Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tihama

Tihama

07-03-2012 om 09:35

Eindschoonmaak in huisje: hoe?

Net terug van wintersport in een appartement, stel ik nu eindelijk eens de vraag, die me elke keer na een bezoek aan een huisje bijblijft.
Altijd als ze vragen of je de eindschoonmaak zelf doet, antwoord ik 'ja'. Geen idee waarom eigenlijk.
Afgelopen zaterdag was ik dus fanatiek de WC aan het boenen en de vloer aan het stofzuigen. Ik realiseerde me opeens dat ik hier thuis verdorie iemand voor inhuur. Dus wat beweegt me in hemelsnaam om het nu zelf te gaan doen?
Mijn man mompelde nog iets over 'kosten', maar als kosten het argument zouden zijn, dan zou ik natuurlijk thuis ook geen hulp moeten nemen. Vervolgens merkte mijn man op dat ik ook veel te veel deed. Op de deur van het appartement stond iets als 'dekens opvouwen, koelkast leegmaken, prullenbakken legen'. Niets over WC en badkamer schrobben. Volgens mijn man hoefde dat dus ook niet. Anders hadden ze het wel gezegd.

Dus mijn vraag: wat wordt er dan verstaan onder een eindschoonmaak? Is dat inderdaad gewoon het grove vuil wegdoen en een beetje opruimen?
Of is het daadwerkelijk schoonmaken?

Ik heb overigens al wel besloten dat ik de volgende keer dus gewoon 'nee' zeg als ze vragen of ik de schoonmaak zelf doe

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jerita

Jerita

07-03-2012 om 09:40

Nee

Waarom doe jij de einschoonmaak en niet samen? Je man stond er bij en keek er naar?

Ik vind wel dat WC en badkamer er bij horen. Schone vloer. Bedden afgehaald. Schoon aanrecht. Dat is het wel zo'n beetje.

Tihama

Tihama

07-03-2012 om 09:54

Hahaha

Nou, mijn man had een gebroken arm, vandaar. Hij heeft natuurlijk wel zoveel mogelijk gedaan. Bijv. alle spullen naar de auto gesjouwd op zijn schouder. Die was namelijk niet gebroken

Tihama

Vic

Vic

07-03-2012 om 10:00

Veegschoon

Ik zorg altijd dat de kamers netjes zijn (stofzuiger erdoor) en de keuken en badkamer er schoon uit zien. Dat is dus voornamelijk zichtwerk, aangezien ik meestal alleen een fles afwasmiddel en enkele doekjes heb.

Kari1

Kari1

07-03-2012 om 10:01

Als er keus is

Bij de appartementen waar wij tot nu toe ons intrek hadden (meestal een verdieping van een particulier huis) wordt de eindschoonmaak (bedden, badkamer/wc, stoffen, zuigen, keuken) door de beheerder gedaan. Dus inderdaad vuilnis weg, geen afwas, schoon aanrecht, bedden afhalen (zou nog niet eens hoeven denk ik) en dat is het wel. Soms zit de eindschoonmaak al bij de weekprijs in, soms staat het als aparte post op de rekening, maar betalen moet je dat hoe dan ook. Vind ik ook wel prettig, want stel dat je als volgende vakantieganger een plek treft waar de vorige bewoner de schoonmaak zelf verkoos te doen maar erg van de franse slag was? En dus inderdaad alleen \'dekens opvouwen, koelkast leegmaken, prullenbakken legen\'? Dan kun je zelf ook nog eens beginnen met poetsen.
Nu gaan wij altijd naar Oostenrijk, ik geloof dat het in Frankrijk anders is. Een van de redenen dat wij Oostenrijk zo prettig vinden is dat je weet dat het Schoon en Ruim is waar je komt, daar horen we wel eens andere verhalen over mbt Frankrijk.
Als je thuis iemand inhuurt voor de schoonmaak, zou ik dat op vakantie zéker doen als die mogelijkheid er is!
Kari

Tihama

Tihama

07-03-2012 om 10:06

Franse slag

Haha. Toen mijn man opsomde wat er op de deur stond, moest ik meteen denken aan 'de franse slag'. En toen dacht ik: 'oja, we zijn in Frankrijk, komt die term toch ergens vandaan'.
Het appartement was overigens niet vies. Zag er allemaal netjes uit, inclusief WC-rol op de houder. Dus of de vorige bewoners het nu zo netjes gedaan hebben?

Voortaan huur ik gewoon in, hoor. Wel absurd dat ik me dit pas ruim na mijn 40e realiseer. Misschien wel omdat door die gebroken arm, ik opeens merk hoeveel meer er momenteel op mij neerkomt. Maandag mag het gips eraf. Hoera!

Tihama

Kari1

Kari1

07-03-2012 om 10:06

Vic

Als ik ergens intrek vind ik het prettig dat die plek, waar al 1 of meer weken een ander gezin(gezinnen) heeft geleefd, meer dan zichtschoon is. Van mij mag de verplicht te betalen eindschoonmaak blijven, niet alleen omdat het mij zelf werk scheelt maar vooral omdat ik dan weet dat mijn verblijf ook echt is schoongemaakt voor ik arriveer.
Kari

Vic

Vic

07-03-2012 om 10:21

Kari

Ja, ik ga er vanuit dat er wel een professionele schoonmaaktster doorheen gaat nadat ik het huisje heb verlaten. Desondanks spoel ik altijd wel even alle vaat af met heet water voordat ik het voor het eerst gebruik. Ik kies trouwens altijd voor de optie waarbij ik niet zelf de eindschoonmaak doe (meestal is dat trouwens verplicht), maar dan nog laat ik geen zwijnenstal achter.

Guinevere

Guinevere

07-03-2012 om 11:21

Boenen!

Volgens mij is de "eindschoonmaak" echt wel meer dan een schoon aanrecht achterlaten en de bedden afhalen. Dat is stofzuigen, sanitair schoonmaken, vloeren dweilen. Kortom: flink boenen. Als jij de eindschoonmaak voor je rekening neemt, komt er dus namelijk kennelijk niemand anders boenen.
Dus ik huur zelf alléén maar huisjes met verplichte eindschoonmaak. Ik wil niet in een huisje zitten waar de vorige bewoner zich er even snel van af heeft gemaakt.
Aanrecht leeghalen en de boel normaal opgeruimd achter laten beschouw ik als normaal, dat heeft niets met de (eind)schoonmaak te maken, maar met fatsoen.

Brianna F

Brianna F

07-03-2012 om 12:13

Ook zelf

In Frankrijk hing een hele lijst op wat er van je verwacht werd bij eindschoonmaak. Dat was dus stofzuigen, dweilen, keuken schoon (zelfs de kastjes en laatjes) sanitair gepoetst. En voor we gingen moesten we wachten op een poetsvrouw die kwam beoordelen of je het wel goed had gedaan.
Ik zou zelf niet in een huisje willen waar de eindschoonmaak met de Franse slag werd gedaan, kun je zelf voor je er intrekt nog eens gaan poetsen.

bibi63

bibi63

07-03-2012 om 13:02

Hygiene!

Ik moet er toch niet aan denken dat o.a. de WC niet professioneel wordt schoongemaakt. Stel je voor, dat de vorige bewoner even met een vieze vaatdoek de bril en wc schoonmaakt..... Tja, het ziet er dan wel schoon uit, maar de hygiene is ver te zoeken. Nog los van het feit dat vakantiegangers in de regel geen flessen chloor of weet ik wat bij zich hebben.
Nee, ik denk dat het opgeruimd en veegschoon moet zijn, mat daarna toch écht wel de professionele schoonmaker komt voor het echte werk. Ik moet er niet aan denken als het anders is.
Gr. Bibi

guera

guera

07-03-2012 om 13:35

Afgeleerd

mijn moeder was altijd een dag aan het poetsen in zo n center parc huisje. Nou no way hoor. Ik doe niks.
Als er echt veel kruimels ofzo liggen dan haal ik de bezem erdoor. Bedden afhalen en de afwas. Verder niet.
Als ik de keus heb voor eindschoonmaak zelf doen of betalen dan doe ik meer als ik het zelf doe maar dat zijn meestal huisjes waar het dan gecontroleerd wordt.
Ik heb zelf ook nog nooit meegemaakt dat ik in een echt viezig huisje kwam. Dus er gaat echt wel een schoonmaker doorheen hoor.
Sanitair heb ik nog nooit schoongemaakt. Waarmee dan? moet ik nog schoonmaak spul gaan kopen ook zeker? Dan moeten ze zorgen dat dat er ook staat.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

07-03-2012 om 13:48

Huh?

Ik kan me niet voorstellen dat er na een zg eindschoonmaak niet nog een echte schoonmaker langs komt. Dat zou wel erg goed van vertrouwen zijn. Het is nog nooit in mij opgekomen om het sanitair te gaan reinigen aan het eind van de week, dat laat ik graag aan de eigenaar van het huisje over. Als het op het zicht schoon is vind ik het voldoende.

Op het oog keurig

"Altijd als ze vragen of je de eindschoonmaak zelf doet, antwoord ik \'ja\'. Geen idee waarom eigenlijk."
Ik heb wel een idee. Je bent gewoon niet van plan om het smerig achter te laten. Dat ga je niet doen ook niet in de toekomst, ook niet als je het hokje 'nee' aankruist.
Op het oog is het keurig als je de deur achter je dichttrekt.
Je doet die eindschoonmaak vanzelf al, al heb je het de laatste keer misschien wat overdreven.
Overigens is dat dan weer een kwaal van heel veel mensen. Als de dood dat ze een naheffing krijgen. Zus maakt wel eens gites school die werkelijk spic en span zijn achtergelaten. Of mensen nou 'ja' of 'nee' invullen, dat maakt meestal niet uit.
Uitzonderingen daar gelaten.
Groet,
Miriam Lavell

Professionele vakantiehuisschoonmaakster

Professionele vakantiehuisschoonmaakster

07-03-2012 om 18:23

Franse slag goed genoeg

Een zwijnenstal is voor mij: vloer ziet niet geveegd en met onbeschaamde etensvlekken (tomatensaus, jam), aanrecht en tafels niet met een doekje afgenomen, vuil servies in de keuken, magnetron en oven vies van binnen, volle vuilniszakken staan er nog, bedden niet afgehaald, keuken- en linnenkasten van binnen wanordelijk. Als ik een vakantiewoning in zo'n staat aantref, ben ik een à twee uur langer bezig.

Wat ik standaard doe, hoe schoon de boel ook oogt:
Vegen/stofzuigen en dweilen - afstoffen, ook plinten en bovenop de kastjes - sanitair - spiegels - doekje over aanrecht - keukenapparatuur vlekvrij maken (ook waterkoker e.d.) - ramen zemen of in ieder geval nalopen op vingerafdrukken - bedden opmaken - alle kasten van binnen stofvrij houden en zorgen dat de inhoud er netjes bijligt/staat.
Kijken of terrasmeubilair en balkonrailing niet vies en stoffig zijn en eventueel afsoppen.

Verder valt het me op dat er een omgekeerd evenredig verband is met het geven van fooi: mensen die hun tijdelijke woonplaats redelijk netjes achterlaten, laten weleens geld achter. De viezeriken doen dat zelden, die weten waarschijnlijk niet hoe vermoeiend schoonmaken kan zijn, hooguit tref je eens een wat losse centen onder een bed aan (te veel moeite om op te rapen).

Coco

Coco

07-03-2012 om 19:34

Bedrag eindschoonmaak

Ik vind het bedrag dat ze vragen voor de eindschoonmaak vaak wel belachelijk hoog hoor. € 60,- maak ik regelmatig mee. Hoe lang ben je bezig met het schoonmaken van een volledig leeg vakantiehuisje waar een gezin een lang weekend heeft gezeten (want het maakt niet uit hoe lang je verblijf is)? Als we ergens heel kort verblijven doe ik meestal zelf de eindschoonmaak (als het niet verplicht is) en bij langer verblijf laat ik het doen, zodat de prijs een beetje in verhouding staat tot de rest van de reissom.

Puck

Puck

07-03-2012 om 21:42

Ja maar als...

Volgens mij wordt er in dit draadje vanuit gegaan dat er na je vertrek een schoonmaakster komt om het huisje te doen. Maar (zeker in het buitenland) is dat lang niet altijd gebruikelijk en inbegrepen bij de prijs. Hoe goed maken jullie dan schoon? Als ik voor de schoonmaak betaald heb dan volg ik gewoon altijd de instructies die er liggen: bezemschoon, open haard leeg, koelkast schoon en uit en vuilnis weg. Servies schoon en opgeruimd
Maar als ik in een huisje kom dat je zelf moet schoon achterlaten en waar geen schoonmaak is dan doe ik het wel een stuk uitgebreider en maak ook het sanitair schoon, dweiltje over de grond, nat lapje over het meubilair, etc.
En professionele vakantiehuisschoonmaakster: ik heb er werkelijk nog nooit een seconde aan gedacht om een fooi achter te laten voor de schoonmaakster en ben dat ook eigenlijk niet van plan. Ik zie namelijk niet zo goed in waarom, ik doe ook mijn werk en krijg er ook geen fooi voor. Tijdens mijn studententijd heb ik ook wel vakantiehuisjes schoongemaakt en ook nog nooit een fooi gekregen overigens, maar dat is al eeuwen terug.

ayla

ayla

07-03-2012 om 21:56

Waar wij vorig jaar zaten

Daar waren ze mega streng, kasten nakijken, onder de bedden, filter van de vaatwasser, prullenbak, ruiten nakijken, douche en wc kalkvrij en onder alle randen schoon. Het was dat ik het de dag ervoor bij se buren zag gebeuren, daar hadden ze het tot drie keer toe afgekeurd. Ik heb echt uren gepoetst

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

sinas

sinas

07-03-2012 om 22:29

Jaren geleden

in Frankrijk een sta-caravan gehuurd. Daar kon je voor 50 euro inderdaad schoonmaak laten doen. Overburen hadden deze "service" besproken. De dames zijn zeggen en schrijven 2 minuten binnengeweest, met een fles bleek en een doek, en ik kan me dus werkelijk niet voorstellen dat ze in die 2 minuten die sta-caravan hebben schoongemaakt!
Wij hebben diezelfde truuk dus toegepast, fles bleek gekocht (ruikt lekker fris), in alle afvoerputten en keuken enzo flink bleek gespoten, op het zicht schoongemaakt et voila, 50 euro uitgespaard. Enig risico was, als camping dus vond dat het niet goed was, kreeg je alsnog de rekening voor het schoonmaken. Nooit meer wat gehoord.

Professionele vakantiehuisschoonmaakster

Professionele vakantiehuisschoonmaakster

08-03-2012 om 00:14

Onzichtbare arbeid.

Een vakantiehuis (dus geen stacaravan of klein appartement) écht goed schoonmaken is veel werk, ayla schetst een goed beeld. Thuis ligt bij mij gewoon stof op de plinten en bovenop de kasten en achter de meubels. Ook ga ik niet om de haverklap beduimelde kastjes of apparaten te lijf. De badkamerspiegel poets ik pas als ik me een aantal dagen aan de tandpastaspetters heb geërgerd. Kalkrandjes rond kranen vind ik niet zo erg. Stapels handdoeken en dekens mogen bij mij thuis scheefzakken. De kruimels in de besteklade zie ik wel maar ik heb geen zin om er iets aan te doen. Enzovoorts, ik denk niet dat de gemiddelde OOL-lezer veel netter is dan ik. Een woning met twee of drie slaapkamers, twee badkamers en een groot terras kost me al gauw vier uur (inclusief bedden opmaken). Vergelijk het met een grote schoonmaak. Elke keer weer. Fooi hoeft niet maar is wel een aardig gebaar, met name in het buitenland, waar de lonen een stuk lager liggen, ik weet dat kamermeisjes in Mediterrane landen die in loondienst werken vaak enorm worden opgejaagd. Zelf doe ik het free-lance en krijg een vast bedrag per woning, als ik snel klaar ben omdat mensen de boel netjes achterlaten is dat dus in feite ook al een soort fooi. Smeerkezen kosten me veel extra tijd.

Een fles bleek leeggieten kun je een paar keer doen maar op een gegeven moment gaan de stofvlokken en vetvlekken echt wel opvallen, ik denk dat er meer wordt schoongemaakt dan jullie denken.

Snuggle's

Snuggle's

08-03-2012 om 00:35

4 uur?

Heb jij 4 uur de tijd om 1 leeg vakantie huisje schoon te maken? Dat vind ik behoorlijk luxe.
Ik kan me een documentaire van ik meen center parcs herinneren waar ze de schoonmakers volgden. Die hadden echt schrikbarend weinig tijd per huisje om alles schoon te maken.

En ik snap wel dat je alles schoonmaakt, maar als alles na elke vertrekkende gast wordt schoongemaakt zal er toch niet elke keer stof op de plinten liggen of zich kalk om de kraan hebben gevormd?

Fooi geef ik ook nooit trouwens, ik vind de schoonmaak altijd al behoorlijk aan de prijs. Wist ook niet dat andere mensen dat we deden.

Voor een weekendje weg doe ik wel de schoonmaak zelf als dat kan, anders vind ik het te duur in verhouding. Maar liever zou ik het niet zelf doen, het is toch altijd nog een gedoe dan als je weg gaat.

Kari1

Kari1

08-03-2012 om 08:16

Als er keus is

om zelf de eindschoonmaak te doen of het te laten doen en daarvoor extra te betalen, dan lijkt me niet dat er daarna nog een schoonmaker langskomt. En vziw is dat in Frankrijk niet ongebruikelijk. Soms is er dan wel eindcontrole of het schoon genoeg is (anders alsnog betalen) en soms niet...dan moet je als nieuwe bewoner maaqr hopen dat de vorige bewoner een niet al te erge smeerpoets was.
Geef mij maar een verplichte eindschoonmaak, daarvoor wil ik best wat betalen. En dan lever ik (uiteraard) veegschoon op.
Kari

Fransien

Fransien

08-03-2012 om 10:43

Praat me niet over vakantiehuisjes

Als je binnenkomt is het bij sommige keurig schoon, echt netjes, ook achter de bank enzo, maar bij sommige (Landal) zijn we terug gegaan omdat de spinrag op de muur zat en de remsporen in de wc.
Wij huren over het algemeen van een particulier, en daar heb je grote verschillen, die huren meestal ook een schoonmaakster in, maar bij 1 huisje hebben we de eigenaresse gevraagd of ze haar schoonmaakster nog eens wilde laten komen, het huisje was voor het oog redelijk schoon, maar wee je gebeente als je de bank verschoof, daar lagen nog etensresten onder, de open haard lag nog vol met as en het schimmelde in het keukenkastje. De eigenaresse schrok ook behoorlijk.
Ik heb ook meegemaakt dat het huis echt brandschoon was, nergens stof, nergens troep, echt keurig. Voor die schoonmaakster heb ik een briefje achtergelaten met een kleinigheidje.

Coco

Coco

08-03-2012 om 12:07

Verplichte eindschoonmaak

Ik vind eigenlijk dat als de eindschoonmaak verplicht is, de prijs daarvan gewoon moet worden toegevoegd aan de huurprijs. Als een huisje meerdere weken wordt verhuurd kan je dan een "korting" geven voor alles wat je langer blijft dan een week o.i.d. Dat maakt het allemaal een stuk overzichtelijker. Maar ja, dan kunnen ze natuurlijk geen mensen lokken met hun lage huurprijzen.

Yura

Yura

08-03-2012 om 12:55

Ooit

Wij hadden ooit een stacaravan in Frankrijk, de beheerders waren Nederlanders. We vonden de caravan niet erg schoon bij aankomst dus hier en daar zelf nog wat gepoetst, er lag oa nog een gebruikt stukje zeep in de badkamer. Toen wij weg gingen kregen we uitgebreide controle, de kussens van de banken gingen eraf en er lag nog vruchtenhagel onder. Nu hadden wij niet een keer binnen gegeten en ook geen vruchtenhagel mee, maar mooi dat we dat allemaal nog moesten schoon maken.

Bruin plafond

Coco:"Ik vind eigenlijk dat als de eindschoonmaak verplicht is"
Dat vinden de meeste mensen, al is het maar omdat de meeste mensen het gênant vinden om hun secretie voor een ander achter te laten. Thuis zijn ze wat minder precies.
Dat formulier voor die eindschoonmaak met dat bedrag, is er om dat nog een beetje aan te wakkeren (ik laat het toch wel netjes achter, vooruit dan sop ik de pot nog even), en voor het overige ter compensatie van de zwijnen onder de gasten.
Die zijn er ook. Die laten zelfs remsporen op het plafond achter.
Toegegeven, 60 euro is in die gevallen nog een koopje, maar het effect van de dreiging van naheffing is meestal voldoende.
Groet,
Miriam Lavell

Juliea

Juliea

08-03-2012 om 18:27

Mental note

.... Nooit meer iets boeken zonder verplichte schoonmaak in het buitenland! Gatverdamme, ik dacht echt dat er altijd een professional doorheen gaat. Een huisje is zo makkelijk op het oog schoon te maken en kan dan zo verschrikkelijk vies zijn. Alles even met 1 doekje en natuurlijk koop je geen fles schoonmaakmiddel en hup weer 60 euro bespaard.

Tihama

Tihama

08-03-2012 om 21:16

Flesje

Ik kreeg bij het ophalen van de sleutel een flesje Ajax mee. In het appartment lagen schone dweilen en een stofzuiger. Er was dus nietsssss dat me belette tot grote schoonmaak

Tihama

Margriet*

Margriet*

09-03-2012 om 19:36

Yura

Je kunt de volgende keer beter aangeven dat je de carvavan niet schoon aantrof, dan voorkom je ook gedoe aan het einde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.