Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fietsverzekering? slot?

Gisteren is mijn fiets van ruim 4 jaar oud gestolen. Het lijkt alsof de dief een loper heeft gehad want in het slot zat een kettingslot gestoken die alleen door het slot te openen verwijderd kan worden. Deze hing nog onbeschadigd aan de fiets van dochter.
Ik ga een nieuwe fiets bestellen want ik heb er toch een nodig. Mijn vraag is daarom: wat is een goed slot, want ik dacht een goede abus te hebben maar die is in minder dan 10 minuten geopend en meegenomen? Is het verstandig een verzekering af te sluiten? Die kost nl. rond de 130 euro voor 3 jaar. Ze zeggen dat je 100 % vergoed krijgt maar mij is niet duidelijk of dat nieuwwaarde is of dagwaarde.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-01-2010 om 12:07

Ieder slot kan open

"Mijn vraag is daarom: wat is een goed slot, want ik dacht een goede abus te hebben maar die is in minder dan 10 minuten geopend en meegenomen?"

Ieder slot kan open. Tijd is essentieel voor een fietsendief. een diefstal moet in zo'n kort mogelijke tijd plaatsvinden. Die dief is echt geen 10 minuten bezig geweest, zoveel tijd neemt hij niet. Er staat mij iets bij dat de grens bij een minuut (of anderhalf) ligt. De truc is dus: vertragen. Twee sloten op de fiets doen bijvoorbeeld.

amk

amk

03-01-2010 om 12:13

5 sloten helpt ook niet

mijn fiets en die van mijn man stonden met 5 sloten aan een lantaarnpaal en aan elkaar, van die dikke motorsloten. Maar ze zijn gewoon met een slijper kapot gemaakt en meegenomen. Net als de 15 andere fietsen in de straat die er nog acceptabel uitzagen.

De verzekering keert de verzekerde waarde uit. Bij mij was dat de waarde van mijn fiets plus de aangemelde accesoires zoals het fietszitje, de buggydrager etc. Na 3 jaar kun je dan de verzekering verlengen en dan spreek je een nieuw verzekerd bedrag af. Bij mij nu 70% van de nieuwwaarde.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-01-2010 om 13:03

Meestal helpen 5 sloten wel

Fietsendiefstal is niet te voorkomen (anders zou je ook geen verzekering hoeven nemen). Het enige dat je kan doen is de kans verkleinen, en met ieder extra slot neemt de kans op diefstal af. Dus meestal helpen 5 sloten wél.

Bintje

Bintje

03-01-2010 om 19:07 Topicstarter

Dus

Verzekeren! Dat ga ik doen zodra de fiets binnen is. Ik heb hem zojuist besteld via internet. Ik stond in dubio om weer een Batavus te bestellen maar na alle fietsen bestudeerd te hebben, heb ik toch weer voor een batavus gekozen. Ik heb er gelijk een kettingslot bijbesteld maar dan niet zo'n ding die je in het slot kunt pluggen. Inderdaad, alles wat vertraagt, helpt. verder zal ik hem in de bewaakte stalling gaan zetten, indien mogelijk.
Bedankt allemaal en ik baal nog steeds, mijn mooie Natavus die ik had gekocht van het geld dat ik van oma heb geerfd.

Vergelijken

Bintje,

Hier al 20 jaar ervaring in de Randstad. Wat ik nog mis in de tips hierboven is dat je fiets beter op slot moet staan dan de andere fietsen in de straat. Dan ben je de gelegenheidsdieven al kwijt. Resteren die gasten met slijptollen die amk heeft gehad. Daar doe je weinig aan.

Maar goed, hier in de Randstad zet ik altijd mijn frame en voorwiel vast aan een vast object (paal, brug, fietsenrek) met een goed slot (geharde staalketting oid).

In al die jaren is mijn fiets een keer gestolen, toen had ik hem al van het slot gehaald met twee kleine kinderen voor de supermarkt.

Gelegenheid maakt dus de dief.

Geniet van je nieuwe fiets! ( en balen van je geldvanomafiets natuurlijk, maar laat je fietsplezier er niet door vergallen...)

Lou

Lou

04-01-2010 om 09:09

Inderdaad vergelijken

Ik heb dezelfde ervaring als rodebeuk, ook na een dikke twintig jaar randstad: kijk naar de fietsen in de buurt. Als jouw fiets beter vast staat zal hij in elk geval niet de eerste zijn die een dief zal proberen te stelen, dat scheelt al een heel stuk. Verder zet ik mijn fiets ook altijd vast "aan de aarde", wel met maar één slot trouwens, en 's nachts binnen. Mijn fiets mag dan ook echt niet gestolen worden. Hij is niet van omageld gekocht maar ik ben er wel ontzettend aan gehecht.

Bintje

Bintje

04-01-2010 om 10:29 Topicstarter

Vergelijken

Ik vergelijk ook altijd, maar dan of er een betere fiets is dan die van mij want die zullen ze toch wel eerder pakken Ik woon niet in de randstad maar in een provinciestad waar kennelijk veel fietsen gestolen worden want de premie van de verzekering valt in de hoogste klasse. Maar ik waande me redelijk veilig in de provincie. Ik zet inderdaad mijn fiets vast aan iets anders, in dit geval was het de fiets van dochter, met ketting (wel gehard) die in mijn springslot vast zat. Maar ja, als ze een loper hebben van zo'n erkend springslot, wat het geval lijkt te zijn geweest, dan schiet dat ook niet op.
Ik zal zeker genieten van mijn nieuwe fiets, ook al is ie niet meer van oma gekregen. Ik hoop dat ie snel komt want ik mis mijn fiets enorm en mijn mans fiets vind ik niet fijn, te licht en het stuur te dicht op het zadel.

Aangifte gedaan?

Mijn fiets is eind oktober gestolen (Gazelle, 4 jaar oud). De insteekketting hing er nog, de fiets was weg. Ik heb aangifte gedaan en zowaar, net voor kerst kreeg ik mijn fiets terug via de politie.
Ze hadden kort achter elkaar 2 mannen aangehouden die een flinke schuur vol fietsen hadden. Allemaal gestolen met een loper...

Bintje

Bintje

08-01-2010 om 14:43 Topicstarter

Let op: lopers sl 7 en 9

Mijn man heeft naar aanleiding van mijn fietsverdwijnverhaal op het werk gehoord dat er van de sloten axa 7 en 9 lopers op de markt zijn. Ik ben gaan googelen en kwam er inderdaad redelijk wat over tegen, oa http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/axa-ik-wil-mijn-fiets-terug/ waar bij ik bij de reacties letterlijk mijn verhaal tegenkom, en bij http://www.houddefiets.nl/ (hier bij de meest gestelde vragen)
Ik zet het hier neer, zijn jullie ook gewaarschuwd als jullie deze sloten hebben. Als ik het geweten had, dan had ik mijn slot vervangen. Mijn nieuwe fiets rijdt overigens heerlijk.

Bintje

Bintje

08-01-2010 om 14:45 Topicstarter

Rinkie

Daar hoop ik stiekem ook nog op. Ik heb de papieren, de aangifte en beide sleutels daarom in de kluis liggen. Fijn in ieder geval dat jij je fiets terug hebt. Ik heb weinig verwachtingen van mijn aangifte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.