Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een kastje per dag


Valkyre

Valkyre

18-11-2012 om 16:43

Niks!

Nog steeds geen donder gedaan. Ben al blij als ik schoon ondergoed heb, haha! Ik probeer de laatste werkweken tot mijn verlof maar zo goed en zo kwaad als het gaat door te komen, en dan hopelijk in mijn verlof meer te kunnen rusten en ook wat te kunnen opruimen/voorbereiden voor de baby. Ik moet nu veel liggen - het gaat echt prut met mijn bekken - dus ik krijg echt niks gedaan nu.

Maar het blijft leuk om dit draadje mee te lezen! Die losse onderdeeltjes noem ik meestal "piefjes en palletjes," naar Brilbeer.

Valkyre

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-11-2012 om 22:35

Nog niks vandaag

Vanmiddag gemonopolyed met dochter, 3 uur lang. Dat is ook wel wat waard toch. Ga straks nog even het keukentje van jongste uitvlooien, dat is een klusje van niks. Daar zitten ook van die grote puzzelblokken in, en die kunnen dan mooi in de al eerder beschreven halflege puzzelmand. Komt het toch nog een beetje goed
Wil eigenlijk ook nog de bak met rommeltjespeeltjes doen, maar ik denk dat ik beter nog even de kattenbak onderhanden kan nemen. En dan naar bed, verder met mijn Keukenmeidenroman.

Morgen verder.

Hier

ga ik zo als ik de computer afsluit de prullenbak onder dit buro leeg gooien want er zit net een nieuwe vuilniszak in dus dan past het wel.

Limi

Limi

19-11-2012 om 09:40

Plank van man

Ik mag niks weggooien van hem, helaas, maar ik heb eens al zijn truien en t-shirts van zijn planken gehaald omdat hij dit weekend twee nieuwe truien moest kopen omdat hij, zo zei hij, niks meer had. Met lange mouwen lagen er....20. Dit heb ik aan hem doorgegeven en nu ben ik benieuwd naar de reactie. Misschien mag er wat van weg? Het zou wel wat ruimte op de plank scheppen, maar ik vrees dat dit nog een brug te ver is. Van t-shirts waren er nog meer, misschien wel 40, dus het valt niet zo op dat ik er daarvan alvast 3 heb weggedaan. Ik heb wel een plank opnieuw ingericht met dingen die hij draagt. De bovenste plank wordt dan volgepropt met kleren die hij tch niet aandoet.

De meeste planken en kastjes die ik nu nog zou kunnen aanpakken betreffen dus allemaal dingen die man absoluut niet wil weg doen, al is het superrommel en gebruikt niemand het ooit, en koopt hij altijd gewoon een nieuwe trui of snoertje of wat dan ook. (Wanneer gaat dit doordringen?)

Annie

Annie

19-11-2012 om 10:42

Tip voor limi

Wij hebben, in het kader van de bezuinigingen, ingesteld dat we niets kopen, wat we niet echt nodig hebben. Voor kleding en schoenen geldt de regel: oud eruit, dan pas komt nieuw erin. Dus als ik een nieuwe broek ga kopen, moet er eerst een oude weg. En ik ben zooooo slecht in oude broeken wegdoen, want die zitten altijd het lekkerste, dus de laatste nieuwe broek die ik heb gekocht is 2 jaar terug.
Mijn man is gek op (dure) kleding, maar voordat hij iets nieuws koopt, doet hij eerst afstand van één van zijn truien, paar schoenen of broeken. Omdat hij, net als ik, wel erg gehecht is aan zijn oude broek, trui of schoen, blijven de kledingplanken (hij 2 en ik 2) in balans.

Limi

Limi

19-11-2012 om 11:32

Maar...

...hoe krijg ik hem daar in mee?

Ik heb een nieuwe broek gekocht, dus ik ga er ook eentje wegdoen die ik toch niet meer ga maken. Eigenlijk heb ik er nog wel een paar die ik toch nooit draag. Maar dat leegt de planken van mijn man weer niet.

Zelf laten doen?

Maar als je hem de zorgen voor zijn plank en het opruimen van zijn kleren en zijn was zelf laat doen?
Zolang het zijn probleem niet is en wel het jouwe (en jij daar telkens ook weer een oplossing voor vindt), krijg je hem niet mee.
Groet,
Miriam Lavell

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-11-2012 om 14:41

Zijn net kinderen hè

Die mannen. Wat ik wel eens doe is dingen als kluskleren bestempelen. En die liggen dan niet in de kast. Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn man hier niet degene is met de meeste kastruimte, om het maar eens eufemistisch te zeggen. Komt ook omdat hij zelden iets nieuws koopt. Zijn probleem is dat hij truien en hemden blijft doordragen totdat het boordje ervan af valt. Vroeger was ik dan nog zo vriendelijk om dit te proberen te repareren maar tegenwoordig gooi ik het op de stapel verstelgoed en mik ik de stapel na een jaartje ofzo een op een over in de Humanabox. Klaar...

Van de rest van de spullen van mijn man blijf ik af. Dat is ook een soort van ongeschreven regel hier. Niemand gooit stiekem iets weg van een ander. Moet er wel bijzeggen dat het bij mijn dochter af en toe nogal moeilijk is om die regel in stand te houden. Die gooit ook echt niks weg.

Daarom doe ik bij haar meestal alle overbodige spullen in een grote doos. En die doos gaat dan in de opslag. Als ze die doos dan na een flinke tijd onder ogen krijgt is het net schatgraven voor d'r. En de rest kan weg. Uit het oog is uit het hart blijkbaar.

Je kunt van verzamelaars geen minimalisten maken. Dat zit er gewoon niet in.

Tink

Tink

19-11-2012 om 17:00

Halkastje

Gisteren in een ijverige bui maar eens het kastje met wanten en dassen aangepakt. Daar zat bv. nog een hoop babyspul in dat ik nu allemaal heb weggedaan. Samen met de truien uit de kast van jongste zoon staan er nu 3 zakken voor de kledingcontainer.
Verder lagen er in een verloren hoekje achter de paraplubak allerlei buitenspeeldingen zoals frisbees e.d. Die liggen nu fijn allemaal in de schuur en dat hoekje is weer eens schoongestofzuigd.
Goed bezig toch

caton

caton

19-11-2012 om 19:27

Had ik maar...

meteen meegedaan met dit draadje. Dan hoefde ik niet voor woensdagochtend 6 uur alle kastjes in de badkamer, keuken, hal enz (eigenlijk het hele huis dus) te doen, omdat mijn schoonzus en zwager met smetvrees woensdag blijven slapen. En ik ga die ochtend om 6 uur weg, dus dan wil ik het klaar hebben...

Valkyre

Valkyre

19-11-2012 om 20:11

Caton

Hun smetvrees, hun probleem! Gewoon normaal schoonmaken en verder rustig 1 kastje per dag hoor. Laat je niet gek maken.

Valkyre

dc

dc

19-11-2012 om 21:16

Inderdaad caton

Gewoon lekker normaal schoonmaken, en verder voor hen een emmertje en doekje laten staan voor als ze de kriebels krijgen. Gewoon gebruik van maken, van dat soort familie

Tip voor wanten en dassen!

Boven de kapstok hebben wij een plank. Daar staat voor elk uit ons gezin een doorzichtig plastic kratje met deksel op. Ongeveer zoiets als dit: http://jysk.nl/opbergen/manden-etc/plastic-opberg/opbergbox-b25xl34xh16cm

Daarin zitten wanten, dassen, petjes, ski/zonnebrillen, handschoenen. De kratjes staan gestapeld (2 op elkaar), aan de korte kant van de krat de naam en klaar. Wat netjes ziet dat er toch altijd uit! Heb je iets nodig, pak je even het kratje eraf. Komt er iets bij wat er niet meer in past, dan moet er ook iets uit (=weg).
In de wintertijd staat er net zo'n kratje open op de grond voor de handschoenen en de sjaals die elke dag gebruikt worden. Kinderen komen thuis, regel is schoenen op het rekje, jas aan de kapstok, handschoenen in de bak.
Ja dat halletje, dat kan ik goed netjes houden!

Wanten enz

Wij hebben in de hal naast de voordeur (app) schoenopbergers van ikea op elkaar gestapeld, die plasticken die je kunt openschuiven. En we hebben elk een eigen waar sjaals enz en ook regenpakken ingaan. Heel handig en compact!

Annie

Annie

20-11-2012 om 10:41

Wanten e.d.

Daar heb ik per gezinslid een mooie rvs bloempot voor op een plank in de hal staan, waar die dingen ingepropt zitten. Staat heel "zen" bij de rvs kapstok, rvs traptredes en rvs trapleuning. Nu alleen nog iets verzinnen voor de uitgeschopte schoenen onderaan de trap. Die verstoren de "zen" wel een beetje

neteret mut

neteret mut

20-11-2012 om 11:36

Vorige huis

In ons vorige huis had ik een lange stok ( bezemsteel oid) hangen onder / achter de jassen. Daaraan hingen katoen zakjes voor elk kind 1, met hun naam erop, waarin zij hun wanten en das etc konden doen. Op de kapstokplank (was redelijk breed en lang) stond een plastic bak met daarin de reserve. Verder nog van die hangende schoenenzakjes, stoffen zak met 10 ruimtes, voor opgevouwen regenjassen (bovenste voor rommeltjes/ sleutels) en schoenen. Schoenerek onder de jassen, onder de wantenzakjes voor schoenen ed.

neteret mut

neteret mut

20-11-2012 om 11:38

En terug naar het topic

gisteren kleren uitgezocht en aan de straat gezet, zaterdag al de auto volgeladen en naar het containerpark. Ook de regenkleding uitgezocht ( wat is te klein) en een paar kledingplanken. Nu maar weer gewoon verder.

dc

dc

20-11-2012 om 14:02

Vertigo

Welke bedoel je? Wij hebben er zo een:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20169564/

Kun je die opstapelen? In elk geval gebruiken we de bovenste verdieping voor alle handschoenen, mutsen, sjaals, etc. Erg handig, en ziet er netjes uit.

(alleen komt er bovenop toch steeds weer troep te liggen...)

Vera*

Vera*

20-11-2012 om 16:19

Wij hebben deze:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60239961/#/90181124
Wij zijn van het gemakkelijke soort en ze staan ook 'gewoon' los op de grond opgestapeld. Je kunt ze ook ophangen.
Bij ons liggen er de mutsen, heel veel handschoenen en de sjaals in.

Merel

Merel

20-11-2012 om 17:31

Jaloers!

Ik ben jaloers op jullie, mijn 'hal' is net zo breed als mijn voordeur. De jassen hangen dus achter de deur als je 'm opent, en dan moet je 'm goed vasthouden (en de jassen pletten) anders zwiept ie zo weer dicht.

dc

dc

20-11-2012 om 17:58

Merel

Dat had ik in ons vorige huis. Toen heb ik een kapstok gezet in een kamer naast de gang (speelkamer). Als je een grote wc hebt, kun je daar misschien ook het een en ander kwijt? Ik weet niet of je ergens ruimte hebt, maar soms helpt het om even met een verse blik naar dingen te kijken en bewust te zoeken naar een andere oplossing als iets je irriteert.

Rafelkap

Rafelkap

20-11-2012 om 19:16

Merel

Wij hebben ook een bijzonder kleine 'hal' en ook nog een verwarming waardoor de deur niet optimaal open kan. We hebben haken voor onze jassen, en de 'kinderhaken' hangen naast de deur op weg naar boven. En gelukkig een trap met een kast erin, daar zitten dus de bakken met mutsen en wanten en regenkleding.

Hier (iets anders) alle sintcadeautjes ingepakt.

Die van Vera zijn het! Maar dan in zwart. Je kunt ze ook vastboren in de muur (die gaatjes ga ik ergens komende weken weer dichtsmeren )Ergens in het nieuwe huis komen ze wel weer want ze nemen weinig ruimte in.

Qua opruimen.. Toch weer een vuilniszak vol kleding enz bij elkaar gesprokkeld in een agressive bui - dan doenje eerer iets weg.
Bijv: een mutsje wat nog bij mijn ina vandaan komt en wat ik graag ophad bij verkleden enzo. Moet ik het daarom eeuwig meeslepen? Ik draag het niet eens..
Nostalgische ont-bindingsangst

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-11-2012 om 21:27

Anders oplossing

Wij hadden vroeger ook zo'n onmogelijke hal. Ongeveer 1m2 vloeroppervlak met aan de ene kant de voordeur, haaks daarop de verwarming en aan de overkant de meterkast met een piepklein nisje voor de kapstok en daar weer de deur naar de woonkamer haaks op. Je kon er net doorheen lopen zonder je ergens aan te stoten. En met fiets, buggy of meerder personen tegelijk door het halletje lopen was niet te doen.

Wij hebben nu de voordeur naar de voorkant verplaatst en (dus waar eerst de verwarming zat) en op de plek van voordeur de kapstok gemaakt. En die muur een halve meter verderop geschoven. Nu kun je dus 1 rechte lijn doorlopen van en naar de woonkamer (heel handig met kinderwagen en buggy) en ik heb eindelijk een fatsoenlijke plek voor mijn kapstok en een schoenenrek eronder. In de oude nis zitten nu trouwens planken. En op 1 van die planken ga ik de bakjes van Geerke zetten: supertip. Nu zit alles bijelkaar in 1 grote mand. En dat werkt echt niet.

Onze hal is nu ongeveer 1,5m2 groot dus nog steeds minder dan niks. Maar zoveel meer dan eerst. Het was even een ingreep, maar het resultaat is er dan ook wel naar.

Nowee

Nowee

21-11-2012 om 22:57 Topicstarter

Niemand opgeruimd vandaag?

Dames toch! Dat kan natuurlijk niet hè ))

Jawel!

Kringloop: parasol, speeltentje, onmogelijke ligstoel. En een vuilniszak kleding e.d.

Yay

Annie

Annie

22-11-2012 om 10:07

Opbergkast

Gisteren heb ik 1 van de twee opbergkasten gedaan. Gek genoeg, ben ik daar heel weinig tegengekomen waar ik echt afscheid van kan nemen, dus er is weinig extra ruimte gecreëerd. De plastic opbergbox is mijn grote vriend, dus ik heb de inhoud van alle kartonnen dozen, die er stonden, overgehevend naar mooie opbergboxen op wielen, die ik zo de kast in rij, dus geen gesjouw meer en je ziet veel makkelijker wat de inhoud is. En het staat zooooo netjes en geordend. Het is bijna zonde dat er een kastdeur voor zit...

mijk

mijk

22-11-2012 om 16:12

Twee dagen lang

draadjes afgehecht in gezellug Mijn finacien zijn op orde maar de rest is een rommeltje. Dochter viel gisteren totaal onverwacht (oor mij dan) van haar geloof en ze is de jongste dus voor mijn gevoel zit ze al bijna op kamers! ZO en nu ga ik even orde scheppen in de chaos.

Mijk

maan.

maan.

22-11-2012 om 16:14

Wat een geweldig idee

ik las de titel en vond het meteen een geweldig idee. elke dag iets beetpakken.. weet niet of het echt elke dag gaat lukken maar vandaag in elk geval wel, en voor morgen staat het voorraadkastje in de keuken op het programma; datums checken, soppen en netjes ordenen. daarna de opbergkast in de kelder.. maar of dat in één dag gaat lukken?

Nowee

Nowee

22-11-2012 om 17:04 Topicstarter

Maan. en verder

Maar als je morgen het voorraadkastje doet èn de opbergkast in de kelder ben je gelijk voor een paar dagen klaar!

Ik schiet niet echt op met kamer dochter, al die suffe bakken met onderin alsmaar dooie zilvervisjes, bleh! Er komt ook steeds van alles tussen lijkt het, maar goed, ik heb nog een maand of 10 toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.