Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een vraagje over het maken van nasi goreng

Gisteren weer eens nasi goreng gemaakt. Met de halve inhoud van de rijstkoker. En dat is dan dus zo'n bijna-massieve klont rijst (pandan, dus het plakt) die ik in de wok in stukjes moet zien te hakken, wat altijd vrij moeizaam gaat. Het duurt altijd tamelijk lang, vind ik, voordat e.e.a. eruit ziet als nasi goreng ipv bruine prut met witte klonten. En altijd bakt het aan (deze keer niet eens zo heel erg, we gaan vooruit)

Silone, Dirksmama en alle anderen die met enige regelmaat n.g. maken: doe ik iets verkeerd? Of hoort hak- en bikwerk er nou eenmaal gewoon bij?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Koud

bij mijn weten moet de rijst voor een goed bakresultaat koud zijn.

Hillary

Hillary

15-07-2010 om 10:44

Pandan

Volgens mij is het wel een beetje inherent aan het gebruik van pandanrijst. Ik heb me laten vertellen dat je eigenlijk een andere moet gebruiken, maar weet even niet welke. Nasi Goreng maak ik meestal als er rijst over is van de dag ervoor en aangezien wij altijd pandan rijst eten neem ik het plakken dan op de koop toen. Wel is de rijst dan inderdaad koud een dag later en ik denk wel dat dat scheelt. Overigens laat ik sowieso nooit rijst in de rijstkoker zitten, ik schep het altijd over in een stoompan en stoom het nog even kort. Als het eens per ongeluk te lang in de rijstkoker is blijven zitten vind ik het ook altijd plakkeriger geworden. Overigens kun je ook iets minder water gebruiken dat scheelt ook. Ik doe altijd iets meer water dan rijst, maar je zou ook 1 op 1 kunnen doen.

Temet

Temet

15-07-2010 om 11:12 Topicstarter

Hillary

Ik heb altijd ruzie met de rijstkoker, mijn vriend niet. Hij kookt daarom altijd de rijst (een van de zeer weinige dingen die hij doet in de keuken, dus ik heb weinig behoefte om mij verder in de zieleroerselen van de rijstkoker te verdiepen). Dus ik heb verder geen invloed op de verhouding rijst/water.

Ik maak nasi goreng ook altijd met koude rijst, maar ook dan is het een klont.

Andere rijst gebruiken... ik kan me voorstellen dat als je rijst met een lossere korrel neemt je dit probleem niet hebt, maar bij Indonesisch eten hoort licht plakkerige rijst, dus die pandanrijst (die bovendien lekker is) blijft erin.

Misschien moet ik de rijst even goed losroeren voordat-ie de koelkast ingaat, bedenk ik me nu.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2010 om 12:57

Rijstkoker

Man kon ook niet overweg met de rijstkoker. Hij maakt altijd nasi, waardoor de rijstkoker alleen maar stof stond te vangen. Die is dus bij het grofvuil gegaan (elektrische inzameling).
De laatste twee keer was de rijst naar mijn idee te kort gekookt, te lang gebakken, of ik weet niet wat er mis was, maar de korrels waren wat aan de harde kant. Ik lees dus geïnteresseerd mee

Niny

Niny

15-07-2010 om 13:24

Koude rijst

Hoi Temet,

Ik gebruik altijd gewone (witte) snelkookrijst voor de nasi. 's Ochtends kook ik die, dan laat ik hem helemaal afkoelen. Als ik de nasi ga maken zet ik de wok op een warmhoudplaatje, laat vlees, uien, kruiden en sambal een hele tijd staan. Op het laatst de rijst erdoorheen: niet alles tegelijk, maar steeds een paar scheppen. Ik heb nooit witte klonten en aanbranden doet het ook niet. Hm, je brengt me op een idee voor vanavond!
Niny

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2010 om 19:58

Langkorrel

Ik kook voor nasi Surinaamse langkorrelrijst, die blijft los en knapperig. En dan gewoon uit het handje, niet te lang koken (ik kijk niet op de klok, zal een minuut of 8 zijn), afgieten en meteen losroeren. En in het vergiet verder af laten koelen. Is zelfs nog een goedkope rijst
Pandan of basmati gebruik ik als ik rijst eet, voor de smaak. In nasi gaat het me meer om de substantie (los en licht knapperig) dan om de smaak, die wordt toch overdondert door de kruiden

Tirza

Eens met tirza

Gewoon surinaamse langkorrel gebruiken, de subtiele smaken van pandan verdwijnen toch. Een flinke pan water koken, rijst er in gooien, minuut of 10 koken, afgieten en doorroeren. Goed laten afkoelen met deksel van de pan af. Kind kan de was doen. Wil je toch de pandansmaak, gooi dan wat pandanslierten door het kookwater en laat dat bij in de rijst als je het afkoelt, pas verwijderen met het nasi bakken.

Temet

Temet

16-07-2010 om 09:38 Topicstarter

Silone

Ja, maar jij speelt vals!!

Eet je altijd Surinaamse rijst, of alleen in de nasi goreng?

Nou ja, ik leid hieruit af dat ik niet echt iets fout doe. Ik moet gewoon kiezen: makkelijke nasi goreng, of nasi goreng van de restjes rijst die we toch hebben, maar in dat laatste geval ook hak- en breekwerk.

Groeten,

Temet

Omscheppen

Ik schep de rijst in de rijstkoker altijd meteen om als het gaar is, anders is het rijstpudding i.p.v. rijst.

Klont uitelkaar hakken gaat makkelijker als de rijst warm is.

Als je zo'n keiharde koelkastklont hebt:
kokend water er op en even minuut in magnetron, goed omscheppen en even uitspreiden op groot bord of dienblad om af te koelen.
(Of even kort stomen, maar dat is meer rompslomp met pan pakken en wachten tot het water kookt enzo).

Hillary

Hillary

16-07-2010 om 14:06

Tussenoplossing

Ik weet niet welke pandanrijst je gebruikt, maar van het merk dat ik gebruik heb je twee soorten, gebroken of hele korrel. Wij gebruiken de hele korrel, omdat we die lekkerder vinden, maar misschien dat die ook iets minder plakt. Heb het merk Golden diamond en gebruik dan die oranje/rode zak en niet de groene.

reina

reina

16-07-2010 om 20:20

Kip?

Ik vierde afgelopen week vakantie met o.a. een Surinaamse collega, toen we nasi maakten was ze helemaal verbaasd dat we de kip in blokjes sneden en het vervolgens opbakten. Zij wast de kip eerst in azijn, daarna afspoelen en uitlekken, vervolgens koken en dan in kleine stukjes plukken en dan door de nassi. Ga ik ook proberen de volgende keer

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.