Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Champagne

Champagne

16-12-2009 om 11:28

Erwtensoep

Het is weer wintertijd! Tijd voor snert.
Wat eten jullie erbij? Stokbrood en roggebrood?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik weet

dat er OOL-ers zijn die er pannenkoeken bij eten. Ik kan me d'r niets bij voorstellen.
Wij eten er donker (Fries)roggebrood bij met katenspek. En het liefst koude yoghurt toe.

Ayanna

Ayanna

16-12-2009 om 11:50

Ach silone

Ik wou het net gaan zeggen: wat eet je bij erwtensoep??? PANNENKOEKEN!!!!!
Maar roggebrood met spek en mosterd is ook lekker hoor.

Champagne

Champagne

16-12-2009 om 11:55

Spek?

Bedoel je plakjes ontbijtspek of gebakken spek?

3-in-de-pan

Idd........dat zijn pannenkoekjes, 3 per keer in de pan welteverstaan, en met rozijntjes erin. Zal wel een Limburgse traditie zijn?

Katenspek

Bij erwtensoep hoort roggebrood met katenspek (Evt met lik boter/mosterd) maar de mannen hier moeten dat niet, dus gewoon stokbrood of een kaas-uien stok komt er bij mij op tafel!! GRoet Suus

Champagne

Champagne

16-12-2009 om 18:01

Kaas uien stok

Wat is een kaas uien stok, dat ken ik niet?

minemaartje

minemaartje

16-12-2009 om 18:24

Roggebrood met spek

Roggebrood vroeger met spek nu met katenspek.
Fris appeltje toe.

Helemaal niets

Ik zit van een bordje erwtensoep al zo vol dat ik er echt niks meer bij hoef. Maar voor de rest komt er de ene keer idd fries roggebrood met katenspek en de andere keer pannenkoeken op tafel, maar net hoe mijn bui is en waar ze trek in hebben.

reina

reina

16-12-2009 om 20:42

Roggebrood en

Roggebrood en katenspek, dat laatste eten we verder nooit, maar bij erwtensoep staat het hier standaard op tafel!

Vic

Vic

17-12-2009 om 14:22

Niet zo spannend

Ik heb meestal alleen geroosterd volkorenbrood erbij.

Kaas uien stok (champagne)

Dat is een soort stokbrood met kaas en ui.... Soms koop het het kant en klaar (bij de super!) en soms maak ik het zelf door een afbak-stokbrood te kopen, door te snijden, kaas en ui erop te doen en dat in de oven te schuiven (jammie) Gr Suus

Roos Vicee

Roos Vicee

18-12-2009 om 08:58

Help, te dunne soep! wat nu?

Ik heb gisteravond voor het eerst zelf erwtensoep gekookt. Andere jaren kookte mijn schoonmoeder een grote pan waarvan ze zelf een klein beetje namen en de rest ging naar ons. Maar nu wilde ik het zelf eens proberen.
Soep is qua smaak perfect gelukt. Maar hij is echt te dun.
Gisteravond had ik nog hoop dat het na een nacht wel genoeg zou zijn ingedikt, maar dat is dus niet zo. Niet genoeg in elk geval.
Moet ik nu extra spliterwten gaan koken en erdoor doen, of is er een andere manier om de soep toch nog dikker te krijgen?

Roos Vicee

Roos Vicee

18-12-2009 om 09:01

Ohja, wij eten erbij

Wij gaan het vanavond eten. Wij eten het altijd met geroosterd wit brood. En mijn man eet het met roggebrood.
Maar eerst maar eens zien of ik de soep nog dikker krijg, dus wie helpt me?

ishtar

ishtar

18-12-2009 om 09:55

Roos

een aardappel of wat erboven raspen, en even door laten koken. Dan wordt ie wat dikker. (de aardappelzetmeel bindt)

Inderdaad

blokjes aardappel meekoken. Dat bindt, desnoods wat allesbinder erbij. En...koken zonder deksel, kan het vocht verdampen.

groetjes van Purk

margje van dijk

margje van dijk

18-12-2009 om 12:37

Maar let op

Zet die erwtensoep niet hoog, om het vocht te laten verdampen! Dat is op zich wel een goed idee, maar erwtensoep brandt heel makkelijk aan. Dus als je het al echt even laat koken, blijf er dan continu bij staan roeren. Je kunt het niet even laten pruttelen of het brandt aan, zelfs met een dikke pan.

En er zijn weinig dingen zo vies als aangebrande erwtensoep.

Eet smakelijk!
Margje

ishtar

ishtar

18-12-2009 om 13:57

Margje

en dat los je dan weer (gedeeltelijk) op met wat suiker.
Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen...

Roos Vicee

Roos Vicee

18-12-2009 om 14:28

't is perfect zo

Wat ik gedaan heb is: een aardappel in blokjes en ongeveer 150 gram spliterwten met een halve liter water zo'n 3 kwartier laten pruttelen. Af laten koelen en alsnog door de soep.
Toen ik tussen de middag zelf alvast een kop wilde nemen (van de naar ik dacht te dunne soep) bleek de soep toch nog weer meer ingedikt te zijn. Het had wat dikker gekund dus maar het was ook al wel acceptabel genoeg. Een nachtje indikken was dus nog niet genoeg, het moet dus echt minimaal een halve dag blijkbaar.
Maar ik heb toch het papje er nog doorgedaan en nu is het werkelijk verrukkelijk! En dik genoeg
Ik doe nu de helft in de vriezer en de andere helft ga ik straks au bain marie opzetten. Ik moet zelf met een dik uur weg, maar dan is de soep op temperatuur (zonder aan te branden) als de rest van 't gezin aan tafel gaat.

Ishtar

Hoera!Eindelijk antwoord op de oude vraag " Wie heeft er suiker in de erwtensoep gedaan?"

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

18-12-2009 om 21:04

Temet

hahaha, ooit, lang geleden waren wij (6e klas)eens met schoolreis in Amsterdam, en na het rijksmuseumbezoek mochten we even 'los' in Amsterdam. Daar liep dan een hele sliert schoolkinderen te zingen :wie heeft de suiker in de erwtensoep gedaan, wie heeft dat gedaan....
Toen had ik nog geen flauw idee waar dat voor was

Champagne

Champagne

25-12-2009 om 13:26

Hoeveel stokbrood erbij?

Hoeveel stokbroden zouden jullie halen voor 14 personen om bij de soep te eten?

liora

liora

25-12-2009 om 15:21

Haha

Ga je erwtensoep eten met kerst?

Ik zou rekenen op 4 stokbroden voor 14 mensen als er ook kinderen bij zijn, anders voor de zekerheid 5. Of 4 stokbroden en boter erbij, dat vult ook lekker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.