Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een paar kippen in de tuin, leuk?

ik zit al een tijdje te broeden op het idee dat mij het gezellig lijkt om 2 kipjes vrij in de tuin (7 x 14 meter) te hebben ronddarren, af en toe een ei is leuk maar niet het hoofddoel. We hebben nu een poes en 2 cavia's die de hele zomer buiten zijn en dat vind ik heerlijk om naar te kijken. Het lijkt mij gezellig als ze heel tam en aaibaar worden.

Ik ben mij dus wat aan het orienteren, het is slechts nog een idee maar 2 Hollandse krielhennetjes lijken mij wel geschikt ? Ze mogen geen lawaai maken, ze mogen niet stinken, ze mogen de borders niet vernielen en ze moeten s'winters buiten kunnen blijven.

Mag je 2 krielkipjes in de tuin houden is mijn eerste vraag (op de website van gemeente Haarlem) staat er niets over.

Hoe zit het met geur, als ze de hele dag buiten in de tuin lopen komt er dan veel schoonmaakwerk bij kijken ? En krijg je ze gezellig en tam zodat ze op schoot gaan zitten en je ze kan aaien ? En waar laat je ze als we op vakantie gaan, kan je ze dan laten logeren bij de kinderboerderij oid ?

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

K heb het hier ook wel eens gevraagd manda,

want het leek mij ook zo lollig.

Maar de feedback was nogal negatief. loslopende kippen slopen je beplanting, en kippepoep op het gras en in de perken schijnt ook niet echt jofel te zijn voor de bodem.

In een hok vind ik niet leuk. Ik hou niet van opgesloten beesten...

Jammer.....

Ingrid

Manda Rijn

Manda Rijn

09-05-2009 om 22:45 Topicstarter

Hmm

ik heb het archief eens doorgespit en volgens mij is onze tuin dan gewoon te klein om ze los te laten lopen. En als ze niet los kunnen lopen dan is het idee er achter (vrij lopende huisdieren) weg. De meeste die het wel leuk vonden hebben een grote tuin.

Lynna

Lynna

09-05-2009 om 22:49

Onze buren

Onze buren van 2 huizen verderop hebben ook wat kippen. Ze lopen regelmatig los, af en toe hoor ik ze wat geluidjes maken. Geen idee of ze stinken, daarvoor is het net te ver weg. Maar ze hebben ongeveer net zo'n grote tuin als jij. En volgens mij is het alleen maar gezellig.

En katten?

Nog los van de vraag of je wel en kippen en planten kan hebben (ik dacht het niet) - hoe zit het met katten in de buurt? Ik vermoed dat een beetje fanatieke kat een krieltje wel aankan, namelijk.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2009 om 00:26

Niet gezellig

Nouououou..........ik vind tokdames in de regel niet echt gezellig, ze hechten zich niet zo bar aan mensen en die snaveltjes blijven scherp. Buren paar deuren verder hebben kippies en die kr*ngen beginnen om half 6 te kwetteren, als het licht wordt. Ook dames, er zijn er altijd wel 1 of 2 die zich verbeelden dat ze haan zijn. Ik vind het echt drie keer niks in een woonwijk.

Tirza

reina

reina

10-05-2009 om 08:00

Kippen zijn leuk!

Wij hebben al jaren kippen, zoon kreeg ze ooit, 16 jaar geleden, van opa en nu hebben wij nog steeds kippetjes, krieltjes (uilebaarden en wyandottes). Ze lopen niet los, maar wonen in een stuk van de tuin waar een gazen hek (1.80 hoog) omheen staat, ik denk zo'n 20 m2, er staan fruitbomen en bessenstruiken binnen de omheining. Er staat een nachthok waar ze via een trap in kunnen komen. Kippetjes zijn heel gezellig vind ik, mijn buurvrouw en ik kunnen uren kijken naar hun gedoe. Op verzoek van de buren (!) hebben we ook een haan, vinden ze zo gezelig klinken toen we die niet hadden nam een van de kippenhet ochtendgekraai... Als ze in de zomer te vroeg gaan kakelen ga ik even naar beneden en strooi wat voer of brood, als we het nachthok donker houden houdt de haan zijn hoofd, maar de uilebaarden slapen buiten, dus dat werkt voor hen niet. Hoe tam ze kunne worden ligt aan het ras, toen we zijdehoenders hadden, nam zoonlief ze mee in bad, die waren dol op knuffelen, maar als ras zijn ze minder sterk, dus we hebben ze niet meer. En ze herkennen je ook, als ik buitenkom verzamelt de meute zich direct, want ze weten dat ik voor het eten zorg Voor katten hoef je niet bang te zijn, kippen kunnen een kat wel aan! Zeker overleggen met de buren en ik zou ze niet los laten lopen, dat komt je tuin niet ten goede,maar tussen los lopen en een klein hok zit veel verschil.

liora

liora

10-05-2009 om 09:18

Manda

Hoi Manda,

Wat je ook gaat doen, ik zou zeker een paar maanden voor een gezinsuitbreiding nu geen nieuwe beesten aanschaffen. Er staat al zoveel te veranderen!

Liora

Mijn vriendin heeft er een gehad

mijn vriendin (wonend op boer) heeft per ongeluk een tamme kip gehad. Een binnenkip. Ze hebben zelf geen kippen en haar zoon had schijnbaar ergens een bebroed ei gekregen en dat uitgebroed onder een lamp (is al jaren geleden) dat leek 'm wel een leuk projectje voor op z'n kamer(type zoon, verstrooide professor, erg intelligent). Mijn vriendin wist van niks....hij had wel meer 'natuur projectjes' en meestal rommelde die daar wat mee en zo nu en dan vertelde hij er wel over of toonde resultaten maar deze keer was het ei-verhaal niet aangekomen bij z'n ouders.
Tot op een dag dus zoon z'n moeder riep want z'n projectje had resultaat! Het ei kwam uit.
En dus zat daar een ini-minie-kuikentje nog nat van 't ei. Tjsa en wat moet je er dan mee?
Vriendin vondt het alleen maar érg zielig. (voor de kip dan) En zoon had alleen maar aan het 'ei' als 'ei' gedacht en nog niet nagedacht over wat erna...
Kuiken kwam in de keuken (want is het warm) en een hoekje met de lamp erboven zodat ie daar verder kon groeien.
Kuiken werd kip en fladderde zichzelf graag op de koelkast. Dat was zo'n ouderwetse amerikaanse en die werd lekker warm van boven, zat ie lekker blijkbaar.
Kip was met geen stok buiten de deur te krijgen. Daar hield ie helemaal niet van, volgens boeren in de omgeving omdat ie te laat naar buiten werd gedaan (maar ja 't was gebeurd). Kip had behoorlijke kuren, die koelkast stond naast de achterdeur en sommige mensen die 'm niet aanstonden konden een flinke knauw (soms wel mis, maar genoeg om je rot te schrikken) krijgen. Waarom de een wel en de ander niet werd nooit duidelijk.
In de zomer had vriendin er genoeg van. Kip werd steeds brutaler, liep het hele huis door en maakte gewoon flink kabaal als een deur dicht zat, net zolang totdat iemand open deed. Als ie pissig was, was pakken niet te doen.Hij poepte overal en krabde dat het een lieve lust was....waarbij allerlei rommeltjes alle kanten op fladderden. Verder was ie wel heel tam, aaibaar en kon gezellig bij vriendin en mij aan de keukentafel zitten. Erbij kijkend van de een naar de ander.
Vriendin gooide kip eruit overdag, de hele zomer. Eerst alleen overdag, later kreeg kip het katteluikje door en klom er ook doorheen net als de kat. Dus in de bijkeuken vertoefde ie ook.
Maar z'n kuren was ze nog niet kwijt. Mijn man heeft een keer op de terrastafel gestaan omdat kip 'm wou aanvallen en pikken en er een hoop kabaal bij maakte en hij 'm geen trap durfde te verkopen uit angst dat ie vriendin's hart zou breken...(vriendin was niet thuis en wij op erf), mij vondt kip wel aardig...dat scheelde.
Kip 's kuren hebben haar het leven gekost. Op een dag werd ze agressief naar een nogal grote hond die langs liep.(langs het hek) en grote hond trok zich los en zette z'n tanden in kip. Vriendin was getuige en zelfs zij kon het de hond niet kwalijk nemen...schijnbaar had ze die hond ook al langer op de korrel gehad.
Domme, domme kip.
Dacht door z'n unieke huispositie de baas te kunnen spelen over véél grotere wezens...
Aldus het verhaal van de tamme kip, die overigens als doopnaam 'projectje' kreeg.
(zeer toepasselijk niet?)
groeten albana

Polly Shearman

Polly Shearman

10-05-2009 om 10:46

Poep

Wat poepen kippen ongelooflijk veel. Dat hou je niet bij met opruimen. Wij hadden ook ooit van die gezellige dames in de tuin. Maar die hebben we snel weer terug naar de boerderij gebracht. Wat een stront!

zwaantje

zwaantje

10-05-2009 om 10:56

Niet in een rijtjes huis

Onze buren hebben ook twee kippen in een ren.
En ik ben van mening dat dit niet kan, de ruimte is erg beperkt en ondanks dat het kippies zouden zijn die weinig geluid maken tokkelen die gasten al zeer vroeg om voer.

Ik vind het dan ook helemaal niets. Een tijd geleden hadden ze luizen en die beesten gingen helemaal uit hun plaat met krijsen en tokkelen. Vind je het gek. Beetje te lang gewacht met naar de dierenarts gaan maar ondertussen waren wij al gierend gek van die beesten.

Ik geeft het constant aan, maar helaas kan ik het ze niet verbieden.

Groet van een grote antifan, die vindt dat die kippen op een boerderij thuishoren.

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2009 om 11:01

Dat bedoel ik albana

Kippen zijn sekreten.

Tirza

meeleverd

meeleverd

10-05-2009 om 12:18

Albana!

Ik lig hier helemaal in een deuk om dat verhaal (ja, het einde vind ik toch wel zielig voor de kip).
Maar het idee dat zo'n beest het hele huis regeert en dat iedereen maar schuttert om hetzij het beest te ontwijken hetzij het het beest naar de zin te maken... wat een verhaal! En maar grenzen verleggen hè. Zowel de kip als de mensen dus!
Ik hoef geen kip, ook niet op het bord, en mijn buren hebben helemaal geen huisdieren. Wel rustig!

Manda Rijn

Manda Rijn

10-05-2009 om 12:35 Topicstarter

Gezinsuitbreiding

ik dacht dat het wel een leuk projectje zou zijn voor het volgende voorjaar, eerder niet indd want de baby komt straks.

Mandavriend heeft net weer een kilo poezenstront uit de tuin geschept en wordt er niet goed van de hele poezenpopulatie kakt hier, hmmm dan is een kilo kippenpoep erbij ook niet bevorderlijk voor zijn humeur.

En ze moeten wel los kunnen dat leek mij juist het mooie ervan, ik vind dieren in hokjes zielig. Misschien dan maar niet. Ach het lijkt mij gewoon zo leuk, zo'n kuikentje, als kind wou ik al een een halve kinderboerderij maar dan zal ik toch een huis buiten moeten kopen en dat wil ik niet

Nee ik geef het plan steeds minder kans, er zitten te veel nadelen aan. Misschien als de cavia's ooit dood zijn, want er moet iets in de tuin.

Tinus_p

Tinus_p

10-05-2009 om 12:41

Andere nadelen

Ik ken iemand die een paar kippen heeft gehad. De twee grootste nadelen waren niet zozeer het geluid (dat viel mee), maar
-de relatief intensieve verzorging (twee keer per dag voederen; minder werk dan een hond, meer dan een kat), wat lastig was met uitjes/vakanties.
-kippen wroeten: Op jacht naar wormen etc gaan ze steeds met klauwen en snavel door de grond. Dat kan handig zijn (kippen houden je erf schoon) maar het kan andere tuinplannen nogal doorkruisen.

Polly Shearman

Polly Shearman

10-05-2009 om 15:31

Peper strooien

aan de rand van je tuin, ook dat houd vreemde katten uit je tuin, en scheelt poepscheppen

ayla

ayla

10-05-2009 om 19:46

Vroeger gehad

mijn ouders hebben vroeger kippen gehad, wij woonden buiten dus we hadden er veel, met ook nog hanen erbij. Vooral de kuikentjes zijn schattig. En kuikentjes kun je ook echt tam maken. Als je een tamme kip hebt is het leuk, gezellig en ze laten zich zelfs kriebelen en knuffelen. Maar zelfs bij ons in zo'n grote tuin zat echt alles onder de kippepoep, en stinken dat dat deed. Last van het geluid hadden we niet echt maar we hadden ook geen directe buren. Het enige probleem wat wi eigenlijk hadden was dat er bij de nieuwe kuikens ook aantjes zaten en meerdere hanen geeft een probleem. Daarbij hadden we 1 haan die agressief werd. Ongeveer die kip van Albana maar dan in haanformaat (halve meter hoog en 7 kilo ofzo). Het beest vloog echt iedereen naar de nek die in de tuin durfde te komen

Manda Rijn

Manda Rijn

10-05-2009 om 20:14 Topicstarter

Tijgertje

ja een tijger, dat houdt de hekserige buurvrouw van de illegale schutting ook verder stil, oh grijns

Goed idee Sini !

Verder ben ik er langzaam van overtuigd aan het raken dat het niets is hier voor ons. Nou ja, dan maar die baby de hele dag verplicht op het gras, dan kan ik daar naar kijken.

reina

reina

10-05-2009 om 20:45

Over de schutting

Gewoon kortwieken aan een vleugel, merkt de kip niks van, maar wegvliegen kan dan niet meer. Enne, caviavoer kan ook ratten aantrekken Enne,m vlgens mij krijgi ruzie met de buurvrouw als ik besluit de kippen weg te doen, het is maar net wie je buren zijn dus.

reina

reina

10-05-2009 om 20:47

Tirza

Kippen zijn ook niet bedoeld om als echt 'huis'dier te nemen, maar om het noi secreten te noemen omdat iemand iets doet wat eigenlijk niet kan ....

Mathilde

Mathilde

11-05-2009 om 12:41

Wel leuk, maar

bij mij zitten ze achter het hek, achterin de tuin. De herrie valt mee, de stank ook (wel regelmatig het hok schoonmaken). Ze mogen niet in de rest van de tuin komen omdat ze alles omgraven. De buitenren is 7 keer 7 en er staat ook een nachthok. En de tuin zat al vol muizen, dus dat maakt niks uit.
Omdat ik ze elke dag verzorg ('s morgens voer en water, 's middags ga ik vaak nog een keertje of twee kijken) zijn ze redelijk aan me gewend, maar voor de kinderen zijn ze bang. Bij mij eten ze wel uit de hand. Om ze echt aaibaar tam te krijgen, moet je er nog meer tijd en energie aan besteden vanaf het moment dat ze uit het ei komen.
Mijn buren vonden kippen nog wel te tolereren, maar een haan niet. Dus wij hebben geen haan. Ik wil ook geen kuikens, dus een haan was sowieso geen optie. Een halve straat verder zit trouwens wel een haan en die hoor je luid en duidelijk. Maar ja, het merelmannetje bij onze slaapkamer kan er ook wat van, bij dageraad.
Ik vind de kippen geweldig, grappig genoeg kom ik helemaal tot rust als ik die zenuwachtige bedrijvigheid van ze zie. Als ik de achterdeur open doe, staan ze meteen bij het hek, dat is ook wel leuk.
Mathilde

reina

reina

11-05-2009 om 13:10

Mathilde

"Ik vind de kippen geweldig, grappig genoeg kom ik helemaal tot rust als ik die zenuwachtige bedrijvigheid van ze zie." Wij begrijpen elkaar

mirreke

mirreke

11-05-2009 om 15:29

Is een tam konijn wat?

Een vriendin van mij had een tam dwergkonijn los in de tuin lopen. Konijnen en katten kunnen prima met elkaar. De tuin was niet groot en het ging prima. Je moet wel zorgen dat het konijn niet weg kan natuurlijk. Als een konijn los kan rondhopsen is zo'n beestje veel leuker en vrolijker dan je zou denken als je konijnen alleen maar kent van een kleine ren.

Anneja

Anneja

12-05-2009 om 10:55

Beide gehad

kippen, konijnen. Leuk pastoraal. In een tussenwoning-achtertuin van, wat zal het zijn, 15 bij 5 oid. Alleen de kippen stonken (vooral 's zomers) en gakelden (vooral 's ochtends vroeg) en 1 van de konijnen brak heel af en toe uit en dat werd niet op prijs gesteld in de buurt. Daarnaast kan je werkelijk niks anders meer met je tuin als er kippen en konijnen in loslopen.

Al met al was het wel leuk, 1 van de kipjes was echt heel grappig en dat uitbrekende konijn deed ook een soort Monty Python met eventueel in de tuin lopende buurtkatten (wat fijn was want wij wonen in de buurtkattenbak lijken die beesten te denken), en de eitjes waren lekker, maar toch was ik er niet heel rouwig om toen de kippen op een nacht werden geconsumeerd (door een vos?). Het laatste konijn is onlangs overleden. Nu kunnen we weer verder met ons groentetuintje. En kakken de katten weer in ons gras.

Zucht.

anne

mirreke

mirreke

12-05-2009 om 15:26

Dieren in je tuin

Hier een nestkastje met een koolmeesjesfamilie. Verder hadden we vorig jaar jonge duiven, en een winterslapende egel. Vissen en kikkers in de vijver. Ergens een wespennest, veel bijen en hommels, ook een appelboom die hopelijk goed bevrucht wordt.
Enfin, de moeder van de duiven is door een kat (hopelijk niet eentje van ons) gegeten, de jonge duiven die nog niet konden vliegen hebben we in een schuurtje gezet en te eten gegeven. In die tijd bleek er nog een gewonde egel in de tuin die we ook in het schuurtje hebben gezet. In een apart afgeschut deel. Helaas is een van de beginnend fladderende duiven 's nachts in het egeldeel terecht gekomen en heeft de egel (alleseters egels, dat had ik me nooit zo gerealiseerd) de duif gevangen en verorberd. Dat was minder leuk... Oh, en wilde konijnen zijn er ook, onze kat had laatst een jong gevangen. Hmm, natuur in je tuin kan ook hard zijn.
Maar ik wil nog een vleermuizenkast en een sluipwespenhuisje ophangen, lijkt me ook erg leuk.
Manda, jij wilde toch leifruit, dan is een bijenkast misschien een idee... Ook heel educatief trouwens...

Manda Rijn

Manda Rijn

12-05-2009 om 15:58 Topicstarter

Ja bijenkast

ja we hebben sinds vorig jaar 3 leipeertjes, eentje heeft bloemen gehad en er zitten nu hele kleine bolletjes aan de boom !

Maar ik ben allergisch voor bijen dus een bijenkast zit er dan sowieso niet in

Een konijntje is erg leuk maar we hebben al 2 cavia's op het gras lopen (zitten in zo'n 6 hoekig hekwerkje) en ik wil niet nog meer knaagdieren.

2 kipjes miniformaat lijken mij erg gezellig erbij, maar helaas ze passen niet goed hier.

Manda Rijn

Manda Rijn

12-05-2009 om 19:59 Topicstarter

Lidwientje

oh ja dat zei je al. Maar igg geen konijn.

Grutjes, ik wil gewoon 2 tamme bruine schootkrieltjes die ik Kipje en Hoentje kan noemen. Volgens mij is dit iets wat bij deze zwangerschap hoort, ik heb zo'n zin in een hele roedel huisdieren, vreemd soort nesteldrang.

Tika

Tika

15-05-2009 om 07:39

Kan heel goed hoor

Wij hebben 2 zijdehoen krieltjes, een buff en een zwart gepareld. We hebben niet zo'n grote tuin en voor de dames een stuk afgezet langs de schutting zodat ze een ren hebben. Aan het eind staat als nachthok een groot konijnenhok met een verdieping. We hebben het afgezet met houten open raamwerk met kippengaas, staat ook nog eens heel leuk allemaal. Zijdehoentjes kunnen niet vliegen en maken amper lawaai. Ik heb ook getwijfeld, kreeg ooit ongeveer dezelfde reacties als jij nu.

Los in de tuin is echt niks. Ze graven alles uit, breten je planten kaal en lopen heel de dag te flatsen. Daar hebben mijn kippetjes hun naam aan te danken: Flets en Flats haha. De eitjes zijn echt heel lekker. Zijdehoentjes leggen ongeveer om de dag een eitje dus met 2 kippetjes zit je ruim in de eieren. Hier stinkt het totaal niet! Nu moet ik er wel bij zeggen dat de ren en het hok niet in de zon staan. Gewoon het stukje grond regelmatig omharken of spitten en niet teveel etensresten in gooien.

Hier krijgen ze naast hun normale voer eigenlijk alleen groenvoer en wat ze verder echt lekker vinden zoals eens rijst oid. Ik gooi dus niet standaard al mijn etensresten in de ren. Het hok bedekken met zaagsel en stro en eens per week maak ik het schoon. Ik vind zijdehoentjes echt heel erg leuk. Ze zijn tam en best slim en erg mooi om te zien. Ik wil er erg graag een gekrulde of donkerbruine bij(is moeilijk aan te komen)dus als je die nu neemt manda en het bevalt niet dan neem ik ze zo van je over
Ik zeg doen!

Manda Rijn

Manda Rijn

15-05-2009 om 15:07 Topicstarter

Leuk zeg

klinkt heel gezellig die zijdehoentjes, een vriendinnetje van vroeger had daar een groepje van, met haan en af en toe kuikentjes, ze zien er erg grappig uit. Als soort is het een goed idee.

Alleen zit ik dan met een ren of stuk tuin die ik moet afzetten en ik wil niet nog een hok of ren erbij, de cavia's zijn nu al zo bepalend in die tuin. Misschien als de cavia's over een paar jaar dood zijn, dan is er ook weer wat meer ruimte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.