Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Coco

Coco

02-01-2010 om 16:37

Eieren?

Hebben jullie gemerkt dat er bijna geen eieren te krijgen zijn? Bij de supermarkten hier in de buurt ligt vrijwel niets en als ze al wat hebben zijn het kooieieren. De biologische-/vrije uitloopeieren zijn al minstens een week niet meer te koop en nu dus ook geen "gewone" scharreleieren meer. Weet iemand wat er aan de hand is? Ik heb er in in de media niets over gehoord/gelezen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier niet

volop eieren hier.

Hier ook,

en "hier" is midden v/h land (28 dec,), Drente (30 dec, vakantie) en weer midden v.h. land (vandaag). In de supermarkt in Drente waren helemaal geen eieren, ze waren niet geleverd volgend de medewerker, en hij wist niet waarom niet. De AH een dorp verder had ze nog wel. Afgelopen maandag had ik hier het laatste doosje eieren. Vandaag waren er meer eieren, maar nog wel weinig vergeleken met normaal. Ik vroeg me ook al af wat er aan de hand is!

Jesse_1

Jesse_1

02-01-2010 om 23:33

Hmmm

Er zijn een tijd terug wel een hoop aantal verbruikt ivm de vaccinaties, maar het lijkt me niet dat daar nu (zo'n tijd later) effect van te zien zal zijn.
Ik weet ook niet of dat 'dezelfde' eieren zijn.

Google is je vriend

Tekort aan eieren door Duitse kooplust
door Arnold Mandemaker. woensdag 23 december 2009 | 23:04 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 29 december 2009 | 12:03

Tekort aan scharreleieren.

BERGEIJK - Veel consumenten zullen het in de supermarkt al ontdekt hebben: de eierrekken staan leeg. De reden: Duitsers. Eierhandelaren uit dat land zijn massaal Nederlandse scharreleieren aan het inkopen.

De Nederlandse export naar de oosterburen is de laatste maanden geëxplodeerd van normaal 4 miljard eieren per jaar naar 5,5 miljard nu. In Duitsland is een acuut tekort ontstaan aan scharreleieren omdat daar vanaf 1 januari de legbatterij wordt verboden.

In Nederland en de andere EU-landen geldt dit verbod pas vanaf 2012. Leon Clemens uit Bergeijk, commercieel directeur van een van de grootste eierhandelaren in Nederland, Clemens Eieren, ziet de situatie in de supermarkten met lede ogen aan. " Voor ons is dit heel bijzonder. Ik zit al 28 jaar in dit vak, maar dit heb ik nog nooit rond de Kerst meegemaakt. Alleen af en toe rond Pasen. Mijn hart bloedt voor de klanten. Je zal maar in de supermarkt voor een leeg rek komen te staan."

http://www.ed.nl/economie/5994430/Tekort-aan-eieren-door-Duitse-kooplust.ece?start=4&sort=asc

En deze:

Duitsland voert meer eieren in
01 dec 2009 12:01

Duitsland importeerde in de eerste acht maanden van dit jaar 4,74 miljard eieren.

Dat betekent een stijging met 28,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het Duitse pluimveemarktbureau Marktinfo Eieren und Geflügel (MEG).

Duitse leghennenhouders zijn volop bezig met de omschakeling van tradionele kooisystemen naar een alternatieve huisvesting en produceeert daardoor minder eieren. Zij moeten dat voor het eind van dit jaar gerealiseerd hebben. Duitsland loopt voorop met het kooiverbod ten opzichte andere EU-lidstaten. Die moeten zoals de EU-regels er nu uitzien, in 2012 omschakelen. Het is de vraag of dat jaar gehandhaaft blijft.

Nederland profiteert het meeste van de grote Duitse behoefte aan eiren. Zo’n 77 procent ofwel 3,65 miljard van de door Duitsland ingevoerde eieren kwam in de eerste acht maanden uit Nederland. Daarmee steeg de Nederlandse export van eieren naar Duitsland dit jaar tot en met augustus met 36,5 procent.

http://www.agd.nl/1090174/Nieuws/Artikel/Duitsland-voert-meer-eieren-in.htm

tonny

tonny

03-01-2010 om 15:33

Kijk eens aan!

wel een goede oorzaak dus, die eierschaarste: verbod op legbatterijen! Dat moesten ze in de hele wereld doen! En de rest van de agragrische industrie er achteraan. Super. Dan gebruik ik met liefde een tijdje geen eieren meer.

Tango

Tango

03-01-2010 om 21:24

Nederland profiteert

Staat er in het laatste artikel dat Mickey noemt. Ja, de handelaren dan, maar niet de klanten van de supermarkt dus, want die kunnen geen eieren kopen.
Overigens hier was het me ook terloops opgevallen. Ik liep gisteren door AH en zag ergens een bordjes staan met de mededeling dat er geen eieren waren. Ik had ze zelf niet nodig dus niet in het vak gekeken of er echt niets stond. Kort voor oud en nieuw heb ik nog gewoon eieren kunnen kopen, volgens mij op oudejaarsdag nog.
Heb er gelukkig nog in huis.

Bibi72

Bibi72

03-01-2010 om 22:29

Bij de digros hier

Hier stonden vanmiddag voldoende eieren in het vak (speciaal op gelet, ik had ze niet eens nodig

Coco

Coco

04-01-2010 om 09:48

Kooieieren

Sommige supermarkten hebben wel eieren, maar dat zijn dus kooieieren. Ik geloof dat het beleid van AH is dat er geen kooieieren verkocht worden, dus, principieel als ze zijn, hebben die nu helemaal geen eieren.
Leuk hoor: omdat ze in Duitsland geen kooieieren meer verkopen kunnen wij dus kiezen tussen kooieieren (en die komen er bij mij niet in) of helemaal geen eieren. Ik vraag me af hoe lang dat grapje gaat duren. We hadden ons net voor het nieuwe jaar voorgenomen wat minder vlees te eten en dan zijn eieren eigenlijk een voor de hand liggend substituut. Misschien moet ik maar een boerderij gaan zoeken waar ze eieren verkopen (wellicht dat de wat minder commerciële bedrijven niet alles meteen naar Duitsland verschepen).

Flora B

Flora B

04-01-2010 om 11:48

Plus ook niet

Ik was zaterdag bij de plus en geen ei te vinden!

Net bij ah

Gewoon eieren gekocht hoor! Ze hadden alleen niet die hele grote verpakking van 20 (?) eieren. Misschien heeft t te maken uit welk deel van Nl. je komt? Gr. Suus (westen des lands)

maan.

maan.

04-01-2010 om 21:02

Ah niet plus wel

AH had hier geen eieren, Plus had enkele eieren.

Tja.. Duitsland schijnt gestopt te zijn met legbatterij-eieren en zodoende een tekort te hebben.. zij betalen meer voor de eieren en dus gaan de eieren naar Duitsland en zitten wij (in plaats van zij) met een tekort.

Hier vandaag ook genoeg

Maar kan me herinneren dat er zaterdag inderdaad nauwelijks nog eieren waren (randstad)

Coco

Coco

06-01-2010 om 11:17

Ha!

Er waren hier vandaag ook weer genoeg scharreleieren bij de buurtsuper.

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

06-01-2010 om 14:01

Grijns

wat zullen de scharrelkippen het druk gehad hebben de laatste tijd...

Zuidduitse koekjes

daar komt het vast van. Ze zijn bij de oosterburen allemaal aan de rodebeukkoekjes bakken geslagen...weg eieren.

annemoontje

annemoontje

06-01-2010 om 16:09

Kijk op de code van de eieren als de kip je lief is...

nog een tip, als de kippen je aan het hart gaan, open de doosjes in de supermarkt en lees de codes op het ei, een code beginnende met een 0 zijn de beste, de kippen zijn echte scharrelkippetjes die biologisch voer krijgen en echt wat extra ruimte hebben en af en toe levensvreugde ervaren (in tegenstelling tot andere kippetjes die ook zogenaamd extra ruimte ruimte hebben,maar nog steeds lijden en geen daglicht te zien krijgen....)
cijfer 1 is ietsje minder maar nog altijd beter dan cijfer2...ik let er altijd op, liever een paar centen meer betalen voor een ei waarbij ik me prettig voelt dan een ei van een zielig kippetje...en ik ga veel bewuster met eieren om...het zijn toch echt dierlijke produkten, waar moeite voor is gedaan (de kip dan he.. en waar een dierenleven mee gemoeid is, het iets anders dan een stukje chocola, vind ik...een kip doneren is ook heel nuttig, ik kreeg dit voor moederdag en vind het nog steeds een super kado!
eitjes, wie is er niet gek op? groetjes Annemoontje

annemoontje

annemoontje

06-01-2010 om 16:22

Tonny, nu nederland nog...

want hier gaan we vrolijk verder met legbatterijen...al denken veel consumenten dat dat verandert is, maar helaas; 42% van de 45miljoen kippen zit nog steeds in legbatterijen,barbaars is het; veel pijn, botbreuken, stress,afgebrande snaveltjes, geen daglicht,1,4 miljoen hennetjes overlijden hierdoor per jaar..en als ze het overleeft, leeft ze 1,5jaar op een A4 tje en wordt vervolgens geslacht..en hoe dat gaat wil je helemaal niet weten....wij als consument hebben de macht in handen, laten we hier een paar centen meer aan uitgeven of een paar eieren minder door gaan eten...dan kan deze barbaarse industrie veranderen...zolang wij blijven kopen houden we deze handel in stand...Goed voor Duitsland, maar een zeer slechte zaak voor de kippen in Nederland...betekent het een "gat in de markt"? gaan de Duitsers nu voortaan hier hun eieren kopen? dus meer legbatterijen in Nederland?? ik vind het helemaal niks..Nederland moest zich schamen...zo rijk en welvarend als we zijn...

Primavera

Primavera

06-01-2010 om 16:50

Annemoontje, over dat stukje chocola

Annemoontje:"...en ik ga veel bewuster met eieren om...het zijn toch echt dierlijke produkten, waar moeite voor is gedaan (de kip dan he.. en waar een dierenleven mee gemoeid is, het iets anders dan een stukje chocola, vind ik..."
Ik wil je de illusie niet ontnemen, maar heb je je ooit verdiept in wat er bij cacaoteelt gebeurd? het is maar één van de voorbeelden, maar ik vind het altijd frappant dat mensen bereid zijn om 100% of meer te betalen voor een beter kippenleven en vervolgens niet stilstaan bij alle andere producten, waarvan je wegens de goedkoopte op je vingers uit kan tellen dat daar vervelende mensen-, of erger kinderlevens, mee gemoeid zijn. De kwaliteit van kippenleven staat bij mij niet zozeer bovenaan het prioriteitenlijstje.
Groeten Primavera

Puck2

Puck2

07-01-2010 om 09:05

Nou annemoontje

Wat mij betreft mogen de legbatterij-eieren hier ook vandaag verboden worden, maar ik denk dat je angst ongegrond is dat er nu meer legbatterijen bij gaan komen in Nederland. Denk je nu echt dat een ondernemer voor die 2 jaar dat het hier nog toegestaan is daarin gaat investeren? Echt niet hoor.

annemoontje

annemoontje

07-01-2010 om 11:29

Bij alles bewuster kopen....

Ik weet het, het was maar een idee om andere aan het denken te zetten alhoewel...als het rendabel zou zijn....waarom niet? zolang er vraag naar is...
ach ja, ik hoop maar dat onze oosterburen snel wennen aan het nieuwe aanbod en overgaan op het aanschaffen van biologische eieren
Het geeft mij een prettig en gerust gevoel om biologische eieren te consumeren...en ik heb dat ook niet in 1 keer besloten, dat is gaandeweg zo gegroeid.

annemoontje

annemoontje

07-01-2010 om 11:57

Primavera, ik weet het...

Welke illusie? denk je werkelijk dat ik alleen met het kippenleed bezig ben dan? da's ook kort door de bocht; ik verdiep me zoveel mogelijk in alles wat ik koop (binnen het tijdsbestek wat ik heb) dus geen illusies Primavera, ook met de cacaobonen industrie is bekend, volgens mij kon niemand daar omheen, ook de media schonk er veel aandacht aan) gelukkig zijn er nu wat meer alternatieven, de fair trade chocolade (en verkade die is overgegaan op fairtrade..) is in veel supermarkten te koop. Toch blijft het een gepuzzel en gedoe, soms laat het huishoudbudget het niet toe, en we krijgen visite, wat doe ik dan? toch maar even iets minder bewust kopen? of minder op tafel zetten? geen vlees maar peulvruchten? en ga zo maar door. Ik heb de hoop dat als we met zijn allen steeds en meer bewuster (minder dierenleed, minder onmenselijke arbeidsomstanden, minder milieubelastend) gaan kopen, de handel ook zal veranderen...
met alle respect.. al jaren eet ik geen vlees, nu ben ik het vis eten aan het afbouwen, en niet alleen maar om het immense dierenleed die hiermee gepaard gaat (lees bijvoorbeeld het boek "dieren eten" van Jonathan Safran Safoer!) maar meer uit milieu-overwegingen en mijn kinderen die ik milieu- en natuur bewuster wil opvoeden.
Het is persoonlijk, wat ik hierboven schrijf, dus nogmaals met alle respect voor anderen.

Annemoontje dank je wel

voor je tip over de code op het ei. Heb het meteen gecheckt, we kopen altijd " biologische eieren" maar ik wou het even zeker weten. Een nul, yes!
Afschaffen die hele legbatterijhandel.... waarom heeft Nederland niet gewoon ook per 1 jan een einde gemaakt aan die handel!

amk

amk

08-01-2010 om 09:37

Omdat

we dan heel veel dingen niet meer zouden kunnen maken die we allemaal heel graag eten.
die legbatterijeieren gaan in heel veel levensmiddelen.

Puck

Puck

08-01-2010 om 10:58

Aan binnenkant doos

Bij de meeste eieren staat aan de binnenkant van de doos op het deksel toch de codering ook al uitgelegd?

Amk

Dat moet dus veranderen! Die legbatterij eitjes moeten worden vervangen door biologische eieren! Dan kun je weer alles eten. Let maar op als het niet meer mag moeten ze wel.

amk

amk

09-01-2010 om 00:05

Geerke

dan moeten die eieren er wel zijn.

Ik denk dat met zo'n opmerking onderschat wordt waar allemaal eieren gebruikt worden. (of onderdelen van eieren) En om hoeveel eieren het eigenlijk gaat:
Van Wikipedia:

De verschillende huisvestingsmethodes voor leghennen zijn (met het aantal geproduceerde eieren in 2005):

scharrel (2244 mln eieren)
biologisch (112 mln eieren)
vrije uitloop (1447 mln eieren)
gangbaar (5400 mln eieren)
= ruim 9 miljard!! eieren per jaar alleen al in NL.
Iets meer dan 1% is daarvan biologisch op dit moment.

Ik denk dat we niet genoeg ruimte hebben in NL om zoveel eieren biologisch te produceren.

Om die eieren te leggen hebben we zo'n 29.6 miljoen kippen (2005) die dan allemaal zo'n 4m2 moeten hebben.
Dat is: 118km2 Nederland is maar iets meer als 41,5km2 groot.
Waar blijven we zelf dan?

Hoe wel ik een groot voorstander ben van het gebruik van biologische producten moeten we wel blijven kijken of dingen wel haalbaar zijn. Zo maar rucksichloos over willen stappen op alleen biologische eieren in NL gaat niet lukken.

annemoontje

annemoontje

09-01-2010 om 22:06

Wat minder eieren (of alternatieven) consumeren?

leuk dat je wat speurwerk hebt gedaan, en je hebt gelijk; we kunnen niet op deze manier blijven consumeren EN dieren een "levenswaardig bestaan" willen bieden, maar er zijn nog genoeg alternatieven om meer die richting op te gaan om over te stappen; ipv ei kan men andere middelen gebruiken: sojameel, kikkererwtenmeel of bijv. boekweitmeel. Voor het rijzen in gebak en taart kanwijnsteenbakpoeder (in combinatie met azijn), gist of zuurdesem. De smaak is te benaderen door het gebruik van maïsmeel. Ook is er een zogenaamde 'Egg-replacer' te koop (natuurwinkel). Maar er is werk aan de winkel voor nodig, zo ook is bijv. soja meel een milieu-probleem produkt: er worden 1000-en hectares amazonewoud gekapt voor sojaplantages....(het boek heeft me echt aan het denken gezet) eigenlijk komt het kort door de bocht hierop neer: stoppen met dierlijk voedsel eten en daarbij (helaas helaas, een vers gekookt eitje is zo lekker...) ook geen produkten afkomstig van dieren. (een ei komt van een legkip, een legkip eindigt altijd als soepkip; alle producerende dieren (koe, geit, kip etc) belanden uiteindelijk verpakt bij de vleeswaren) alle dieren worden uiteindelijk gedood, geslacht en opgegeten door de mens.
Door te stoppen met dieren consumeren kan de mens zijn eigen executie uitstellen en in de tussentijd nieuwe mogelijkheden ontwikkelen hoe om te gaan met natuur en onze eigen sterfelijkheid. anders kan het uiteindelijk hierop aankomen: de mens sterft de hongersdood (overbevolking en te weinig/vervuild en onnatuurlijk voedsel).
affijn...nu leven we nog in het tijdperk waarin we ons druk kunnen/moeten maken om het dierenwelzijn door een uit de hand gelopen economie en het daarbij behorende consumentengedrag, dus de legkippetjes...die gaan me aan echt aan het hart ...en de varkens, koeien, eenden, schapen, geiten, noem maar op...daar wil ik maar mee beginnen, verder zelf het heft in handen nemen, een appeltaart nodig? (dan zelf bakken, weet ik ook wat erin gaat...) vla als toetje? zelf ff maken ((soja)melk en custard, zo gepiept)het kost even tijd, maar met een redelijk strakke tijdsplanning en enige flexibiliteit kom ik er wel, moestuin erbij; groente en fruit telen, lezen, erover praten, hebben jullie al gehoord van carrotmobbing?
zie: http://tobiasleenaert.blogspot.com search?q=carrotmobbing

Primavera

Primavera

10-01-2010 om 19:17

Kort-door-de-bocht illusie

Annemoontje, je stroomt over van goede wil, maar je illusies zullen sneuvelen op de harde werkelijkheid. Er is ook niet genoeg grond voor iedereen een moestuin in Nederland en iedereen alles altijd vanaf de grondstoffen zelf bereiden is waarschijnlijk geen efficiënte omgang van energie en daardoor weer milieubelastend.
Ik vind een stelletje kippen doneren aan een gezin in een derde wereld land een nobel doel voor je geld. Alleen zou je hypothetisch gezien met het geld wat je uitspaart door legbatterij-eieren te kopen ipv biologische scharreleieren wel een heel dorp van kippen kunnen voorzien. Beetje zuur voor die mensen dat zij geen kip krijgen, omdat wij het geld liever aan de kwaliteit van legkippenlevens besteden. Die kippen daar zullen trouwens aan het eind van hun carrière ook de soep in gaan.
Kortom je heel erg om dierenlevens te bekommeren en zelf je eigen groenten en fruit te kweken is een luxe, die een groot deel van de wereldbevolking zich niet kan veroorloven. Die maken zich niet zorgen over een hypothetische hongersdood van de mens als geheel volgens de voorspellingen van een één of andere ideologische groep, die willen NU eten en het zal ze worst zijn of het biologisch is of niet. Waarschijnlijk zelfs liever niet, want dat is goedkoper.
Groeten Primavera

annemoontje

annemoontje

11-01-2010 om 16:57

Dus?

dan maar niets doen? en gewoon doorgaan zoals nu? wat je schrijft is de idd de (harde) waarheid maar je moet toch ergens beginnen als je iets wilt? Heel veel veranderingen zijn ontstaan door dromen/illusies/ideologieën die mensen erop na houden het zet mensen aan tot aktie/verandering.

Vertel Primavera, wat is volgens jou de beste manier om verandering teweeg te brengen, ik ben reuze benieuwd!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.