Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Manon Bleijenberg.

Manon Bleijenberg.

08-02-2009 om 22:26

Etiquette/goed fatsoen

Hallo,

Tijdje geleden heb ik een afspraak gemaakt voor een workshop en bijbehorend materiaal. Gevraagd werd om vooruit te betalen, een bedrag van 102 euro. Afgelopen zaterdag zou die workshop zijn maar een paar dagen van te voren kregen we een mailtje dat de man die de workshop zou geven overleden is. We kennen die man en zijn vriendin van een eerdere workshop en het zijn aardige mensen dus heb ik die vriendin een kaartje gestuurd maar het is niet dat we er verder op de een of andere manier contact mee hadden.
Probleem nu is dat vooruitbetaalde geld. Van die vriendin heb ik verder niks gehoord (logisch, die heeft nu wat anders aan haar hoofd)en ik vind het eigenlijk heel lullig om naar mijn geld te vragen. Eigenlijk zou ik het geld voor de workshop nog niet eens terug hoeven maar ik zou graag de materialen willen hebben. Die kan ik toch gebruiken en die zouden ook daar moeten liggen omdat de workshop al gepland was. Wat kan ik nu doen? Mailtje sturen met wat ik wil? En wanneer dan wel? Die man is begin vorige week overleden dus niet nu meteen. Maar wanneer dan wel? Of gewoon alles zo laten en niet naar dat materiaal vragen? Wie weet wat menselijk en netjes is?
Groetjes,
Manon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prulletje

Prulletje

08-02-2009 om 23:23

Oh jee, wat lastig.

Is er geen overkoepelende organisatie of zoiets? Of heb je het geld direkt op hun eigen rekening gestort?
Ik naam aan de laatste optie. In dat geval zou ik een maand wachten, denk ik. Tegen die tijd heeft de vriendin waarschijnlijk zelf wel al een mailtje aan alle betrokkenen gestuurd. Of het geld teruggestort. Zo nee, dan kan je na een maand wel om de materialen vragen of om het geld. En dan merk je wel hoe ze eraan toe is en of ze het aankan om weer aan dat soort zaken te denken.

Prulletje

margje van dijk

margje van dijk

09-02-2009 om 00:02

Ik zou het niet in mijn hoofd halen.

Geld niet terugvragen en de materialen ook niet. Dan ga je toch ergens anders nog wat materiaal kopen als je zo graag aan de slag wilt?

Daar ga je nou die weduwe niet mee belasten. Als zij het tijd vindt verwacht ik dat ze zelf zal komen met een idee hoe er mee om te gaan.

Voor 100 euro (of hoe veel was het) ga je toch niet moeilijk doen? En materialen opsturen, lijkt me nog een rottigere klus dan 100 euro terugstorten.

Gepaste etiquette lijkt mij in dit geval: niet over beginnen, wachten totdat zij initiatief neemt.

Als je dit echt niet kunt accepteren, dan zou ik zeggen: Bied aan dat jij de workshop-afhandeling voor haar doet, zodat zij dat niet zelf hoeft te doen. Dan kun jij de materialen versturen aan de deelnemers die betaald hebben en dan hoeft weduwe dit niet meer te doen. Of sta je er te ver van af?
Met dat draadje in mijn hoofd waarin bedragen genoemd worden waar mensen wel of niet mee rond komen: 100 euro kan natuurlijk een groot bedrag voor je zijn. Maar dan denk ik: je kon het wél uitgeven aan een workshop. Dan kun je het nu ook nog wel een tijdje missen lijkt me.
Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2009 om 00:55

Poosje wachten

Ik zou ook een poosje wachten en als er na zo'n 2/3 maanden geen reactie zou zijn zou ik toch eens voorzichtig vragen wat ze van plan is met de reeds bestelde en betaalde materialen. Het is natuurlijk triest dat het overlijden van haar man de workshop onmogelijk heeft gemaakt, maar ik vind dat de cursisten op zijn minst de materialen moeten krijgen als die al besteld zijn en anders toch het geld. Onder dit soort omstandigheden is het uitermate rottig om daarmee aan te komen, maar na een poosje vind ik toch dat het bespreekbaar moet zijn.

Manon Bleijenberg.

Manon Bleijenberg.

09-02-2009 om 20:03

Allemaal bedankt voor de reacties

Hallo,

Nee, er is geen overkoepelende organisatie, de man was gewoon een particulier die toevallig goed iets kon. Hij kocht de benodigde spullen groot in en verkocht wat je nodig had tijdens de lessen maar ook op bestellingen. Zijn vriendin deed de administratie en verzendingen. Onze contacten waren zakelijk, het was er wel gezellig maar ik voel me niet bepaald geroepen om daar de administratie te gaan doen hoor. Nog er van afgezien dat ze ook niet bepaald naast de deur woont. Het punt is ook niet dat ik dat geld niet kan missen maar mijn vraag is wat een nette tijd is om haar aan haar zakelijke verplichtingen te herinneren. Uiteraard hoop ik dat ze dat zelf op pakt over een tijdje en me het geld terug stort maar anders wil ik er wel een mailtje aan wagen. Het is toch een aardig bedrag.
Ik denk dat ik het eens een maandje ofzo afwacht.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Groetjes,
Manon

Holiday

Holiday

10-02-2009 om 20:31

Wel geld terugvragen

Ja dat zou ik ook doen, ongeveer een maand afwachten. En dan moet die betaling toch teruggestort worden hoor. Hoe lullig misschien, maar het is gewoon een zakelijke kwestie. De workshop ging buiten jouw schuld niet door dus geld retour.

Holiday

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.