Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

02-02-2011 om 16:22

Energieverbruik

Er zijn al veel draadjes over geweest, maar ik ben een beetje verbaasd over mijn energie- en waterverbruik. In de tien maanden dat ik hier woon heb ik verbruikt:
gas: 1410 (per jaar dan ca. 1700)
electra hoog: 815 (per jaar dan 978)
electra laag: 749 (per jaar ca. 900)
water: 84 (per jaar 100)

Volgens mij is het gasverbruik enorm hoog, en de electra en water juist heel laag. Volgens mij doe ik geen dingen anders dan anderen, dus ik vraag me echt af hoe dit kan. Ik kook op electra, dus dat zou je juist hoger dan gemiddeld verwachten. Het hoge gasverbruik zal wel komen doordat ik geen klokthermostaat heb, en de thermostaat tijdens slaap en afwezigheid op 17,5 staat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

02-02-2011 om 16:48

Niks uitzonderlijks

De volgende link geeft gemiddelde verbruiken voor verschillende huishoudens en en soorten woningen. Wat voor woning heb jij? Dat scheelt nl. enorm.

http://www.gaslicht.com/energiebesparing/energieverbruik.aspx

Je energieverbruik lijkt me erg laag.

Vic

Vic

02-02-2011 om 17:01

Ja, dus toch

Als ik naar dat overzicht kijk, verbruik ik dus heel veel gas in mijn (niet zo grote) tussenwoning. Het electraverbruik is bizar laag, terwijl ik wel een droger en vaatwasser heb. En ik kom er ook wel eens 's avonds achter dat het badkamerlicht de hele dag heeft aan gestaan.

dc

dc

02-02-2011 om 17:24

Echte cijfers?

Ik ben in maart hier komen wonen, en heb pas in december eindelijk een keer mijn echte meterstanden doorgegeven. Daarvoor betaalde ik een schatting, gebaseerd op het gebruik van de vorige bewoonster (alleenstaande, fulltime werkende vrouw). Ik heb aardig wat bij moeten betalen (Gelukkig had ik daar al op gerekend).

En bel een keer je energieleverancier. Ik werkte vroeger bij EDF, en die hadden een hele vragenlijst waarmee ze je dan tips konden geven om op gas en electra te bezuinigen (bijvoorbeeld isolatie à 4 euro op de pijpen naar je warmewaterketel, en of een hoog- en laagtarief wel bij je levensstijl past).

Vic

Vic

02-02-2011 om 17:50

Echte cijfers

Ik heb vorig jaar zelf alle standen doorgegeven, dus ook dat klopt allemaal.

Hoeveel personen?

wij hebben een gasverbruik van 1900 ( vier personen ) in een jaar.
Dus zo extreem hoog vind ik het niet bij jou.
Bedenk ook dat we begin 2010 tm maart nog een strenge winter hadden ,en dat we eind 2010 ook al weer een strenge winter hadden.
Dat verhoogd wel de stookkosten(gas).

Vic

ff bemoei: ik zou de thermostaat lager zetten bij slaap en afwezigheid. Ik weet niet of je dan last zou krijgen van vocht, maar ik kan geen andere reden verzinnen om te stoken bij afwezigheid of slaap.

Bij ons staat ie overdag op 17.5 (soms richting 19 als we het koud hebben) als we er zijn en 's nachts en bij afwezigheid iets onder de 15. Voor je idee. Dus als jij dat schrijft dan is het voor mij alsof je stookt terwijl er niemand is.

Maar misschien heb je een reden...

dc

dc

02-02-2011 om 18:17

Warm

Ik vind je temperatuur bij slaap trouwens erg hoog. Hier gaat de verwarming 's nachts echt uit (behalve als het echt flink vriest, dan gaat hij op 12 graden, want het is boven altijd warmer dan beneden) en is hij overdags op 18 graden. Voor voor de tv hebben we dekens op de bank, lekker knus, en als je bezig bent is 18 graden een prima temperatuur.

Kijk ook of je je verwarmingsketel beter kunt isoleren (als je dat hebt), dat kan echt bergen schelen. Loop verder het huis na op tochpunten, en isoleer die, als dat nog niet gedaan is. Vaak kun je veel meer warmte besparen dan je denkt.

dc

dc

02-02-2011 om 18:18

Haha - tegelijk

Ik was aan het schrijven terwijl rodebeuk poste... Sorry voor het dubbele advies.

Vic

Vic

02-02-2011 om 18:29

Daar had ik laatst een vraag over

Ik heb geen klokthermostaat, dus als ik de temp 's nachts op 15 zet, is het 15 graden als we wakker worden. En dan duurt het snel anderhalf uur tot het warm is, en dan zijn we al niet meer thuis. Als ik thuis ben staat hij op 20.5 graden. Dat is voor mij nét aan, en als ik visite krijg vinden ze het wat kil.
Ik vroeg me dus laatst af of ik voordeliger uit zou zijn met een klokthermostaat, maar daarover waren de meningen verdeeld.

dc

dc

02-02-2011 om 18:40

Dus

Lijkt me dus wel. En aan de temperatuur wen je. Ik heb een vriendin die haar huis altijd zo rond de 24 graden stookt. Bij mij vindt ze het koud, ik verga van de hitte bij haar.

Probeer het eens een paar weken op 19 graden te zetten overdags, zorg dat je een warme trui draagt, en je zult zien dat je er zo aan went.

En anderhalf uur om het huis op te warmen? Ik zou echt je installatie laten nakijken hoor. Hier, een vrijstaand vrij groot huis, is binnen een half uur 's ochtends warm. Tot die tijd zitten we knus onder dekens (maar ze worden hier zo rond 6u wakker, dus we hebben echt zeeën van tijd 's ochtends).

amk

amk

02-02-2011 om 19:43

Afhankelijjk van je systeem

ik heb niet eens een thermostaat slechts een moederhaard systeem. Bij mij kost het ook heel lang voor mijn appartement op temperatuur is. Ja, voor de haard is het zo lekker warm. Daar kleden we ons dan ook aan 's morgens.
Maar om van 15 naar 18 graden te gaan mag ik ook wel een uur of langer wachten.

Tirza G.

Tirza G.

02-02-2011 om 22:28

Veel

Ik vind je gasverbruik ook wel erg hoog. Ik woon in een jaren-70-doorzonwoning, grote ramen, met 3,5 personen (oudste is 30 weken per jaar de deur uit). De meterstanden zijn in januari opgenomen en ons verbruik was toen:
Elektr 3444
Gas 1034
Water 94

Tirza

Vic

Vic

02-02-2011 om 22:33

Tirza

Jij zit met al je verbruik heel erg laag, als je kijkt naar de gemiddelden volgens het Nibud. Is jouw huis geïsoleerd? Ik heb een jaren '50 huis, zonder isolatie, wel dubbel glas.

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2011 om 07:10

Zelazny

Hier zou dat dus weer niet kunnen, omdat wij een enorm koude vloer hebben. Ik moet ook echt in het zitgedeelte een dik kleed hebben, anders voel je zo de kou langs je benen optrekken. Ik denk dat in sommige huizen rond de 18 best kan, maar niet in oudere minder goed geisoleerde huizen.

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2011 om 09:52

Zelazny

Oh zalig, dat zal schelen in stookkosten zeg!

Over een jaar

Ik kan de gas en electra even niet vinden maar ik kwam op 112 m3 per jaar voor twee volwassenen en 2 kinderen
Muizemeis

Carmen

Carmen

03-02-2011 om 14:09

Klokthermostaat

Ik zou mijn programeerbare thermostaat niet willen missen. Ik vind het een heel handig ding. Ik weet niet meer hoeveel hij kostte, maar heel veel kan het niet geweest zijn.

Carmen.

Hanne.

Hanne.

03-02-2011 om 16:37

Vergelijkbaar

Hier gaat de thermostaat 's avonds altijd uit (weet niet hoe laat, geef'm gewoon een slinger). Met als resultaat dat het hier 's morgens tussen de 15 en de 17 graden is.

Ik kan in die temperatuur prima ontbijten en douchen, wassen aankleden (dat laatste gebeurt overigens boven waar de verwarming ook overdag niet aan gaat).

De verwarming gaat pas aan als we 's middags thuis komen. Als ik overdag thuis ben zet ik'm vaak pas aan als ik de kinderen naar school heb gebracht. Als het buiten vriest merk je het eerste half uur merk toch niet dat het maar 15 graden is. Als het buiten niet vriest is het binnen 17 graden en dat is prima te doen met een lange broek een iets met lange mouwen.

Tirza G.

Tirza G.

04-02-2011 om 22:08

Geisoleerd is een groot woord

We hebben wel dubbel glas, dat wel. En een laag PUR tegen de vloer aangespoten vanuit de kruipruimte. Maar om nou te zeggen: high-standard-geisoleerd, neuh. We hebben wel een superduper CV-ketel, A-extraplus met 17 sterren ofzo. Het huis is zo'n 430 m3, misschien zegt dat nog wat?

Tirza

Vic

Vic

04-02-2011 om 22:56

Dat wil ik ook doen

Ik heb een houten vloer en daar komt zoveel kou vanaf. Ik heb nog wel op mijn lijstje staan om de vloer te laten isoleren. Volgens mij scheelt dat een boel.

Terugzetten

ik zet de thermostaat altijd terug als ik de deur uit ga en 's nacht op 15. Overdag vind ik 18 of 19 graden prima, ligt er aan. Maar 's avonds is 20 of 21 wel behagelijk.

Inderdaad is je gasverbruik hoog en je elektra enorm laag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.