Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-10-2009 om 12:31

Fiscaal partnerschap

Op de site van de belastingdienst kom ik er niet uit. Wij voldoen aan de voorwaarden die de belastingdienst stelt om te kiezen voor fiscaal partnerschap, maar er staat niet bij of dat al dan niet gunstig is. Wie weet wat de voor- en nadelen zijn van fiscaal partnerschap voor bv hypotheekrenteaftrek en kinderopvangtoeslag. Wij zijn niet getrouwd en wonen samen in mijn koopwoning. Ik moet nu een wijziging doorgeven aan de belasting, vandaar mijn vraag. Hopelijk weten jullie meer!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

16-10-2009 om 12:46

Meestal gunstig

Ik neem aan dat jullie 'officieel' samenwonen en dus ook al als toeslagpartners (voor kinderopvangtoeslag) worden gezien? Dan is het vaak gunstig om ook fiscaal partners te worden omdat je dan je hypotheekrente-aftrek over twee inkomens kunt verdelen zodat je bij allebei in de bovenste schijf komt qua aftrek. Ook eventueel betaalde alimentatie (KA en PA) kun je op beide inkomens in mindering brengen.
Woon je niet officieel samen en wordt je vriend niet als toeslagpartner gezien, dan moet je bekijken of de hogere toeslag (bij maar 1x toeslaginkomen), opweegt tegen het belastingvoordeel van fiscaal partnerschap.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-10-2009 om 12:56

Vic

We wonen 'officieel' samen, maar hebben geen geregistreerd partnerschap. Dit jaar wonen we voor het eerst het hele jaar samen, maar bedenk me nu pas dat ik dat had waarschijnlijk had moeten doorgeven mbt de kinderopvangtoeslag. Daar kwam ik achter omdat mijn zoon nu naar de bso gaat.

Hoe kan ik die berekening uitvoeren van de hypotheekrenteaftrek? Gaat dat vanzelf als ik onze inkomens invoer in het programma van de belastingdienst of moet/kan ik daar zelf in variëren?

Pff wat ben ik onhandig in dit soort dingen

Vic

Vic

16-10-2009 om 13:12

Programma

Volgens mij moet je zelf uitproberen met verschillende bedragen om uit te vinden wat je teruggaaf wordt. Globaal kun je het zelf proberen. De grensbedragen voor verschillende tarieven staan denk ik wel ergens op de site van de belastingdienst.
Begrijp ik dat je vergeten bent je partner op te geven voor de toeslagen? Oei, dat kan nogal in de papieren lopen, heb ik gemerkt ;-(

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-10-2009 om 15:37

Eh..

ja ik heb hem niet opgegeven, nooit aan gedacht eerlijk gezgegd :-s Nou ja ik ben ook al twee jaar vergeten op te geven dat de opvang duurder is geworden, misschien compenseert het een het ander...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.