Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fiets

Ik wil graag een nieuwe fiets, transportmodel. Achterop een ruggesteuntje voor als jongste incidenteel meereist. Veel transportfietsen hebben een terugtraprem en geen handrem. Hoe zit dat nou met die terugtraprem, is het fijner of juist niet dan een handrem?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heel persoonlijk

'T is maar net wat je gewend bent en wat je fijn vindt. Met een terugtraprem kan je makkelijker met één hand fietsen, met handremmen vind ik het lastig om je hand uit te steken in de bocht en tegelijk af te remmen. Ik heb het idee dat handremmen ook sneller 'slap' worden, en terugtraprem doet het altijd wel.

skik

Anienom

Anienom

28-06-2011 om 09:53 Topicstarter

Ik dacht ook dat een terugtraprem betrouwbaarder is (zo fietste ik als puber ooit door de regen en toen ik moest stoppen voor een naderende vrachtwagen knapten allebei (!) mijn handremmen en kon ik nog net van de fiets springen en met mijn voeten remmen), maar ik vind het vaak moeilijk met een terugtraprem om remmend een heuvel af te fietsen. Technieken voor?

amk

amk

28-06-2011 om 10:34

Persoonlijk idd

ik kan niet overweg met een terugtrap rem, heb daarom ook handremmen en 7 versnellingen op mijn transportfiets.

margje van dijk

margje van dijk

28-06-2011 om 12:08

Het went

Op mijn vorige fiets had ik handremmen, nu heb ik een terugtraptrem op m'n Azor. Toen ik voor het eerst op mijn nieuwe fiets stapte dacht ik dat ik nooit subtiel zou kunnen remmen met zo'n terugtraprem, vreselijk. Inmiddels kan ik het prima, en dat merkte ik toen ik weer eens op mijn oude handremfiets ging zitten. Vreselijk!

Dus ja, ik beaam het: je went er echt wel aan, wat je ook kiest.

Wel is die terugtraptrem veel robuuster: hij gaat nooit stuk, je hebt geen kwetsbare draadjes en gedoe bij je stuur.

Margje

Puck

Puck

28-06-2011 om 12:47

Peroonlijk skik

Zoals anderen al zeggen: is gewoon persoonlijk en je went er wel aan.
En skik: rem jij nog in de bocht? Nooit brommer of motor gereden? Als je ergens een beetje snel onderuit wilt gaan met nat of glad wegdek dan is remmen in de bocht de allerbeste manier. Ik heb zelf ook handremmen en ik heb nog nooit ervaren dat het lastig was om je hand uit te steken. Kwestie van na elkaar door. Of fiets jij zo hard dat je voor iedere bocht hoog in de ankers moet?

amk

amk

28-06-2011 om 12:59

Eh margje

wil jij even met mijn ex gaan praten dan, want hij heeft wel een terugtrap rem en die moet zeker 2 of 3x per jaar gemaakt worden omdat ie er gewoon keihard doorheen trapt. Zijn broertje overigens ook, en zelf heb ik het ook wel gehad.

Polly Shearman

Polly Shearman

28-06-2011 om 14:38

Nou

Ik vind het remmen met een terugtrap rem fijner, maar opstappen op de fiets en wegrijden is best lastig als je je trappers niet goed kan zetten, ik moet er nog steeds aan wennen.

Coco

Coco

28-06-2011 om 15:04

Margje

"Wel is die terugtraptrem veel robuuster: hij gaat nooit stuk, je hebt geen kwetsbare draadjes en gedoe bij je stuur."
Zoals AMK al zegt, dat klopt niet. Overigens is een terugtraprem waardeloos als je ketting er plotseling afvliegt (spreek uit ervaring).
Het inderdaad gewoon een kwestie van wennen en beide systemen zijn alleen veilig als je je fiets regelmatig laat nakijken. Het voordeel van handremmen is trouwens dat je er twee hebt.

Anienom

Anienom

28-06-2011 om 20:52 Topicstarter

Trappers en twee handremmen

Ja, dat heb ik dus, dat ik bij een terugtraprem altijd ruzie met de trappers heb, omdat ik gewend ben nu om de trappers even rond te draaien en in de juiste stand te zetten. Overigens, toen mijn handremmen braken, deden ze dat tegelijkertijd.
Hmmm, misschien moet ik de fiets van vriend nog even lenen en kijken of ik aan een terugtraprem kan wennen.
Nog tips over transportfietsen?

snuffie60

snuffie60

29-06-2011 om 07:57

Clo

Als je bij azor kijkt, kan je voor transportfietsen alle kanten op. Ik heb erg lang getwijfeld of het een azor met afneembare voordrager zou worden ( geen nostalgisch model) of zonder maar dan met fatsoenlijke fietstassen die ik er heel makkelijk af kan halen. ( ik heb geen fietsstoeltje achterop). Mijn afweging was dat ik mijn boodschappen eenvoudig mee kan nemen, maar niet altijd met tassen of rek rond wil fietsen als het niet nodig is. Heel handig zou geweest zijn als ik een krat zo van een voordrager af zou kunnen halen, mee de winkel in en er weer op, maar de kratten worden volgens mij vastegezet met ty ribs of zo.....Ik ken mijzelf, het complete rek er uitschuiven(als bij azor), ga ik dan toch niet doen. Ik weet dat transportfietsen van alle tijden zijn, maar op het moment een beetje een modegril. Ik ben nogal tegendraads dus dat wou ik ook niet.
Het compromis is geworden dat ik een fietsmandje voorop krijg met ortlieb fietstassen (tip van oo-forum). Hoe dit bevalt kan ik nog niet zeggen want ik ben nog in spannende/blijde afwachting van de levering.
Voor een transportfiets zou ik in ieder geval een type nemen waarbij de voordrager vastzit aan het frame en niet aan het voorwiel. Door het gewicht op een voordrager zakt de fiets op het voorwiel en kan daar onderuitslaan. Azor gebruikt daarvoor een veer die dit voorkomt. Ik heb gefietst op een ameland en vond dat dit het sturen beïnvloedde. ( dit gevoel kon ook veroorzaakt worden door de lange wielbasis van de ameland). Mijn fietsenmaker raadde me aan om in plaats daarvan een balhoofdblokkering te monteren ( zie je erg veel op "moderne" transportfietsen zoals van sparta en zo. Dat ding alleen zou me voor montage al weer zo'n 60 euro kosten. Ik was wel erg gecharmeerd van de ursus jumbo standaard, ik heb me nog afgevraagd of je met zo'n stevige standaard een stuurblokkeringding wel nodig hebt.
Verder heb ik gekeken naar brede banden voor het comfortabeler rijden, ik kan het niet reproduceren, maar mijn fietsenmaker heeft me overtuigd dat dit onzin is. ( dan ook het liefst geen witte banden, want dan zie je wel erg goed dat je door de poep gereden bent...)
snuf

Margriet*

Margriet*

29-06-2011 om 21:50

Ik zeg..

Een Azor Nashville met krat voorop. Rek gaat prima, zit vast aan het fram (bij mij niet vastgelasd maar met beugels vastgezet dus te verwijderen), Stevige spaken, brommerdikte. Ik zet eigenlijk altijd mijn tas, die precies voorin het krat past, vol met boodschappen voorop. Achterop heb ik nog even een stoeltje en dan kan ik eindelijk mijn fietstassen beter hangen. Die gebruik ik alleen voor lichte spullen.

margje van dijk

margje van dijk

03-07-2011 om 00:18

Ha, amk en coco

Dat wist ik niet, dat terugtrapremmen ook makkelijk stuk gaan. Ik sprak slechts vanuit de ervaring dat ik al 3 jaar op mijn Azor rondrijd zonder ooit een remprobleem gehad te hebben, terwijl ik op mijn handremfiets regelmatig iets met de handrem had.

Overigens staat-ie nu bij de fietsenmaker. Ik dacht dat ik een slag in het achterwiel had (en dat met die dikke spaken van de Nashville). Maar het was de band. Versleten en daardoor gaan bobbelen. Nou, valt dat ook weer mee.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.