Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ervaringen met het wereldberoemde schema van claudia?

aangezien ik door het jaar heen regelmatig het schema van Claudia voorbij zie komen,ben ik wel nieuwsgierig geworden wie het schema echt gebruikt ,en vooral: is er wat veranderd in je financiele situatie door het schema?

Voor mij geldt:sinds ik het schema gebruik ben ik me er veel meer bewust van waar het geld heen gaat,ben ik meer gaan sparen en zuiniger gaan leven én sta ik nooit meer rood.

dus Claudia : BEDANKT!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

30-09-2009 om 07:57

Hier

Ik heb het schema gebruikt om te kijken waar mijn geld tot dan toe bleef, en waar ik kon besparen toen ik in de WW kwam, en nog maar 55% van mijn tot dan toe verdiende salaris ontving. Een enorme terugval.
Het schema heeft me goed geholpen bij deze financiële reorganisatie! DANK dus!

Hier

Hier ook veel meer bewust waar het geld blijft, door het schema. Ik heb het voor onze situatie aangepast en het gaat steeds beter. Rood stand (nog)niet helemaal weg gewerkt, maar gaat langzaam aan ook steeds meer vooruit. Ben ook bewust bijv. apart gaan sparen voor auto kosten ed. Zie wat we aan welke dingen uitgeven en de hap-snap uitgave zijn veel minder hierdoor. We hebben omdat we (vooral ik) alles zo goed bij houden heel de financiën opgeschoond. De lening die we ooit hadden is helemaal weg en dat voelt erg goed.

Helemaal nu mijn man een paar maanden geleden zijn baan verloor. Inmiddels is hij wel weer aan het werk, maar zijn we er toch aanzienlijk op achteruit gegaan kan ik precies zien waarop we kunnen bezuinigen. Mijn streven is nu om binnen een paar maanden de roodstand helemaal weg te werken en de limiet op 0,00 te laten zetten.

Haha klinkt het een beetje gek als ik zeg dat ik best verslaafd ben aan mijn schema. Ik hou het zeer regelmatig bij en log ook vaak in op internet bankieren.

Nog een vraag aan de gebruikers. Hebben jullie ook een post diverse begroot. Dat vind ik het enige moeilijke, die variabele lasten. Ik hou het wel bij in mijn schema, maar vind het moeilijk om dat van tevoren te begroten. Verder hebben we bijv. budget voor schoenen, apart voor kleding, hobby's, verjaardagen en feestdagen ed. Zelfs de dagjes uit, Ikea en bijv. uit eten (zelden, maar bijv. de Mac) verwerk ik erin.

Dus Claudia mijn dank is groot. Ben heel benieuwd naar andere reacties, groetjes Pinkelot

amk

amk

30-09-2009 om 21:00

Ja hier

dan wel niet het schema van Claudia, maar zo veel kan het niet schelen met dat van mij.

Ik heb idd een post diversen. In de eerste versie hield ik 10% van mijn inkomen aan. De jaren daarna ben ik gaan middelen. Ik maak namelijk ook een jaaroverzicht.

Verder maak ik per maand een overzicht van te verwachten uitgaven, dus niet het budget aanhouden, maar echt even zitten: hoeveel weken huishoudgeld, wat kan ik nog meer verwachten: wegenbelasting, telefoon, moet ik nog iets groots kopen zoals bv een autozitje. En ook dan een post diversen.

piep

piep

30-09-2009 om 22:38

Gebruik het wel

heb dus inderdaad meer inzicht, maar het is me nog niet gelukt uit de rode cijfers te komen....Hoezeer ik ook wil opletten, het lijkt wel of er elke maand toch weer iets is waardoor we meer moeten uitgeven....

Claudia B

Claudia B

30-09-2009 om 22:48

En hier

gebruik ik het schema al jaren (vanaf 2002 volgens mij) en het heeft veel rust gebracht en inzicht.En we blijven uit de rode cijfers

Susanne wat leuk dat je zo'n draadje opstart, stond wel even te kijken!
Ik ben ook wel eens benieuwd hoe het de mensen vergaat die het schema (ooit) gevraagd hebben.
Dus ik blijf lekker even meelezen hier.

Groetjes,
Claudia

jacci

jacci

30-09-2009 om 23:06

En hier

Ik had het schema al lang geleden gekregen, maar er nog nooit wat mee gedaan. Na de scheiding vorig jaar en de verhuis in december vond ik het een paar maanden geleden een goed moment om het te gaan gebruiken. Met terugwerkende kracht vanaf januari. Ik heb het aangepast, want ik sprokkel wel op 6 manieren geld bij elkaar en zie ineens dat dingen per 2 maanden betaald worden. En hoeveel bepaalde dingen kosten. Geen flauw idee, je raast zo'n periode door tot je een keer denkt van hoeveel betaal ik eigenlijk? En hoe vaak de mobiel van zoon opgewaardeerd wordt, ook heel handig. Ik ben er blij mee, geeft een hoop inzicht.

Millenia

Millenia

01-10-2009 om 08:42

En hier

Heb het geloof ik al eens gemeld in een 'verstuurdraadje' van Claudia's schema, maar vooruit, daar gaat ie weer.
Ik gebruik het schema van Claudia in combinatie met het programma penningmeester (voor een habbekrats te krijgen op het web, maar helaas wel met wat bugs het is liefdewerk oud-papier). Via penningmeester slurp ik elke maand de inkomsten en uitgaven binnen van de betaalrekeningen (via het electronisch bankieren dus). Dan worden de af- en bijschrijvingen grotendeels automatisch gerubriceerd in posten. Voor de rest wijs ik posten handmatig toe en ik voer de kasinkomsten en uitgaven ook met de hand in. Dan heb ik een overzicht per post. Dat neem ik over in het schema van Claudia, in een kolom naast de kolom met de begroting van die maand. Dan heb ik dus overzicht. Waar is meer heengegaan en waar minder? Ideaal.
Succes allemaal en Claudia wat een daverend succes, dat schema van jou!

sanne

sanne

04-10-2009 om 23:55

Al jaren!

Ik heb het schema volgens mij al sinds 2003 in mijn bezit. Ik heb destijds na mijn scheiding me gestort in mijn financien en kwam toen het draadje tegen en het schema.
Ik heb wel enige aanpassingen gedaan (heb flink geleerd hoe ik met excel moet omgaan en de formules)
Ik heb hem aangepast dat betekend dat ik elke maand heb staan wat mijn uitgaven zijn. Dat ik in een rijtje ernaast zet wat ik betaald heb en die verwijder ik dan uit de nog betalen lijst. Mijn inkomen pas ik aan hoeveel ik nog op mijn rekening heb. (je houdt overzicht) Verder heb ik elke drie maanden opnieuw een rijtje met mijn huur, gas etc staan voor beter overzicht.

Ik vind het toch een geweldig schema. Ik weet hoeveel ik spaar per maand. Op welke maanden ik tekort kom (en dus mijn reserves van de vorige maanden moet aanspreken)
Ik heb het schema nu al van 2003 tot 2011 in mijn computer staan. Leuk om te zien hoeveel je vroeger kwijt was aan huur gas water etc.

Het enige wat ik nog tegen Claudia kan zeggen is BEDANKT VOOR JE SCHEMA.

groeten Sanne

sus-anne

sus-anne

07-10-2009 om 17:12 Topicstarter

Nog ff

nog ff omhoog halen dit draadje,ik zie nog steeds heel veel mensen om een schema vragen,en ik ben nog steeds benieuwd of je er iets aan hebt?

Jetske

Jetske

08-10-2009 om 09:37

Net ingevuld

Ik heb het schema van Claudia vorige week van haar gekregen. Prima schema: zeer overzichtelijk. Ben wel even bezig geweest met het te voorschijn toveren van alle bedragen, maar volgens mij staat alles erin.
Ik heb ook alle schattingen ingevuld, dus boodschappen per maand, tanken, etc.
Voorlopig blijft er bij ons 'schematechnisch' gezien naast al deze kosten toch een aardig bedrag per maand over, maar in het dagelijks leven halen we meestal net (of net niet) het einde van de maand. Nu moeten we dus gaan bekijken waar dat restbedrag aan uitgegeven wordt. Kasboekje erbij maar even denk ik.
Jetske

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.