Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ellen

Ellen

02-01-2010 om 17:16

Electrische radiatior in stervenskoud studeerkamertje

Ik heb op zolder een piepkleine studeerkamer (6 m2 opp) met een electrische radiator van 2000W. Als ik een paar dagen niet stook daar is het ijskoud, een graadje of 5-7. Om het helemaal warm te krijgen duurt een paar uur en al die tijd staat het kacheltje voluit te loeien!Als het dan eindelijk warm is is het urenlang goed op temperatuur te houden zonder dat de radiator nog erg hard hoeft te werken. Nu vraag ik me af wat wijsheid is. IJskoud kamertje van 5 naar 20 graden krijgen is duur, moet ik dat extreme afkoelen daarom voorkomen? Is het voordeliger om het ding 's nachts niet uit te zetten maar gewoon een paar graden lager, net als bij de CV? Mijn boerenverstand zegt van niet maar waarom zou het bij CV anders zijn?

Ellen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

02-01-2010 om 21:26

Infrarood?

misschien een infrarood kacheltje. Dat maakt jou warm in plaats van de ruimte.

Isoleren

Elektrisch stoken is hartstikke duur. Isoleer vloer, muren en dak (indien van toepassing) en je merkt echt een enorm verschil.

Aïda

Aïda

02-01-2010 om 22:01

Misschien

niet je eerste gedachten?? Maar daar gewoon een radiator bij plaatsen?? Als je ketel op dezelfde verdieping hangt is het niet eens zoveel werk.
(dan ga ik er voor het gemak even vanuit dat jullie cv hebben)

Nog iets

Hoe oud zijn die dubbele ramen? Er is veel verbeterd aan dubbel glas en zijn diverse isolatieklassen van. Heb je bijvoorbeeld gecontroleerd of ze niet lek zijn? Gordijnen zullen ook wel wat helpen tegen het kou-gevoel.

@ ellen

om een antwoord te geven op je vraag: laat idd die radiator aan staan, zeker als je weet dat je bijv. de volgende dag weer daar zit, evt. paar graadjes lager.
\De elektrische thermostaat zal de kamer op temperatuur houden, zo héél veel zal 't qua geld uiteindeljk niet uitmaken en jij komt niet in een ijskoude kamer. (wonend in Spanje waar het 's winters ook flink koud is en wij met name in de badkamers elektrische radiators hebben staan)

Hier ook koude zolderkamer

Hier heeft oudste de zolderkamer. En die is ook 'koud', dat wil zeggen zodra de verwarming uit is. En alles geïsoleerd én dubbel glas, net als de rest van het huis. Ik denk dat de oorzaak gezocht moet worden in het feit dat er 3 buitenmuren zijn. En dat de enige 'binnenmuur'grenst aan de buren die de zolder amper gebruiken (dus w.s. niet verwarmde ruimte). Geen enkele andere kamer in huis heeft 3 buitenmuren, alleen die. Dochter was 1 week weg (op vakantie) en dus de verwarming uit en klein raampje open. Toen ze terug kwam (ik had raampje 's morgens al dicht gedaan) en de verwarming open deed was het nóg uren daarna niet warm te krijgen. Het duurde echt een uurtje of 6 voor het weer 'aangenaam' was.De kamers eronder (ons slaapgedeelte) is ook onverwarmd normaal, maar die warmen veel sneller op. W.s. zijn die al warmer door warmte van de badkamer (waar de verwarming wel aanstaat) en van beneden (die uitstraalt, door gang naar boven etc.).
Dus het hoeft echt niet aan de isolatie te liggen. Het kan ook meer koud zijn door meer buitemuren en geen uitstralingswarmte van onderen/buren.Nu (bij dit weer) gaat de verwarming op haar kamer alleen 's nachts uit en 's morgens meteen weer aan. Als er niemand thuis is (normaal doordeweeks patroon) gaat de thermostaat toch beneden op 15 dus is de verwarming maar beperkt aan. Als iedereen weer thuis komt gaat de thermostaat hoger en wordt haar kamer dus ook weer verwarmd.
groeten albana

marie

marie

04-01-2010 om 19:44

Ergens anders studeren?

Hallo
Moet je persé daar studeren? Kun je niet tijdelijk, zo lang het zo koud is, ergens anders gaan zitten, waar het wat aangenamer is?
succes

amk

amk

05-01-2010 om 14:29

Buitenshuis

misschien buitenshuis studeren ivm de afleidingen. Ik vond het altijd heerlijk om in de u-bieb te gaan zitten.

marie

marie

05-01-2010 om 16:16

Denk om vetluis in wasmachine

Hallo
Je schrijft dat je nu de wasmachine op een lagere termperatuur instelt. Houd er dan wel rekening mee dat er "vetluis" in de machine kan ontstaan en dat je wasmachine daar extra van slijt. Moet je dus eerder een nieuwe kopen! Weg besparing!
groetjes

Kari1

Kari1

05-01-2010 om 16:32

Comfort kost geld

i.h.a. gesproken. Je vraag is wat duurder uitpakt, de kachel pas aanzetten als je gaat studeren, de eerste uren ijskoud zitten te wezen en het pas een beetje op temperatuur te hebben tegen de tijd dat je weer ophoudt. Of de kachel op een spaarstand te laten staan zodat het snel warm is als je bezig gaat. Geen idee, maar ik zou wel weten wat ik deed.
Als je voor goedkoopte gaat weet ik nog een betere: laat die kachel maar zitten en houdt al dat fleece de hele tijd op en aan; dat moet toch de eerste paar uur dus dat laatste tijdje kan er dan ook wel bij.
“Ik heb de afgelopen dagen de meterstanden genoteerd. Op dagen dat ik boven studeer verbruiken we ongeveer 5 kWh meer dan anders. Geen idee of dat mee- of tegenvalt eigenlijk.” Kijk eens wat 5 kWh kost bij jouw leverancier, dan weet je wat je betaalt aan het verwarmen van je studeerkamer. Was dat overigens met of zonder spaarstand?
Kari

Puck2

Puck2

05-01-2010 om 22:14

Marie, meer slijtage?

Marie, dat je wasmachine van vetluis eerder slijt heb ik nu nog nooit gehoord. Je was wordt er alleen niet mooi schoon meer door en ruikt niet meerfris, MAar slijtage, dat herken ik niet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.