Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Elektrische fiets ervaring?

wegens spierreuma kan ik bijna niet meer fietsen,alleen als het windstil is en in de lichtste versnelling lukt het nog.nu overweeg ik de aanschaf van een elektrische fiets,maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
wie heeft ervaring met zo,n fiets,waar moet ik op letten,wat is handig en betaalbaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

03-04-2009 om 15:58

Geweldig

Ik heb er één, ik kan het je aanraden. Ik heb een zeer redelijk geprijsde, de avancer support (van Profile eigen merk), voor 1099 euro. Ik heb er nog een fietsstoeltje op laten lassen (die passen er niet standaard op)
Wat mij betreft de beste koop van afgelopen jaar, mijn elektrische fiets. Mijn actieradius is enorm vergroot, zonder inspanning.
Waar je op moet letten: de accu, de garantie, wil je er ook zonder trapondersteuning mee kunnen fietsen (dan is de mijne bijvoorbeeld niet geschikt) Verder dus of je er een stoeltje op wilt kunnen hebben, kan lang niet bij allemaal. En maak vooral een flinke proefrit!
Verder zo gauw mogelijk doen, je zult je afvragen waarom je er niet eerder aan begonnen bent.

sus-anne

sus-anne

03-04-2009 om 17:04 Topicstarter

Yta

Dat klinkt enorm positief.ik wil er niet zonder trapondersteuning mee fietsen,bewegen is goed voor me,alleen heb ik geen kracht.
kinderstoeltje hoeft ook niet,jongste is al 11.
wat betreft de accu,hoeveel km kan je toe met een volle accu? en kan je hem ook bijv onderweg ( bij familie) opladen?Als je accu onderweg leeg is ,is het dan nog te doen? of wordt het fietsen dan erg zwaar?
ik zie ze ook wel op marktplaats staan,maar durf dat niet zo goed aan,omdat ik er geen verstand van heb.
zou jij zo,n fiets tweedehands durven kopen?

sus-anne

sus-anne

03-04-2009 om 17:06 Topicstarter

En nog een vraag

lukt het ook nog met twee volle fietstassen?( wil er ook boodschappen mee gaan doen)

Op een paar vragen

weet ik wel een antwoord maar niet op allemaal, dan zou ik het aan mijn moeder moeten vragen die heeft hem nu al een aantal jaren. Ze kan er niet mee fietsen als de accu op is en die laadt ze snachts op.Volgens man kan je de adapter meenemen en dan ergens anders opladen maar of dat handig is? Ik weet wel dat ze er een flink aantal kilometers mee kan doen.Vanuit huis naar pretpark en terug is ongeveer 30 kilometer en dat gaat goed. Ze heeft een starta ion. Is wel een dure fiets, 2100 euro. Nu is haar accu kapot en dan kost dat dus 400 euro, dus wel veel.
Mijn moeder doet er ook boodschapen mee en laadt de speciale fietstassen goed vol maar erg groot zijn die niet.
Ik zou m wel 2de hands durven kopen maar ja eigenlijk wel via de fietsenmaker. Vooral omdat ik nu kijk naar de accu die kapot is dan zou dat ook kunnen maar aan de andere kant als ie 2dehands veel goedkoper is.....moeilijk!
succes!

maan.

maan.

03-04-2009 om 18:55

Oma

Hier ook mijn moeder die zo'n fiets heeft en ze is er supertevreden over (al had ze achteraf liever een jaar gewacht omdat er nu leukere kleuren te krijgen zijn).

Ik weet even niet welk merk ze heeft, wel weet ik van haar dat er verschillende soorten/merken zijn die zich vooral onderscheiden qua accuplaatsing. De ene heeft een bijna onzichtbaar weggewerkte accu, de ander heeft twee fietstassen op de fiets waar dus de accu in zit (en daar kan geen boodschap meer bij: niet handig dus).

Dus even handig om te kijken waar de accu zich bevindt.

Niet alle fietsenmakers hebben de apparatuur om dit soort fietsen in onderhoud te nemen, zoek een goede fietsenmaker in de buurt die dat wel kan, alvast een tip voor later.

Als mijn moeder niet fietst dan staat de fiets aan de oplader (heb je stroom in je kelder/schuur?). En het schijnt dat diverse tentjes op fietsroutes ook genoeg oplaadpunten hebben dat je tussentijds kunt opladen terwijl je daar uiteraard een versnapering nuttigt.

Hoeveel kilometer ze ermee kan fietsen weet ik niet, er zitten drie standen op, weinig meefietshulp tot veel meefietshulp en afhankelijk ook van gewicht en (tegen)wind schijnt dit te kunnen varieren.

Volgens mijn moeder rijden er heel wat mensen rond op zo'n ding. Wij grapten toen nog over oma's maar er schijnen ook genoeg dertigers gebruik van te maken het is echt geen belegen artikel.

yara

yara

03-04-2009 om 19:00

Inderdaad geweldig

Ook ik heb erg veel aan mijn fiets met trap ondersteuning,
twee fiets tassen lukt.Zonder ondersteuning erop fietsen vind ik zwaar,maar is volgens mij wel te vergelijken met een gewone fiets,misschien iets zwaarder.Ik heb hem via internet gekocht,dat scheelde veel.
Omdat de motor maar een beperkt aantal jaar mee gaat,zou ik het niet zo snel tweedehands kopen.
Ik heb lang getwijfeld omdat ik het zo duur vond,maar wat heb ik er een plezier en gemak van,het was het meer dan waard.

Yta Chalne

Yta Chalne

03-04-2009 om 19:32

Niet

Ik zou 'm niet tweedehands kopen, en zelfs niet via internet. Ik heb nu drie servicebeurten erbij gekregen, en als er iets is fiets ik even langs en wordt het meteen verholpen. Er kan gewoon wel eens iets mee zijn, en dan is het prettig om de fietsenmaker om de hoek standby te hebben.
Ik kan er geloof ik 35km mee fietsen, maar dat haal ik niet, ook niet met trapondersteuning, dus dat is puur theorie. Je kunt de accu prima onderweg opladen, ik heb daarvoor alleen een transformator nodig, die past probleemloos in een handtas.
Hip of niet, het maakt mij niks uit. Overigens willen de puberella's hier 'm altijd lenen, zo voor schut zal het dus wel niet zijn
Boodchappen zal geen probleem zijn, ik vervoer er jongste op, van zestien kilo, dat verschil merk ik niet eens. Dus zestien kilo boodschappen moet ook kunnen...

Yta Chalne

Yta Chalne

03-04-2009 om 19:33

Oh ja

Als 'ie leeg is kun je er in theorie mee fietsen, maar voor mij gaat 't dan veel te zwaar (zwaarder dan een gewone fiets), maar dat is wel per model verschillend.

Archief

Sus-anne, als cameron het je nog niet gemaild heeft kan je ook nog even in het forumarchief zoeken op dit onderwerp, er is meer over langs geweest. Er zijn meer vaste forummers die zeer tevreden gebruiker zijn van zo'n electrische fiets.

Groeten,

Temet

Fietsersbond

Ik heb geen ervaring met elektrische fietsen, maar ik zou ook even kijken op de website van de fietsersbond. www.fietsersbond.nl en zoek dan op elektrische fiets. Je krijgt dan onder andere dit artikel:
http://media.fietsersbond.nl/VVF/VVF-4-2008-fietsvraag_elektrischefiets.pdf en dit
http://www.fietsersbond.nl/?eiw/elektrische_fietsen/12717/0/elektrische_fietsen.html

sus-anne

sus-anne

03-04-2009 om 22:46 Topicstarter

Bedankt!

wat een goeie tips krijg ik hier,ik ga in elk geval niet voor tweedehands ,dat is nu duidelijk voor mij.
verder ga ik de website bekijken,en mijn mail lezen.
tot zover; Bedankt allemaal!

Geweldig, maar...

ik vind dat mijn moeder met haar fiets (sparta ion) toch redelijk vaak een of andere storing heeft. Dat weerhoud mij er van om er zelf één aan te schaffen. Mijn gewone fiets doet het altijd, maar bij grotere afstanden leen ik toch graag die van mijn moeder

Sus-anne

je zou kunnen kijken of de afdeling Wmo in jouw gemeente de fiets verstrekt. De ene gemeente ziet een dergelijke fiets als een algemeen gebruikelijk middel en verstrekt het dus niet. Andere gemeenten zijn weer erg soepel.
Even navragen kan altijd, nee heb je, ja kun je krijgen. Scheelt weer...

groetjes van Purk

yara

yara

04-04-2009 om 11:21

Nog even...

Zelf heb ik ook een sparta ion,heb hem denk ik nu drie jaar,en nog maar 1 keer storing gehad.Als het veel gebeurd lijkt me iets niet kloppen.
Inderdaad proberen bij de gemeente,de meeste verstrekken het niet,maar wie weet heb je geluk.
Als je het apperaatje mee neemt,kun je bij elk stopcontact opladen.Thuis staat hij in de schuur altijd aan het stroom,het is mij nog nooit gebeurd dat hij onderweg leeg is,maar dat kan ook komen omdat ik niet zulke grote afstanden fiets.Zo'n 30 km kan hij makkelijk aan.

Hier

ook één en ik ben er zeeer tevreden over. Ik heb het oudere type van Batavus. Vorig jaar tweedehands in een fietsenwinkel gekocht. De Sparta ion schijnt idd één van de betere te zijn, hoogste acceleradus (schrijf ik het goed ?, vast niet)(aantal kilometers). Die van mij heeft maar 25, maar daar had ik per dag genoeg aan. Tweedehands redelijk via fietsenwinkel aan te komen. En dan een stuk goedkoper (zo rond de 800 euro). Die van mij was echt spotje. Maar vind hem erg fijn. Heerlijk dat steuntje in de rug als je tegenwind hebt hoor. Hier ook door zoonlief geliefd, is hij nog sneller op school. Kijk eens bij de fietsenwinkel.
Gr. Rymcke

Anwb

Iemand ervaring met de ANWB-fiets die je met rentepunten kunt aanschaffen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.