Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een stuk aan de kamer bouwen! tips?

Hoi,
eindelijk gaat het dan toch gebeuren. We gaan een stuk aan de kamer zetten. Omdat het op het zuid/westen komt wordt het géén serre! Dat wordt veel te heet in de zomer.
Er komt vloerverwarming in. Maar ik heb nog wat vragen:
HOeveel ramen erin? Of juist een hele dichte muur voor kastenwand?
Op de vloer: tegels of grindvloer? En moet die grindvloer dichtgemaakt worden of laat je 'm gewoon open?
Spots in het plafond of juist lichtpunten?
Kozijnen tot aan het plafond, of juist nog een 'randje' tussen kozijn en plafond?
Wel/geen schuifpui naar buiten? Wel/geen lichtkoepel erin? (We moeten plat dak maken)
En nog meer tips?
En wie weet wat het ongeveer gaat kosten? De ruimte die eraan komt is ongeveer 5 bij 7,5 meter.
Gr. Amunda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

25-02-2009 om 19:29

Hoekhuis, of tussenwoning?

Ik heb de voorkeur voor een raam in de zijkant, maar dat kan alleen als het een hoek is, (of een uitbouw niet over de volle breedte)maar ik vind een lichtkoepel niet mooi. Plus dat het lawaai maakt als het regent, en er groenige aanslag op kan ontstaan. Let er wel op dat het raam groot genoeg is. Mijn broer heeft een vrij klein raam, en dat maakt de boel behoorlijk donker.
Spots in het plafond zijn handig.
Randje tussen plafond en kozijn vind ik ook prettig. En een schuifpui (of openslaande deuren) ook. Heerlijk in de zomer de deuren kunnen openzetten. Schuifpui heeft als voordeel dat je je tuinset redelijk dicht bij de deur kunt zetten zonder dat de deur tegen je tuinstoelen aankomt.

Zelfde vloer

ik heb niet veel verstand van een aanbouw plaatsen, maar mijn tip is in elk geval....zelfde vloer. Ik vind het zo lelijk, als de aanbouw een andere vloer heeft dan de rest van de woonkamer. Dan is het echt zo'n aangeplakt stukje.

Als ik verder even meedenk...ik vind een lichtkoepel mooi. Zo'n aanbouw maakt je kamer dieper, dus de lichtinval wordt anders dan nu.

Idee kan zijn, om toch een gedeelte schuine ramen te nemen. Dan is het niet zo'n rechthoekig blok dat wordt aangebouwd. Dus toch een beetje serre achtig. Je hebt dan meteen meer lichinval. Wij hebben dat aan de voorkant van ons huis. Dat ligt op het oosten...toch altijd prachtig lichte woonkamer.
Hier ook woningen die dat hebben gericht op het zuidwesten...zijn speciale gordijnen voor...is echt niet té warm in de zomer.
En denk eens even aan de winter...heerlijk! Winterzonnetje dat naar binnenschijnt.

succes ermee,

groetjes van Purk

Tihama

Tihama

25-02-2009 om 21:38

Begroting

Een vuistregel die je kunt gebruiken voor de ruwbouw is 700 euro (incl BTW) per kubieke meter. Je hebt 5m X 7m X 2,5 X 700= 61.500
Je hebt duurdere aannemers en goedkopere, maar met deze vuistregel heb je een indicatie.

Voor je vloerverwarming voor deze oppervlakte moet je ongeveer 2000 euro rekenen.
Tegels van een redelijke kwaliteit inclusief leggen kost ongeveer 2500 euro.
Je zult vermoedelijk een bouwvergunning nodig hebben. Reken hiervoor ook ongeveer op 1500 euro.
Dan komen er nog zaken als electrapunten aanleggen, misschien zelfs een extra groep (afhankelijk van je doel voor de ruimte).

Dus ik zou rekening houden met een bedrag van minstens 70.000 euro.
Het is verstandig om vooraf een makelaar te vragen om een indicatie te geven van de waardeverhoging van je huis. Als je de verbouwing wilt financieren met een tweede hypotheek is dat zelfs noodzakelijk.

Als je een aannemer zoekt is het zeer aan te bevelen om iemand te nemen die aangesloten is bij Bouwgarant. Dat verzekert je enerzijds tegen een eventueel faillisement en anderzijds leveren deze bedrijven over het algemeen sowieso een betere kwaliteit.

Tihama

Nivea

Nivea

25-02-2009 om 23:42

Tihama

Is die vuistregel geldend voor verbouwingen? Het lijkt mij echt heel erg hoog (voor nieuwbouw is het 400 euro per m3).

Tihama

Tihama

26-02-2009 om 10:19

Voor nieuwbouw is het inderdaad lager. Volgens mij is dat overigens ex BTW die 400. De 700 die ik noem is incl BTW en ja, die is aan de hoge kant, omdat ik denk dat je beter meer marge i.p.v. minder marge kunt aanhouden.
En zoals ik al zei: je hebt goedkopere en duurdere aannemers.
Je kunt via www.werkspot.nl ook een aardige indicatie krijgen en zelfs aannemers zoeken met referenties.
Je kunt ook het beste meerdere offertes vragen op basis van gelijke bestekken.

Tihama

Ook gedaan

Wij hebben 3 jaar geleden een aanbouw/uitbouw laten maken van 4 bij 8 ongeveer. Wij hebben een schuifpui laten plaatsen en ernaast nog een raam. Verder een lichtkoepel omdat een lichtstraat echt teveel in de papieren ging lopen. Wij hebben tussen de aanbouw en de huiskamer een schuifdeur laten plaatsen en ook bij de keuken. Daarvoor zijn voorzetwandjes geplaatst. De vloer waaronder vloerverwarming zit is voorzien van tegels. De electriciteit heeft mijn man zelf gedaan. We hebben ook nog de keuken laten stuccen en de wanden laten spuiten en waren in totaal rond €40.000 kwijt. Ik schrik nogal van bedragen van 50.000/60.000 euro!

Gr.
Moon32

Buren

Heb je al met de buren overlegd over de dikte van de muur?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.