Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Popke

Popke

05-05-2009 om 21:44

Foto´s

Gewoon even een vraagje, maar hoe gaan jullie om met jullie foto´s? Ik bedoel, vroeger was het rolletje vol, wegbrengen, inplakken (of niet) en klaar. Tegenwoordig prop ik al mijn foto's maar op een externe harde schijf, en daar blijft het bij *zucht* . Ik wil ze eigenlijk gewoon afdrukken (de leukste tenminste) en in een album plakken. Ik vind het zo leuk voor de kinderen later. Maar.....ik loop al een jaar of 3 achter,pfffff. Misschien moet ik ze maar gewoon op een schijfje branden, en het daarbij laten. Merk dat ik er nu als een berg tegenop zie om het allemaal te gaan afdrukken (pfieuw, dat zal me een rekening worden) en ze dan ook nog eens allemaal in te gaan plakken. Ja, ik weet het, had het beter moeten bijhouden, maar dat is nu te laat. Ben daarom er benieuwd hoe dat bij jullie gaat.

Groetjes Popke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

05-05-2009 om 21:54

Keulen en aken...

Je hoeft die 3 jaar achterstand niet in 1 keer in te lopen: Bestel gewoon eens 50 fotoos na van een of twee vakanties/gebeurtenissen (kost bij ah een tientje ofzo).

Diana

Diana

05-05-2009 om 22:10

Foto's online

Ik heb een kodaktoestel en een account bij kodakgallery. Daar staan al mijn albums opgeslagen. Ik kijk er geregeld op en/of bestel foto's. Na een vakantie met veel hoogtepunten maak ik online een album dat ik dan thuisgestuurd krijg.

En heb ook een compilatie van mijn foto's gemaakt, en als mijn screensaver aanslaat zie ik heerlijke kiekjes terug.

MaximeM

MaximeM

05-05-2009 om 23:12

Moet ook nog inlopen

Hoi,

Ik wilde een paar jaar geleden al een digitaal fotoalbum voor de kinderen maken. Dus ik heb 2 mapjes met foto's op mijn buroblad staan om daar per kind een boek van te maken. Helaas is het daar tot nu toe bij gebleven, want wat ik wil maken wil ik niet afraffelen en dus heb ik er nooit tijd voor (maak ik er nooit tijd voor). Wat ik wel heb gedaan en netjes bijhou is ieder jaar een dvd branden met alle foto's van dat jaar erop (soms heb ik wel 2 of 3 dvd's nodig) en daar maak ik dan een mooi hoesje bij (groot dvd doosje net als bij een film die je huurt) en op het hoesje geef ik dan het jaartal aan en of het dvd 1,2 of 3 is en op de buitenzijde een compilatie van allemaal kleine fotootjes die op de dvd staan. Ziet er leuk en overzichtelijk uit en dan heb ik in ieder geval alles nog, mocht de computer crashen. (ik heb ze ook nog op een externe schijf staan) maar eigelijk was mijn plan dus om een keer per jaar een mooi album te maken voor de kinderen, maar dat komt er maar niet van.

Trouwens, als je al een album maak, maak je die dan voor jezelf of geef je die later mee aan de kinderen (of maak je alles in tweevoud)?

Maxime

reina

reina

06-05-2009 om 07:13

Digitale albums

Ik heb stapels albums van 'vroeger' liggen, omdat ik het jammer vind nu geen albums meer te maken, maak ik digitale fotoboeken. Van elke vakantie, van bijzondere dingen (bijv. een groot feest), voor zoon na iedere reis als herinnering, van elk jaar een met een overzicht van wat er dat jaar bij ons gebeurd is etc. Het leuke is dat je ook andere dingen in kunt scannen en bijvoegen, maakt het nog completer. Als je het vaak doet is het een klus die zo klaar is ( en het neemt gelukkig véél minder ruimte in dan die foto-albums van vroeger )

Veel foto's

hoi
ik maak redelijk veel foto's van de kinderen, en heb het tot een jaar geleden regelmatig bijgehouden. ik heb van mezelf ook redelijk wat boeken en vind het erg leuk om het door te kijken.
Mijn beide meiden (4 en 7 jaar) hebben al een stuk of 10 dikke fotoalbums. tot een jaar geleden, we gingen verhuizen en toen is het erbij gebleven. Ik heb toevallig afgelopen zondag een jaar aan foto's uitgezocht en weer opgestuurd voor het afdrukken. komende zondag wordt het een paar uur plakwerk.

deze fotoalbums zijn voor mijn meiden, dus helaas heb ik over 20 jaar geen album meer thuis staan. dat leek me niet fijn, en daarom heb ik 3 albums digitaal besteld. De allermooiste foto's zijn daar in gegaan, 1 album per 2 jaar. Die zijn voor mezelf

En tenslotte nog een digitaal archief, ik brand alle foto's regelmatig op een cd'tje.

Ik ben het met tinus eens, ga rustig aan beginnen. Doe als je tijd hebt, eerst eens een jaar. Uitzoeken, afdrukken, inplakken. En dan over een tijdje nog een jaar. Als je het snel en haastig gaat doen, en/of je vindt het niet leuk dan wordt het resultaat waarschijnlijk niet echt wat je had gewild.

Groetjes
Gruffalo

judiths mama

judiths mama

06-05-2009 om 09:05

Zelfde probleem

Ik was ook erg achter met de albums en nu de jongste op school zit, ben ik een paar ochtenden bezig geweest. Ik ben weer helemaal bij 0 begonnen, dus ook al had ik al albums voor de kinderen, toch weer begonnen bij de babyfoto's. De eerste albums staan nu klaar om afgedrukt te worden (nog even wat rode ogen wegwerken). Je moet er echt even voor gaan zitten, en er gaat best veel tijd inzitten. Ik vond het wel erg leuk om die babytijd weer opnieuw te beleven, ik was in gedachten weer helemaal in de babysferen, totdat er van beneden klonk: mama, ik heb gepoe-oept! Back to reality!

Saskia

maan.

maan.

06-05-2009 om 12:26

Leukste foto's

De leukste foto's drukken we op zijn tijd eens af, zo kunnen we in diverse fotolijstjes weer wat verse foto's stoppen. De andere foto's gaan in een fotomapje (dus nog steeds laat ik afdrukken op 10x15 zowel fotoboekje als lijstje zijn die maat!)

De babyfoto's waren destijds nog niet digitaal maar in plaats van alles af te laten drukken heb ik e.e.a. geprobeerd in te lezen zodat de eerste jaren nu ook in de PC staan (en op de andere PC en op externe schijf zo heb ik alles 3x mocht er iets misgaan).

Hoef ik de kinderen geen stapels dikke boeken mee te geven waarvan ze niet weten wat ze ermee moeten het neemt vooral erg veel ruimte in! Nee ze krijgen een dun babyboekje met wat foto's en verhaaltjes en daarnaast een CDrom (of wat tegen die tijd de norm is) met daarop de leukste foto's.

Popke

Popke

06-05-2009 om 12:55

Digitale albums

Hmmmm, misschien moet ik daar idd maar eens mee aan de slag gaan. Het lijkt me alleen zo'n werk, maar waarschijnlijk baart oefening kunst.

Heeft iemand hiervoor een goedkope site? Ik vind ze nml altijd best wel prijzig. Ik bedoel, nu heb ik ongeveer 50 foto's voor 7,50 euro. Een album online laten maken kost al snel rond de 20 euro (met verzenden). Iemand een tip?

En met de vraag van Maxime kamp ik ook; maken jullie alles dubbel (voor beide kids in ons geval) om ze later elk hun eigen albums mee te geven, of alle albums 1x, en dan mogen ze later zelf uitzoeken wie de albums neemt (als wij ooit uit de tijd zijn). Hoe gaan jullie daar mee om?

Thx!

Heel veel werk

ik heb nu 1 zo'n album laten afdrukken, wel veel werk inderdaad maar op zich beter dan een stapel afgedrukte foto's in een mapje die ergens achterin de kast stof ligt te happen, de kleuren vind ik niet altijd even denderend.

Voor de baby ben ik van plan ook alle snapshots van het eerste jaar in zo'n album te doen, dan moet ik het gewoon een beetje bij gaan houden. En verder dan wat mooie foto's afdrukken, de kwaliteit is gewoon echt beter dan van zo'n album. En ik maak er maar 1.

Oh ja

wat ik als eerste doe is alle foto's waar iets niet helemaal ok mee is deleten, ik kies ook van 5 uit dezelfde serie de beste uit, dat scheelt al snel tientallen foto's.

van sommige foto's werk ik de kleur en het formaat bij dat kost dan weer extra werk, ach ja ik vind het een leuk klusje.

Foto's

Denk er trouwens wel aan dat zelfgebrande cd-roms niet onbeperkt houdbaar zijn! Op mijn werk heb ik cd-roms met backup-data waarvan de oudste nu een jaar of 6 oud zijn en sommige zijn al niet meer leesbaar (computer geeft foutmelding). Pas dus op als je denkt je foto's veilig opgeslagen te hebben voor de volgende generatie!

Ik heb één keer zo'n digitaal album laten maken bij de HEMA. Was 50 euro geloof ik. Niet bepaald te geef, maar ik vond de kwaliteit juist heel goed. Zeker vergelijkbaar met normale afdrukken alleen wat minder glanzend.

margje van dijk

margje van dijk

06-05-2009 om 23:45

Het staat ergens voorin mijn achterhoofd dat ik nog wat met die foto's wil doen. Zodra ik eens wat overzichtelijk tijd heb zal ik het doen ook, maar dat kan voor hetzelfde geld nog jaren duren.

Ik heb alle 'ouderwetse' foto's ingeplakt tot op het moment dat oudste zoon werd geboren (dec. 1997). Ik was zo verliefd op hem dat ik binnen 3 weken 14 rolletjes vol had, en toen had ik al zo'n idee dat ik die niet meteen allemaal moest gaan inplakken. Beter even wachten, even wat afstand nemen.

In juni 2003 werd onze camera gestolen en vanaf dat moment hebben we een digitale camera. Dus vanaf 2003 staat alles in overzichtelijke mapjes in drievoud op de computer (desktop, laptop en externe harde schijf). Elk mapje heeft een lange naam bestaande uit kernwoorden van de inhoud van de foto's, en ook staan ze natuurlijk op datum, dus ik vind het behoorlijk eenvoudig om foto's terug te vinden.

veel eenvoudiger dan uit het ongeplakte analoge tijdperk dec 1997- juni 2003. Dat is dus maar 5,5 jaar eigenlijk. Maar dat staat in minstens 12 schoenendozen opgestapeld achter een deurtje ergens.

Omdat dat te overzien is (5,5 jaar oudste, 4 jaar middelste en 1 jaar jongste kind) heb ik alvast héle mooie foto-albums gekocht (van de Bijenkorf, handgeschept papier en in leer gebonden, soepel bovendien dus niet zo stug-star). Daarin wil ik die eerste jaren analoog plakken, voor elk kind apart.

Vanaf 2003 wil ik jaarboeken gaan maken per kind, digitaal dus (of 2-jarig, net hoe dik dat wordt).

Ook heb ik zo'n beetje vanaf 2003 van elke vakantie (zomervakantie, maar ook voor- en najaarsvakantie als die er was) een digitaal album gemaakt, en ook van elke kinderverjaardag. Eerst op webshots, later op picasa. Die digitale fotoalbums zijn heel makkelijk en snel gemaakt (na elk 'hoogtijmoment') en die bieden mij straks heel veel houvast als ik aan die jaarboeken ga beginnen. In de jaarboeken wil ik echt focussen op het kind, dus per kind anders. Dus dan niet de hele zomervakantie erin, maar een kleine selectie en dan vooral foto's van dat kind.

Ik heb inmiddels veel ervaring met webalbums: een aantal met de Hema (of Albumprinter, wat sinds kort Albelli heet: dat is dezelfde software als de Hema), en ook Blurb (www.blurb.com). Ik heb zelfs het afgelopen jaar 3 boeken gemaakt (van grote en kleine vakanties), waarvan ik er één bij zowel Blurb als bij Albumprinter heb laten afdrukken om de verschillen goed te kunnen zien.

Het is niet zo dat de een duidelijk beter is dan de ander. Mijn observaties:
- de software van Albumprinter (of Hema) is veel flexibeler dan die van Blurb.
- Dat heeft ook een voordeel: in Albumprinter heb ik soms te kleine marges genomen en dat is lelijk. In Blurb kan je dat niet overkomen want de software staat het je niet toe.
- Gebruikersgemak van beide software vind ik overigens prima, het is net weer anders maar met beide ben ik inmiddels heel handig. Maar ik ben sowieso handig met computers dus ik weet niet hoe een ander dat vindt.
- de afdruk-kwaliteit van Blurb is beter (de foto's bevatten meer detail). Ik heb wel premium-papier genomen in plaats van normaal papier
- de binding van Albumprinter lijkt beter, maar ik heb ontdekt dat je bij Blurb in veelvouden van 40 pagina's moet zitten en dan is het goed. Dus 80 pagina's is OK, 120 ook, maar met 100 zit je niet goed (dan zit de kaft er te ruim om heen).
- Formaat van Albumprinter vind ik handiger (ik had A4-formaat genomen; bij Blurb is het 20x26 ipv 20x29, dus 'korter', wat ik minder mooi vind). Maar voor de jaarboeken wil ik 30x30 doen en dat hebben ze geloof ik allebei.
- Blurb is véél goedkoper: voor hetzelfde boek betaalde ik bij Blurb 50 euro (zelfs met premium paper) en bij Albumprinter 75. Allebei met harde kaft met foto-omslag.
- Met Blurb kan je veel dikkere boeken maken. Bovengrens bij Albumprinter is 120 pagina's, bij Blurb 400 of zoiets.
- Blurb kan automatisch een weblog inlezen (echt waar! Mijn hele China-weblog heeft-ie "ingeslurpt"). Ik moet alleen de weblog-foto's nog vervangen voor de originele foto's (beter resolutie). Dat boek is 350 pagina's dik, ik ben heel blij dat dat met Blurb dus in één boek kan in plaats van in 3 boeken bij Albumprinter (en dan had ik het ook nog handmatig moeten doen).
- Blurb werkt met tekst-stijlen, dat is handig. Heb je bv. je hele boek in een bepaalde 'style' gezet en je wilt dat alle tekst één punt groter moet worden dan is dat meteen geregeld. In albumprinter moet je dan met de hand elk tekstvak apart bewerken.

Ik overweeg toch Blurb te kiezen, en dan elke pagina als A4 in Photoshop te maken (dan kan ik de foto's plaatsen zoals ik ze wil zonder beperking van de software). Daarmee doe ik dan weer dat tekst-stijl-voordeel te niet. (Of zal ik toch de tekst door de Blurb-software laten doen...?). Je ziet, ik twijfel nog sterk.

Maar stel dat het me lukt dit binnen niet al te lange tijd voor elkaar te krijgen, dan 'heb ik het op de rails', dan kan ik vanaf dat moment een 'jaarboek 2010' open hebben staan voor elk kind en gedurende het jaar vullen met de bewarenswaardige foto's, zeg maar.

Maar ik begin pas als ik helemaal zeker weet hoe ik het wil hebben, en dat is op dit moment nog niet

Margje

p.s.
Ik zei dat ik van elke vakantie vanaf 2003 een digitaal album heb gemaakt, dat is dus een 'album' wat je op de computer kunt bekijken. Ik ben érg enthousiast over Picasa (van Google).

Maar daarnaast heb ik van al die vakanties ook nog een écht fotoboek gemaakt. Tot vorig jaar deed ik dat door de digitale foto's te laten afdrukken en er een boek van te maken (meestal een multomap met losse fotobladen). Van de kleinere vakanties (weekje Ameland of zo) deed ik zo'n plakboek-achtig fotoalbum.

Vorig jaar ben ik pas begonnen met die vakanties als digitale albums af te drukken, dus met Albumprinter en Blurb. Dan krijg je een gedrukt fotoboek met tekst.

Qua werk vind ik dat precies zo veel werk als foto's afdrukken en daarna inplakken. Het werk zit 'm wat mij betreft in de selectie van de foto's, en wat je op welke pagina wilt zetten, en wat daar voor tekst bij moet.

Knippen en plakken gaat met schaar en lijm net zo snel/langzaam als digitaal.

Het voordeel van digitaal is
(1) dat het veel minder zooi geeft (je hele tafel is niet dagenlang bezet), en
(2) als het boek eenmaal digitaal is kun je het ook meerdere keren afdrukken, dat kan niet zo makkelijk bij analoog, en
(3) een digitaal afgedrukt boek is 3 keer zo dun als een ouderwets album. Het spaart dus héél veel ruimte uit.

Voordeel van analoog is natuurlijk dat het lekkerder ruikt, dat je die fotobladen er tussen moet omslaan die het spannender maken, en dat je weet dat je een uniek exemplaar in je handen hebt.

Maar ik kies dan nu dus toch maar voor digitaal

Margje

Popke

Ik loop ook 2 jaar achter, maar alle foto's staan op de harde schijf op volgorde. Ben nu met een digitaal album begonnen voor de oudste, en dat is een vreselijk leuke bezigheid (zwaar verslavend, het werd erg vaak 2 uur snachts voordat de pc uitging.....), en daarna ga ik er nog eentje voor hem maken (het eerste album loopt tot zijn tweede verjaardag) en daarna nog van mijn andere zoons. Tja, veel werk, maar je loopt wel in.
Zorg dus dat alle foto's op volgorde staan. Dat scheelt enorm. Wij doen het met MyPhotoFun, en dat bevalt uitstekend.

Rafelkap

Rafelkap

07-05-2009 om 13:35

Houdbaarheid digitaal album -vraag

Blijven foto's die je in een digitaal album laat drukken net zo lang "goed" als foto's die je apart laat afdrukken en zelf inplakt? Weet iemand dit?

margje van dijk

margje van dijk

07-05-2009 om 20:02

Hoe lang blijft een boek goed

Het boek dat je krijgt is vergelijkbaar met boek-met-foto's zoals je dat in een boekhandel kunt kopen. Hoe lang blijft dat goed? Geen idee. Ik zou er geen kopje koffie overheen gooien. Maar verder? Zo goed als wat. Gewoon een mooi boek.

In mijn fotoalbums is trouwens het eerste wat loslaat: de lijm. Moet je daar weer mee aan de slag. (Maar goed, dat is het ergste niet).

En o ja, ik heb een periode in mijn eigen foto's van vroeg jaren '70 dat die foto's echt zo slecht van kleur zijn! Ze vervagen gewoon.

Dus de ene fotokwaliteit is de andere ook niet.

Margje

Dineke69

Dineke69

08-05-2009 om 14:02

Zo doe ik het

Ik brand de de foto's sowieso na verloop van een paar maanden tot een jaar op een dvd.
Ik maak per maand een mapje aan, en geef de foto's meteen bij het uploaden een logische bestandsnaam ivm terugvinden later. Als er veel zijn, van bv een dierentuinbezoek krijgen die meteen een submapje.

Wat ook handig is, maak op je pc aan mapje "bestellen".
Als je de foto's van je toestel afhaalt, kopieer je meteen de foto's die je zou willen afdrukken naar dat mapje. Zitten er 100 of 200 in, laat je ze afdrukken bij een site als pixum.nl of een andere ( bij grote aantallen lekker voordelig, en vaak gratis verzenden)

Als ik ze thuis krijg doe ik ze meteen in insteekmapjes waar er 100 inkunnen, en die staan in de boekenkast. De kinderen mogen ze pakken wanneer ze willen, en dat vinden ze hartstikke leuk.

Poppeke toch....

Een glimlach kon ik niet onderdrukken toen ik jouw berichtje las... het valt mee hoor, je loopt NOG MAAR 3 jaar achter!
Zie het als een lange-termijn-project, eis niet meteen alles van jezelf. Ik heb vorig jaar een eerste digitaal album gemaakt van onze vakantie (via Albumprinter/Albelli). Ik wilde dit eens uitproberen dus heb ik een periode genomen die overzichtelijk is. Ik kan je zeggen: als je er eenmaal mee bezig bent is het zeer verslavend, superleuk! Het 'ertoe komen' is echter het lastigst. Je moet het een beetje voorbereiden en een beetje leren werken met de software. Dus mijn eerste tip is: kies er misschien voor om een recente vakantie het eerst te doen, om uit te proberen. Is ook meteen leuk om nu nog te laten zien aan familie e.d. Een jaarboek maken kan je dan daarna gaan doen. Daar moet ik nog aan beginnen!!!
Digitaal loop ik ook ruim 3 jaar achter, wij kochten een digitaal toestel toen ik zwanger was, in 2005/2006.
Maar analoog..... liep ik echt jaren achter (even een verhaaltje ter troost, het kan altijd erger!). Ik had nog fotoboeken en losse foto's uit een zeer langdurige relatie. En dan nog 4/5 jaar losse foto's van mijn huidige relatie. En dus nog 3/4 jaar digitaal. Tja, hoe pak je dat aan he?!
Ik heb de fotoboeken van samen met ex helemaal doorgelopen en de leuke foto's van mij eruit gehaald. Deze heb ik in insteekalbums van de Hema gedaan. Daar ben ik nu helemaal mee bij (tot en met 1999 ongeveer). Ik moet de losse foto's tot en met 2005 nog in insteekalbums doen, maar ik weet zeker dat dat ook gaat lukken. Het ruimt ook zo lekker op, scheelt heel veel ruimte!
Beginnen is het lastigst, dus je moet met jezelf afspreken dat je er op een bepaald moment (bv een bepaald rustig weekend) mee gaat beginnen. Software downloaden (is mij ook gelukt en ik ben zeker niet doorgewinterd in het installeren van software) en bekijken wat je als eerste gaat aanpakken. Het HOEFT NIET chronologisch. Je kan ook beginnen met 2008.

Groetjes, en veel succes!
Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.