Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tihama

Tihama

10-08-2009 om 16:40

Een kat als muizenvanger

Wij willen weer graag een kat. Dat is een feit.

Maar we hebben inmiddels een extra reden een kat te willen: muizen ;-((

Eerst vond ik het nog wel grappig die trippelende beestjes die snel wegschoten als ik ze zag. Maar vorige week ontdekte ik tot 2 keer toe een opengeknaagde verpakking in de kast, dus nu vind ik het minder leuk.

Nu hebben we een paar weken terug al rondgekeken in het asiel. Mij lijkt een kitten ontzettend leuk, maar ja, is dat wel moreel-ethisch verantwoord?

En kan een kitten wel muizen vangen?

Heeft iemand tips voor hoe ik een kat uitzoek die ik niet alleen gezellig vind voor ons gezin, maar die ook korte metten maakt met de muizen?

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

10-08-2009 om 17:16

Goed plan

Ik dacht altijd dat elke kat een goede muizenvanger kan worden als je hem/haar niet teveel eten geeft
Juist een jonkie is speels en rent erachterna, dus de schrik en alleen al de lucht is neem ik aan voldoende om de muizen te laten verhuizen (naar de buren of naar de muizenhemel)
succes

Maar 1 tip....

..neem er 2! Da's leuker voor de katten, amper meer werk of gedoe, en het risico dat ze allebei sufkonten zijn waar een muis zo overheen wandelt is minimaal.

Kittens zijn natuurlijk wel heeeel leuk, maar dat moet je zelf weten....

Ingrid

Boerderijkat?

Onze muisvangende (tevens vogelvangend, dat was even wat minder) katten waren boerderijkatten. Niet zo briljant lief voor de kinderen, maar wel erg goed tegen de muizen.

Manus

Manus

10-08-2009 om 18:59

't duurt wel even...

maar dan gaat het ook goed los! Althans, dat is de ervaring die ik met mijn kat (maine coon) van nu 14 maanden heb. Vanaf het moment dat ze met 11 maanden naar buiten mocht, de wei in (letterlijk), ligt er geregeld een muis voor ons klaar. In het begin kostte het doden haar moeite, zodat de muizen die ze mee in huis bracht, nog een keer door ons gevangen moesten worden. Gelukkig heeft ze het kill-kunstje nu ook onder de knie en zijn alle 'cadeautjes' morsdood. We krijgen momenteel iedere dag wel een muis gepresenteerd....
Over een maand komt muizenvanger twee erbij (Noorse boskat). 'k Zal de muizen maar vast inseinen!

Manus

Tihama

Tihama

10-08-2009 om 21:52

Cadeautjes

Ja, dat ken ik. Onze vorige kat ving vogels. Rare gewaarwording als je midden in de nacht met je blote voeten op de natte, warme restanten terechtkomt ;-((

Maar dat weerhoudt me niet. Het asiel hier vertelde dat ze een wachtlijst hebben voor kittens. Zelfs in de vakantietijd.
We hebben er een broer en zus van 1 jaar oud gezien. Leken me ook wel leuke beesten. Maar zo'n kitten, he. We hebben lang, lang geleden thuis 4 keer een nestje gehad (van 2 verschillende katten). Mijn ouders waren niet zo snel met steriliseren, maar ooooh, wat was dat toch leuk. Hele breiwerken gingen eraan.

Ik heb wel even op marktplaats gekeken naar kittens, maar het valt me op dat iedereen een nogal korte tijd aanhoudt. Ik meende dat je kittens toch wel 3 maanden bij de moeder moest laten?

Tihama

Julia64

Julia64

10-08-2009 om 22:42

Minimaal 8 weken

heb ik begrepen, voor een kitten bij zijn moeder weg mag, en eigenlijk is dat wel iets te kort, 3 maanden is idd beter, dan is de opvoeding pas helemaal voltooid.
Onze kater is deze week 1 jaar geworden, we kregen hem toen hij 10 weken was, en achteraf is zo'n kittenperiode ook wel weer heel snel voorbij hoor. Katten van 1 jaar zijn nog steeds erg speels trouwens, merk ik aan die van ons.

Onze kater moest even op gang komen, maar sinds een paar maanden is hij achtereenvolgens thuisgekomen met 2 muizen, 2 kikkers (!) en 2 vogels.
Juist als ze zo jong zijn, jagen ze erg actief volgens mij, zeker als ik het vergelijk met onze oude bedaagde kater van 12, die vangt al jaren niks meer.

Veel plezier met uitzoeken!
groet
Julia

Coco

Coco

11-08-2009 om 01:00

Idd, snel voorbij

Een kitten is leuk, maar het is al heel snel geen kitten meer. En het kan zomaar zijn dat het achteraf een vreselijk saai beest is, of nog vervelender, vreselijk schichtig. Als je een nog jonge volwassen kat neemt uit het asiel, weet je tenminste wat voor vlees je in de kuip hebt.
Wij hebben er in ieder geval een hartstikke leuk beest aan overgehouden. Gezellig, maar laat niet met zich sollen. Ze jaagt alle andere katten uit de tuin en brengt regelmatig een "cadeautje" mee, maar neemt dat nooit mee naar binnen. Van (levende) muizen hebben we geen last meer sinds ze bij ons is komen wonen.
Ik weet trouwens niet of het echt nodig is om twee katten te nemen. Een kat is van nature solitair. Het is geen konijn, die wegkwijnt zonder gezelschap. Als het er twee uit één nest zijn kunnen ze het over het algemeen wel goed vinden samen, maar wij hadden eens twee kittens uit verschillende nesten die mekaar werkelijk niet konden luchten of zien.

Katten en muizen

Altijd katten gehad, meestal 2, laatste tijd eentje, maar dat heeft een enorme muizenplaag hier niet voorkomen. Muizen vermeerderen zich simpelweg veel te snel om door een kat onder controle te kunnen worden gehouden. Dus neem gerust die kat of kitten, maar bij in huis rondrennende muizen: hoppa, muizengif neerzetten en ALLE etenswaar in potten of blikken opbergen. Heus de enige remedie...
Onyx

Kiki

Kiki

11-08-2009 om 12:19

Onze buurvrouw voerde haar wilde muisjes

Het waren er drie, dus zooooo schattig. Vervolgens alsof ze thuis waren en haar kat deed niets.

Een van die muisjes was te brutaal en kwam in onze woning. Dat hebben ze geweten zeg.
Van een normaal poesje veranderde mijn kat in een brute moordmachine die dit muisje finaal verscheurde.

De andere kat kroop weg in een hoekje en vond dit muisje maar griezelig en kriebelig

Dus niet alle katten vangen muizen

Tihama

Tihama

11-08-2009 om 14:11

Knoop doorgehakt

Vanochtend uitgebreid gekeken bij het asiel. Elke kat had wel een verhaal. Ik vond er een aantal heel leuk, maar die mochten dan weer niet met zijn tweeën, of ze vielen de baas aan, of ze waren schichtig naar kinderenn etc.
Toen zei de mevrouw tegen me: 'waarom wil je geen kitten?"
Ik zei dat haar collega 2 weken geleden tegen me zei dat er een wachtlijst voor de kittens was. Maar nee, hoor, alleen een wachtlijst als ik per se een bepaalde kleur wilde of zo.

Dus ik ben in het gastgezin wezen kijken. Vanavond halen we ze op: 2 kittens van 3 maanden oud. Speels, actief, spinnend.

Of ze de muizen zullen vangen merken we wel. Anders nemen we wel aanvullende maatregelen.

Tihama

Tihama

Gefeliciteerd tihama!

Veel plezier ermee! Enne...wat voor kleur hebben ze?? En dat ze maar vele muizen mogen vangen (hier geen muizen gelukkig, maar wel kikkers. Veel kikkers. Gruwel. Ze brengen ze bij voorkeur levend en wel naar binnen. hahaha! Hoop niet dat die van jou dat met muizen gaan doen. Dan ben je alleen maar verder van huis...)

Ingrid

neteret mut

neteret mut

11-08-2009 om 15:06

Jammer

dat je al 2 uit het asiel hebt. Wij hebben nog 4kittens in huis rondlopen die nu 8 weken zijn en waarvan de moeder hun de eerste muis al heeft gebracht. Een levende !!!!!!!!, zomaar de huiskamer in. Nou ja , alle andere familieleden keken toe en deden niets en ik heb die muis maar gevangen en naar buiten gedeporteerd ( waar die binnen 1 meter alweer gevangen was door moederpoes die toen tijdelijk een binnenkomen verbod had). Muis was de muur opgeklommen tot een overhangende biels en de kat kon daar van bovenaf ook niet bij, een beetje een patstelling voor die beesten maar ik kon er wel bij.
Met dit verhaal bedoel ik dat onze kittens ws vangers-genen hebben en ook een opleiding krijgen van hun mama.

Nasha 1st

Nasha 1st

11-08-2009 om 16:20

Lol...

ja onze katten nemen ook regelmatig van die fijne kadootjes mee inderdaad.....

Bastet

Bastet

12-08-2009 om 08:11

Ohjaaaa

Mollen,muizen,vogels,van alles wordt hier binnengesleept..
Groetjes,Bastet

Nasha 1st

Nasha 1st

12-08-2009 om 15:24

Bastet (ot)

niet leuk Bastet, niet leuk

>> ***Mollen*** ,muizen,vogels,van alles wordt hier binnengesleept.. < <<

Tihama

Tihama

12-08-2009 om 23:21

Hahahaha

Vanochtend lag de eerste dode muis middenin de kamer)

Ik geloof dat we onze muizenvangers hebben. Het is wel ontzettend lief die twee. De krabpaal en de kattenbak wordt goed gebruikt. En heel langzaam beginnen we de miniscule verschillen tussen de twee inktzwarte katers te ontdekken. Nu heeft er eentje nog wat nagellak op zijn oor ter onderscheid

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.