Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petr@

Petr@

23-01-2011 om 18:22

Fooi geven (niet in restaurants)

Dinsdag wordt er hier een nieuwe cvketel, boiler en zonnepanelen geplaatst. Ik heb dus de hele dag 3 man over de vloer.
Geef je dan ook nog fooi als ze weer weg gaan (naast koffie/thee/fris/koekjes)? En hoeveel dan?

Ik weet nooit goed wanneer ik fooi "moet" geven. In restaurants vind ik het vanzelfsprekend, maar in andere situaties weet ik nooit zo goed.
Bijv. de kapper, geef ik nooit fooi, maar toen ik vlak voor kerst er was had de kapper het erover dat zijn washulpje € 400,00 fooi had gekregen. Ik voel mij dan een beetje een krent want ik geef daar nooit fooi.
Ben heel benieuwd hoe anderen daarmee omgaan!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

23-01-2011 om 18:51

Ook een krent

Ik herken je verhaal. Ook hier alleen horeca-fooien.

Maar ik heb een schoonzoon de vergelijkbaar 'hele dag over de vloer-werk' als jij beschrijft, hij krijgt geregeld een paar tientjes extra van de klant. Is dan ook heel loyaal, doet wat extra's, ruimt netjes op, maakt iets af 'over tijd'. Als die drie mannen van jou zich boven verwachting gedragen, is een fooi misschien een idee. Maarre - zelf heb ik het nog nooit gedaan.

Jesse_1

Jesse_1

23-01-2011 om 20:01

Nooit

En het zou ook werkelijk niet in mij opkomen.
Alleen de bladenbezorgers krijgen voor kerst een euro of zo.
Jesse

knevel

knevel

23-01-2011 om 20:21

Verhuizers wel gegeven

maar dat is al een hele tijd geleden, maar die hebben echt in een dag bergen werk verzet (ze dachten dat het een kleine klus zou zijn en ze hebben ook nog een grote koelkast opgehaald bij mijn zus). We hebben ze toen een deelbaar bedrag gegeven, ik zou echt niet meer weten hoeveel.

Ik geef eigenlijk alleen maar fooi in de horeca. Het is nooit bij me opgekomen om bij de kapper ofzo een fooi te geven. De hulp geef ik wel wat extra's aan het eind van het jaar, net als de dagbladbezorgers.

Als ik als iets zou geven na zo'n dag als jij beschrijft, dan zou het 10 euro pp zijn. Maar dan moeten ze het wel netjes achterlaten... Maar eerlijk gezegd weet ik het niet. Ligt natuurlijk ook een beetje aan hoe de dag verloopt.

Succes met het besluit nemen!!

Hibiscus

Hibiscus

23-01-2011 om 21:01

Ligt eraan

Als ik iemand heb van een eigen bedrijf (Boilerbedrijf Herman en Herman komt zelf) dan krijgt hij geen fooi. Ik betaal hem immers direct zelf (en ik vind het toch altijd te duur dus Herman verdient al genoeg denk ik dan boosaardig). Komt echter Pietje van boiler bedrijf Herman, dan wil ik nog weleens wat geven. Ligt dan een beetje aan hoe lang het heeft geduurd en hoe tevreden ik ben.

Kapper krijgt ook altijd fooi, niet veel, ik rond het naar boven af.

Hibiscus

Tango

Tango

23-01-2011 om 21:11

Kapper?

Die krijgt bij mij dus nooit een fooi, nooit aan gedacht om te geven ook. Al hoorde ik het laatst toevallig ook al iemand zeggen. Hier ook alleen horeca-fooien en inderdaad de krantenbezorgers en onlangs de medewerkster van de oliebollenkraam op oudejaarsdag, ook het bedrag naar boven afgerond. Vond ik wel aardig van mezelf.

Kiki

Kiki

23-01-2011 om 22:05

Fooi bij de kapper?

nooit van gehoord, ik geloof ook niet dat mijn kapster dat verwacht

Ik zal het eens vragen

Hibiscus

Hibiscus

23-01-2011 om 22:25

Kapper

Ja stom, weet het eigenlijk ook niet, ik dacht dat dat een beetje "zo hoorde". Verlos me maar uit die droom want dan stop ik morgen. Bij wijze van spreken want ik hoef nog niet. Het gaat bij mij wel om afronden hoor, dus 28 euro wordt 30. Niet heel veel dus.

Hibiscus

Hibiscus

Jij woont toch in Engeland ? Ik woon op hetzelfde eiland, alleen wat noordelijker en hier is het inderdaad gebruikelijk de kapper een fooi te geven, eigenlijk 2 x: het meisje dat je haar wast en dan de knipster.
Hun salaris is mede daarop gebaseerd. Maar het hoeft natuurlijk niet :o)

Niet in nederland

In Nederland krijgt de kapper geen fooi van me. Dat is echt iets vooroorlogs volgens mij, geloof dat mijn overgrootouders dat wel deden. Kappers in Nederland hebben een CAO en noem maar op en zijn trouwens duur.

In Indonesie wel, maar daar is de kapper goedkoper en het salaris er op gebaseerd dat er gefooid wordt.

Hibiscus

Hibiscus

23-01-2011 om 23:23

Verschillend per land

Ja, ik woon in de uk, maar ik gaf in Nederland ook een fooi. De kapper hier wast en knipt trouwens, dus het wasmeisje hoeft niet apart. Het is een familiekapsalon om de hoek, geen grote keten dus.

Maar als je fooi geeft, hoeveel dan?

Hibiscus

koentje

koentje

24-01-2011 om 09:00

Ja doei

ik geef alleen een fooi als ik echt lekker gegeten heb en/of zeer prettig bediend.
Ik werk in de zorg, krijg ook nooit een fooi!

Merel

Merel

24-01-2011 om 10:08

Kapper

Ik geef de kapper wel fooi. Niet omdat ik zo graag fooi geef, maar ik dacht dat dat hoorde. Ik vind het altijd wel moeilijk trouwens. Weet dan niet precies wat er van me verwacht wordt. Bij de kapper rond ik het af, dus soms hebben ze wat meer, bij 28 euro maak ik er 30 van maar bij 29.50 ook. De fietsenmaker die aan huis komt, rond ik ook naar boven af, idem bij de bezorgdiensten van pizza of patat ofzo. Maar meestal zijn dat bedragen van maximaal 2 euro.
Het geval waar Petr@ het nu over heeft, tja...lastig, soms vind ik het een beetje een genante situatie, als je wat geeft en het is in hun ogen te weinig, sla je ook zo'n flater. Maar je wilt ook niet veel te veel geven, je betaalt immers gewoon de factuur ook al.

ik geef degene die hier een hele dag klust wel fooi.
zo heb ik degene die in twee dagen onze keuken heeft geplaatst ( erkend bedrijf ,geen *mannetje*) een doos sigaren en een bioscoop bon gegeven .
de schilders ( 3 man) die vier dagen bezig zijn geweest om de buitenboel te schilderen kregen € 50 met zijn drieen.en daarnaast appeltaart bij de koffie of een suacijzenbroodje bij de lunch.
de kapper krijgt geen fooi.mijn dochter heeft echter in een heel exclusieve kapperszaak gewerkt,waar een simpele knipbeurt € 80 kost,en een wassen/knippen/kleuren al gauw € 250 ,daar waren fooien van € 20 tot € 50 heel normaal.
verder geef ik fooi op het terras,in een restaurant ,aan de pizzaboy en de bezorger van AH.

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2011 om 18:38

Een keer

Terrassen? Nou soms, als het allemaal een beetje vlot gaat. Restaurants, ja, over het algemeen wel. Ik heb laatst een tientje gegeven aan de wasmachinejongens die bereid waren mijn oude machine mee te nemen, terwijl ze 'm eigenlijk niet mee mochten nemen omdat het bovenblad niet deugdelijk was. (Had te maken met de arbo enzo, en grip tijdens het tillen. )

Merel

Merel

25-01-2011 om 10:26

Haha fiorucci

of is dat omkopen? haha

Fiorucci

Fiorucci

25-01-2011 om 12:13

Merel

Nee,nee, ze waren zelf zo coulant deze mee te nemen, en pas bij het afrekenen gaf ik het tientje!

emma43

emma43

25-01-2011 om 14:11

Fooi

In een restaurant geef ik een fooi,op vakantie het kamermeisje en de kapper rond ik inderdaad ook naar boven af.Na geboorte van mijn dochter hebben we de kraamhulp ook een envelop met inhoud gegeven met een bos bloemen.

Oei ,Petra lastig,wij zijn net klaar met verbouwen en klussen,ik geloof dat mijn man inderdaad fooi gegeven heeft.Of inderdaad ruim afrekenen.Ik zou wel kijken ,hoe er gewerkt wordt,zo werkt het bij ons ook,als we tevreden zijn een fooi.

krin

krin

25-01-2011 om 14:40

Och, dit forum ook

Ben ik sinds ik hier lees al tot mijn spijt op de hoogte geraakt van viezigheden waar ik ze eerder nooit vermoedde (lichamelijk en huishoudelijk), nu kan ik me ook nog eens met terugwerkende kracht gaan schamen voor alle kappers, klussers, sjouwers en helpers die ik nooit heb befooid.
Ik vind fooien een waardeloos systeem. Juist om de onzekerheid die ermee gepaard gaat. Geef ik wel, geef ik niet, hoe veel geef ik, wanneer geef ik het... Daar zijn toch vaste tarieven voor verzonnen, om dat probleem niet meer te hebben? Je hebt landen waar je iedereen fooien geeft, zou ik ook best vinden. Duidelijkheid voor alles.
Tot op heden geef ik alleen fooien in restaurants en kroegen. Maar die mannen die net mijn nieuwe bank naar binnen hebben gesjouwd en in elkaar hebben gezet, zitten nu in hun busje misschien wel te bitchen over mijn krenterigheid.
En dat had ik zonder dit draadje nooit gevreesd. Och arme.

Krin

He wat sneu nou voor je, had dit draadje maar nooit gelezen, nu zit je voor de rest van je leven met een schuldgevoel, hoe moet dit nu weer

Ik geef alleen in een restaurant een fooi, verder zelden.
Muizemeis

Kapper!?

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de kapper fooi te geven. Ik geef ik cafées en restaurants wel fooi en in luxe hotels waar iemand je koffer voor je naar je kamer sjouwt. Verder zelden.

Kapper? Nou als hij je echt van een ramp heeft gered zoals groen haar na een zelf-verfbeurt kan ik er nog inkomen...

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-01-2011 om 13:45

Liefst niet

Heel soms in restaurants, maar dan moet het wel heel goed geweest zijn. Eigenlijk wil ik uit principe geen fooi geven. Fooien houden te lage lonen in stand. Bovendien krijg ik zelf ook nooit fooi terwijl ik mijn werk toch goed doe

Bonus

Van mijn baas krijg ik wel eens een bonus bij goed werk. Da's natuurlijk ook een soort fooi!

Ilva

Ilva

27-01-2011 om 14:03

Soms wel

Laatst een nieuwe wasmachine gekocht (online). De heren brachten hem helemaal naar zolder (okee, was afgesproken) maar ook hebben ze de wasdroger verplaatst omdat ik ze graag omgewisseld wilde hebben. Nou, zij hebben dus wel ieder een fooi gekregen. Mannen die de keuken hebben geplaatst hebben een fooi gekregen nadat de hoge heren flink geblunderd hadden en zij alles hebben moeten oplossen. Voor heb geen geld maar een 6 pack kwaliteitsbiertjes. Waren ze heel blij mee (het was hoogzomer).

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

28-01-2011 om 01:33

Fooien zijn nooit een verplichting

Zelfs niet in de horeca, vind ik. Vroeger was ik nogal krampachtig met fooien maar tegenwoordig denk ik: je moet een gegeven paard niet in de bek kijken dus ik maak me niet meer druk of dat een fooi te weinig zou zijn. Liever een kleine fooi dan helemaal geen fooi, moet je maar denken. En te veel fooi is ook heus niet genant. Doe gewoon wat je hart je ingeeft en maak je niet te druk om wat men er wel niet van zal denken. Als secretaresse heb ik weleens een fooi gekregen, ik keek er vreemd van op maar was er wel blij mee. Dus geef gul, ze zullen je er echt niet om uitlachen. Of ik wel of geen fooi geef hangt niet alleen af of ik correct (hoeft niet supergoed) geholpen ben maar ook van mijn financiële situatie: momenteel ben ik arm en geef zelden fooien maar als ik het touw kan laten vieren mag iedereen daarvan meegenieten. Zelfs als ik slecht bediend ben geef ik weleens fooi maar dan een vernietigend lage, vijf cent na een driegangendiner ofzo.

Petr@

Petr@

28-01-2011 om 18:03

Bedankt

Jullie maakten het mij er niet makkelijker op met al die verschillende meningen! De avond ervoor heb ik maar eens aan Petr@man gevraagd wat zijn mening was. Hij merkte op dat hij zo opgevoed is (met het geven van fooien aan mensen die in huis komen). En ik ben dat ook zo gewend van huis uit, dus toen was het makkelijk.
De heren vertrokken met sloten koffie, koekjes en sauzijnenbroodjes achter de kiezen én een tientje.
Ik kan mij ook helemaal vinden in wat Slimme Brunette schrijft "doe wat je hart je ingeeft". Bij de kapper voel ik mij dus niet geroepen om fooi te geven. Ik betaal al genoeg voor de behandeling.
Bedankt voor alle reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.