Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cobi

cobi

10-03-2009 om 12:51

Franse kaas invriezen, kan dat?

Ik heb vanochtend twee megablokken franse kaas gescoord. Een blauwschimmel en een stuk geitentomme. Ik zou ze natuurlijk romantisch met manlief op de bank in een week in combinatie met een fles port en onze opgenomen filmvoorraad soldaat kunnen maken. Op zich geen onaantrekkelijk vooruitzicht, maar een meer gespreide consumptie is lijntechnisch misschien toch verstandiger. Voor de romantiekop de lange termijn waarschijnlijk ook toch wel. In pastasauzen en hartige taart verwerken is nauwelijke optie, vanwege kieskeurige kinderen

Daarom mijn vraag,als ik de kaaskolossen in hanteerbare porties snijd, in de folie invries, komen ze dan nog eetbaar uit deze cryotherapie of evolueren ze dan in onsamenhangden snotflodders?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik heb het wel eens gedaan, als ik weer eens te enthousiast los was gegsan qua inkopen voor een of ander festijn. De kaas was nog prima te eten na ontdooiing in de koelkast.

Achteraf nog eens nagevraagd bij de kaasboer wat hij ervan vond. Zijn reactie was dat het niet perse een aanrader was (dus 't is wat anders dan de verse soepgroente van de groenteboer, die ik standaard in de vriezer gooi als voorraadje), maar dat het in geval van overmacht best mag. (weggooien is ook zonde)

Ingrid

Guinevere

Guinevere

10-03-2009 om 13:35

Beter nog

Nodig lekker een paar mensen uit en maak de kaas gezamenlijk soldaat, dat is gezelliger én beter voor de lijn. In combinatie met een gewoon glas wijn nuttigen scheelt volgens mij ook weer wat calorieën. Of gebruik het als nagerecht.

Hmm.

Blauwe heb ik ook nog nooit geprobeerd. Maar een flinke homp van een redelijk neutrale brie-van-de-kaasboer kwam toch aardig ongeschonden uit de vriezer...

Ingrid

wendelien

wendelien

10-03-2009 om 15:16

Nope

Dat is zonde. Je kunt dat soort kazen, mits deugdelijk verpakt en achterin de koelkast, heel lang bewaren, hoor. Dan rijpen ze rustig door en worden ze alleen maar lekkerder.

Weet je 't zeker, wendelien?

Ik had laatst een groot stuk brie van de markt gehaald, maar na een week in de koelkast stonk en smaakte hij naar overrijpe broccoli. We durfden het niet meer verder op te eten

wendelien

wendelien

10-03-2009 om 19:24

Yep

Wij vergeten weleens een stuk kaas, maar het moet wel heel raar ruiken willen we het dan niet meer eten. De meeste Franse kaas wordt te jong verkocht en genuttigd en da's zonde. De datum die erop staat is voor ons een indicatie tot hoe lang we het betreffende stuk zeker moeten laten liggen. Heb je een heel gevoelig spijsverteringskanaal dan moet je misschien wat meer oppassen. De kaasboer kan je ook adviseren, trouwens.

Prulletje

Prulletje

10-03-2009 om 23:13

Vaccuum

Je kunt beter een winkelier (slager/kaasboer) in de buurt lief aankijken en de stukken vaccuum laten verpakken. En dan blijft het in de koelkast heel lang goed en lekker.

Prulletje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.