Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gerdina

Gerdina

14-09-2009 om 13:43

Eigen vermogen

De situatie is als volgt: we gaan (hopelijk) binnenkort naar een nieuwe huurwoning. Nu ben ik het aanvraagformulier aan het invullen. Daarin wordt o.a. gevraagd naar een inkomen uit eigen vermogen. Maar vanaf welk bedrag heb je dat. Wij hebben een aardig bedrag op onze spaarrekening staan en zullen daar dus ook de nodige rente over krijgen.
Het geeft voor de verhuurder natuurlijk extra garantie dat we de huur kunnen blijven opbrengen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

14-09-2009 om 14:30

Box3

Je kunt de betreffende verhuurder eens vragen, maar ik zouz eggen dat je inkomen uit vermogen hebt als je aangifte doet in Box3.

Gerdina

Gerdina

14-09-2009 om 20:10

Box3

Tot nu toe hoefden we daar nog geen aangifte van te doen, maar met de ontslagvergoeding die mijn man begin dit jaar heeft gekregen zitten we er wel boven. Ik kan het inderdaad de verhuurder ook vragen.
Bedankt voor je antwoord.

Heffingvrij 20.315,00

Hoi
Volgens de site van de belastingdienst::

Heffingvrij vermogen
Voor iedereen geldt in box 3 een heffingvrij vermogen. Dit is een vast bedrag dat is vrijgesteld van belasting. Het heffingvrije vermogen bedraagt € 20.315 per belastingplichtige. Daarnaast geldt het volgende:

•Als uw vermogen niet hoger is dan € 20.315, dan is het helemaal belastingvrij.
•Als u 65 jaar of ouder bent, dan kan het heffingvrije vermogen worden verhoogd met de ouderentoeslag.
•Als u kinderen heeft, dan kan het heffingvrije vermogen verhoogd worden met € 2.715 per minderjarig kind.
•AIs uw vermogen hoger is dan het heffingvrije vermogen, dan telt alleen het deel boven de vrijstelling mee voor het berekenen van de belasting in box 3.
Berekening belasting
Het vermogen dat niet onder een vrijstelling valt, is de grondslag voor de berekening van het inkomen uit sparen en beleggen (box 3). Als u een partner heeft, kunt u het vermogen naar eigen voorkeur verdelen (voor meer informatie zie Partners). Het vermogen wordt 2 keer per jaar gemeten: op 1 januari en op 31 december. Over het gemiddelde vermogen in een jaar min het heffingvrije vermogen (de zogenoemde rendementsgrondslag) wordt een vast rendement van 4% berekend: het inkomen uit het vermogen. Over dit inkomen bent u 30% belasting verschuldigd.

Hopenlijk geeft dit je duidelijkheid.
Groeten Annala

Siena

Siena

14-09-2009 om 22:32

Nou

als de bedoeling is dat de verhuurder wat meer garantie wil hebbben dat je de huur kunt opbrengen dan kan je dit mmeestal wel buiten beschouwing laten.
Om 10.000 boven het heffingsvrije bedrag te zitten moet je al meer dan 50.000 op de bank hebben staan. Dat geeft een berekend inkomen van 400 per jaar. Zit de verhuurder niet op te wachten schat ik.

jacci

jacci

15-09-2009 om 16:52

Huurgarantie

Zoals de makelaar tegen mij zei; mevrouw, dat geld kan volgende maand wel op zijn. En geloof me, het bedrag (uitgekocht koophuis) wat ik op de spaarrekening had staan was buitengewoon prettig. En meerdere makelaars(vrije sector huur) wilden niet eens in gesprek. Gelukkig was er een uitzondering en had ik mazzel en woon nu voor een paar jaar heel fijn. Dus ik denk niet dat je spaarrekening of rente mee zal tellen voor eventuele huurgarantie.

Sancy

Sancy

16-09-2009 om 09:52

Huurgarantie

Als de verhuurder een garantie wil dat je de huur kunt blijven betalen, kun je dat door middel van een bankgarantie regelen. Dan zet je een bepaald bedrag op een bankrekening waar je niet zelf aan kunt komen, maar waar de verhuurder wel de huur van kan afhalen als je niet zou betalen. Als het huurcontract eindigt of als je de huur opzegt omdat je gaat verhuizen, geeft de verhuurder een verklaring af waarmee het geld op die rekening weer aan jou toevalt.

jacci

jacci

17-09-2009 om 17:24

Dan nog

Ik heb ook een bankgarantie, maar dan nog was het spaargeld volgens de regels te weinig om in aanmerking te komen voor de woning. Een bankgarantie heb je nodig als je inkomen te weinig is. Huren op spaargeld is mogelijk, maar dan heb je heel veel geld nodig. Gelukkig mocht ik bij deze makelaar de bekende uitzondering zijn.

Gerdina

Gerdina

18-09-2009 om 08:27

Dank jullie wel

Het probleem is hier niet dat ons inkomen te weinig zal zijn. Alleen heeft mijn man een half jaar contract gekregen met uitzicht op vast daarna. De woning moeten we voor minstens een jaar huren. En de eerste maand is proeftijd. Dus ik dacht dat het voor de makelaar dan misschien een extra garantie zou zijn dat we zoveel spaargeld hebben.
Ik heb nu niet ingevuld dat we inkomen uit vermogen hebben. Het spaargeld zit inderdaad rond de 50.000 Euro.
Siena, hoe heb je dan berekend hoeveel inkomen je daaruit hebt? Ik (die 1 les economie in mijn leven heb gehad) denk dan: we krijgen zo'n 1500 Euro rente en dat is dan het inkomen over je vermogen. Maar dat is dus niet zo?
Ik heb nu wel aangegeven dat we veel spaargeld hebben én dat onze ouders indien nodig garant willen staan. Dan moet het wel goed komen toch?

Tinus_p

Tinus_p

18-09-2009 om 14:47

Box 3

gerdina:
"Siena, hoe heb je dan berekend hoeveel inkomen je daaruit hebt? Ik (die 1 les economie in mijn leven heb gehad) denk dan: we krijgen zo'n 1500 Euro rente en dat is dan het inkomen over je vermogen. Maar dat is dus niet zo?"
Siena heeft de berekening gemaakt die de belastingdienst gebruikt om te bepalen hoeveel belasting je moet betalen in box3.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.