Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petr@

Petr@

28-09-2010 om 23:32

Fietsen met de hond

Zijn er hier hondeneigenaren die fietsen met hun hond en een beugel met veer gebruiken om de hond aan de fiets vast te maken?
Ik ben heel benieuwd naar ervaringsverhalen. Ik heb nl. een hond van 50 kg en ben bang dat als ik haar aan de beugel vast maak ik met fiets en al omgetrokken wordt als ze uitvalt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

28-09-2010 om 23:43

Lijkt me eng

Als je zoiets doet moet je 200% zeker weten dat je hond naast je blijft lopen en dat hij absoluut luistert in alle omstandigheden. Een keffertje aan de overkant van de weg moet totaal niet interessant zijn. Zeker met zo'n grote loebas als die van jou zou ik het eng vinden. Kun je niet met hem gaan hardlopen? Daar zijn ook tuigjes voor.

Petr@

Petr@

28-09-2010 om 23:51

Puck

Het valt mij 100% mee hoe goed het gaat! We fietsen probleemloos langs dingen waar ze wandelend moeite mee heeft (paarden, koeien, etc.).
Verleden week kwam er een knoepert van een herder op ons afrennen en dat ging ook goed. Ik had wel knikkende knieën daarna want ík was wel afgestapt, maar had dus in een hand een fiets en met m'n andere hand moest ik 50 kg hond vasthouden.
Nog geen minuut later ontsnapte er uit hetzelfde huis een Jack Russel die ook luid keffend op ons afkwam en dat ging óók goed.
Morgen ga ik met haar hardlopen. Ik heb dat nu twee keer eerder gedaan en dat ging prima!

amk

amk

29-09-2010 om 08:39

O petr@ (ot)

een heuze sparta met krijg je dan.
Met biologisch verantwoorde motor. Wij gebruikten vaak de labrador van kennissen met een hoog energie niveau om ons voort te trekken, maar met die hond van jou moet je veel sneller kunnen.

Echt advies, nee dat dan weer niet.

Petr@

Petr@

29-09-2010 om 10:12

Amk

Dat durf ik dan weer niet, de hond laten scheuren aan de fiets ))

Petr@

Petr@

29-09-2010 om 10:15

Pandia

Au, dat klinkt pijnlijk!
Maar het is goed om te horen dat je niet omgetrokken wordt. Ik fiets nu met de riem in mijn hand, maar niet met mijn hand in de lus.
Een vriendin van mij fietste met haar vorige hond aan de riem in haar hand, werd omgetrokken en had een gebroken elleboog. Dat is eigenlijk wel mijn schrikbeeld.

soepstengel

soepstengel

29-09-2010 om 11:30

Ik heb m

maar vind het echt dood eng.Ik had al een paar keer geoefend en hond leek eraan te wennen, ze vond het eerst eng omdat ze redelijk dicht bij de fiets lopen. Daarna verder gan fietsen, ongeveer 4 kilometer, dat ging goed en toen na de koffie weer terug;
Ik ben dus met onze hond gevallen toen ze ineens er vandoor schoot terwijl ik op wilde stappen, de veer schoot niet los en ik schoof met fiets en al onderuit.
Naderhand fietste ik verder, moest toch naar huis, en toen stopte ze ineens om te poepen, toen klapte ie wel los maar ik kreg de veer tegen mijn been.
Ik doe het niet meer, ik ga wel fietsen als het nog vroeg is en stil in onze polder, dan neem ik ze zo mee.
Dat gaat dus prima he, gek he, dan loopt ze netjes mee, luistert naar commando's etc.

daantje123

daantje123

29-09-2010 om 13:02

Springer

ik heb ook zo'n beugel (springer) en een duitse herder.
In het begin gebruikte ik naast de beugel ook een gewone riem, om wat meer controle te hebben. (de riem hing los, maar ik kon wel corrigeren)
Nu gaat het prima en heb ik de riem nooit meer mee eigenlijk.

Wel belangrijk: laat je hond draven en niet te veel galopperen, dat zou beter zijn voor de spieren.

Daan

Hier....

...gewoon aan de riem. Bij eerder hond wel aan de springer gehad en op zich was dat wel prettig omdat je beide handen aan het stuur kunt houden. Nu met mijn huidige hond (duitse herder) fiets ik met de hond naast me aan de lijn, losjes (dus niet met hand door de lus) in de hand en inmiddels fiets ik rustig stukken van een km of 8 - 12 met de hond. Vertrouw ik het niet dan laat ik meteen de hond los. En inderdaad er aan denken dat je de hond laat draven en niet galopperen.
Succes ermee!

Groetjes Monique

Petr@

Petr@

29-09-2010 om 22:40

Reactie

Ik vind het eigenlijk wel prettig om beide handen aan het stuur te hebben, maar twijfel toch of de springer voor ons geschikt is. Ook omdat het aan de riem mee lopen goed gaat.
Galopperen laat ik haar nooit, ze wil wel eens aanzetten, maar dan laat ik haar meteen weer draven.
Deze week heb ik geen fiets (oudste moet op mijn fiets naar school, omdat zijn fiets gestolen is) dus komt het er helaas niet van. Dus loop ik maar hard met haar. Ze liep vanochtend keurig met mij mee!

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2010 om 00:37

Opbouwen

Ik zie flinke afstanden die afgelegd worden. Ik neem aan dat bekend is dat naast de fiets lopen opgebouwd moet worden?
(vraag in het kader van betutteling maar wel uit bezorgdheid voor de honden in kwestie))

Kari1

Kari1

30-09-2010 om 09:11

Amk, biologisch verantwoorde motor (o.t.)

In dit verband: kijk eens bij Werk, Recht en Geld, draadje kosten hond, posting Mondiale pootafdruk van Tirza. Grappige eye-opener.
Ik zou me daar overigens niet door laten weerhouden om een huisdier te houden!
Kari

Petr@

Petr@

01-10-2010 om 20:59

Kaaskopje

Ik fiets hooguit 5 km en hardloop (nu nog) 4 km met haar, valt wel mee toch? En we stoppen regelmatig voor een plas en een snuffel.
Ik wil het wel elke week uitbreiden met vijf minuten. Fietsen tot 1 uur en hardlopen tot 15 km.

Tevreden? ))

evelien1

evelien1

02-10-2010 om 19:31

Walky-dog om met de hond te fietsen

Je kan ook ene walkydog gebruiken om met de hond te fietsen. Hoewel de naam anders doet vermoeden is dit om met de hond te fietsen.
Kijk ook eens naar een fietsschema hoe je het beste dit op kunt bouwen, fietsen is heel anders dan lopen voor een hond.

Succesn in ieder geval.

Evelien
http://www.puppyfun.nl/informatief/praktisch/fietsen.htm

Ja...

...hier is het rustig opgebouwd, het fietsen met de hond. Ben al enkele jaren actief in de hondensport en weet dat het soms slecht wordt opgebouwd en dat men verwacht dat de hond wel eventjes een aantal km's aan de fiets loopt. Niets is minder waar.... Ben ook al een hele tijd met de hond aan het fietsen aangezien we over een paar weken een UV-examen (uithoudingsvermogen) hebben, de hond en ik. Dan moeten we samen 20 km fietsen, eerst 8 km, daarna 15 minuten rust, dan 7 km, daarna 20 minuten rust en dan nog 5 km, daarna weer rust (15 of 20 minuten, dat weet ik niet zeker) en dan moeten we nog een klein stukje áppel lopen.

Groetjes Pukkie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.