Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een kastje per dag


mijk

mijk

31-10-2012 om 09:12

Ook lijstje gemaakt

en wat was dat leuk! Er staan wel 35 klussen op. Betekent dat ik dus echt een kastje per dag aan het doen ben Zo leuk vooral omdat mijn normale huishoudelijke dingen er niet onder lijden. Integendeel zelfs.....

Mijk

Winterbanden

Vandaag zowel administratief als praktisch klussen waar ik tegenop zie: winterbanden tevoorschijn sleuren, garage bellen..
Maar, de belastingdienst is al gebeld en er komt geen aanslag gelukkig

Ook een berg kartonnen dozen die weg moet.. We vermaken ons wel.

Succies iedereen!

Nowee

Nowee

31-10-2012 om 10:15 Topicstarter

Vandaag

Ik ben een beetje uit m'n ritme deze week. Dochter is voor het eerst naar school, maar omdat ik 2 weken vrij ben haal ik haar nog wel iedere dag tussen de middag op. Zoon heeft tentamenweek dus die is ook veel thuis. Ik ben normaal heel gestructureerd, heb vaste dingen die ik per dag doe en nu is m'n ritme weg omdat de dingen anders dan anders gaan. Ik heb nu 2 dagen voor m'n gevoel lopen lanterfanten en ik zat mezelf vooral in de weg. Brood raakte op (ik bak alles zelf) en ik raakte zelfs achter met de was. Ik was ik niet meer.

Dus heb ik gisteravond een lijst voor mezelf gemaakt en nu ben ik gewoon weer lekker bezig met m'n gewone dingen. Er staan 3 broden te rijzen, de was draait en er zit er al eentje in de droger, toilet heeft grote beurt gehad, stapel papieren is weggewerkt en ik ben weer in m'n element.

Leuk hè zo'n lijstje, ik smokkel er ook mee haha. Soms doe ik 3 plankjes en dan schrijf ik het lekker uitgesmeerd over 3 dagen op

Annie

Annie

31-10-2012 om 10:16

Jawel!

Heel herkenbaar, dat je tussendoor ook ongemerkt wat dingetjes wegwerkt. Die zonnebrandklus heb ik vorige week ook even tussendoor gedaan en ik heb de verbanddoos en medicijnkast vorige week ook snel in een paar verloren minuutjes doorgelopen.
Door jullie reacties heb ik toch maar de stap gewaagd. De stapel heb ik dus zojuist weggewerkt, inclusief de nieuwe stapel die we afgelopen twee weken hadden verzameld. Nu nog even de mappen opruimen en de perforator en dan is deze klus eindelijk geklaard. Ik ben echt blij!

Rafelkap

Rafelkap

31-10-2012 om 19:01

Uit slop

Even in het slop geraakt maar vandaag wat ehbo-doosjes uitgezocht. Had er drie, nu twee. Er was een hoop over de datum dat zo weg kon. Heb ook ongelooflijk veel schaartjes, die doe ik morgen in de schuur. In de keukenkast lagen ook nog wat scherven van borden die mijn man maanden of jaren geleden wilde lijmen. Hup, weg ermee.
En voor morgen alvast plannen gemaakt, wat spullen in de bijkeuken richting schuur, een overtollige autoradio op marktplaats zetten.

Valkyre

Valkyre

31-10-2012 om 20:42

Langgggzaam

Vandaag een extra wasje gedraaid, die tweede moet ik nog ophangen. Verder de keukentafel (alweer) leeggeruimd. We hebben geen gang; de voordeur opent naar de keukentafel, dus troepjes die we in onze handen hebben als we thuiskomen belanden altijd op tafel. Daar moet ik nog eens wat op verzinnen... Ben wel langzaam vandaag, want ik heb last van bekkenpijn.

Verder eindelijk een nieuwe kalender aangeschaft, die moet nog ingevuld (Family Survival Planner) zodat we weer overzicht hebben. Kwam er vanmiddag achter dat man en ik beiden een afspraak hebben staan op dezelfde avond, grrr...

En nu moet ik (VOOR middernacht!) nog mijn omzetbelastingen doen. Aaargh... De planning is nog niet echt op orde dus, zucht.

Misschien dan morgen eindelijk weer iets nieuws aanpakken - nog kastjes en plankjes genoeg!

Valkyre

mijk

mijk

31-10-2012 om 21:46

Had even heel veel schrik!

Valkyre. Ik ben regelmatig te laat met omzetbelasting en schrok me te pletter maar hé deze keer heb ik het 2 weken geleden al gedaan.. Wat heerlijk!

Mijk

Valkyre

Valkyre

01-11-2012 om 01:30

Mijk

Oh jee, ik wilde je geen hartinfarct bezorgen hoor, haha! Arme jij... Wat goed dat je zo op tijd was zeg. Dat lukt mij nou bijna nooit! Pfft.

Valkyre

Bellefleur

Bellefleur

01-11-2012 om 09:14

Een heel klein laatje

Maar toch. Hoop dat ik vandaag de dvd kast kan aanpakken. Dit draadje werkt wel als stok achter de deur. Ik wil ook kunnen vertellen dat ik weer wat gedaan heb.

Annie

Annie

01-11-2012 om 09:55

O nee!

Dat dacht ik, toen ik als eerste in de bergingskast een doos tegenkwam met mappen met contracten/ verzekeringen e.d. die nodig moesten worden uitgezocht. Maar ik heb het meteen aangepakt en de mappen een mooi nieuw plekje gegeven bij de rest van de administratie, dus weer wat extra bergruimte in de bergkast.
De rest van de week hou ik vrij, dat heb ik wel verdiend.

JansjeRommy

JansjeRommy

03-11-2012 om 17:16

Joehoe

Eindelijk op deze regenachtige dag twee ensuite kasten aangepakt. Oud speelgoed verzameld voor dochters koninginnedagkraampje en allerlei zooi uitgezocht. Deels gaat die nu de allesbrander in. De deuren van de kasten gaan weer open zonder dat er van alles uitrolt. Ik geef toe dat er nog twee dozen onbestemde en ongesorteerde frutsels in staan, maar die zie ik dan elk als een minikastje voor een andere keer. Oude dvd's en video's ( ja echt nog) gaan weer door naar familielden met kleine kids en een klein budget.
Ik ben blij en tevreden! Dit draadje is een fijne stok achter de (kast)deur.

En door

Vandaag een vriend langs die wel 1 grote kast en een werktafel mee wil nemen. Beetje tetrissen om alle spullen min of meer uit het zicht te krijgen maar het is gelukt..

JansjeRommy

JansjeRommy

04-11-2012 om 20:45

Ha ha tetrissen

....dat is wel beeldend.
Ik ben ook nog even doorgegaan. Alle losse zooi uit de boekenkast gehaald, op het kleed gelegd en gesorteerd. en vanmiddag de tuin weer tevoorschijn geharkt, er lagen wel erg veel bladeren. Goed bezig vind ik zelf deze week helaas weer veel werk en ook avondvergaderingen, dus dan komt er weer niets van vrees ik. Ik kan beter zeggen een kastje per weekenddag

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-11-2012 om 21:19

Wilde ik

De bak met autootjes van jongste uitmesten, blijkt man me al voor geweest te zijn. Het is blijkbaar besmettelijk. Enige jammere is overigens dat hij niet weet waar hij de Fisher price autootjes gedaan heeft. Dus nu moet ik die eerst gaan zoeken voordat de garage goed verkocht kan worden.

Verder het jassenrek op zolder uitgemest. Een te klein jasje van jongste gevonden. En niet de winterjassen van de oudste twee. En das balen, want dat betekent dat ik op heel korte termijn eropuit moet om nieuwe jassen voor ze te kopen. En daar heb ik geen zin, tijd en geld voor. Waar kunnen die jassen toch gebleven zijn????

Tevens ben ik beetje bij beetje de lego van oudste aan het uitzoeken. We hebben al met zijn allen een mooie truck met oplegger gemaakt. En zo ga ik stukje bij beetje alle autootjes weer bouwen en kijken wat mist en evt. bijbesteld kan worden.

En jongste is erg blij met zijn auto!

En als topper heb ik Marktplaats flink gevuld. En al een paar interessante biedingen gehad. Ha daar is mijn geld voor de winterjassen!

Bellefleur

Bellefleur

05-11-2012 om 09:05

Wat een geweldig draadje dit,

Dat het besmettelijk is, is ook mijn ervaring. Vorige week heeft man de fietsenschuur uitgemest, (een grijze container vol) en gisteren de bijkeuken. Wat een verademing! En slim. Man vond een zak kalk terug, en ik had op mijn klussenlijstje staan om kalk voor de tuin te kopen. Ik kon dus gelijk aan de slag in de tuin. Resultaat: de voortuin is winterklaar. Mos weg, bollen er in, kalk erover. Zoon heeft voor mij een stapel verweesde cd's uitgezocht. En ik heb geen laatje aangepakt. Maar wel een hoek op zolder, die volgestouwd was met onbestemde zooi. Verder oud beddengoed weggedaan, en een rijtje te klein geworden schoenen. Deze week weinig tijd voor een dagelijks laatje, maar gezien afgelopen weekend is dat niet erg.

Nowee

Nowee

05-11-2012 om 10:30 Topicstarter

Bolletjes wol

Ik heb dit weekend nuttig besteed aan het uizoeken van een eindeloze hoeveelheid bolletje wol. Drie grote kratten vol heb ik, ze zijn nu gesorteerd op kleur in zakken gegaan en ik heb de katoen eruit gehaald. Ik heb vage plannen een kerststal met figuren te gaan haken. Ik weet alleen niet voor welke kerst ik het af ga hebben

mijk

mijk

05-11-2012 om 10:50

Weekje niks gedaan

zat niet zo lekker in mijn vel maar we gaan gewoon weer door. En de inbrengdagen van de rommelmarkt waar ik spullen voor apart houd zijn deze week. Dus dan maak ik zo maar vanzelf plek!

Mijk

Valkyre

Valkyre

05-11-2012 om 12:34

Eindelijk

De bekkenpijn is wat gezakt, dus ik heb vandaag een bijzettafeltje en de bovenkant van een kastje leeg gemaakt. De stapel met papier ligt er nog steeds... Hmm.

Valkyre

En ik

.. Heb 3 trofast bakjes leeg, waar knutseltroep van zoon in kan. Niet teveel natuurlijk, maar wat ik niet weg kan gooien..
Het is gewoon een opluchtingnals een kleurboek te lelijk is geworden om te bewaren.

tonny

tonny

05-11-2012 om 14:06

Poehee

ik blijf al even in gebreke.
Houd dit draadje levend, er komt vast weer verandering.

Valkyre

Valkyre

05-11-2012 om 22:45

Enneh... bijhouden?

Hoe doen jullie dat, bijhouden? Ik merk nu dat er wel vooruitgang is op de ene plek, maar dat op de andere plek de boel weer verslonst... Vooral de eettafel is met grote regelmaat een disaster area. Help!

Valkyre

dc

dc

05-11-2012 om 22:59

Regelmaat

Ik heb een paar dingen die ik altijd gelijk doe. Zoals de eettafel leeg en netjes houden. Dat is echt onze leeftafel. Dus na het eten, gelijk afruimen en schoonmaken, en na een spelletje of kleuren, gelijk alles weer opruimen. De plekken waar ik de spelletjes en tekenzooi bewaar is 1 meter van de eettafel, dus dat is niet zo moeilijk. En daar heb ik een plek waar ik alle papier gewoon op kan gooien. Dat zoek ik ongeveer 1 keer per week uit

(Je moet echt plekken aanwijzen als rommelplekjes, om te voorkomen dat dit iets essentieels als de tafel is).

Annie

Annie

06-11-2012 om 09:48

Bijhouden

De kastjes blijven netjes omdat ik nu alles direct terug leg, waar ik het vandaan heb gehaald, als ik iets heb gebruikt. Ik loop meer achter de kinderen hun kont aan, als zij iets laten rondslingeren. Ik kijk stiekum ook met hen mee met klusjes van het uitruimen van de vaatwasser e.d. Het is een klein wonder, maar zelfs de kinderen lukt het tot nu toe heel goed, om de opgeruimde kastjes netjes te houden.
Ik probeer daarnaast iedere dag een "rondje" door het huis te doen om rondslingerende rommeltjes/ kleding (douche, keuken, slaapkamer) die mijn man niet opvallen, zelf op te ruimen zodat het niet opstapelt. Ik kan me voorstellen dat je daar met een pijnlijk lijf niet altijd toe in staat bent. Soms lukt dat mij ook niet wegens chronisch tijdgebrek en vermoeidheid, zo lijkt mijn voorheen VT wonen slaapkamer op dit moment meer op een "actiebak van de Zeeman aan het einde van de dag". Daar ga ik me vanavond maar eens op storten, want een opgeruimde slaapkamer heeft een veel positievere uitwerking op mijn ochtendhumeur dan een actiebakslaapkamer.

Nowee

Nowee

06-11-2012 om 10:32 Topicstarter

Bijhouden

ik heb gewoon een hekel aan zichtbare troep, rommeltjes, stapeltjes en zo. Als ik alleen zou wonen zou ik echt zo'n keurig huis hebben. Ik heb ook geen rommellaatjes of zo. Ik zit nu aan de eettafel met naast me een lege kop koffie (die gaat zo de vaatwasser in), stapeltje was oudste, stapeltje was middelste (er draait een was en er zit er eentje in de droger, dus straks ligt de tafel vol) en 2 grote fotoboeken waar ik vandaag de foto's uit ga halen. Het gekke is dat ik het bij anderen altijd wel gezellig vindt staan die stapeltjes tijdschriften en zo, maar zelf kan ik het niet in mijn huis hebben, het maakt me onrustig.

Ik merk dat alles wat ik nu opgeruimd heb netjes blijft zolang ik de enige ben die daar komt. De plank met wasmiddelen ziet er nog net zo'n netjes als uit bijna 2 maanden geleden. In de schoenenkast heeft iedereen een eigen plank (en ik heb er meer ). Mijn planken zijn keurig, maar die van man en kinderen zien er uit alsof ze nog nooit opgeruimd zijn. Eigenlijk heb ik daar ook geen zin meer in, ik ga ze vanavond allemaal hun eigen plank leeg laten halen, plank schoon (die kluiten opgedroogde modder) en schoenen netjes terug. Ik ben natuurlijk ook eigenlijk van lotje getikt dat ik dat iedere keer maar zelf doen. Het zijn toch geen kleine kinderen meer. Neem ik vandaag een vrije-opruim-dag!

Bellefleur

Bellefleur

06-11-2012 om 11:53

Bestaat niet.

Lege horizontale vlakken, worden in dit huis direct gevuld. Ik had de secretaire opgeruimd. Kinderen opgedragen hun kamers op te ruimen. Een uur later staat de secretaire vol met knutsels van oudste, en een bakje met watjes (?????) van jongste. Als de tafel gedekt moet worden, pakken alle drie de huisgenoten de stapel spullen die daarop ligt, en leggen het op de andere tafel. Ook al zeg ik elke keer weer dat ze de stapel moeten uitzoeken: stripboeken in de kast, krant in de mand enz. Elke keer weer zie ik de verwarring in hun ogen. Het lukt ze écht niet. Als ik zeg dat ze de tafel na het eten moeten opruimen, laten ze het potje met vitaminepillen staan. Waarom hoort dat niet bij het afruimen? Elke dag kan ik ze weer vertellen dat het potje ook moet. Gék word ik er van. Omdat gek worden geen uitdaging meer is, zeg ik er niets meer van. Ik ruim het zelf op. Omdat ik de enige ben die het stoort. Dus, het opruimen van de laatjes, hoe nuttig ook, is in mijn gezin een perpetuum mobile. Niet teveel bij na denken. Want dan ga ik gillen.

Hier ook

dochter en zoon maken graag huiswerk beneden, en dochter heeft er een handje van in de stoelen naast haar al haar schoolspullen te proppen, het zijn stoelen met een dichte armleuning dus prima geschikt...volgens haar!( dit nadat ik dus had gezegd dat de tafel LEEG moest zijn...tjaaa)
We eten in de keuken dus daarvoor hoeft het niet weg maar oo..wat vind ik het slordig.
Ik heb vanochtend het badkamerlaatje van mezelf gedaan en er meteen nieuwe folie ingedaan,had ik nog over van de wasplank op zolder, dus ik heb nu een marmergroene bodem in mn laatje

Annie

Annie

06-11-2012 om 15:15

Allergie voor rommel

Ik had misschien wel even aan mijn bijhoudverhaal moeten toevoegen dat mijn man extreem allergisch is voor rondslingerende rommel en onze kinderen dus van kleins af aan al gewend zijn tafels, stoelen, etc leeg te ruimen, omdat rondslingerende rommel in huis ervoor zorgt dat hun vader verandert in een saggerijnig iets. Vandaar dat het "bijhouden" hier voor mij goed te doen is, aangezien er geen stapels, potjes en huiswerk blijven staan en liggen.

Valkyre

Valkyre

06-11-2012 om 16:33

Oh bellefleur

Gelukkig, ik ben niet de enige bij wie het zo gaat!

Mijn man ruimt (als hij thuis is...) 's avonds de keuken op omdat ik gewoon te moe ben na het eten. Vanochtend wilde ik ontbijten en stond er nog een bakje wat in de vaatwasser had gemoeten, een potje vitaminen inderdaad, een stapel vuile theedoeken, een lege wijnfles en een koffiepot met prut erin. Hij bedoelt 't goed hoor, maar hij ZIET het gewoon echt, echt niet. Dus ik probeer maar gewoon dankbaar te zijn voor alles wat hij wel doet. Hij doet z'n best, zullen we maar zeggen.

Mijn kleuter lijkt mijn oog voor detail geerfd te hebben. ALS hij opruimt, wil hij het ook PERFECT doen. Hem probeer ik nu te leren om vijf minuutjes het ergste op te ruimen en niet door te slaan, haha. Mijn eigen perfectionisme weerhoudt me er regelmatig van te beginnen aan een schijnbaar niet te overwinnen stapel zooi, vandaar dat we samen oefenen op de 5-minutenmethode...

Mijn pijnlijke lijf, zoals iemand al schreef, helpt ook niet erg. Dus ik probeer elk ministapje maar als vooruitgang te zien. Maar ja, bijhouden blijft dus lastig...

Valkyre

Ely

Ely

06-11-2012 om 21:29

Bellefleur

Je beschrijft mijn gezin
Gisteren serieus een discussie (geen ruzie hoor) gehad over dat je een kast toch dicht doet nadat je er iets uit hebt gehaald. Maar nee, hij niet

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

JansjeRommy

JansjeRommy

06-11-2012 om 22:37

Bijhouden

We wonen met drie mensen en twee katten in een huis en maken er geregeld weer een gezellige bende van. Jansjeman is de netste, maar ook die laat van alles liggen. Jansjedochter en ik zijn nog erger. Bijhouden proberen we door een keer per week voordat de hulp komt op te ruimen en verder elke avond een kwartiertje voor het naar bed gaan. De toch niet al te kleine eettafel loopt dagelijks helemaal vol, we doen allemaal ook veel, zijn altijd met dingen bezig. Maar belangrijk is toch wel zorgen dat er voor alles een plek is, daar werk ik wel naartoe. We hebben nu ook elk een lade waar we ook elkaars losse zooi in mogen doen, dat helpt ook wel. Maar het blijft behelpen om de zaak op de rails te houden. Enne.....als je een pijnlijk lijf hebt heb je een goede smoes vind ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.