Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een kastje per dag


Valkyre

Valkyre

02-12-2012 om 20:45

Tutten

Vandaag het eerste babywasje gevouwen en in de vers gesopte commode gelegd. Zag dat ik toch wel wat weinig overslagrompers heb (Spruitje was een vacuumverlossing, dus bij hem waren die dingen ideaal - hij had een flinke wond op zijn koppie). Dus toch nog wat babykleertjes te kopen, heerlijk!

Verder is vandaag mijn oude bureau opgehaald (met dank aan Fio). Het ding stond in de weg, nog op de babykamer. En zo komen we steeds een klein stapje verder.

Ik loop wel enorm achter met de was, en heb ook nog wat andere shopdingetjes te doen. Even naar de kringloop (heb me laten vertellen dat de magnetronsterilisators voor spenen en flesjes daar hoog opgetast staan) en dan de kerstcadeautjes nog! Gelukkig ben ik nu bijna met verlof - dinsdag nog een halve dag lesgeven, en daarna nog hier en daar een privélesje en wat administratieve klussen. En het meeste shoppen doe ik maar lekker online.

Valkyre

Annie

Annie

03-12-2012 om 09:31

Weer lekker bezig

Valkyre, meerdere kleine stapjes maken een grote, goed bezig hoor!
Zaterdag hebben we samen de achterstallige kastjes bijgewerkt, ik de binnenkant, man kwam er achteraan met een doek voor de buitenkant. Het viel mee, binnen een uurtje was het weer helemaal naar mijn zin en had ik ook nog het verzamelde en opgestapelde papier opgeruimd in de mappen.
Gisteren ben ik begonnen met de tweede bergkast. Ik heb de map met allerlei contracten en garantiebewijzen doorgeploegd en de oude rommel weggedaan. Man en ik hebben samen ook nog een doos vergeten cd's en dvd's doorgeploegd. Een doos vol oude herinneringen, geweldig! En er staan stapels dvd's en cd's klaar voor de liefhebbers in onze kennissen- en familiekring. De dvd's en cd's waar we geen afscheid van kunnen nemen, staan weer netjes opgeborgen. Nu niet meer in die vieze doos, maar in zo'n nette opbergkist.
Vandaag heb ik geen tijd voor een kastje, want ik moet weer sporten, maar man heeft beloofd vandaag een doek te halen door de badkamerkast. Heerlijk, we liggen weer helemaal op schema

Limi

Limi

03-12-2012 om 20:19

Lego

Ik heb vandaag lego gesorteerd. Zoon heeft de legoleeftijd bereikt en voor zijn verjaardag de oude lego van de zolder van mijn schoonouders gekregen. Schoonvader levert het per voorkeur geheel afgebouwd af met 2-3 voortuigen in een kartonnen doosje. Wel had hij alle bouwblokjes op grootte gesorteerd. Zie je al voor je dat je als je een huisje afbreekt, je ieder blokje in een apart bakje gaat doen? Nee dus. Alle bouwblokken zitten nu in een groot krat. Alle auto-onderdelen en vage kleine dingen zitten in een schroefjesdoos in de bakjes. Want zodra de nieuwigheid er af is, ontmantel ik ook de andere autootjes.
Volgens mij is het doel van lego ook creatief bouwen, niet met iets voorgebouwds spelen. En ik ga echt niet alle bouwwerken heel bewaren. Of het politiebureau in de enorme doos die daarbij hoort. Hij heeft ook nog een megadoos met een boerderij gekregen, en een (opgebouwd) brandweerstation in een kartonnen doosje. Of ben ik nou de enige die die dingen het liefst afbreekt en door elkaar gooit? Niet alleen omdat het beter opruimt...

Limi, lego

Ik had ook alle lego door elkaar. Ik bewaarde wel alle bouwtekeningen in een hoesje. Zoon kon bouwen naar eigen inzicht maar bouwde ook graag volgens tekening.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-12-2012 om 23:22

Verschilt per kind

Je kinderen die houden van bouwen en die bewaren alle bouwwerken als pronkstuk (mijn oudste was zo). En je hebt er die ook graag bouwen, maar dan vrij, en dan is het inderdaad niet handig om alle stukjes op kleur en soort gesorteerd te hebben.

Ik heb zomaar het idee dat je schoonvader een man van tekeningen en schema's is. Daar zullen wel heel wat uurtjes in zijn gaan zitten.

Limi

Limi

04-12-2012 om 07:41

Ik denk het ook

Hij heeft ook mappen vol bouwtekeningen die hij steeds aan mijn man wil laten zien. (Aan mij dan weer niet, terwijl ik meespeel met de lego en mijn man niet.)

Maar ik was niet van plan om in ons huis ook verzamelingen met opgestapelde kartonnen doosjes te gaan aanleggen. Hun huis staat daar vol mee. In echt iedere kamer staan ze. Dan is de inhoud misschien heel erg gesorteerd en uitgezocht, maar het geheel is geen gezicht. Dus als ze hier weer eens aankomen met die kartonnen doosjes (het zijn er altijd meerdere tegelijk), krijg ik het al benauwd en dan wil ik zo snel mogelijk zijn uitzoekwerk ongedaan maken, haha.

De hoeveelheid is er ook niet naar om álles opgebouwd te houden. Dat kunnen we niet kwijt. (Tenzij we gaan stapelen met kartonnen doosjes.)

Gelukkig gingen beide kinderen al meteen creatief doen met de lego.

Annie

Annie

04-12-2012 om 10:27

Limi

Mijn kinderen bouwen 1 keer de bouwtekening en daarna gooien ze alles in een kist en bouwen daarvan de meest fantastische creaties, die ik eigenlijk nog veel mooier en knapper vind, dan het oorspronkelijke bouwsel. En die worden dan heel lang tentoongesteld in hun slaapkamer, totdat ze een stukje ervan nodig hebben voor een nieuw project.
Je schoonvader zou hier waarschijnlijk gillend gek worden, want alle lego ligt verspreid over meerdere slaapkamers en in meerdere kisten. En er verdwijnt ook wel eens wat in de stofzuiger. Ik weet eigenlijk niet eens of ze alle bouwtekeningen nog hebben. Mijn kinderen kennende, liggen er halve boekjes overal en nergens.

Limi

Limi

04-12-2012 om 12:17

Annie

Zo hoort het, haha.

Ik kan me van vroeger helemaal geen bouwbeschrijvingen herinneren. Volgens mij zijn die gelijk met de doos weggedaan. Dus toen schoonvader trots met zijn map bouwbeschrijvingen aankwam, dacht ik echt dat is toch helemaal niet noooodig? Toen de peuter hier de wieken van een helikopter eraftrok en onder de heli monteerde, kreeg schoonvader het zowat spaans benauwd en wilde het meteen gaan corrigeren, terwijl ik dacht, o wat leuk. Onze lage tafel ligt nu helemaal vol zwarte pieten: kleine vierkante bouwblokjes, en het blauwe blokje is de hoofdpiet. Ik denk niet dat ze dan echt hechten aan eeen bouwtekening

Maar nu nog een goede plek voor de legokratten en dozen.

Vandaag 2 lades in de keuken

Die van het brood en beleg( wat maakt gstapmpte muisjes toch altijd een troep, t pakje maar helemaal afgeplakt) en de la van de pakjes/spagetti/kruiden etc.
Ook t gootsteenkastje (inclusief afbreken en weer lijmen van de afvalbak die uit de hanger brak )

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-12-2012 om 19:36

Ooh jullie zijn legobarbaren

Bouwtekeningen weggooien, legostukjes opzuigen. Oei, dat gebeurt hier echt niet. Hier raakt ook weleens een stukje kwijt. Maar alle bouwtekeningen zitten netjes opgeborgen in een grote map (op volgorde) en ik ben bezig met het aanleggen van een lijst met ontbrekende stukjes, om die op te vragen bij Lego.

Ik denk dat opa heel veel hartzeer gaat krijgen over zijn Lego...

Annie

Annie

06-12-2012 om 10:02

Yes

Sinterklaas is weer weg, dus ik heb een stukje van de opbergkast kunnen doen, namelijk het stukje "kerstspul". Ik heb alles tevoorschijn gehaald, ik heb alles opgetuigd, uitgestald en neergezet en alles wat nog over is staat klaar om naar mijn vader te worden afgevoerd, want die is gek op kerstrommel. Mijn huis in de december/ kerstsfeer en een stukje kast schoon, twee vliegen in één klap. Dat was het weer voor vandaag, ik ben een blij mens.

Valkyre

Valkyre

08-12-2012 om 19:55

Eindelijk

De berg achterstallige administratie weggewerkt. Dat voelt goed! Nog wel wat werkgerelateerde dingen te doen, maar ik heb weer wat lucht.

Verder is het hier een rommeltje - er staat zelfs nog verpakkingsmateriaal van de Sintviering, haha. Maar daar gaan Valkyreman en ik morgen eens even korte metten mee maken. Tussen het uitrusten door dan.

Valkyre

Een 'kastje'

Ik was thuis aan het werken, ingelogd op mijn computer, en heb daarnet in een uurtje heel veel oude mapjes met documenten weggezet om weg te doen. Nu nog even de collega's en oud-collega's vragen om het even door te lopen en evt. weg te halen wat ze willen houden en dan is dat ook weer lekker opgeruimd!!! Heerlijk!
Vonda

JansjeRommy

JansjeRommy

12-12-2012 om 21:54

Geen kastjes...

Overwerk, overwerk en overwerk....geen kastjes dus. Maar de kerstvakantie lonkt. Ik geef niet op.

Annie

Annie

13-12-2012 om 10:39

Het werkt en het loopt

Stilletjes hier...
Ik heb afgelopen week even de tanden op elkaar gezet en de hark door de laatste opbergkast heengehaald. De hele dag beziggeweest, maar supertrots op het resultaat. Weer een kast met allemaal opbergboxen, op wielen, zo makkelijk, met daarin de dingen netjes opgeborgen. Alle overbodige troep is nu echt de deur uit en bij iedere kast of la die ik opentrek word ik blij, want ik heb nu alle kasten in mijn huis gehad.
Ondertussen besteed ik of mijn man, die doet namelijk gezellig mee, iedere dag na het eten even tien minuutjes aan het schoonmaken en/of opruimen van een kast, meestal is er dan nog een (afwas)sopje die we daarvoor gebruiken. Zo komen alle kastjes, die iedere dag intensief worden gebruikt, wekelijks aan bod en de minder intensief gebruikte kastjes om de zoveel tijd. Het werkt echt en het loopt als een tierelier. Ik had zelfs plaats in een keukenkast voor mijn kerstservies, ook zo'n overbodig ding die ik niet weg kan doen. Mijn zoon deed het betreffende kastje open en riep: "zo hee, deze kast staat vol!" Ze zijn hier dus blijkbaar helemaal gewend aan de opgeruimde lege nette kastjes

Nowee

Nowee

13-12-2012 om 12:55 Topicstarter

Het werkt soms en het loopt even niet

Ik kom even niet aan de kastjes toe, ik ben al blij dat ik de lopende dingen een beetje bij kan houden.

Ik merk wel dat ik ietwat (understatement) geïrriteerd raak als ik bijvoorbeeld de schoenenkast opendoe. Ik heb dat kreng al zovaak leeggehaald, schoongemaakt en opgeruimd en iedereen maakt er weer een zooitje van. Het motiveert niet echt moet ik zeggen. Maar inderdaad, de kerstvakantie komt er aan en dan moeten we om te beginnen marktplaats maar eens vol gaan zetten. Dan ga ik gewoon weer braaf verder met het kastje per dag.

Jij bent wel heel goed bezig Annie! Ik ben een beetje jaloers op zo'n meewerkende man, mijnheer Savon wil best op verzoek een kastje opruimen maar ziet er zelf nou niet echt het nut van in.

Chaos

.. Poosje wegeweest vanwege kapot modem en daarna raakte ik mn apparaatje kwijt.. Arg. De verhuizing komt eraan en we zitten in de stilte voor de storm: te vroeg om spullen echt weg te gooien/klaar te zetten, te laat om nog veel op te ruimen. En het wordt dus snel een troep.

Ons nieuwe huisje is nu zo mooi leeg en maagdelijk, liefst zou ik er niets naar binnen slepen

Rafelkap

Rafelkap

16-12-2012 om 11:59

even voordat het draadje kwijt is. Niet dat ik veel doe maar het is alleen al leuk om te lezen hoe Annie's huis ontrommelt
Morgen eerst een doos administratie te doen en ook gauw wat spullen weer op marktplaats. Moet zoon's kledingkast ook gauw doen want hij had erin geklommen en het is nu erg onoverzichtelijk

JansjeRommy

JansjeRommy

16-12-2012 om 20:11

Back on track

Zo goed als sommigen hier bezig zijn lukt me niet, maar vandaag heb ik samen met Jansjedochter de hele provisiekast doorgeplozen. De dingen op/ over de datum eruit om snel op te maken en alles weer netjes in de mandjes.
Verder de kerstboom opgezet en de doos kerstspullen ontrommeld en toen we toch zo lekker gingen de koelkast gedaan en het poppenhuis definitief naar zolder gebracht. Dat kan ik niet wegggooien, zitten zoveel knutseluurtjes in. Als de baby in onze familie deze lente een meisje is dan kan het t.z.t. misschien daarheen.
dus... ik loop eigenlijk een beetje voor op de kerstvakantie!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2012 om 22:15

De kastjes liggen een beetje stil, maar

Onze kliko wordt voller en voller. Ik gooi tegenwoordig vanalles weg, is dat niet wat???

Jansje!

Jongetjes houden vaak ook enorm van poppenhuizen hoor!! Echt waar, je kunt er sowieso een babietje mee verblijden over een paar jaar

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-12-2012 om 00:09

Jongste heeft meer met het poppenhuis gespeeld dan zijn zus. Toch zou dat voor mij ook geen standaardcadeau zijn bij de geboorte van een jongen...

Limi

Limi

17-12-2012 om 07:54

4 plankjes

van de speelgoedkasten in de woonkamer. Ik moest wat ruimte maken voor de kerstboom, die in de hoek staat waar eerst losse speelgoeddingen stonden.

tonny

tonny

17-12-2012 om 12:52

Nou, geen kastje

maar ik heb wel de minst voor de hand liggende hoeken van het huis gezien op zoek naar ons kerststalletje. Dochter vindt dat we aan wat kersteducatie moeten doen nu de kleinkindjes komen logeren, dus ik ging op speurtocht. Stalletje bleek in de meterkast te staan. Rare plek.

Oh ja ondertussen heel wat dingen weggegooid. Kapotte laarzenspanners. Een vreemd theesetje uit een kerstpakket van ooit. Een plasticbreiwerk waar ik geen zin meer in heb.

En netjes glas naar de glasbak gebracht.

Valkyre

Valkyre

17-12-2012 om 13:32

Meer rommel!

Vandaag naar IKEA geweest voor kasten met plastic bakken (Trofast, voor de doorgewinterde IKEAganger) voor het speelgoed. 2 kastjes komen boven, plus nog een wandelement voor boven zijn bureautje (dat nog bij oma staat) en 1 beneden, plus nog twee stellingkasten voor de nieuw getimmerde kast op de overloop, plus..... Kortom, de hele hal staat vol met flat packs, en de halve woonkamer staat vol met plastic bakken, aaaarrrgh! Eens kijken of ik Spruitje kan overreden om te helpen met speelgoed sorteren vanmiddag.

Valkyre

Fiorucci

Fiorucci

17-12-2012 om 18:14

Valkyre

Er is hoop, tot morgen..)

JansjeRommy

JansjeRommy

17-12-2012 om 23:31

Jongetjes en poppenhuizen

Dat is goed nieuws! Sowieso erg fijn dat er een babietje bijkomt, en ook in het kader van het spullen doorschuiven, want al het familiespul staat al jaren bij ons op zolder. En heel veel geld hebben de paps en mams niet, dus ze zijn vast blij ermee. En het levert ons weer ruimte op.
Verder was het al stinkend druk op het werk en nu zijn er ook nog diverse collega's ziek waardoor het nog erger wordt. Nog vier dagen afzien en dan mag ik pas weer aan de kastjes. Dochterlief is ook aangestoken, die wil helpen, joepie. Manlief heb ik gevraagd voorlopig geen flessen lekkere azijn meer te kopen ( om een of andere reden hebben we er daarvan heel veel staan

Enne....succes met de ikeadozen. Dat is tijdelijk lijden voor het goede doel.

Nowee

Nowee

18-12-2012 om 09:32 Topicstarter

Over poppenhuizen (totaal ot)

Wij hebben dochter voor haar vierde verjaardag een poppenhuis geven, van Eichhorn of zo. Ze speelde er op de peuterspeelzaal veel mee dus het leek een goede keus. Ze pakte het uit, zei: ooooooo een huis, ik ben heeeeel blij, en heeft er vervolgens echt nooit één seconde mee gespeeld!

Savon

Volgens mij gaat het altijd zo. Wetmatigheid. Vooral bij poppenhuizen. Ik elk geval ook bij mij, zoveelenveertig jaar geleden.

skik

Valkyre

Valkyre

18-12-2012 om 20:16

Poppenhuis

Mijn vader had ooit een poppenhuis voor ons gebouwd, compleet met werkende lampjes, restjes tapijt op de vloer, en restjes behang op de muren. Wij speelden niet met gewone popjes in dat ding, maar wel heeel veel met Playmobil! Jammer dat mijn moeder het ding ooit heeft weggegeven - het zou nu een mooi tijdsbeeld geven, met dat wilde jaren '70 behang, beige vloerbedekking, en de buitenkant geschilderd in mosterdgeel en mosgroen...

Valkyre

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.