Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petr@

Petr@

07-02-2011 om 20:12

Favoriete stoofrecepten?

Ik heb mijzelf verleden week getrakteerd op een Le Creuset stoofpan en ben nu op zoek naar stoofrecepten. Dus kom maar op met jullie favoriete recepten!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

07-02-2011 om 20:46

Jaaaa deze

Deze maak ik altijd, is vreselijk lekker. Vorige week weer gemaakt, en mijn man eet zich dan helemaal te barsten zo lekker vindt hij het (en dat overkomt hem niet vaak, dus dan ben ik altijd heel trots). De volgende dag (mits het niet meteen op gaat) is het nog lekkerder.

Maarre... ga je die dan op de kachel gaar laten worden? Kan heel goed! Past-ie in het oventje? En anders gewoon bovenop zetten, heb ik ook wel gedaan. Ook heel handig voor opwarmen.

Nou, hier het recept (van mezelf opgedoken uit het archief):
- - - -
Gebaseerd op Sylvia Witteman (ik weet niet meer wat van Sylvia is en wat van mezelf - het meeste van Sylvia natuurlijk).

- snij een uit in halve ringen (ik doe altijd snippers trouwens)
- snij een winterwortel in lucifertjes
- snij 4 van de binnenste bleekselderijstengels (= sappigst) in plakjes
- snij anderhalve kilo sucadelappen in vieren (ik snij die ook in kleine stukjes, of eigenlijk doet de slager dat al voor mij)
- verhit een bodempje olijfolie in een gietijzeren pan (die in de oven past).
- braad het vlees met handenvol bruin, op hoog vuur(niet te veel tegelijk want dan wordt het te nat en niet bruin), en haal het er telkens uit (stapel het op een bord of zo).
- als al het vlees gebraden is doe je nog een klein beetje extra olijfolie in de pan en hier doe je de groenten in. Zet het vuur nu wat lager.
- snij een stuk of 6 ansjovisfiletjes in stukjes en doe ze erbij, en ook ongeveer 2 eetlepels gedroogde tijm (of verse). Doe die ook bij de groenten.
- laat de groenten zo'n 10 minuten zachtjes sudderen (laat ze zacht worden zonder dat ze bruin worden).
- verhit intussen ruim een halve liter goede wijn met een kwart liter runderbouillon (van een blokje of uit een potje).
- doe het vlees terug in de pan, bij de groenten, en strooi er 2 flinke eetlepels bloem overheen, en roer goed maar wel voorzichtig door.
- giet de wijn/bouillon eroverheen.
- doe er ook nog 1 a 2 eetlepels tomatenpuree bij
- roer nog eens heel goed.
- Doe het deksel op de pan en zet hem in de oven. Op zo'n 160 graden minstens 3 uur laten stoven. Ik doe vaak 4 uur. Ik zet 'm op stand hetelucht. Check wel tussendoor of het niet aanbrandt (dat de topjes zwart worden), evt. even doorroeren.
- Het is goed als het vlees uit elkaar valt.

Wij eten het meestal met zelfgemaakte aardappelpuree en "mijn rode kool" (staat wel ergens in het OO-archief).

Margje

margje van dijk

margje van dijk

07-02-2011 om 21:09

Volkskrant magazine afgelopen weekend

Er stond ook een lekkere in het VK magazine afgelopen weekend, in de rubriek "Iedereen kan koken". Die had ik uitgeknipt om ook eens te proberen, misschien vanwege het "geinspireerd op het pannetje vlees dat oudtante Pasquina altijd op de kachel had staan". Of misschien omdat de dochter haar vader had opgegeven omdat hij zelf vindt dat hij zelf goed kan koken, en nou wil ze wel eens weten of hij gelijk heeft. Mac van Dinther verzucht na het eten: "Voor even raak ik helemaal in trance door de dikke brokken fluweelzacht vlees, zoet gestoofde sjalotten en stukken paprika die nog net wat beet hebben. Als ik weer tot mezelf kom, is het bord leeg. Sorry Luisa, zeg ik. Hij is echt goed".

Zo reageert mijn man ook altijd, maar dan op mijn stoofschotel, dus ik moet nodig eens uitvinden wat dit dan wel niet gaat opleveren

Ik typ het voor je over (VK Magazine 05-02-2011, dag van de meeting!):

"Stracotto de Heer" (van Kees de Heer), 4-6 pers.
- 1 kilo doorregen rundvlees
- bloem
- 2 eetlepels paprikapoeder
- zout
- 6 uien
- 6 tenen knoflook
- 3 peperoncino (gedroogde pepertjes)
- 1 ons vet spek
- 0.5 liter gepureerde tomaat
- 2 takjes tijm
- 3 blaadjes laurier
- 1 theelepel gedroogde oregano
- 1 theelepel gedroogde basilicum
- 4 stengels bleekselderij (in stukken gesneden)
- 10 sjalotjes
- 2 rode paprika's in stukjes
- 3 zongedroogde tomaten
- handjevol zwarte olijven

Een dag tevoren:
Het vlees in brokken snijden, bestrooien met bloem, zout en paprikapoeder. Uien, knoflook en peper snipperen en door het vlees mengen. De bodem van een braadpan bedekken met vet spek. Het vlees erop leggen, tomatensaus, tijm, oregano, basilicum en laurier erbij doen. Een uur verhitten in de opven op 160 graden. De oven omlaag draaien naar 120 graden en 5 a 6 uur zachtjes stoven.

De volgende dag:
Sjalotjes en bleekselderij bij het vlees in de pan doen. Nog twee uur laten sudderen, het laatste uur met toevoeging van de paprika, de zongedroogde tomaten en de zwarte olijven.

Dan kan de tafel gedekt, en dan op het allerlaatst tagliatelle koken.

Eet smakelijk.

Margje

bibi63

bibi63

07-02-2011 om 21:38

Mijn eigen heerlijke goulash recept

Waar wij allemaal voor gaan...!

Goulash ala ik:

Pond magere runderlappen in blokjes snijden, bestrooien met flink paprikapoeder en ca. 10 minuutjes laten intrekken.
2 uien in halve ringen snijden (of snipperen) en fruiten in wat bakboter.
Vlees toevoegen en even aanbraden.
2 eetlepels paprikapoeder even laten meebakken.
Afblussen met een scheut rode wijn azijn.
2 blikken tomatenblokjes toevoegen (waarvan 1 uitgelekt om het niet TE nat te maken).
Vervolgens toevoegen:
klein blikje tomatenpuree
laurierblaadje (of mespunt poeder)
mespunt komijn
mespunt morjolein/marjoraan
ca. 2,5 uur laten stoven,
Afmaken met een klein bekertje creme fraiche light (ja ligth, niet alleen om het vetgehalte, maar het smaakt lekkerder, subtieler).
Serveren met rijst en een komkommersalade.
MMMMMMMM
Gr. Bibi

Massi Nissa

Massi Nissa

08-02-2011 om 20:56

Lamsvlees

Wat heel erg lekker is: Marokkaans lamsvlees. Bij de islamitische slager wat stukken lamsvlees met bot halen. Snijd het vet er grotendeels af. Marineren in olijfolie, geperste knoflook, gehakte verse koriander, zout, peper. Aanbraden in olijfolie, vervolgens afblussen met wijnazijn of rode wijn of goede bouillon en het gas zo laag mogelijk. Na een paar uur pruttelen voeg je de groente toe. Er kan echt alles bij, maar traditioneel is zelf ontvelde tomaten in grote brokken, uien, knoflook (eventueel), winterwortel, courgette, aubergine, kweepeer, gedroogde pruimen, rozijnen en wat je maar lekker vindt (allemaal in grote brokken). Kruiden erbij (Marokkaans of Indiaas, dat lijkt op elkaar). Nog een uurtje laten pruttelen. Opeten met warm brood of couscous. Is prima in te vriezen, dus ik maak vaak een heleboel tegelijk.
Groetjes
Massi

Petr@

Petr@

08-02-2011 om 21:18

Margje

Helaas, de pan is te groot voor in het oventje. Hij is zelfs te groot voor óp de kachel, pijp zit nl. in de weg.
Bedankt voor je recept. Ik ga ook op zoek naar jouw rode kool!

Petr@

Petr@

08-02-2011 om 21:21

Bibi

Klinkt ook goed! Dank je wel. Is er echt zoveel verschil in smaak tussen light en gewone creme fraiche? En die rode wijnazijn mag dat ook gewone azijn zijn?

Petr@

Petr@

08-02-2011 om 21:22

Izar

Ben Margje wel niet, maar dat recept kan ook op het fornuis.
Margje en ik hebben dezelfde kachel en zij maakt haar vlees ook op of in de kachel!

Petr@

Petr@

08-02-2011 om 21:22

Izar

Ben Margje wel niet, maar dat recept kan ook op het fornuis.
Margje en ik hebben dezelfde kachel en zij maakt haar vlees ook op of in de kachel!

Petr@

Petr@

08-02-2011 om 21:24

Massi

Jouw recept klinkt ook erg lekker, dank je wel. Moet ik echt naar een islamitische slager of is het vlees bij de Nederlandse slager ook goed? Wij hebben in ons durp nl. geen islamitische slager.
En die kruiden? Zijn dat kant en klare kruiden? En zo niet: wat gaat daar dan in?

Massi Nissa

Massi Nissa

09-02-2011 om 08:11

Petr@

O nee hoor, alleen de islamitische slager is de helft goedkoper. Elke goede slager heeft toch wel lekker lamsvlees met bot liggen? Verse koriander is ook niet overal te vinden, je kunt ook munt gebruiken (vind ik persoonlijk erg overheersend, maar er zijn mensen die erbij zweren) of peterselie (dat zou ik zelf als vervanging kiezen).
Die kruiden: als je een keer in een grote stad bent en langs een Turkse/Marokkaanse supermarkt komt, groot inslaan. Tot die tijd zijn Indiase kruidenmixen ook prima, die zijn vaak iets pittiger en iets minder zoet maar ze komen redelijk overeen.
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

09-02-2011 om 09:29

Marokkaanse kruiden

Als je googelt op ras el hanout recept vind je recepten met 4 tot 25 ingrediënten. Je kunt het ook kant en klaar kopen bij de islamitische slager en ik zag het laatst zelfs in mijn grote AH (bij de couscous en tajinepakketten).

Ik maak vaak zelf een voorraadje voor een paar weken.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-02-2011 om 11:45

Ras el hanout

Zo'n kruidenmengsel maakt elke Marokkaanse huisvrouw naar een oud geheim familierecept. Wat er in elk geval in MOET is gedroogde koriander, saffraan (kurkuma), komijn, kaneel, zout, peper, nootmuskaat. En dan KAN er nog allerlei moois bij: gember, piment, kardemom, paprikapoeder, kruidnagel en ga zo maar door. Ik zou trouwens niet te veel kurkuma doen en dan bij een toko een keertje van die schattige gevouwen papiertjes kopen met alleen saffraan erin. Echt Marokkaans eten is namelijk goudgeel gekleurd.
Groetjes
Massi

bibi63

bibi63

09-02-2011 om 12:12

Petra

Wat betreft light en gewone creme fraiche: ik vind de gewone overheersender van smaak en daardoor niet lekker(dat heb ik ook met light en gewone kookroom). T'is een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vind het niet erg de light varianten lekkerder te vinden, scheelt weer vet....
De rode wijnazijn kan ook gewone zijn als je alleen dat in huis hebt. De rode wijnazijn heeft een wat fijnere smaak. Overigens kun je ook een scheut rode wijn gebruiken, mocht je dat open hebben staan.
Gr. Bibi

Biene M.

Biene M.

10-02-2011 om 10:01

Berber

Gauw naar Beverwijk

Sascha2

Sascha2

10-02-2011 om 15:00

Berber

Jaaa! Dan houden we een minimeeting in/op/bij de Oosterse markt

Hibiscus

Hibiscus

10-02-2011 om 21:00

K. ersje en lamstoofschotelrecept

Ik zeg het maar weer Nigella.

http://www.nigella.com/recipes/view/beef-stew-with-anchovies-and-thyme-3321

Ben wel benieuwd wie hem van wie heeft, Nigella van Sylvia of Sylvia van Nigella. Ok, deze is een beetje anders dan die Margje opschreef, er zit bv. tijm in.

Als je een lekker recept zoekt, kun je op haar website altijd terecht. Ik hou erg van stoven, ik maak in de winter zeker 1 keer per week een stoofschotel, vaak meerdere keren. Of een lekkere pie met bladerdeeg. Ik vind dingen die uit de oven komen op de een of andere manier altijd lekkerder.

een eigen recept voor een stoofpot:

Je hebt een pan nodig die op het fornuis en in de oven kan.

1 kg stooflam in grove (niet te klein!) stukken snijden.
even aanbraden in olijfolie in delen zodat ze bruin worden (de gebraden delen even op een bord leggen)

In de lege pan met wat extra olijfolie uien, knoflook en champignons (ook grof gesneden) braden

blikje tomatenpuree erdoor roeren

afblussen met droge vermouth en (groente)bouillon (samen 1/2 lt. ik doe het altijd uit de losse pols en kijk wanneer ik het vochtig genoeg vindt).

2 tl tijm erbij , peper en zout

klein beetje pap maken van bloem en water en dat er ook bij doen.

vlees terug in de pan

pan in oven, deksel op pan, minstens 2 uur (liever langer) totdat het vlees heel zacht is en je het met een vork uit elkaar kan trekken.

half uur voor je het gaat eten klein potje slagroom erbij.

de tijm en vermouth maken het helemaal af, zo lekker.

Wij eten dit met aardappelpuree en sperciebonen, of met rijst.

Hibiscus

Jammie lamsstoof

dank je wel Hibiscus voor de reminder.Ik had nog lamsstoofvlees in de vriezer, en heb het net in de koelkast gelegd om morgen iets van te maken. Jammie. Het is er wel weer voor....

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.