Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paspoort

Paspoort

29-06-2009 om 10:49

Eigen paspoort kind

Als vader geen toestemming geeft voor eigen paspoort 17-jarige zijn er dan nog mogelijkheden toch aan dat paspoort te komen?
Ik ben ten einde raad. Paspoort moet liefst zelfs binnen een week al ingeleverd worden voor visum-aanvraag, maar echtgenoot weigert handtekening te zetten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen toestemming nodig

Volgens mij heb je helemaal geen toestemming nodig voor een 17 jarige. Die mag het gewoon zelf aanvragen. Omgekeerd krijgen 14 jarigen tegenwoordig gratis en volautomatisch een ID kaart.
Groet,
Miriam Lavell

Te vroeg gejuicht

Oh, ik zie dat voor een paspoort wel toestemming nodig is. Belachelijk. Als man niet wil tekenen, dan kun je vervangende toestemming vragen bij de rechter.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

29-06-2009 om 11:50

Vervangende toestemming

"Paspoort moet liefst zelfs binnen een week al ingeleverd worden voor visum-aanvraag, maar echtgenoot weigert handtekening te zetten."
Dan heb je vervangende toestemming van de rechter nodig. En ik ben bang dat dat niet in een week gaat lukken. Maar als je al een advocaat hebt, kun je eens bellen.

Mag ik vragen wat de achtergrond is? Waarom tekent echtgenoot niet? Liggen jullie in scheiding?

Paspoort

Paspoort

29-06-2009 om 12:50

Tinus

Nee we liggen niet in een scheiding. Maar hij speelt het wel erg hard.
Ik kan hier helaas niet al te veel over vertellen. Maar het komt erop neer dat dochter ergens voor gevraagd is waar man niet achter staat. En dat heeft weer met geloof (traditie e.d.) te maken waar man nogal star in is. Hij heeft al op allerlei manieren geprobeerd dit tegen te houden, maar dochter gaat toch. Helaas komt ze er niet met een ID maar heeft ze een paspoort nodig incl. een visum zelfs. En heeft hij een machtig wapen in handen om het tegen te gaan.
Wat hij niet doorziet is dat hij zijn dochter op deze manier kwijtraakt...
Erg moeilijk allemaal.
Maar ik begrijp dat dit alleen via de rechter anders kan. Zover wil ik het niet laten komen want, ook al doet mijn man dat nu wel, ik ga mijn huwelijk niet op het spel zetten (denk ik...).

Dus...?

Gaat dochter nu zelf naar de rechter?
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

29-06-2009 om 13:27

Moeder moet naar de rechter

Miriam:
"Gaat dochter nu zelf naar de rechter?"
Vziw kan alleen moeder dat doen. De volgende stap zou zijn, dat ze ook vervangende toestemming vraagt voor het visum -zijn waarschijnlijk ook twee handtekeningen voor nodig.
Gezien de gang van zaken, is het gewoon wachten tot dochter 18 is. Ik zou trowuens voor dit soort zaken een scheiding overwegen; hij lijkt me een huistiran en daar zou ik als partner ook niet mee willen leven.

Paspoort

Paspoort

29-06-2009 om 14:26

18 jaar

//De volgende stap zou zijn, dat ze ook vervangende toestemming vraagt voor het visum -zijn waarschijnlijk ook twee handtekeningen voor nodig.//
Het visum wordt geregeld door de instantie waarmee ze naar het buitenland gaat. Denk je dat daar ook echt weer handtekeningen voor nodig zijn van ons?
//Gezien de gang van zaken, is het gewoon wachtent ot dochter 18 is.//
Tja, dat duurt te lang. Ze wordt over een paar weken pas 17. Volgend jaar is het waarschijnlijk ook weer aan de orde en dan is ze zelfs nog geen 18 op het moment dat het paspoort eventueel nog aangevraagd zou moeten worden. Een paar dagen voor vertrek is ze pas jarig, ook volgend jaar. Om van het gezeur af te zijn moet ze (in dit geval) dus minstens nog 2 jaar wachten.
Ik weet nog niet wat we gaan doen nu. Vanavond eerst maar weer eens trachten man alsnog op andere gedachten te brengen. Maar ik heb onderhand niet veel hoop meer...
Naar de rechter stappen maakt nog veel meer kapot vrees ik, dus dat heeft niet mijn voorkeur.

Tinus_p

Tinus_p

29-06-2009 om 14:50

Instantie

Paspoort:
"Het visum wordt geregeld door de instantie waarmee ze naar het buitenland gaat. Denk je dat daar ook echt weer handtekeningen voor nodig zijn van ons?"
Ik zou hogelijk verbaasd zijn als dat NIET zo was.

Voor een visum....

Moet je een geldig paspoort hebben. Het lijkt me dus logisch dat er voor een visum niet ook nog eens twee handtekeningen nodig zijn (die zijn er al voor dat paspoort).
Je dochter kan zelf naar de rechter. Dat moet wel een beetje met een omweg, want er is in beginsel toestemming van (een van) de ouders nodig, maar natuurlijk niet als het om een zaak tussen kind en de ouders gaat.
Elke rechtswinkel kan haar daar over informeren.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

29-06-2009 om 16:27

Visum

Miriam:
"Het lijkt me dus logisch dat er voor een visum niet ook nog eens twee handtekeningen nodig zijn (die zijn er al voor dat paspoort)."
Logica doet er niet toe Het gaat om de formele eis. Aangezien een visum aanvragen een aparte handeling is, heb je apart toestemming nodig. Waar het echt om gaat is, wat de eis is van het land waarvoor je het visum aanvraagt. Je hebt daarbij zelfs kans, dat alleen de vader mag tekenen, als het betreffende land ouderwetse opvattingen heeft over wie het kind mag vertegenwoordigen.

Moeilijk

Als vader het niet goed vindt, hoe kan dochter dan, ook al had ze een pas, het land uit?
Daan heb je toch bij thuiskomst ook onoverkomelijke problemen?

Maylise

Maylise

30-06-2009 om 00:35

Praktisch niet het grootste probleem

Zelfs al krijg je het praktisch voor elkaar om dit te regelen door rechters ed. in te schakelen dan is het maar de vraag of je dat wilt. Zal de sfeer in huis ook niet ten goede komen. Ik heb geen idee wat en hoe verder het over gaat natuurlijk maar het lijkt me handiger om dit nog eens uitgebreid te bespreken en als jullie echt niet tot een consensus of een compromis kunnen komen de zaak maar te laten rusten. Of je dochter moet het echt op de spits willen drijven maar dat kan in de relationele sfeer natuurlijk wel consequenties hebben. Het is wel belangrijk dat ze zich daar van bewust is.

Maylise

Op de spits

tinus:"Het gaat om de formele eis. Aangezien een visum aanvragen een aparte handeling is, heb je apart toestemming nodig."
Dat visum wordt verstrekt door een ander land. Je kunt daar niet de Nederlandse regels op toepassen.
Nog een ander misverstand:"Of je dochter moet het echt op de spits willen drijven maar dat kan in de relationele sfeer natuurlijk wel consequenties hebben."
Volgens mij drijft vader het op de spits. Hij kan zich inhouden in het belang van de relationele dinges.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

30-06-2009 om 11:18

Duh

Miriam:
"Dat visum wordt verstrekt door een ander land. Je kunt daar niet de Nederlandse regels op toepassen."
Duh. Dat schreef ik toch?

Tinus_p

Tinus_p

30-06-2009 om 11:20

Spits

Miriam:
"Volgens mij drijft vader het op de spits. Hij kan zich inhouden in het belang van de relationele dinges."
Ja, hij zou het kunnen maar doet het niet. Dan moet je als moeder/vrouw en dochter dus kiezen hoe je daarmee omgaat.

Onschuldig

tinus:"Ja, hij zou het kunnen maar doet het niet. Dan moet je als moeder/vrouw en dochter dus kiezen hoe je daarmee omgaat."
Ja. Maar dat is iets anders dan de schuld op je nemen. Vader drijft het op de spits.
Groet,
Miriam Lavell

Paspoort

Paspoort

30-06-2009 om 12:30

Pa is toch verstandig

Pa heeft na nog weer lang praten en discussiëren gisteravond, gelukkig alsnog zijn handtekening gezet en een kopie van zijn eigen paspoort aan dochter gegeven. Wel met zeer grote tegenzin en de spanning was om te snijden, maar hij heeft het gelukkig niet helemaal op de spits gedreven.
Nu maar hopen dat er voor dat visum niet óók nog handtekeningen nodig zijn want dan kunnen we opnieuw beginnen...
Paspoort moest vanwege deze vertraging wel met spoed worden aangevraagd. Wat dus inhoudt dat het dubbele betaald moet worden. Maar goed dat zij dan maar zo.
Bedankt voor jullie meedenken in elk geval.

Maylise

Maylise

30-06-2009 om 20:16

Miriam

Niet dat het nu meer van belang is want de situatie is opgelost maar ik ben er helemaal niet zeker van dat vader degene is die de boel op de spits drijft. Vanuit het oogpunt van moeder en dochter wel natuurlijk maar vanuit het standpunt van vader zijn moeder en dochter natuurlijk degenen die de boel op de spits drijven.

Als ik niet wil dat mijn zoon van 16 op vakantie gaat naar China (heeft hij een paspoort en visum voor nodig) en ik weiger dit terwijl mijn man het wel een goed plan vindt dan ben ik (althans in mijn ogen) niet degene die de problemen veroorzaakt maar mijn man die zo'n onzalig plan goedkeurt.

Kind is nog minderjarig dus ouders zijn nog verantwoordelijk en mogen dus dit soort beslissingen nog nemen. Ik zie niet in waarom moeders mening belangrijker is dan vaders mening.

Het is nu verder niet meer van belang natuurlijk want beide ouders staan inmiddels achter het plan in dit geval.

Maylise

Inburgeringscursus

Maylise:"Kind is nog minderjarig dus ouders zijn nog verantwoordelijk en mogen dus dit soort beslissingen nog nemen. Ik zie niet in waarom moeders mening belangrijker is dan vaders mening."
Het gaat helemaal niet over moeders of vaders mening, maar over de vraag of moeders of vaders wil genoeg kan zijn om het deelnemen aan de maatschappij te blokkeren. Kun je duizend keer moeder of vader zijn, maar de ontsnappingsmogelijkheid van vervangende toestemming via de rechter, is er niet voor niks.
Je wordt geacht verstandig met je gezag om te gaan. Daar hoort ook bij dat je toegeeft aan die zaken die je wellicht niet zelf uit zou kiezen, maar die je kind wel de ruimte geven om deel te nemen aan de maatschappij.
Een bekend voorbeeld is de schoolreis.
Hoewel de wettekst over het gezag niet echt anders is voor kinderen van 10 of kinderen van 16, is het toch wel degelijk zo dat kind gaandeweg steeds meer te zeggen krijgt. Andere wetten laten dat zien (geneeskundige behandeling, privacy, overeenkomsten aan kunnen gaan). De maatschappelijke praktijk laat dat ook zien (kinderen worden vanaf een bepaalde leeftijd meer uitgenodigd voor schoolreis of maatschappelijke activiteit).
Een vader of moeder die ten koste van alles en met een enkel beroep op het gezag toestemming blijft weigeren, heeft per definitie ongelijk. Zo strikt is dat gezag niet bedoeld. Moeders of vaders wil is geen wet.
Groet,
Miriam Lavell

Maylise

Maylise

30-06-2009 om 22:21

Reactie

Geen idee hoe het juridisch zit verder. Ik dacht meer aan de emotionele kant dan aan de wettelijke kant

Maar in dit geval wordt er een verre reis gemaakt waarvoor zelfs een visum nodig is. Als mijn zoon van 16 nou echt een reis naar China zou willen maken zou hij dat dan wettelijk af kunnen dwingen? Ook als wij (of alleen ik) het er niet mee eens zijn?

Dat zou ik toch ook wel vreemd vinden want dat is een stuk ingrijpender dan een 16jarige die een ipod koopt waar zijn ouders het niet mee eens zijn.

Ligt eraan

Maylise:"Geen idee hoe het juridisch zit verder. Ik dacht meer aan de emotionele kant dan aan de wettelijke kant "
Dat is niet helemaal waar. Je beriep je erop dat kind nog minderjarig is.
Maylise:"Als mijn zoon van 16 nou echt een reis naar China zou willen maken zou hij dat dan wettelijk af kunnen dwingen? Ook als wij (of alleen ik) het er niet mee eens zijn?"
Je hoeft niet zo ver om een visum nodig te hebben. Wat je mist in dit draadje is dat het kind van Paspoort is uitgenodigd. Dat is niet zomaar. Het hangt samen met sport, cultuur, opleiding, of misschien vrijwilligerswerk. Of misschien wel gewoon met een hechte vriendschap.
In dat soort gevallen zal een rechter makkelijker vervangende toestemming geven, zeker als het maar een van de ouders is die zich verzet.
Groet,
Miriam Lavell

Maylise

Maylise

30-06-2009 om 23:16

Interessant

Nooit bij stilgestaan dat het mogelijk was voor een minderjarig kind om dat af te dwingen bij de rechter eventueel. Wel boeiende materie.

Ik heb er werkelijk nooit bij stil gestaan dat kinderen voor dit soort dingen naar een rechter kunnen stappen.

Ik hoop maar dat hier nooit zo'n conflict ontstaat waarvoor we een rechter nodig hebben

In elk geval heel interessant.

Maylise

Bescheidenheid

Maylise:"Ik heb er werkelijk nooit bij stil gestaan dat kinderen voor dit soort dingen naar een rechter kunnen stappen. "
Ik weet niet hoe vaak het voorkomt. Meestal neemt de andere ouder dit op zich en gaat het om een paspoort of ID kaart voor schoolreis. Van dit soort kwesties binnen een huwelijk heb ik trouwens nog nooit gehoord, maar dat maakt voor het principe niet uit.
Kern is dat je kind gaandeweg niet alleen maar jouw kind is, maar ook iemands klasgenoot of clubgenoot of talentvolle pupil en ook nog eigen ambities heeft. Daar kun je niet aan voorbij gaan met een veto. Je wordt als ouders geacht om in redelijkheid dat gezag te gebruiken en terug te treden daar waar dat passend is.
Dat is iets anders als moeten toegeven aan een 16 jarige die alleen naar China wil.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.