Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Roos Vicee

Roos Vicee

11-09-2009 om 12:57

Ervaring met een vouwfiets?

Dochter is net begonnen met een nieuwe studie en moet daarnaast ook veel reizen. In totaal moet ze elke week in 3 verschillende steden zijn en reist met OV. In de plaats waar ze het vaakst is hebben we vorige week een stationsfiets gekocht maar die is helaas alweer gestolen. Ook in een andere stad heeft ze eigenlijk wel een fiets nodig wil ze niet al te veel tijd kwijt zijn met of lopen of de bus pakken. Maar nu de eerste fiets al binnen een week gestolen is vraag ik me af of het wel zinvol is overal een fiets neer te zetten met het risco op diefstal. Ik denk dat we dan beter kunnen gaan denken aan een vouwfiets die ze gewoon elke keer overal mee naar toe neemt. In principe hoeft ze er dan niet veel mee te sjouwen want als ze niet in bus of trein zit rijdt ze erop.
Maar wat is handig en vooral wat is een normale prijs?
Ik heb al eens op internet gekeken maar er is nogal verschil in prijs, vouwgemakt en gewicht.
De Brompton lijkt het meest ideaal, maar ja, daar zit dan ook een best prijskaartje aan!
Bij de fietsenmaker stond een tweedehandsje voor 150 euro maar die is vrij zwaar en vouwt volgens mij ook niet zo handig (al krijg je daar nog wel handigheid in denk ik).
wie heeft ervaring met welke vouwfiets en kan ons tips geven waar op te letten bijv.?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roos Vicee

Roos Vicee

11-09-2009 om 13:01

Verduidelijking

Dat tweedehandsje bij de fietsenmaken is géén Brompton hoor. Ik weet het merk zo niet, maar nieuw was hij rond de 300 euro en ongeveer 2 jaar oud vertelde de fietsenmaker.

Linda99

Linda99

11-09-2009 om 14:09

Halfords

Ik fiets sinds januari op een Dahon vouwfiets gekocht bij Halfords (iets meer als 300 euro dacht ik). Werkt uitstekend! Heeft 7 versnellingen en vouwt ook makkelijk in en uit. Ben meestal zelfs sneller dan Brompton rijders Hij weegt 12 kilo, ook nog prima te doen.

Wel zijn er wat kleine dingetjes wat bij een dure fiets misschien beter is: de ketting lijkt in het begin snel te roesten maar is met goede olie zo opgelost en de remmen en versnellingen moeten regelmatig weer even bijgesteld worden.

Maar veder ben ik er erg blij mee!

Linda99

Linda99

11-09-2009 om 14:11

Aanbieding

Zie nu net op de Halfords site dat de vouwfietsen in de aanbieding zijn. Scheelt een hoop!

Hema, anwb

Daar staan ook regelmatig leuk geprijsde vouwfietsen.

Ik heb een Dahon, van ca. 500 euro. Versnellingen is fijn, en hoe kleiner de wielen, hoe meer je moet trappen. Ik heb ervoor gekozen om mijn vouwfiets bij de fietsenmaker te kopen. Voordeel: dan is ie daar ook gelijk in onderhoud.

Nadeel van een Dahon vind ik de slijtage. Ik heb er nu 2 'versleten' en bij intensief gebruik gaat het best snel vind ik. De roestende ketting herken ik, maar ik heb ook al problemen gehad met de versnelling en een gebroken achteras.

Mijn nieuwe wordt daarom een Brompton. Duur, maar dan heb je ook echt de koning onder de vouwfietsen.

Enne... waarom kijk je ook niet even op marktplaats? Via marktplaats kom je vaak ook bij winkels/handelaren maar wie weet heeft een particulier een mooie te koop voor weinig. Dan kun je het eerst even uitproberen.

Wat handig is

is om te letten op het formaat als de fiets ingevouwen is. En of dat onder de stoelen geschoven kan worden bij de NS.
De NS heeft treinstellen met openingen achter de stoelen waarin koffers en vouwfietsen geschoven kunnen worden. Dan kun je dus gewoon in de coupe zitten.

Van de Di Blasi weet ik dat het kan. Dat is een geweldige vouwfiets, vouwt erg snel op en is erg degelijk.

Roos Vicee

Roos Vicee

13-09-2009 om 14:40

A-bike?

Iemand (al) ervaring met de A-bike?
zie: http://www.abike-shop.nl/

Ervaring

Ik heb jarenlang gebruik gemaakt van vouwfietsen. Eerst een oude batavus die helemaal doormidden kon. Daarna wilde ik toch een wat lichtere, dus ik kocht een 2e hands goedkope vouwfiets die het na een tijdje al liet afweten (problemen bij het scharnierpunt en met de trapinstallatie). Daarna heb ik een gazelle met 3 versnellingen gekocht, dat ging weer prima en vooral het scharnier is een heel stuk beter. Inmiddels gebruik in hem niet meer voor mijn werk.

Mathilde

Mathilde

14-09-2009 om 17:02

Huren?

Misschien is een OV-huurfiets een optie? Het abonnement kost nog geen 10 euro per jaar, huren 2,85 per keer (voor 20 uur). Je kunt 'm op 200 locaties krijgen. Zo'n fiets lijkt me een stuk fijner fietsen dan zo'n vouwding.

Inge M

Inge M

15-09-2009 om 20:50

A-bike

De A-bike ziet er erg leuk uit, maar als je je erin verdiept blijkt dat de fiets alleen geschikt is op gladde oppervlakken. Prima dus voor stations en vluchthavens, veel minder voor stoep en fietspad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.