Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Even maar weer over die beestjes...kriebel

Al vanaf begin dit schooljaar is de klas van een van mijn kinderen niet luis/neten vrij. Ik begrijp nu dat het elke keer twee dezelfde kinderen zijn die in die hele periode niet luis/neten vrij zijn geweest. Van een weet ik dat deze bij de laatste controle ook nog helemaal onder de neten zat. De dag na de controle heeft het kind bij ons thuis gespeeld. Ik controleer me dus al een jaar suf maar heb het gevoel dat de betreffende ouders het niet bepaald grondig aanpakken en het kennelijk ook geen enkel probleem vinden om een kind nadat is geconstateerd dat het nog flink onder de neten zat (luis weet ik niet) de volgende dag uit spelen te laten gaan. Binnenkort hebben we een verjaardagsfeestje. Het betreffende kind staat ook op het lijstje van genodigden. Ik merk aan mezelf dat het me wat tegenstaat. Ik wil het kind helemaal niet buitensluiten maar ik baal er nu al van dat ik dan vervolgens weer een grote schoonmaakaktie hou in auto en huis. Los nog van het feit dat ik me ook verantwoordelijk voel voor de andere kinderen op feestje. Ik weet ook wel dat ze het ook op school of ergens anders kunnen oplopen. Wat mag ik eigenlijk van school verwachten? kennelijk blijft het bij het doorgeven aan ouders dat er luis/neten zijn geconstateerd. mamamet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nivea

Nivea

01-02-2009 om 13:48

Tja....

Simpel zat, als het kind op het lijstje van genodigden staat, dan zou het bij mij gewoon welkom zijn. Het kind met luizen kan er niets aan doen, en je eigen kind ook niet....

Verantwoordelijk voelen voor het feit dat andere kinderen luizen kunnen oplopen is natuurlijk kul. Ze zitten bij elkaar in de klas.

Ook het feit dat een kind nog onder de neten zit en wel spelen gaat, zegt niet zoveel. Het kan dan wel behandeld zijn (ja, eindeloos kammen is beter, ik weet het...)

Hier worden ouders gebeld als het kind luizen heeft. Het kind moet worden opgehaald en worden behandeld. De één zal het rigoreuzer aanpakken dan de ander. Maar.... vorig jaar hebben hier ook diverse kinderen het meerdere malen achter elkaar gehad. Bij het ene gezin had ik mijn twijfels, bij het andere gezin niet. Luizen zijn gewoon ook veel meer resistent geworden tegen allerlei gifmiddeltjes. Bovendien, hoe goed maakt de school schoon? Ze hebben hier wel luizencapes, maar hoe zit het met huishoeken, leeshoeken met zachte kussens, gordijnen, etc.

Maylise

Maylise

01-02-2009 om 16:16

Begrijp het goed

Ik ben gelukkig nooit met die situatie geconfronteerd alsnog maar ik zou het ook niet een prettig idee vinden om een kind waarvan ik weet dat het luizen heeft uit te nodigen thuis. Inderdaad niet aardig tegenover het kind die er natuurlijk niks aan kan doen dat zijn ouders zo laks zijn. Ik zou er echter om eerlijk te zijn ook niet zoveel zin in hebben. Noch tegenover mijn eigen huis en kinderen noch tegenover de andere genodigden. Zo kan je de epidimie flink spreiden.
Ik weet dus niet of ik het kind uit zou nodigen. Als het feestje buitenshuis is zou ik het kind waarschijnlijk wel uitnodigen maar thuis weet ik oprecht niet of ik dat zou doen. En hoewel het inderdaad onaardig is zou ik ook geen kind met waterpokken of zo op een feestje laten komen. Dus het is niet iets persoonlijks maar het feit dat iets besmettelijks is maakt het wel lastig omdat ik toch ook een soort verantwoordelijkheid zou voelen tegenover de andere gasten.
Sterkte met beslissen want het is een moeilijke keuze.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

01-02-2009 om 19:15

Je hoeft niet laks te zijn

om luizen te verspreiden. Met de nieuwste inzichten/techniek ben je tóch een paar dagen onderweg voordat de luizen verdwenen zijn. Tja. Is dat laks? De besmettingsbron kan inderdaad ook gewoon op school zijn, met al die stoffen banken etc.
Van mij mogen ze op scholen ook op wormen gaan controleren.

Tirza

Tango

Tango

01-02-2009 om 22:12

Tirza (ot)

Ha ha, hoe moeten ze dat dan gaan doen volgens jou, op wormen gaan controleren. Lijkt me een onsmakelijk klusje.

Tirza G.

Tirza G.

01-02-2009 om 23:30

Tja

Als de nood hoog is........luizen controleren is ook een onsmakelijk klusje en tóch voelen scholen zich geroepen om daar ouders voor te mobiliseren. Nou, denk ik dan, dan weet ik er nog wel eentje.
Wormen zijn ook heel vervelend én besmettelijk en vooral te relateren aan besmetten via school (zandbak, vieze wc's, niet goed handen wassen).

Tirza

liedewij

liedewij

02-02-2009 om 08:58

Kind kan er niets aan doen

Onze dochter heeft een vriendinnetje dat altijd de klos is met de luizencontrole. Er is geheimhouding voor de luizenmoeders maar het is een publiek geheim dat dit gezin zeer regelmatig luizen heeft. Er wordt van alles geroddeld (dat ouders er niets aan doen, dat de ggd ingeschakeld is maar dat ouders niet willen etc). Heel vervelend...het meest voor het meisje zelf. Ze kan er niets aan doen. Dus speelt ze hier al anderhalf jaar minstens eens per week. Onze jongens hebben gel in hun haar. Onze dochter doe ik die dag wat extra haarlak op. Ik heb meisje haar moeder gezegd dat ik haar dochter ook bij binnenkomst in de haarlak zet. Verder let ik erop dat haar jas niet op de kapstok komt. Onze dochter slaapt in een slaapzak en als vriendinmetje weg is gooi ik een schone slaapzak op bed. Het zijn eenvoudige dingen, kosten geen moeite. En wij hebben nog nooit luizen in huis gehad! Terwijl de kans dus vrij groot is.

Ik vind dat je een kind niet mag buitensluiten en ik vind het ook nog eens een slecht voorbeeld naar je eigen kinderen toe. Dus zou ik het meisje gewoon uitnodigen. Ze zal vast blij zijn want je bent niet de enige moeder die zo'n kind niet in huis wil hebben.

Liedewij

mirreke

mirreke

02-02-2009 om 19:46

Wat naar zeg!

Overwegen een kind niet te laten komen omdat zij/hij neten heeft.
Als je ermee zit zou ik open en eerlijk naar de ouders toestappen en vragen of die het kind voor het feestje willen behandelen, en niet naar je kind toe een of andere vage smoes verzinnen waarom pietje of marietje niet uitgenodigd kan worden. Jakkes.

Polly Shearman

Polly Shearman

02-02-2009 om 22:26

Luizencontroles

iedere maand hier luizen controle, ik heb nog nooit een luis gevonden, echter wel neten. Daar begint het altijd mee, hier op school krijgen ze blijkbaar niet de kans om luis te worden.
maar hoe komen die neten dan in die haren terecht????

Inderdaad tabitha

Ik houd mijn kinderen ook binnen als ze iets besmettelijks hebben en dan waarschuw ik ook anderen, zouden ze luizen hebben zou ik hetzelfde doen. Op luizen zit vaak toch een beetje een taboe hoewel het geen schande is, het is alleen ontzetten vervelend. Maar als andere kinderen luizen hebben vind ik het wel moeilijk om aan te geven dat ik het besmettings- / overloopgevaar tot een minimum wil beperken en er dan misschien even niet kan worden afgesproken. Want inderdaad, andere ouders vatten dit misschien als beledigend op en een kind zou zich misschien geheel ten onrechte buitengesloten voelen. Het kind is welkom, alleen die luizen even niet! Zou toch wat makkelijker zijn als iedereen er gewoon over kon doen en er een duidelijke etiquette was.

mamamet

mamamet

03-02-2009 om 10:24 Topicstarter

Komt wel

Voor de duidelijkheid, het kindje komt gewoon op het feestje. Maar ik merkte gewoon dat ik er eigenlijk toch wel een beetje (oke, wat meer ...) van baalde. Merk gelukkig dat ik toch niet de enige ben. iedereen roept heel hard dat het geen schande is en dat het iedereen kan overkomen. En dat klopt natuurlijk ook. Echter als vervolgens het eigen kind luizen heeft zeggen we er bij voorkeur niets van. Je hoeft het echt niet van de daken te schreeuwen maar ik vind het wel zo netjes om het even te bespreken. Als de betreffende ouder gezegd had, joh kind heeft neten/luis maar is inmiddels behandeld dan neem je het toch met een ander gevoel mee dan nu. Ik las ook in een reaktie dat het kolder was dat ik me verantwoordelijk voel voor de andere kinderen op het feestje. Volgens mij zit het daar juist in, je verantwoordelijk voelen dat een ander kind het niet op loopt en niet net doen alsof je neus bloed! Ik zou het heel vervelend vinden als andere kinderen het zo oplopen. Ik heb zelf meer kinderen in verschillende klassen op school. Ik moet er niet aan denken dat de halve school straks besmet is. (zal zo'n vaart wel niet lopen, maar het is het idee alleen al)Kortom ik denk dat ik het toch maar even aankaart bij de betreffende ouders. Ga ik toch met een beter gevoel op pad met het stel (of juist niet wellicht.....hahaha)

Tihama

Tihama

03-02-2009 om 17:10

Kinderen thuishouden?

Wij zijn vorige maand aan de beurt geweest. Beide kinderen, maar dan na elkaar.
Ik heb keurig 2 volle weken lang 2 keer per dag gekamd.
Soms zag ik dagen niets, dan had ik er weer een.
Ik heb school, bekenden en opvang direct gewaarschuwd.

Had ik nu de kinderen 2 weken van school moeten houden? Als je het besmettingsgevaar wil elimineren is dát de enige oplossing. Ik denk dat als luizen een reden gaan worden om kinderen van school thuis te houden er heel wat leerplichtsdiscussies gaan ontstaan.

Ik heb mijn dochter wel dagelijks vlechtjes gegeven en die opgestoken, zodat ze zo min mogelijk met haar haren rond kon waaieren. En toen ze naar een feestje ging heb ik haar direct daarvoor nog gekamd om er zeker van te zijn dat er niet een vers uitgekomen neet nog rondzwierf.

Oja, overal waar ze gespeeld heeft heb ik OOK de ouders geinformeerd. De enige reactie was:'goed dat je het zegt, ik zal die van mij goed controleren'.

Tihama

Minet

Minet

03-02-2009 om 18:51

Hahahha polly

wat denk jezelf hoe je neten in je haar krijgt?
Het komt niet van het zoenen, ook niet van voorlezen, niet van spelen en niet van tv kijken, het heeft echt maar 1 oorzaak )))
En dat is een dikke vette L U I S die daar heerlijk eitjes heeft gelegd.

Groetjes, Minet

Polly Shearman

Polly Shearman

04-02-2009 om 14:41

Minet

dan springt die luis daarna vast heel snel weer naar iemand of iets anders, want in al die jaren dat ik heb geluizenpluist op school nog nooit 1 luis gezien, maar wel een heleboel neten.

Niet te moeilijk doen

Luizen springen niet over, neten krijg je niet van een ander kind, die zitten nl vast aan je haren. En als er al een neet los zou komen, dan moet die nog uitkomen en vervolgens als miniluisje gauw weer op een hoofd klimmen, anders gaat hij al dood. Hoe groot is die kans?
Gewoon de jas van het kind dat ze heeft even apart hangen, voor mijn part in een plastic zak. Niet met zijn allen stoeien, of op de bank hangen, ivm erafvallende luizen die dan theoretisch weer op het hoofd van je kind zouden kunnen lopen (maar zo snel zijn ze nou ook weer niet hoor)
Bij een gewoon verjaarsfeestje is de kans op overdracht van hoofd op hoofd vrij klein denk ik.

Polly Shearman

Polly Shearman

04-02-2009 om 21:57

Wat het is met luizen

die vinden sommige mensen gewoon lekkerder dan andere, mijn kinderen vinden ze niet lekker daar hebben ze nog nooit gezeten, maar ik ken een gezin waarvan de dochters acuut onder de luizen zitten na een middagje binnenspeeltuin, of ikea smalland
die houden altijd en overal hun jassen apart, moeder heeft al wel tig keer het huis moeten ontsmetten.
mijn kinderen vinden ze gewoon niet zo lekker, dus ik hoef ook niet zo op te letten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.