan doen.

Onze konijnen hebben een nachthok in de schuur met luikje en omgaasde uitloop naar buiten. 's nachts doe ik het luikje dicht omdat het gaas ze misschien wel beschermd tegen opgegeten worden door de vos maar ze er wel enorm nerveus van zouden worden als er een vos om hun hok heen sluipt en dat doet de konijnen ook geen goed.

Jessica O

Jessica O

24-08-2010 om 07:31

Marters

Marters zijn vreselijk irritanten beesten. Helaas mag je er niks meer aan doen, net zoals aan al die kraaien en noem maar op. Leve de flora en fauna wet!

Een marter heeft als nadeel dat ze ook in je huis kunnen gaan zitten, lekker op zolder bijvoorbeeld. Daar urineren ze ook en je krijgt een vreselijke stank. Je kunt de pech hebben dat ze kabels van je auto aanvreten. En het fabeltje dat ze niet aan diesels beginnen... Helaas, hier ook een dieselauto aangeknabbeld.

Het konijnenhok maar heel goed marterproof maken, verder kun je niks doen (of eigenlijk, mag je niks doen..)

Jessica

Anja

Anja

24-08-2010 om 09:43

Tirza

"Maar ik vind het een wonderlijke opstelling om te verwachten dat een wild dier zich aanpast aan ons idee van leuk"

Dit zeg ik helemaal niet. Ik schrok van een marter in onze tuin die onze konijnen aanviel. In jouw ogen vast onnozel maar omdat het al zo lang goed gaat heb ik er geen moment aan gedacht dat dit nog zou gaan gebeuren. Daarbij heb ik de ballen verstand van marters,bunzings en hermelijnen. Daarmee zeg ik niet dat de marter zich aan ons moet aanpassen. Ik zeg wel dat ik hem liever zie gaan dan komen.

"Ik zou bíjna zeggen: als je echt van je konijnen houdt, zorg je ervoor dat ze veilig zitten. Maar ja, dat zeg ik natuurlijk niet, want de konijnen behoren tot het gezin en worden geliefd. En dus moet Stoute Marter daar afblijven, zonder dat Konijnenbezitter daar moeite voor wil doen."

Waarom zo cynisch Tirza?
Waarom zeg je dat ik geen moeite voor mijn konijnen wil doen? Waar concludeer je dat uit? Ik vraag toch enkel informatie over het gedrag van een marter-zodat ik daar op in kan spelen? Nu ik weet dat het een nachtdier is kan ik dus overdag m'n konijnen los laten lopen en moeten ze dus 's nachts naar binnen. Zo is het vannacht ook gegaan. Wat heeft dit in vredesnaam te maken met 'moeite willen doen'?

Ik begrijp werkelijk niet waarom je vooringenomen reageert.

Anja

Anja

24-08-2010 om 09:45

Dank

Hartelijk dank voor overige reakties. We hebben ons schuurtje geinspecteerd op gaten en kieren. Zitten er niet in dus gaan de konijnen nu 's nachts in de schuur. En overdag blijft het zoals het is. Ik hoop dat het goed gaat en dat wij marters en andere dieren een stap voor kunnen blijven.

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2010 om 16:08

Ik erger me

aan je ontwetendheid. Wellicht niet aardig, maar het is niet anders. Je konijnen lopen altijd los en onbeschermd door de tuin. Dat vind ik dom. Wat voor beveiliging heb je tegen honden, katten, buurkinderen met een luchtbuks of blaaspijpjes, roofvogels? Je gaat voorbij aan het feit wat Sera ook al beschrijft: een tam konijn in je tuin is niet te vergelijken met een soortgenoot in het wild qua vluchtreflexen etc. Je weet niets van marters etc., dus ik leg even uit hoe die beesten aan hun eten komen. Zoals je zelf al schreef: even later hoorde ik verderop gepiep. Yup, dat komt, omdat de marter bij jou niet aan z'n eten kwam. Dan pakt-ie de volgende. Zo werken die beesten. Vervolgens krijg ik de volle laag dat ik niet zo lelijk hoef te doen omdat jullie heel veel van je konijnen houden. Tja, als je echt van konijnen houd dan houd je ze niet. En als je ze dan tóch wilt houden, zorg dan dat ze beschermd zijn. En zorg dat je weet welke gevaren er dreigen voor je huisdieren. Nu is iedereen van de leg, jijzelf, je kinderen en je konijnen en dat was allemaal niet nodig geweest.

Tirza

Anja

Anja

24-08-2010 om 17:39

Tirza

Bedankt voor je uitleg Tirza.Bijzonder dat je je ergert als iemand niet dezelfde kennis heeft als jij. Zul je misschien wel eens vaker tegen komen. Lijkt me lastig voor je.

Ik heb mij overigens goed verdiept in het houden van konijnen. In eerste instantie was de bedoeling in een groot hok met een ren. Langzaam veranderde dat in een paar uur buiten het hok naar helemaal buiten. Ik heb mij daarbij niet alle gevaren gerealiseerd. Niet handig van mij. Een harde leerschool. Inmiddels ben ik volkomen op de hoogte en zijn onze konijnen veilig onder de pannen.

reina

reina

24-08-2010 om 19:10

Anja

Misschien is het ook een optie om een stuk van je tuin uit te graven, ongeveer 2 meter diep, en er gaas in te doen alvorens je de boel weer dichtgooit en er daarna een ren overheen zet? Onze konijnen leven al jaren zo (ze hebben wel een nachthok waar ze in kunnen gaan zitten, komen ze in via een trapje), ze kunnen heerlijk gangen graven, doen ze dan ook naar hartelust, maar er kunnen geen dieren bij hen komen.

liora

liora

24-08-2010 om 20:43

Lekker!

Ik las: friet bij konijn.

En ik dacht: lekker!

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

anja

anja

24-08-2010 om 21:55

Reina

We hebben een stuk gras voor ze, een deel is betegeld en een stuk tuin(12 m2) is inderdaad uitgegraven,gaas erin en weer een dikke laag zand erop. 1 graaft er veel in, de ander alleen bij heel heet weer om lekker in de koude aarde te kunnen liggen. Ik twijfel wat over de ren. Het kan natuurlijk wel; is ook veiliger. Maar misschien dat deze oplossing ('s nachts naar binnen) ook al wel afdoende is. Tirza noemde wat gevaren;honden,katten,buurkinderen,roofvogels en die marters met familie. Honden komen niet in onze tuin, in 3 jaar heeft er nog geen kat naar ze omgekeken,buurkinderen hebben we niet. Roofvogels schijnt wel reeel te zijn. Dan zou een ren wel goed zijn. Ik zal de dierenarts eens vragen wat hij verstandig vindt; of de grotere leefruimte opweegt tegen het gevaar van de roofvogel-hoe groot is die kans? Ik weet dat het gebeurt maar hoor het in onze wijk nooit. Er zijn wel meer mensen die in een ren zonder dak huisdieren buiten hebben lopen. Cavia's en konijnen.

anja

anja

24-08-2010 om 21:58

Liora

De wens is de vader van de gedachte......

Kiki

Kiki

25-08-2010 om 08:08

Ik zat de titel te lezen en ik dacht, huh?

Een fret, zo'n klein beestje, volgens mij net zo groot of nog kleiner dan een cavia.
Een beetje konijn is groter en agressiever.

Maar goed, vervelend Marters. Je kan natuurlijk ook naar de stad verhuizen Ik ben niet zo bang voor marters die mijn beesten jagen.

Dat doet mij overigens terug denken aan de periode dat ik nog oppaste. Het gezin waar ik werkte had heeeeele schattige konijnenjongen. We genoten, de kinderen en ik, tot er ineens een havik langsvloog die er zo een meenam.
Als ik het niet zelf gezien had (en er niet echt een konijntje miste) had ik het niet geloofd

Zoiets als dit:


http://www.youtube.com/watch?v=9r3WWi-hX4M

Kinderen ook helemaal boos op de havik en helemaal van de leg inderdaad.

Ik heb het ook wel eens meegemaakt bij een klant van mij. Die had een halve dierentuin in haar tuin zitten, waaronder prachtige (gekortwiekte) Chinese eenden.

Die zaten bij een afgesloten stukje gras met een watertje. Geen schuilplek voor die arme beesten.
Die beesten kregen jongen en waren het pronkstuk van haar dierenmenagerie, maar waar ze niet over nagedacht had is dat reigers kleine eendenkuikentjes erg lekker vinden en dat die arme hummels geen kant uitkonden. Dus mammareiger ving een eendenkuiken, dacht bij zichzelf 'nou dat ging makkelijk' en zette de reiger-tamtam in werking en bracht de dag daarna alle moeders van het reigerschoolplein mee. Weg arme kuikentjes, die vrouw was er nog beduusd van.

Sorry Anja, daar heb je helemaal niets aan. Maar ik ben het eigenlijk wel een klein beetje met Tirza eens, hoewel ik het hopelijk wat charmanter breng (sorry Tirza)

Als je weerloze (huis)dieren in de tuin laat in een gebied waar er marters, vossen, hermelijnen, roofvogels en andere agressors zijn, zonder dat ze een kant op kunnen, is dat misschien een tikkeltje naïef.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.