Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

andrea2

andrea2

09-06-2011 om 16:56

Egel in de tuin

Even een vraagje voor kenners.

Al twee avonden scharrelt er een egel door onze enorme (ahum) tuin. Ik wist niet wat ik zag want we wonen midden in de stad (Almere) en gewoon in een straat met eengezinswoningen, schuttingen etc. We hebben wel een grote coniverenhaag aan een kant als tuinafscheiding en daar zit hij dus onder. Een eind verderop is een park waar ik ook wel eens een egel heb gezien, plat helaas.

Maar nu dus de vraag. Als hij/zij er twee dagen zit, "woont" hij er dan? Zou het nodig zijn om hem bij te voeren? Of kan ik hem beter helemaal met rust laten.

Het is echt leuk om te zien wat een beestenboel er in je tuintje komt, een minivijver erin en opeens springen de kikkers overal vandaan. Laat de slakken zitten en voila, een egel.

Ik vind het in ieder geval heel erg leuk, hopelijk hij ook. Jammer dat hij pas rond 22.00 zijn stekels laat zien, als de kinderen allang slapen. Ik kreeg vandaag al de opdracht om ze wakker te maken als hij weer wakker is.

Groet,

Andrea2

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou niet bijvoeren

Weet niet of Egel nu bij je woont, maar ik zou niet bijvoeren. Als je kattenvoer voor m neerzet (want dat wordt dan vaak aangeraden) trek je mogelijk ook gespuis, bovendien: dan eet de egel je slakken niet op!

En misschien een rommelig hoekje houden waar hij t.z.t zijn winterslaap kan houden.

Leuk, een egel. Ik wil ook wel, maar mijn tuin ligt in een gesloten bouwblok, daar kan geen egel in.

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

09-06-2011 om 17:44

Ooit

me het leplazarus geschrokken van een egel!
Ik liep van huis naar de schuur (achterin de tuin) en op de terugweg hoor ik ineens een luid 'gehijg' in het donker bij mijn tuintafel. Bleek daar een (bange) egel onder te zitten, die hijgen als ze bang zijn!
Maar on topic: niet bijvoeren, die vindt zijn eigen kostje wel.

Laat gaan en geniet er van

en hopen dat hij/zij geen partner tegen het lijf loopt. Je wilt niet weten hoeveel herrie dat geeft!
Als beestje 's avonds lekker ronadscharrelt en niet ziek of zwak oogt, laat dan maar gaan.
(zoon heeft van 't winter bij de egelopvang gewerkt).

oregano

oregano

09-06-2011 om 18:04

Bij ons "woont"er al een tijd eentje

in de tuin....Met grote regelmaat gooit hij/zij dan alle lege flessen/potjes om die achter het huis staan, kabaal, dan weet ik dat de egel er weer is....Ik ga dan naar buiten om de flessen op te ruimen (egel zoekt dan bv lege pot pindakkas oid) en zie hem dan altijd roerloos zitten, lijkt helemaal niet bang.
Ik voer hem nooit bij, is onze vaste medebewoner ☺

Merel

Merel

09-06-2011 om 19:24

Hier ook

Onze katten zijn er erg bang voor, dat geritsel achter de tuinbank. Ze kunnen er overdag soms echt wel een half uur gebiologeerd naar staren. (dan hebben ze geritsel gehoord) Wij hebben een haag en deze loopt door in een muur en daaronder ligt een lading blaadjes en groen van de klimop. Het is natuurlijk een heel beschut plekje zo. Egel kan ook makkelijk in en uit de tuin lopen via de muur en de heg. Ik zie en hoor het beestje zo nu en dan (al een jaar of 3) dus of het is dezelfde of familie van het egeltje ?

soepstengel

soepstengel

09-06-2011 om 20:46

Wij hebben er ook 1, die samen met een wild konijntje

rondscharrelt bij ons, we doen niks speciaals en zit er al een poosje, ik denk dat wemeer dan genoeg slakken hebben( waar we dus ook niks aan doen hahha)

Manlief is 1 keer op vakantie geschrokken van een egeltje. Hij zat buiten in het donker voor de caravan wat te deozelen en ineens schrikt ie wakker omdat er iets onder zijn been prikelt. Was een egeltje, man was zich rot geschrokken want er zaten daar ook flinke ratten hahha!

Blad

Wat je kan doen om het prettig voor 'm te houden (want dat wil je toch niet?) is blad laten liggen en evt. gras als er geen blad is. Gewoon wat hoopjes in hoekjes laten liggen. Hier zit egel altijd in het blad, we hebben trouwens ook een eekhoorn. Die laatste vind ik persoonlijk leuker,die is helemaal niet bang en een stukje 'schattiger'.
groeten albana

Wat lief

Die egeltjes. Bij mijn ouders in de tuin zaten enkele jaren geleden een egelmoeder en haar kindjes. Dan zetten mijn ouders een bordje kattenvoer neer en dan kwam het hele stel aangeritseld. ZO leuk!

Framboos

Framboos

10-06-2011 om 12:34

Hond en egel

ik liet pas de hond uit 's avonds laat. Staat madam ineens stil. Had een egel gevonden. Zo leuk, klassieke tekenfilm voor mijn ogen. Snuffelen, grommen, blaffen. Ze snapte er helemaal niets van

Margriet*

Margriet*

10-06-2011 om 21:46

Hijgende

egels doen ook wel eens wat anders .
Bij ons klonk het meer als gesnurk. Wij hebben meerdere buurtegels maar ook een haas die af en toe door de straat hupt. En het leukste een sperwer die zijn maal opat op het lage dak bij de buren. Wij wonen ook in de stad maar ook buiten (Amsterdam).

NaShA

NaShA

10-06-2011 om 22:24

Hond en egel

vroeger hadden wij een hond die egels nogal eens in zijn bek nam! Ja, zelfs met die stekels! En denk maar niet dat hij losliet....Dat kostte behoorlijk wat moeite...En hond zat een paar dagen met flinke wonden ronde bek! Sukkel....

andrea2

andrea2

11-06-2011 om 17:04

Mooiweer egel

de afgelopen twee avonden is egel niet geweest. Ik denk dat hij niet van nattigheid houdt. Ja, of hij was gewoon op doortocht (op zoek naar een meisje?)

Zou jammer zijn, ik vond het wel wat hebben...

Dank voor jullie leuke reacties in ieder geval.

Groet,

Andrea2

Valkyre

Valkyre

13-06-2011 om 10:59

Egelhuis

Je kunt oa bij de Wiltfang(.nl) een egelwoning kopen - of er zelf een timmeren natuurlijk. Volgens mij staan er wel aanwijzingen op internet. Als je zo'n huisje bedekt met een laagje bladeren heb je kans dat er een egeltje winterslaap komt houden in je tuin (als je dus al eens een egeltje in je tuin hebt gezien).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

andrea2

andrea2

20-06-2011 om 18:08

Toch vaste bezoeker

Iedere avond komt Lulu, zoals mijn buurvrouw haar inmiddels heeft genoemd langsgewandeld over het terras. Volgens mij zijn het enorme gewoontedieren want je kan de klok er bijna op gelijk zetten. Gisteren lukte het me zelfs om haar te fotograferen, ze is niet heel schuw. Bleef stoicijns zitten...

We gaan inderdaad een egelhuis bouwen voor het najaar. Leuk project met de kinderen, bouwtekeningen genoeg op internet.

Maar het blijft apart, midden in Almere...

Groetjes,

Andrea2

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.