Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2010 om 13:50

Energieleverancier

Ik ben niet goed in zoeken in het archief, dus daarom maar weer als frisse nieuwe vraag gesteld:
Hoe is overstappen van energieleverancier jullie bevallen, bij wie zit je en scheelt overstappen echt zoveel dat het de moeite loont.

Wij zitten nu bij Nuon, vanwege 'het gedoe' durven we tot nu toe niet te wisselen, maar nu overweeg ik het dus toch. Nuon staat bekend als 'niet de goedkoopste'. E-on beweerd flink goedkoper te zijn. Greenchoice scoort ook goed. We zitten nu op 114 euro per maand. Kan het nóg goedkoper?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2010 om 14:05

Net inderdaad op gaslicht.com gekeken

En daar kwamen deze twee dus sowieso als voordeliger uit.

vrouw van...

vrouw van...

30-09-2010 om 14:19

Niet doen

Mijn man werkt voor een grote energieleverancier,op de klantenservice,en is erg bekend met alle ins en outs en adders onder het gras.Volgens hem is het allemaal lood om oud ijzer,hij heeft het helemaal uitgezocht,en wij vinden een paar euro verschil de moeite van overstappen niet waard.Wij blijven dus bij onze huidige leverancier,eneco.(waar hij niet voor belt,overigens)

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2010 om 14:22

Nou...

Als ik gaslicht.com mag geloven gaat het niet om een paar euro.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2010 om 14:30

Even grof gezegd

E-on 235 en Greenchoice 250 euro.

Brianna F

Brianna F

30-09-2010 om 14:36

Mijn man

werkt ook bij een grote energieleverancier en zegt ook dat het de moeite van het overstappen niet waard is.
Ten eerste zit de grootste kostenpost in het transport. En verder word je gelokt met leuke kortingen e.d., maar dat trekt na een half jaar wel weer bij als je meer gaat betalen. Ook moet je goed opletten dat je niet de mist ingaat met variabel of vast zetten voor een aantal jaren. vast zetten lijkt goedkoop, maar alleen als de prijzen gelijk blijven.

Greenchoice

Over de service zijn we heel tevreden, over het product ook (want groen). Maar ik houd niet bij hoeveel ik meer zou hebben betaald als we niet overgestapt waren.

Er staat me wel bij dat de klantenservice bij Nuon nog wat "vauten" heeft gemaakt bij de overdracht op zo'n klunzige manier dat we zeker niet meer teruggaan. Het leek erop dat ze een bonus krijgen voor iedere klant die ze toch nog houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2010 om 16:17

Vastzetten

Als we het al vastzetten is dat maar voor een jaar. Ik ga alleen een eenjarig contract aan zodat ik bij 'spijt' weer terug kan of naar een ander.
Ik weet dat het transport bij Nuon blijft en dat de rest dan langs een nieuwe leverancier gaat. Ik lees nu echt 'overal' dat overstappen heel lucratief kan zijn. Dat we daar in Nederland te voorzichtig mee omspringen.

Ik zie wel dat als ik alles op 1 factuur wil hebben het voordeel minder lijkt te worden. Het lijkt me zo onoverzichtelijk om voor ieder onderdeel een aparte rekening te krijgen. Voor een tientje per maand voordeel stap ik niet over.

Een bonus voor iedere behouden klant zou ik ook wel leuk vinden! Wat bij het bedrijf waar ik voor werk eerder zo is, is dat een klant een aanbod voor een paar maanden gratis van het een of ander, of korting op het een of ander krijgt als hij op wil zeggen vanwege klachten of zo. Niet vanzelfsprekend, maar het gebeurt wel eens.

Greenchoice

hebben wij ook en zijn tevreden.
Over het produkt (groen) en de prijs.

Helaas na al die tijd nog wel gezeur met Oxxio.
Wij hebben toen we verhuisd zijn (april 2009!) gelijk in het nieuwe huis dus G. genomen. Maar we zijn nog niet van Oxxio's gezeur af. In oktober weer tegenrechtbankzitting zelfs.

Greenchoice

Heb ik ook, heel tevreden tot nu toe en ik betaal heel weinig, 120 euro per maand en ik krijg nog geld terug ook Water apart, iets meer dan 10 euro per maand.
Dus ondanks al dat douchen hier in huis, leven wij redelijk zuinig. Zou dat aan Greenchoice liggen?

vrouw van...

vrouw van...

30-09-2010 om 16:47

Overal?

Tuurlijk lees je dat overal,dat wil men je graag wijs maken kaaskopje.Je leest nu al van twee insiders dat het de moeite niet is,maar goed,doe wat je goed dunkt.
If it sounds to good to be true.....

Nooit meer

ik ben 1x overgestapt van nuon naar oxxio.
het scheelde me uiteindelijk 9 euro per maand.( er was me honderden euro,s voordeel beloofd)
maar wat een ellende,spookrekeningen ,een jaarafrekening van 1700 euro,dubbele afschrijvingen,en een heleboel stress.

ik ben daarna weer teruggegaan naar nuon,en ben dik tevreden,nooit gezeur e.d
daar heb ik graag 9 euro p/m voor over.

ik denk dat overstappen alleen zin heeft als je ingaat op aanbiedingen,dus elk jaar opnieuw de leverancier kiezen met de goedkoopste aanbieding,dan zou je best voordeliger uit kunnen zijn.
maar dat is een heel gedoe,zou ik er niet voor over hebben.
en vergeet niet; natuurlijk zullen de reclame makers er alles aan doen om jou als klant te lokken,dat is hun vak,maar reken je niet te vlug rijk.
ik vind overigens dat je heel weinig betaald ,wij zijn ook met 4 personen en betalen 225 € p.m .
mijn zelfstandig wonende kinderen betalen 90 euro in een eenpersoonshuishouden.
dus veel goedkoper zal je niet komen.

Claudia B

Claudia B

30-09-2010 om 17:06

Hier

ook jaaaaaren Nuon gehad en nu de stoute schoenen aangetrokken en overgestapt.
Alles goed bekeken en de netbeheerder blijft hier ook hetzelfde dus die kosten blijven hetzelfde. Qua prijs van het gas en licht scheelt het wel degelijk!
Kijk ook goed op de site van de leverancier en niet alleen bij de vergelijkingssites.
Nadat je alle papieren hebt ontvangen heb je ook altijd nog 7 dagen bedenktijd. Hier klopte alles met wat we hadden uitgezocht en hadden nagevraagd bij de nieuwe leverancier. Wij gaan er ruim 300 euro op voorruit per jaar (hadden nu nog een paar jaar energie vaststaan en dat was een stuk hoger dan nu de prijzen zijn, nieuwe leverancier neemt de boete voor zijn rekening trouwens).

Zouden er echt mensen zijn - beetje o.t.

die overstappen omdat ze dan twee kaartjes Nederland - Zweden cadeau krijgen?? Wat een treurigheid.

Ik stap niet over hoor. Dat standpunt zie ik bevestigd door de insiders hier.

bibi63

bibi63

30-09-2010 om 19:38

Wel greenchoice, geen oxxio

Ooit ook overgestapt van Eneco naar Oxxio. Nou dat waren inderdaad spookrekeningen en gedoe. Dus dat nooit meer. Weer teruggegaan naar Eneco. Een aantal jaar later (2 jaar geleden)overgestapt naar Greenchoice. En echt, het scheelt ons VEEL geld. Maandelijks termijn is ca. 60 euro lager. En, niet geheel onbelangrijk de jaarnota's zijn altijd nihil of een beetje terug. Bij Eneco ook altijd nihil, maar wel maandelijks 60 eurie meer betalen. Duss....... ik ben blij met de overstap naar Greenchoice.
Gr. Bibi

Tirza G.

Tirza G.

30-09-2010 om 20:07

Dan leg ik het nog een keer uit kaaskopje

Als jij geen zin hebt om te zoeken, leg ik het nog wel een keertje uit:
De prijs voor elektriciteit is opgebouwd uit een aantal componenten:

Natuurlijk een kWh-prijs, dat ligt zo rond de 5-10 cent.

Daar komt dan nog bij het transport (gebruik van het leidingennet dus), iets van 3-5 cent per kWh.

En dan nog de energiebelasting, ook iets van 5-10 ct per kWh.

Kortom:

Gebruiks-kWhprijs plus transport-kWhprijs plus belasting per kWh - dan zit je op zo'n 20 ct per kWh. Dan je vaste kosten nog, je meterkosten (ook zo'n 100 eu bij elkaar) en je BTW.

Een goedkope aanbieder biedt alléén de kWh-prijs aan, níet het transport, de belasting en de meterprijs. Bovendien maken ze het ondoorzichtig door allerlei constructies, zoveel jaar vast, half-vast, variabel, wel alles op één factuur, alles apart factureren, wel automatisch afschrijven, niet automatisch afschrijven - enzovoort. Dat maakt het héél erg lastig om te vergelijken.
Wat je denk ik beter kunt doen is je huidige aanbieder bellen, hen voorleggen dat je over wilt stappen en kijk wat ze voor je kunnen doen. Mijn huidige aanbieder biedt mij een drie-jaar-vast contract waar een ander niet tegenop kan. Jaaaaaaaaa, op het eerste gezicht wel. Maar als je het doorrekent over drie jaar dus niet.

Tirza (ook al een insider)

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2010 om 00:49

Vrouw van...

Man heeft ook gebeld voor een energieleverancier. Wat er niet beloofd wordt! Dat iemand insider is wil nog niet zeggen dat ik aan móet nemen dat hij dús gelijk heeft.
Ik heb de indruk dat het ook vanuit consumentenverenigingen niet ontraden wordt om regelmatig over te stappen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2010 om 00:56

Sus-anne

Ik zou ook nooit naar Oxxio overgestapt zijn. Ik ben bij dit onderwerp niet zo gevoelig voor reclame en verkooptaal. Ik ga af op serieuze berichten hierover. En die raden inderdaad aan om zonodig ieder jaar over te stappen.
Ik knijp 'm elk jaar opnieuw als de eindafrekening eraan komt en elk jaar is het minder. Dit jaar is het wel heel laag afgestemd, ik hou weer mijn hart vast.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2010 om 01:02

Tirza

Oei... dat heb je verkeerd begrepen! Ik heb niet gezegd dat ik geen zin in zoeken had, maar ik hoopte in het archief van OO meer draadjes over dit onderwerp te vinden. Ik weet redelijk hoe het zit met de opbouw van de energiekosten.
Na rijp beraad hebben man en ik besloten de energiekosten niet voor een lange periode vast te zetten. Daar kunnen we ons mee in de vingers snijden, maar het bespaart ons ook frustratie als we meer moeten betalen dan op dat moment nodig is.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2010 om 01:05

Greenchoice

Even een gewetensvraag voor de Greenchoicers: zit een deel van de tevredenheid niet in het groene streven van Greenchoice? Zijn jullie écht tevreden over de administratie en de klantenservice?

Kaaskopje, in de service merk je gewoon dat het een klein overzichtelijk bedrijf is. Dan is er niet zoveel voor nodig om goede service te verlenen. Ook omdat ze hun oor maar even te luister hoeven te leggen om te horen hoe het niet moet; er wordt zoveel geklaagd over de grote jongens.

vrouw van

vrouw van

01-10-2010 om 07:29

Kaaskopje

Mijn man heeft zich grondig verdiept in het bedrijf voor hij accoord ging om voor hen klantenservice te doen.Hij belooft geen dingen die niet kloppen.

Kaaskopje

*Ik knijp 'm elk jaar opnieuw als de eindafrekening eraan komt en elk jaar is het minder.*

Dit is heel eenvoudig te voorkomen.
ik zet elk jaar mijn voorschot bedrag €25 hoger dan is vastgesteld.zo sla ik twee vliegen in 1 klap,ik heb nooit angst dat ik een flinke naheffing krijg,en ik krijg in januarie altijd geld terug,wat erg leuk is zo net na de feestdagen.
zie het als een minispaarrekening.

Brianna F

Brianna F

01-10-2010 om 08:46

Sus-anne

Ben dus niet de enige. Wij krijgen dit jaar 911 euro terug. Deels doordat we onze hobby opgedoekt hebben: aquarium met daarin een warmtelamp, 2 pompen en een verwarmingselement. Ik wist niet dat dat zoveel stroom vrat. En deels doordat ik het voorschot aan de ruime kant houdt. Ze hadden het nu weer flink omlaag gezet, maar dat heb ik meteen weer terug veranderd.
Leuk spaarcentje.

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2010 om 11:20

Ik heb nog wel een tip

Wel een flauwe, maar ik kan het niet laten: minder vaak douchen.
Douchen kost gemiddeld 68 ltr water (met besparende douchekop 54) en 16 m3 gas. Ik heb uit een ander draadje (foei) begrepen dat je kort en koud doucht, dus laten we dat naar beneden afronden: 50 ltr en 10 m3 gas. Per dag. Maal vier personen= 200ltr en 40 m3 gas. Per dag. Dat is per week 1400 ltr wtr en 280 m3 gas. En dat dan maal 50.
Ik zie wel waar de winst te behalen is.

Tirza

Maylise

Maylise

01-10-2010 om 13:14

Sus-anne

Dat is dan wel een spaarrekening zonder rente. Ik betaal liever wat bij aan het eind van het jaar dan dat ik wat terug krijg. Als ik namelijk bij moet betalen heeft dat bedrag fijn het jaar op mijn spaarrekening doorgebracht ipv op de spaarrekening van de energie leverancier. En ik gun mijzelf meer de rente dan het energie bedrijf.

Maylise

Nou tirza, die tip

Ik schreef hierboven al: twee volwassenen en 1 groot kind, veel sporten, 1 a 2 keer per dag douchen. Wel spaardouche. Iedere dag een was. Vaatwasser, iedere dag aan.
120 euro per maand. Water iets meer dan 10 euro. Voor ruim 130 euro ben ik per maand klaar bij Greenchoice. En dan krijg ik aan het eind van het jaar ook nog geld terug.
Dus dat douchen hoeft het probleem niet te zijn.

Pelle

Dat is waar.

Femke_

Femke_

01-10-2010 om 16:27

Vastrecht!

Tirza noemde al een aantal zaken waaruit je energierekening is opgebouwd, ik weet alleen niet zeker of vastrecht erbij zat...Ik heb ook wel eens gerekend aan het eventueel overstappen naar een andere leverancier. Als ik dan alle onderdelen erbij haalde en het verbruik van het voorgaande jaar gebruikte als basis voor de berekening dan ging het om euro's, zeker geen tientallen en al helemaal geen honderden! Neem dus je rekening van het voorgaande jaar, bekijk alle onderdelen en bereken het totaal per jaar. Wij zitten bij Eneco, inderdaad een hogere kWh prijs maar wel veel lager in het vastrecht. Voor €2,50 per maand meer aan vastrecht kun je aardig wat kWh verbruiken
Femke

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2010 om 18:26

Mashumi

Ik betaal minder per maand met meer personen
Maar goed, je verbruikscijfers zijn natuurlijk interessanter dan je maandlast.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2010 om 20:55

Tirza

Moet je nagaan: ik douche elke dag, de rest meerdere malen per week en toch 114 euro per maand energiekosten... Je zou denken dat we de rest van de dag in het donker zitten en rauw eten

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.