Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

22-07-2009 om 11:25

Flessen uitkoken

Hallo,

Hoe moet je ook alweer babyflessen uitkoken in de magnetron als je niet zo'n magnetronsterilisator hebt?

Ik herinner me vaag iets van water erin en magnetron aanzetten, maar hoeveel water, en hoe lang? En dan spenen en kleine dingetjes in een bakje water? Hoe lang?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

22-07-2009 om 12:13

Liora

ik meen dat dat uitkoken maar tot 6 weken hoefde. Jouw zoon is toch al 6 weken? (tenminste, 9 jaar geleden was dat zo, volgens het cb)
Sorry, verder geen echt antwoord.

Merel78

Merel78

22-07-2009 om 12:21

Liora

in de magnetron met water weet ik niet. Maar voordat ik zo'n magnetron sterilisator had (wat ik overigens een ideaal ding vond), deed ik het gewoon in een pan met kokend water. Ik kookte het water met de waterkoker, vervolgens flessen erin (dacht 4 min.) en dan de laatste minuut de spenen erbij.

Misschien weet iemand anders nog hoe het in de magnetron moet.

groetjes, Merel

Aspergepan

vorige keer deden we de flesjes in een aspergepan, daar zit bij ons zo'n draadmandje in wat handig was.

Ik heb nu zo'n dure grote avent sterilisator, 2e hands van marktplaats. Eerst gaat alles in de vaatwasser en dan nog in de sterilisator, eruuuugggg handig. En straks gaat alles weer op marktplaats terug voor dezelfde prijs !

Niet meer uitkoken

Ik ben 4 maanden geleden bevallen en mijn kraamverzorgster vertelde dat je tegenwoordig de flessen en spenen alleen voor het eerste gebruik hoeft uit te koken. Daarna kun je de ze gewoon afwassen, goed schoonspoelen en afdrogen, klaar!
Zal wel per regio verschillen hoor, die adviezen, maar ik vind het persoonlijk wel erg handig dat ze niet meer iedere keer uitgekookt hoeven te worden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-07-2009 om 14:23

Vaatwasser

De flessen en toebehoren kunnen gewoon mee in de vaatwasser. De flessenspenen bovenin onder een glas of kopje. Volgens mij hoef je alleen de eerste maand uit te koken.
Maar nu het antwoord op je vraag: Uitkoken moest hier 6 jaar geleden zo: Een pan water aan de kook, alles erin, 4 minuten koken, spenen eruit, scheut azijn erbij en dan nog 6 minuten.
Persoonlijk vond ik de aanschaf van een magnetronsterilisator echt de moeite waard. Bij de hema zijn ze helemaal niet duur ofzo.
Dendy

ishtar

ishtar

22-07-2009 om 16:23

Esmee

Dit was idd in ongeveer dezelfde regio als waar jij woont. (aan de andere kant van de rivier )

liora

liora

22-07-2009 om 17:16

Grappig

Hoi,

Grappig al die verschillende adviezen! Thuis heb ik ook een magnetronsterilisator maar ik ga een paar weken in het huis van iemand anders zitten en neem de sterilisator niet mee, vandaar de vraag.

Ik zal niet al te vaak uitkoken, als ik de adviezen zo lees. Maar ik heb toch ook een soort hyper-hygienische kraam-achtige sfeer over me en ben steeds aan het wassen, uitkoken en poetsen.

Liora

Gesplitste melk als fles in vaatwasser is geweest

Ik zet de flessen en toebehoren (niet de speen) sinds kort ook in de vaatwasser. Nou drinkt mijn dochter 's nachts nog graag een fles. Nooit helemaal op, altijd half op, hoeveel er ook in zit. 's Morgens staat er dus altijd een halve fles melk naast haar bed. Toen we de fles voor het eerst in de vaatwasser hadden gedaan was de melk 's ochtends "gesplitst". Bovenop lag een waterige laag, heel gek gezicht. Sinds we dat gezien hebben spoelen we de flessen wel heel goed na met heet water, dan blijft melk gewoon melk. Blijkbaar zit er in vaatwasmachinespul toch iets wat achterblijft en dat zorgt voor splitsende melk.

flora B

flora B

23-07-2009 om 14:56

Landelijk advies

is om de flessen niet meer uit te koken, ik werk bij de kraamzorg, wij geven krvz. nog wel het advies bij gezinnen die het met de hygiene niet zo nauw nemen wel het advies te geven uit te koken.(er zijn gezinnen die het dan af en toe afspoelen en daar zijn wij dan al weer blij mee)............

liora

liora

23-07-2009 om 16:45

Dus als je tijdens de kraamtijd van de kraamhulp het advies krijgt alles uit te koken, vindt ze je huis vies!!!

flora B

flora B

23-07-2009 om 17:34

Bij ons ja!

Of je treft weer een ouderwetse miep die zich niet aan de nieuwe protocollen wil houden,blijft altijd lastig...........

Ach ja

hier kreeg ik wel van 3 mensen te horen dat ik toch echt slippers of sokken aan moest trekken. Nou dat heb ik niet gedaan, hier loopt iedereen op blote voeten of op sokken behalve dan de mensen die hier niet wonen !

Het was onwerkelijk schoon hier tijdens de kraamweek en mijn mooie nieuwe parketvloer (niet koud aan de voeten) keurig schoon dus ik zag er het nut niet van in.

Ishtar (o.t)

Echt recht aan de overkant van de rivier? Daar wil ik ook wel wonen...
Misschien was het zelfs wel dezelfde organisatie.

ishtar

ishtar

23-07-2009 om 22:49

Esmee (ot)

ja, echt recht tegenover, je rijdt vanuit jouw plaats zo de onze in. Onze organisatie kwam inderdaad uit jullie plaats

Ishtar (nog steeds o.t)

Ik ben jaloers

Verder wel een leuke kraamverzorgster gehad? Heb ze nu 2x meegemaakt, is me 2 keer goed bevallen, zeg maar...

marjanne

marjanne

26-07-2009 om 20:13

Blote voeten?

Het advies niet op blote voeten te lopen als je kortgeleden bevallen bent komt niet van antieke kraamverzorgenden maar van verloskundigen. Het heeft niets met 'kou vatten' te maken. De eerste 10 dagen na de bevalling is je baarmoedermond nog niet gesloten en heb je meer kans op infectie, daarom mag je ook niet meteen in bad. Je bed is redelijk schoon. Maar als je met je blote voeten van de vloer in je bed stapt wordt je bed vuil. Dat is de reden.
Flessen hoeven niet meer uitgekookt, toch zijn er nog veel klanten die het graag willen( en die een nieuwe steriliseerbak hebben aangeschaft). De klant is koning.
Persoonlijk adviseer ik een fles uit de vaatwasser om te spoelen omdat er een opgedroogd laagje spoelglans op blijft zitten
Marjanne(kraamverz)

Aha

het heeft met het bed te maken, ik vind het nog steeds wat overtrokken, kijk als je een vieze vloer hebt (en dus mensen dat zien) dan snap ik het ergens wel maar hier is de vloer gewoon schoon, iedereen moet zijn schoenen uit doen in de gang en er wordt dagelijks gezogen. Ons bed werd en wordt ook nog steeds elke dag of om de dag verschoond (ivm doorlekken snachts).

marjanne

marjanne

27-07-2009 om 14:55

Jaja

Sommige 'regels' zijn niet altijd even goed te verkopen. Ik leg ook uit waarom (niet roken in de kamer, regelmatig handen wassen, baby rustig laten slapen, niet te snel bijvoeden, kraamvrouw veel in bed de eerste dagen, etc etc ) en verder hebben mensen een eigen verantwoording.
Vorig jaar nog bracht de kraamvrouw dag 2 haar oudste naar school, gaf haar 2500 gram baby borstvoeding,deed het huishouden, en dag 5 was de baby op geboorte gewicht en was ik overbodig.
Je kunt dus in je werk niet zomaar 'jouw regeltjes' erin pompen, dat heeft vaak een averechts effect. Marjanne

Kiki

Kiki

27-07-2009 om 16:51

Ik had gelukkig niet zo'n dwingende kraamhulp

mijn moeder was een stuk dwingender 'Kiki neem je rust nou'

Ik had helemaal geen zin om op bed te gaan liggen. Ik voelde me prima en al weer vrij snel fit. Mijn vriendin heeft trouwens om zo'n dwingende kraamhulp na twee dagen gezegd dat ze niet meer terug hoefde te komen.

Wel was mijn huis onwerkelijk schoon in die dagen en rook de WC/badkamer de hele dag naar dettol

Niet op blote voeten mogen lopen is volgens mij bij ons helemaal niet ter sprake gekomen en ik heb nog wel twee katten.

Vic

Vic

27-07-2009 om 21:38

Gut

Bij de eerste was ik mezelf behoorlijk voorbij gelopen, dus bij de tweede besloot ik de kraamtijd goed te gebruiken. Ieder slaapje van de baby (een voorbeeldig kind!) deed ik mee. Ik was zo lui dat de kraamverzorgster op dag 5 vroeg of ik het niet eens tijd vond om uit bed te komen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.