Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Flespompoen (butternut)

Zag ik gisteren bij de groenteboer flespompoenen liggen, en ik herinnerde me dat ik laatst ergens gelezen had dat die extra lekker waren. Was in dekookcolumn van de NRC. Ik de pompoen meegenomen, en de column gegoogeld. Inderdaad, zeer lovende taal over de flespompoen, maar het recept wat daar gegeven werd stond me toch niet zo aan...was iets met gepureerde aubergine die dan over de geroosterde stukken pompoen moest of zo? Kweeniet, hoewel het heel erg lekker moest zijn volgens de columinste werd ik er niet echt enthousiast van. Maar wat nu? 'Gewoon' pompoensoep maken van zo'n extra lekkere pompoen?

iemand nog ervaring/tips/geniale recepten?

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

27-01-2011 om 09:55

Ik heb wel eens iets vreselijk lekkers gemaakt

Maar dat recept heb ik hier niet bij de hand.

Het was zoiets als: doorsnijden en vruchtvlees verwijderen, de helften eventjes koken;

Paddestoelen bakken en mengen met zachte geitenkaas (en wellicht nog meer maar dat ben ik vergeten);

Helften vullen met mengsel, in ovenschaal zetten en even in de oven.

Dat was echt verschrikkelijk lekker. Als je nog een dag kunt wachten zoek ik vanavond het recept op. Maar misschien kun je zelf nog wel wat bij elkaar googelen wat hier op lijkt?

Eet smakelijk, ze zijn inderdaad verrukkelijk.

Margje

Risotto

Een van mijn favoriete butternut recepten is butternut squash risotto met pijnboompitten en zelfgemaakte pesto van rucola.

Hibiscus

Hibiscus

27-01-2011 om 10:31

Roosteren

De pompoen goed wassen, doormidden snijden en zaden eruit halen, daarna elke helft in kwarten snijden ( of in drieen, als ie wat kleiner is) in de lengte, zodat je lange stukken van ongeveer 3 centimeter breed hebt.
Korianderzaad, oregano, venkelzaad, rode pepertjes, zout, peper, knoflook in een vijzel fijnstampen ( kruiden eerst, knoflook apart erbij)

In een schaal kruidenmengsel met olijfolie door elkaar roeren en dan de pompoen er door heen husselen zodat het mengsel overal om de pompoen zit.

De pompoen met schil naar beneden in een ovenschaal leggen en dan 30 minuten op 200 graden roosteren.

Je kunt het zo eten, of daarna in stukjes doen en door de risotto of in ravioli oid doen.

Het is echt heerlijk, ik ben gek op butternut squash!

Hibiscus

IngridT

IngridT

27-01-2011 om 10:58 Topicstarter

Jammie!

Ik krijg nu al honger!

Ik denk dat ikhem morgen ga opeten, dus margje...als je het recept thuis 'voor de grijp' hebt liggen...graag!

Ik twijfel nog wel...risotto lijkt me ook heerlijk, en ik vond zelf op internet ook nog een recept waarbij stukken butternut met venkel & knolselderij geroosterd werden in de oven. Klonk ook heerlijk. Stukje vis erbij & klaar is kees...

maar die van jou Margje, die wordt als ik het goed begrijp 'geserveerd' in de eerst uitgeholde schil? Hmm, dat ziet er vast heel leuk uit! En mag je de schil dan ook opeten? Want ik las ergens dat je een butternut niet perse hoefde te schillen..

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

27-01-2011 om 11:09

Ik heb het al gevonden

Het was een Odin-recept, dus ik heb het op hun site gevonden.

Maarrrr.... het was geen butternut, maar een patisson pompoen. Dat ziet er natuurlijk nog veel schattiger uit. Maar er is wel een groot verschil, want die patisson hol je uit en vul je opnieuw, terwijl je inderdaad van de butternut de schil mee kunt koken (en opeten).

Dus ik geef je het recept (nu ik het heb gevonden en ik denk dat het óók heel lekker is met butternut, maar misschien kun je toch beter wat anders proberen. (NB Er staat "evt champignons", maar die maken het nou juist zo lekker! Dus zeker niet weglaten, integendeel, lekker veel doen).

gevulde patisson voor 2 personen

Ingrediënten: 1 patisson
1 ui, gesnipperd
1 teen knoflook, geperst
een scheutje olie
evt. champignons, in stukjes gesneden
½ kopje gekookte rijst, couscous of bulgur
100 g zachte geitenkaas of kwark
peterselie, fijngehakt
peper en zout

Bereidingswijze: Snijd het kapje van de patisson en hol deze uit met een lepel of mesje zodat er een potje met deksel ontstaat. Bewaar het uitgeschepte vruchtvlees. Kook de uitgeholde patisson ongeveer 5 min. in water met zout tot ze nog net niet gaar is, haal ze uit het vocht en laat ze uitlekken. Bak ui, fijngesneden binnenste vruchtvlees van de patisson met evt. champignonstukjes even in olie. Verwarm de oven voor op 200°C. Meng de rijst met de gebakken groenten, de losgeroerde zachte geitenkaas of kwark, peterselie, geperste knoflook, peper en zout. Neem een ovenschaaltje waar de patisson in past en vul de patisson met het rijstgroentenmengsel en leg het dekseltje er op. Zet de schotel 35 tot 45 min. in het midden van de voorverwarmde oven. Serveer met rijst, couscous of bulgur en een kleine salade. Variatie met gehakt: Bak gekruid gehakt los in olie en voeg er dan ui, evt. champignons en vruchtvlees van de patisson aan toe. Volg verder het recept.

Kreeg zo'n zin

Ik kreeg van deze verhalen zo'n zin in butternut pompoen, dat ik hem gisteren gekocht heb. Gistere risotto met daarin gebakken blokjes pompoen en vandaag couscous met een mengsel van courgette, pompoen en cherrytomaatjes samen met lamsworstjes. Was allebei heerlijk!
Inderdaad, butternut is veel smakelijker dan die ronde oranje pomoen.

Dorry

IngridT

IngridT

28-01-2011 om 23:17 Topicstarter

Nou....

de risotto was verrukkelijk! Idd was de smaak van de stukjes pompoen veel lekkerder dan ik van 'gewone' gewend ben. Voor herhaling vatbaar! En ook nog eens heel fotogeniek, met die oranje stukjes. Gebakken visje erbij, jammie! We hebben gesmuld! Volgende keer maar eens vullen idd, met geitenkaas en zo.

Ingrid

En ook al makkelijker

En die butternut is ook al makkelijker te schillen. En een normale hoeveelheid voor ons gezin. Als ik er soep van zou maken, zou ik hem niet schillen, maar voor gebakken blokjes wel. Gisterenavond nog de laatste gebakken blokjes butternut uit de pan gesnoept, mmmm.

Dorry

Mover

Mover

29-01-2011 om 11:31

In de oven roosteren, pureren met ricotta en

door de pasta mengen. Da's even globaal het recept.
Flessepompoen schillen, draden en pitten verwijderen. In gelijke blokjes verdelen. 3 el olijfolie, peper zout, mespunt chilipoeder en 2 tenen knoflook uitgeperst erdoorheen mengen. In alu-folie verpakken (glimkant naar binnen) en half uur in oven roosteren.
Plakjes spek uitbakken. Merquez/chipolata worstjes bakken. Verse peterselie fijnsnijden. Pompoen fijnprakken en mengen met 200 gr ricotta. Alles door gekookte pasta mengen en opdienen met spekjes, peterselie, worstjes en geraspte parmezaan.
MMMMMMMM
Groetjes, Mover

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.