Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vonkje

Vonkje

13-08-2009 om 22:43

Elektra in huis, zekering hoeveel ampère?

We hebben nu een hoofdzekering van 25 Ampère. Volgens mijn vriend kunnen we geen twee apparaten, die veel stroom verbruiken, tegelijk gebruiken. Ik heb zijn berekeningen gezien, en het lijkt erop dat hij in theorie gelijk heeft. Maar de maximum vermogens die op de apparaten staan worden natuurlijk niet continu gehaald. En ik moet toegeven dat ik het al meerdere malen per ongeluk geprobeerd heb. Zonder problemen thee gezet terwijl de wasmachine aanstaat, oeps!
Maar we krijgen binnenkort een nieuwe elektriciteitsmeter. Mijn vriend wil nu meteen drie fasen laten aanleggen. En ik vraag me af of dat nodig is, of het gebruikelijk is, en of het duurder is. Iemand enig idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vonkje

Vonkje

13-08-2009 om 22:53

Haha!

Ik zie nu pas het draadje hierboven. Grappig. Nou, wij hebben dus een oude meter in de meterkast, en binnenkort een nieuwe (plus de stofzuiger, een zaklamp, het modem en een trapje).

Jakiro

Jakiro

13-08-2009 om 23:41

3-fase stroom in een huis?

Sorry hoor, maar volgens mij is je vriend aan het overdrijven.
3-fasen heeft sowieso een hoger vastrecht (bij ons) van € 10,00 per maand. Inderdaad wel gezekerd voor 80A, dus het kan wel wat hebben. Maar dat is wel in het bedrijfsgedeelte waar zware pompen soms 48 uur achter elkaar moeten proefdraaien.
Waar heb je in vredesnaam in je huishouden 380V voor nodig ?
In huis hebben we een aardlekschakelaar van 40A en iedere groep is gezekerd voor 25A.
Ik heb regelmatig tegelijkertijd de wasmachine, droogtrommel, vaatwasser, magnetron, senseo en waterkoker aanstaan en de zekeringen blijven keurig zitten.
Te hoog gezekerd is ook niet goed. Je hebt dan kans dat de stop pas doorslaat als er al zoveel weerstand in een elektrisch apparaat is opgebouwd dat of het apparaat al helemaal naar z'n grootje is of (erger nog) als de boel al aan het afbranden is.
Ik zou meer energie en geld steken in het aanleggen van meerdere groepen dan in het aanleggen van krachtstroom.
Jakiro

Brianna F

Brianna F

14-08-2009 om 09:27

Precies

Ik heb wel krachtstroom, maar alleen omdat ik op inductie kook. Wil je dat in de toekomst dan is het wel handig om daar alvast rekening mee te houden.

Vonkje

Inderdaad, krachtstroom is alleen nodig voor specifieke doeleinden, zoals bijvoorbeeld bepaalde kooktoestellen of bepaald gereedschap/apparatuur. Heb je het daarvoor niet nodig, dan niet doen, het kost alleen maar onnodig veel geld.
Dus in rechtstreeks antwoord op je vragen: Het is niet gebruikelijk, het is onnodig en het is duur.

Vonkje

Vonkje

15-08-2009 om 00:56

Zie je wel

Dat gevoel had ik dus ook al.
Alles is al praktisch ingedeeld. Wasmachine apart, droger apart, vaatwasser apart, koelkast en oven samen, en de rest van het huis in twee gedeeld (voor en achterkant).
Geen rare grote ovens, geen inductie, geen andere machines.
Maar begrijp ik dat nou goed? Hebben al die groepen apart 25 Ampère? Of alles bij elkaar?

Kari1

Kari1

15-08-2009 om 08:29

Vonkje

Met een hoofdzekering van 25 A kunnen alle groepen samen max. 25 A hebben (en iedere groep heeft ook zijn eigen max, meestal 10 of 16 A). Als je geen probleem hebt met iedere keer doorslaande stoppen dan voldoet dat dus voor jullie dagelijkse dingen.
Met 25 A kun je 25 x 220 Volt = 5500 Watt tegelijk gebruiken. Dat is best een aardige hoeveelheid om aan te hebben staan.
Nog even een vraag van mij aan de andere meelezers: hier wordt gesproken van 3-fasen bij inductiekoken. Maar die heb je toch ook al nodig als je "gewoon" elektrisch kookt?
Kari (op gas)

Mathilde

Mathilde

17-08-2009 om 13:34

Krachtstroom

Voor ons gasfornuis met dubbele elektrische oven hebben we een krachtwandcontactdoos laten monteren en een krachtgroep laten installeren. Dat had geen gevolgen voor de kosten van onze aansluiting. Tegelijkertijd hebben we de groepenkast laten vervangen door een grotere, zodat de droger en wasmachine op een aparte groep konden worden aangesloten. Hiervoor zaten die op 1 groep, met bijna desastreuze gevolgen (ook een NUON zekering was gesmolten). In totaal zitten er 3 aardlekschakelaars van ieder 40A in de kast.
Ooit hebben wij ook kortsluiting gehad door tegelijkertijd een elektrische waterkoker en een koffiezetapparaat aan te zetten. Meestal gaat dat wel goed, maar als de piekbelasting precies op hetzelfde moment komt, is het dus wel een probleem. Dure rekening voor een monteur en een dorgebrande waterkoker.

Pluk53

Pluk53

17-08-2009 om 14:24

Aardlekschakelaar(ot)

een aardlekschakelaar heeft een schakelwaarde van 30 mA (milli-Ampere); deze dient om electrocutie van personen door lekstroom te voorkomen. Een beveiligingszekering kan 40 ampere zijn.
En dat de waterkoker is doorgebrand had waarschijnlijk niets te maken met het gelijktijdig ingeschakeld zijn van een ander apparaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.