Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een oven...en nu?

Ik heb voor het eerst in mijn leven een werkende oven. D.w.z. hij staat nu nog werkeloos ingepakt in de speelkamer, maar als alles naar wens verloopt, gaat ie vrijdag in gebruik. Ik kan best een potje koken, al zeg ik het zelf, maar ben dus een complete bakkneus. Wat ik iig kan bedenken wat ik straks wil maken is appeltaart, lasagne, pizza, koekjes en mousaka. Ik wil me ook wel wel storten op groot vlees, vis of gevogelte. Maar eh, nul komma niks geen verstand van dus. Wat is jullie ovensuccesrecept of idee (ik ben niet te beroerd om zelf recepten te googelen).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

15-12-2009 om 10:04

Kipkluifjes

Wat ik vaak in de oven stop: kipkluifjes. Kun je zo in de supermarkt kopen. Op een rooster leggen met een braadslee eronder (tegen het druipen) en op heteluchtstand bereiden. Heerlijk.
Verder kun je de vissticks vetvrij in de oven bereiden. En ze vallen ook niet uit elkaar.
Verder nog een miljoen andere dingen maar ik ben niet in een creatieve bui deze morgen. Komt straks wel op gang als ik de volgende reacties lees.

wendelien

wendelien

15-12-2009 om 10:07

Er gaat een wereld voor je open

Van harte met deze nieuwe aanwinst, maar eerst een waarschuwing: je oven is ongetwijfeld voorzien van een heteluchtfunctie. Let daarbij op met de temperatuur, want het gaat al gauw te hard waardoor de zaak wel (donker)bruin maar niet gaar wordt.
Verder maak ik mijn huisgenoten en gasten altijd erg blij met "wedges" (beschrijving te vinden via het archief) en zelfgemaakte mayo (ook in het archief).
Dit weekend hebben we zeer geslaagde ajam goreng gemaakt die we na het garen in de de kokossaus ipv gefrituurd onder de grill gelegd hebben: echt smullen. Man scoort altijd met zijn zelfgemaakte lasagne. Zelf pizza's maken met kinderen is natuurlijk ook een feest. Een tarte tatin doet het hier ook altijd goed. (Ik word plaatsvervangend enthousiast, haha).

Jemig.

da's wel eenhel;e brde vraag!

maar goed, eentje dan om mee te beginnen. Kook aardappelen (al dan niet in de schil) even voor (10 minuutjes of zo) In handzame blokjes snijden (of parten). Husselen met olijfolie, zout, en als je dat lekker vindt knoflook & rozemarijn. Op een pakplaat strooien (bakpapier eronder voorkomt een hoop afwas) en in een goed hete ove (min 200 graden) lekker bakken tot goudbruin kleurtje.

Jammie!!

(denk dat wendelien dit 'wedges' noemt!)

Of zalmmoten royaal insmeren met olijfolie/peper/zout/citroen. 10 minuutjes onder de hete oven. Daarnaast op de bakplaat een mengseltje van sperziebonen, kerstomaatjes, ansjovis en zwarte olijven (ook met wat olie,peper, zout). Die 'bak' je dus mee. heerlijk met stokbrood& aioli. Wel wat meer voor de zomer, deze. Maar groenten roostern op de bakplaat kan ook met allerlei andere dingen...pastinaak, pompoen, aubergine, courgette...hmm..jammie!

Applecrumble of crisp (zie hierboven ergens) vurrukkeluk toetje. kan ook met alle andere soorten fruit (evt met honing, noten, gember, noem maar op)

Ingrid

Silone

Silone

15-12-2009 om 11:32 Topicstarter

Haha

Ja ik besef dat ik wat vaag ben, maar ik hoop op reacties waarvan ik denk: O, ja!! Dat kan óók in de oven!
Ik moest wel lachen om Wendeliens reactie. Ik zie haar in gedachten in de handen wrijven van plaatsvervangend enthousiasme

wendelien

wendelien

15-12-2009 om 11:33

Nope

De wedges vergen weer een iets ander procedé (iets kruimige aardappelen met veel smaak leveren het beste resultaat op).

wendelien

wendelien

15-12-2009 om 11:34

Yep

met ovenhandschoenen tot aan mijn ellebogen (ook heeel belangrijk!)

De volgende complete maaltijd

Silone, het volgende menu komt geheel uit de oven:

1) kip, van buiten met zout ingewreven, in de holte een of twee citroenen met gaatjes erin geprikt. In de oven van ong. 200 gr, eerst drie kwartier met de borst naar beneden, dan 3 kwartier omgekeerd. Af en toe met het bakvet bedruipen. Als het te bruin dreigt te worden folie erover, maar niet te lang, want het vel moet wel knapperig worden.

2) aardappelen, in blokjes of in de lengte in achten, omgeschept met een scheut olijfolie. Ook hier heb je een ovenschaal voor nodig, waar een bodempje olie in giet, dat laat je heet worden, en dan gaan de piepers erbij, die dan nog drie kwartier in de oven moeten. Tussentijds omscheppen. Ze hoeven dus niet gekookt te worden van tevoren.

3) paprika's doormidden, zaadlijsten eruit. In elke halve paprika een halve tomaat. Bestrooien met een beetje zout en peper (knof kan erbij, ansjovis ook geloof ik) en ook deze mogen drie kwartier in de oven.

Ondertussen die applecrisp/crumble voorbereiden, en misschien past die er nog bij, en anders schuif je die erin als de hoofdmaaltijd uit de oven komt. Moet je wel eerst afwassen voor je je toetje eet, want zoiets moet geloof ik ook minstens een half uur in de oven.

Met een hete-luchtoven kan je meerdere dingen tegelijk doen, is het idee. Voor zover het past, natuurlijk.

Overigens blijft een hete oven nog een tijd warm nadat-ie uitgeschakeld is. Ook handig om iets in warm te houden voor latere eters.

Groeten,

Temet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-12-2009 om 12:19

Met van alles

Waar ik mijn oven ook erg veel voor gebruik zijn die 'van alles en nog wat-schotels'. Vlees en groentenprut in de schaal, afwisselen met plakjes aardappel, beetje kaas erover, en een tijdje in de oven. Of met een laag aardappelpuree afdekken, kan ook.

Kliekjes opwarmen (stamppot bv) en een korstje geven (paneermeel en een klontje boter er op) is ook lekker.

Lamsvlees (bout, of vlees zonder been) braden en verder laten garen in een tomatensaus.

Ook voor de verwerking van restjes: hartige broodjes maken volgens hetzelfde principe als de quiche. Plakjes deeg voor hartige taart, vullen met een mengsel zoals bv kip-kerrie-groenten (wel eerst in de pan), dan pakketjes dichtmaken en bakken in de oven. Als snack bij lunch of op een feestje. Die dingen mik ik ook vaak weer in de vriezer, per stuk verpakt, altijd een snack bij de hand.

Ehhhhhhhhhhh

hier wordt de oven alleen gebruikt voor afbakbroodjes,ik ben niet zo culinair aangelegd.

reina

reina

15-12-2009 om 21:39

Zo veel

Taarten, quiches, pizza's (zelf maken), aardappels uit de oven, lasagna, vispakketjes, vlees afbraden in de oven etc etc. Ik gebruik zeer zelden een magnetron, ik gebruik heel vaak de oven. Gewoon beginnen, proberen en je zult zien hoe handig zo'n diong is !

Margriet*

Margriet*

15-12-2009 om 22:49

De hele dag

Ontbijt: croissantjes/broodjes. Tussendoor: cake/appeltaart andere taarten/ muffins,
Lunch: broodjes bakken/dingen opwarmen zoals uienstokbrood van de bakker (kun je ook zelf maken)
Diner: lasagna, hartige taarten, aardappeltjes eerder beschreven door Ingrid, ovenschotels bijvoorbeeld paprika gevuld met quorn, olijven, kerstomaatjes en veel kruiden, jachtschotel, enz enz.
Kip is ook erg lekker, die van Temet.
Jamie Oliver gebruikt vaak de oven ook voor grote stukken vlees, misschien ter inspiratie.
Oneindig veel mogelijkheden dus.

Carmen

Carmen

15-12-2009 om 23:17

Vandaag

Veertig cakejes voor de traktatie van een bijna jarig kind. Stukken aardappel met olie, knoflook, zout en thijm. En gebakken vis warmhouden.

Carmen.

Suzanne

Suzanne

16-12-2009 om 07:31

Lekker gemakkelijk

Nou Silone, als ik jou was, begon ik gewoon met iets lekker gemakkelijks.. zo vind ik met de kerst het kalkoengebraad van Appie H. erg lekker. Zit in zo'n wegwerpbakje wat je zo met kalkoengebraad en al de oven in schuift.
Andere winkels hebben ook van dat soort vlees. In de folder van AH stond nu ook een bijgerecht voor de kerst met stoofpeertjes, leek me ook erg lekker.
En verder wordt de oven hier ook erg veel gebruikt, lekker recept opzoeken op smulweb en stap voor stap aan de gang. Ovenschotels, lasagne, de hier eerder genoemde aardappels (is gemakkelijk en kan bijna niet mis gaan), vis, vlees, enz. Verslavend en gemakkelijk, de oven!

Femke_

Femke_

17-12-2009 om 10:43

Broccoli in bladerdeeg

Dat is hét succesrecept wat betreft de kinderen
Over voorverwarmen op 210 graden (of 190 hetelucht), bladerdeeg uit de vriezer. Pan water met beetje zout op het vuur. Broccoli in roosjes verdelen, als het water kookt een minuut of 3 blancheren en snel afkoelen onder koud water. Als het bladerdeeg ontdooid is een bergje broccoli op een plakje leggen evt. wat kaas erop, tweede plakje erop en vastplakken. Even insnijden aan de bovenkant (als je het lekker vindt kun je er ook nog wat kaas instoppen) en 20 min in de oven. Wij maken er een sausje bij van boursin of paturain of een andere zachte kruidenkaas met mayo en kwark of yoghurt. Eventueel een simpele salade en een stukje vlees erbij.

Hier willen de kinderen het iedere week wel eten
Groet,
Femke

Silone

Silone

22-12-2009 om 16:03 Topicstarter

Zo blij met mijn oven

en met de rest van de keuken trouwens. Daarnet nog appelflapjes gemaakt. Straks eten we pasta met een kip in wijnsaus, salade met Nigella's maangedroogde tomaatjes en clafoutis toe. De oven staat bijna 24/7 aan. De kinderen mogen blij zijn dat zij nog niet in de braadslee zijn beland met een takje rozemarijn en een geplet knoflookteentje.
Wacht even....waar is N. ?

Ayanna

Ayanna

22-12-2009 om 16:15

Haha silone

Ik moest meteen hieraan denken:
Het was tweede kerstdag 1961
Moeder weet dat nog zo goed, vaders bed was leeg
En ik zei dat zij niet in de schuur mocht komen
En als ze lief ging spelen, dat ze dan wat lekkers kreeg
Fijn dat je zo'n plezier hebt van je oven!

Haha

Silone,waar is N? ik lig in een deuk
misschien moet ik ook eens een echte oven kopen,( heb nu zo,n combimagnetron,en bak alleen broodjes)word ik toch nog eens een keukenprinses.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.