Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petr@

Petr@

08-01-2010 om 16:10

Erwtensoepvraag

Ik heb vanmiddag voor het eerst in mijn leven erwtensoep gemaakt. Het ruikt hier dus zálig in huis! Maar ik vind hem nog een beetje te dun, hoe maak ik de soep dikker?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

08-01-2010 om 16:26

Aardappel

Volgens mij kun je erwtensoep prima dikker maken door een aardappel nog mee te koken. En anders gewoon nog langer sudderen zonder deksel op de pan. Wel uitkijken dat het niet te veel aanbrandt. Eet smakelijk.

maan.

maan.

08-01-2010 om 16:27

Nachtje laten staan?

Mijn moeder maakte altijd de erwtensoep een dag van tevoren zodat ie (naar zeggen) de volgende dag wat ingedikt was.
(het schijnt ook dikker te krijgen door een aardappel mee te koken?)

MMM eet smakelijk!

ishtar

ishtar

08-01-2010 om 17:29

Aardappel erboven raspen

dan maak je optimaal gebruik van het aardappelzetmeel.
Nachtje laten staan werkt ook wel. Wij eten alleen de erwtensoep altijd op de dag dat ik het maak.

Inderdaad nacht laten staan

dan is de soep dikker. Hier is het zo erg dat er een dikke en dunne erwtensoeplijn dwars door de familie loopt. Mijn moeder kookt daarom altijd twee pannen , een de dag ervoor en een op de dag zelf. Ben zelf van de dunne soep, maar om eerlijk te zijn is erwtensoep die een dag heeft gestaan wel lekkerder.

margje van dijk

margje van dijk

08-01-2010 om 19:46

Let er wel op

let wel op dat je de volgende dag niet denkt: o, wat is-ie nóu dik geworden, ik doe er maar weer wat water bij.

Want hij wordt ook dikker doordat hij afkoelt, dat gaat over als je hem opnieuw verwarmt. (En let ontzettend op dat je hem niet laat aanbranden bij opwarmen!)

Eet smakelijk,
Margje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-01-2010 om 21:27

Inderdaad

Inderdaad, aardappelen erdoor. En natuurlijk laat je de soep een nachtje staan, dat maakt het echt veel lekkerder. Leuk weetje: na een nachtje heet het geen erwtensoep meer, dan heeft het officieel snert!

Helen

Helen

09-01-2010 om 15:18

Roux

ipv de aardappel kun je ook een roux maken. Voor een pan met lietr water en half pak spliterwten gebruik ik altijd 20 gram blueband (laten smelten) dan 20 gram bloem erbij en goed roeren. Vervolgens langzaam aanlengen met een paar soeplepels van de soep zelf. Even laten pruttelen (dan wordt de bloem gaar) en door je soep roeren. En de volgende dag is ie idd ook eenstuk dikker.
Smakelijk!!

Petr@

Petr@

09-01-2010 om 17:13

Snert!

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de soep een nachtje laten staan en het is nu dikke snert!
Ik heb hem nog niet geproefd want ik was vanochtend laat thuis en we moesten weer weg dus even snel een boterham gegeten. Maar ben wel benieuwd hoe die smaakt. De soep staat nu in de garage, heb geen plek voor zo'n grote pan in de koelkast en morgen eten we hem dan als avondeten! Met roggebrood en katenspek, mmmm....

Bellefleur

Bellefleur

11-01-2010 om 14:13

Broodje aap

Ik weet niet zeker of het een broodje aap verhaal is, maar toen ik voor het eerst hoorde heb ik er erg om gelachen. Een ouder echtpaar krijgt nieuwe buren. Surinamers. (het zal dus wel een verhaal uit de jaren 70 zijn) De vrouw van het echtpaar ziet dat ze het druk hebben met verhuizen, en ze wil helpen. Ze heeft een grote pan erwtensoep gemaakt, en die laten afkoelen. Die komt ze trots aanbieden aan de nieuwe buren. De dag er na vraagt ze of de snert gesmaakt heeft. De nieuwe buren kijken gemaakt blij: 'we hebben allemaal een paar plakjes gegegeten, het was heerlijk'.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.