Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een kastje per dag


Weggooien

Dit topic helpt beslist in besluiten tot weggooien. Zo had ik een mes in de bestekbak liggen met een omgebogen punt. Meestal zorgde ik ervoor dat dit mes niet op tafel belandde, en zo heeft dit mes jaren ongebruikt in de bestekbak gelegen. Maar toen ik dit mes gisteren tegenkwam dacht ik: "kastje per dag, ik gooi dit mes weg, hoef ik me nooit meer eraan te ergeren!".

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2012 om 16:08

Fout mes

Ik heb direct voor het grijpen ook 'foute' messen. Die zijn reuze handig voor sommige klusjes. Als ik zelf custardvla maak, schijn ik het altijd een beetje aan te moeten laten branden. Genoeg om het hardhandig te moeten verwijderen. Een mesje waar de punt op de een of andere manier af geraakt is, is daar zeer geschikt voor. En een ander oud mes gebruik ik bijvoorbeeld om het lipje van een blik mee omhoog te krijgen, als me dat niet met mijn vingers lukt. Dat gebeurt héél af en toe. En dat doe ik niet met goede messen uiteraard. Ja ja... ik heb mijn smoesjes wel klaar om iets niet weg te hoeven gooien hoor)
Heel af en toe ben ik mijn eigen bewaarzucht wel zat en dan kan ik opeens glazen, kopjes en schoteltjes weg doen, waar ik de jaren ervoor BELANGRIJKE doelen voor zag.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2012 om 17:39

Ligt weer even stil hier

Maar ben ook weekendje weggeweest, dus dat is wel een goeie smoes. En verder moet ik ernstig gaan puinruimen want morgen komt de poetshulp....

Maar ik ga toch proberen om vandaag het tweede gedeelte van het afschriftenbakjes door te spitten en dan weer alles netjes in mapjes. En dan is het voorlopig klaar...

En ik heb zojuist, naar aanleiding van de kopjes zonder oor en borden met een scherfje eraf - discussie bedacht wat ik met mijn oude zwarte octime servies ga doen. Ik ben het al een aantal jaren zat en heb mezelf vorig jaar een nieuw wit Ikeaserviesje cadeau gedaan. Ik kon mezelf er echter niet toe aanzetten om mijn oude servies weg te doen, want daar is dus echt niks mis mee (behalve dan verkeerde kleur en oubollig...).

En nu weet ik het: ik bewaar het voor als een van de oudste twee op kamers gaan. Das dan best handig starten toch. Nu nog een mooi pleikje bedenken om het te bewaren.

Nowee

Nowee

22-10-2012 om 08:53 Topicstarter

Ja het voelt verkeerd

Vertigo zei het geloof ik: het voelt verkeerd om bruikbare spullen het huis uit te doen. Oortjes aanlijmen heb ik ook wel eens gedaan maar dat vind ik ook eng drinken. En om het nou te bewaren voor het geval de kinderen het huis uitgaan mwah. Ik heb wel een waterkoker bovenstaan (in de nieuwe keuken kochten we een quooker) en een hele dure afvalbak. Slaat eigenlijk ook nergens op, daarvan dacht ik ook "handig als ze het huis uitgaan".

Ook begonnen

Zaterdag de medicijnenkast uitgemest. Gisteren een keukenkastje en samen met manlief de gangkast.
Wat ik vandaag ga doen, weet ik nog niet zeker. Maar het voelt wel lekker. Vooral de gangkast was een enorme zooi. Later vandaag even een vochtvreter halen want het blijft een muffe kast.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-10-2012 om 09:27

Octime - ginny

Heb ik ooit eens gewonnen, kop en schotels. Netjes bewaard voor als ik het huis uit ging, netjes meegenomen en op zolder gelegd toen ik het huis uit ging... Nu heb ik het toch tevoorschijn gehaald en gebruiken de kinderen het bij het verven, voor de verf en het water.
Dus ik weet niet of jouw kinderen er tegen die tijd zo blij mee zijn.

Merel

Merel

22-10-2012 om 12:27

Wat stuk is gaat weg

Je kan je servies natuurlijk naar de kringloopwinkel brengen, dan krijgt het een tweede leven. Mijn dochter zou echt mijn oude servies niet willen, die 2 tientjes kunnen er dan nog wel vanaf om van die budget dozen van de blokker te kopen, voor 5 euro heb je al 4 grote borden. En dan past alles bij elkaar en het is helemaal heel.
Ik bewaar ook wel wat oud servies hoor, is soms handig bij feestjes en ik soep serveer ofzo, dan heb ik niet genoeg aan mijn 6 soepkommen en is het heel handig dat ik nog ergens wat oude kommen heb staan. Maar alleen als er nog ruimte voor is. Als ik het echt nergens meer kwijt kan, dan moet er iets weg. (maar ik heb ook nog een oude waterkoker en koffiezetapparaat staan hoor)
Dus mijn 'regels' zijn. Wat netjes opgebergd kan worden mag blijven, (wat het dan ook is, ook oude kleding) maar zodra het niet meer past, dan ga ik ruimen (kringloopwinkel, kledingbak of prullenbak)

Annie

Annie

22-10-2012 om 13:58

Ook weer present

ik ben ruim een week ziek geweest, dus ik heb een flinke poos in onze fijn opgeruimde slaapkamer mogen verblijven. Heel positief was, dat mijn man de thermometer zo kon pakken, zo'n ding wat hier normaal altijd kwijt is, als je hem nodig hebt. En nu lag hij in één van de gekleurde opbergbakjes in de rommella. Mijn man is het nu helemaal met mij eens, dat die gekleurde bakjes erg nuttig zijn. Nog een positief punt was dat, ondanks een berg papieren zakdoekjes, een grote voorraad pillen, theemokken, soepkommen, waterflesjes en hoestdrank, het mijn man is gelukt om onze slaapkamer binnen een mum van tijd om te toveren in onze "VTwonen" slaapkamer, toen ik weer enigszins op de been was. Wat heerlijk toch, ik ben zo blij met dit draadje.
Tjonge, als ik servies weg moet gooien, waar een scherf vanaf is, dan hou ik niets over. Mijn kinderen houden nogal van gooi en smijtwerk, dus alles wat nog bruikbaar is, blijft. Ik heb wel nog een kastje vol ouderwetse koffiekopjes en schotels, die ik van mijn oma heb geërft. Daar doe ik helemaal niets mee, maar omdat ik nog steeds met de gedachte rondloop, dat ik die ga gebruiken als ik zelf oud en bejaard ben, gaan zij de deur niet uit.
Gisteren was ik nog niet echt helemaal optimaal, dus toen heb ik een simpel klusje gedaan: mijn nagellakvoorraad opgeruimd. Hier had ik opnieuw een verrassende ontdekking. Er zat namelijk nog een vol flesje nagellak tussen, die ik heb aangeschaft in 1989 voor 1 gulden en 99 cent, het stickertje zat er nog op.
De papierberg, daar zitten overigens ook afschriften tussen, ligt er nog steeds, maar mijn handen jeuken om hem op te ruimen. Ik vind het trouwens echt knap van degene die die afschriften meteen kan opruimen. Dat lukt hier niet, omdat die mappen heel ver liggen van de plaats waar wij de post openen. Deze week hebben we een verjaardag, mijn streven is om de papierberg voor die datum te hebben weggewerkt.
En, hoera, mijn man is nog een paar fijne opbergboxen tegengekomen in de schuur en die heeft hij mij gedoneerd voor dit project. Ik heb er weer zin in!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-10-2012 om 14:12

Tijgeroog

Ik moet zeggen: echt enthousiast reageerden ze inderdaad niet op mijn plan.

Maar ach, ik weet nog dat wij het best fijn vonden om zo te beginnen. En dat ik daar op mijn 13e ook nog niet zo mee bezig was.

Denk dat ik best een mooi doosje met reserve servies kwijt kan in onze stalling. Dat voelt toch beter dan de kringloop.

Maar ik heb wel besloten dat ik zondag met spullen van jongste naar de rommelmarkt ga, en dat het restant op Marktplaats, danwel naar de kringloop gaat. Ga dus een mooi doosje kringloop klaar maken in mijn auto....

JansjeRommy

JansjeRommy

22-10-2012 om 19:24

Meer dan een kastje

Gisteren de kamer van Jansjedochter uitgemest, uren werk. Ze gaat een verkoping houden voor een goed doel, dus ze stond open voor uitmesten. Maar het was wel veel voor een middag...

Wat betreft weggooien: ik heb ook juist heel veel goede redenen om van alles te bewaren. Vier keukenschorten?? Ik heb er wel acht bijvoorbeeld. Messen met kromme punten? Wel drie. Ik bewaar ook touwtjes, lintjes, schroeven en ga zo maar door. En Jansjeman idem dito. En ik sleep leuke dingen mee van de straat om op te knappen....en mensen weten dat ze aan mij van alles kwijt kunnen. Dat was juist de aanleiding om een regime te gaan instellen. We hebben een groot huis en het puilde uit, zeker na het overlijden van mijn schoonouders toen we natuurlijk ook van alles meenamen. Het kan ook echt te gek worden, zo heb ik gemerkt. Dus al wordt het zeker never nooit leeg, we hebben wel echt een grote slag gemaakt en nu komt het vooral aan op onderhoud.

Ik heb ook gemerkt dat logistiek denken over je huis van belang is. Je map voor afschriften ver weg hebben van waar de post binnenkomt, daar zit het dus al fout. Veel kasten hebben we echt omgegooid en nu is de routing gewoon veel beter. Ooit bij de verhuizing hadden we gewoon van alles in kasten geknald en dat is niet per se handig.

Nu ben ik ook aan het digitaliseren van dingen. Foto's en dia's scannen, herinneringen ook. Maar het huis blijft een project, daarom doe ik dus toch graag mee, al haal ik elke dag niet gezien mijn baan met heel veel overwerk.

Wat bij mij wel goed werkt is elke avond voor het naar bed gaan 15 minuten dingen op hun plek leggen. Dat scheelt de volgende dag een stuk.

Merel

Merel

22-10-2012 om 20:49

Annie

Ik schreef het al eerder en Jansje schrijft het net ook al, het is niet handig om je mapje voor afschriften ver weg te hebben liggen van waar de post binnenkomt.
Iemand schreef dat het in hun woonkamer écht niet kon, een mapje neerleggen, maar eigenlijk snap ik dat dus niet. Hoe groot is zo'n mapje nou, dat kan toch wel ergens in een laatje liggen, of in de boekenkast staan? Desnoods doe je er een grappig kaftje om, als de normale kaft raar staat. Als ik de woonkamers van vrienden en familie in gedachten neem, kan ik bij iedereen wel een klein plekje bedenken waar zo'n mapje kan liggen. Het gaat inderdaad om de routing. Logische oplossingen bedenken. (maar daar ben ik wel van) hou niet van onlogisch of dubbel werk. En ik ruim ook altijd even snel op op het einde van de avond, kost ongeveer 10 minuten werk, en mijn visie is, dat rommel rommel aantrekt. Zodra er iets slingert in een bakje of op tafel, ligt er voor je het weet iets bij van een ander.

Punt van merel

Dat is ook wel een punt: kijk naar de probleemgebieden en vraag je af wat er niet werkt en waarom.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-10-2012 om 22:12

Merel

Dat was ik.

En dat is omdat het niet één mapje is maar meer dan 10 mapjes en omdat we in een verbouwing zitten.
Als ik hier alles moet gaan neerzetten wat ik ook daadwerkelijk nodig, heb poets ik me lens en daar heb ik nu geen zin in. En 15 mapjes netjes wegwerken in een kast lukt me ook niet. Niet zonder andere dingen die ik ook graag beneden heb te lozen. Vandaar dus dat ze boven op zolder staan. Op een bureau dat ik zeer vast van plan was vaak te gaan gebruiken, maar waar het dus niet van komt omdat ik dat niet gezellig zitten vind. Zit meestal aan de eettafel of op de bank te werken of te administeren.

De opmerking van de routing staat echter genoteerd. Ik zal hem meenemen bij de indeling van mijn kasten, straks...

Overingens heb je helemaal gelijk: rommel trekt rommel aan. Dat is het grote probleem hier in huis!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-10-2012 om 22:18

Vandaag

Laatste restje afschriften uitgezocht. Alles ligt nou netjes op rekening en datum kruislings gestapeld in een postbak op de trap. Op weg naar boven.

Daar zat een subklusje onder en ook dat is geklaard.

En manlief heeft vandaag een voorsortering gemaakt in de houten puzzels van jongste. Ik kan moeilijk iets weggooien en ik heb hem gevraagd aan te geven wat weg kan. En daar heb ik 3/4 van weggedaan en 1/4 terug in de krat. En dat is best goed vinnik zelf! Maar dan komen we meteen bij het volgende probleem: ik heb nu een half volle krat in de kast staan. En daar kan ik niet tegen. Al die lege ruimte, dat is een gemiste kans, daar moet iets in. Ik kan echt niet tegen lege ruimtes. En lege tijd... Ben dus ook altijd te laat daardoor. Wat moet ik daar nou mee????

Behalve dan wat andere losse puzzeltjes in die bak leggen.

Makkelijk

kleinere bak ervoor gebruiken.

en.. de leegte is dus juist de bedoeling, toch? alles een eigen plekje en meer ruimte in huis zodat je die ook in je hoofd krijgt, zoiets?

ik ruim me trouwens een breuk maar toch heb ik altijd allerlei gezellige rommel om mij heen, volgend mij is dat deel van mijn persoonlijkheid

Merel

Merel

23-10-2012 om 00:13

Ginny

Jee Ginny, heb jij 15 bankrekeningen dan? Wat veel!
Ik heb er 3 en nog 2 van de kinderen, dat gaat meteen mee naar hun kamer, alwaar hun mapjes op de boekenplank staan.
Wat je nog zou kunnen doen is één map maken met tabbladen, dan doe je het daar in, als de map vol is breng je 'm naar boven en stop je alles in de 15 mapjes die boven staan. Blijft het in ieder geval op orde.

Klaartje

Klaartje

23-10-2012 om 09:25

Nou

Ik was erg aan het achter lopen, een kastje per dag haal ik echt niet. Gooi ik gisteren per ongeluk (ja, wie zal dat expres doen), een pannetje met saus van het vuur, in de openstaande, 1 meter brede besteklade. De rest kunnen jullie je wel voorstellen zeker. Ik was om half 7 thuis van werk, dus laat koken. Dat kon er nog net bij.

Maar kkaartje!

Nu het goede nieuws: je hebt die hele bestekla schoongemaakt en misschien ook uitgezocht?!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-10-2012 om 09:57

15 was een schatting

Maar het klopt wel ongeveer. Kinderen hebben ieder een spaarrekening en een beleggingsrekening, dus dat maakt al 6. Man en ik ieder een eigen rekening en 2 gezamenlijke rekeningen en dan nog een aantal verschillende spaarrekeningen voor verschillende doelen. Van een groot gedeelte van deze rekeningen krijg ik trouwens geen afschriften meer. Maar dat is pas sinds kort. Dit was dus ook nog een beetje achterstallig onderhoud.

De map is een goed idee. Een kijken of ik daar een plekje voor kan maken.

Enne: ik denk in dit geval dat het goed is om de bak niet kleiner en weer vol te maken. Ik heb lang gezocht naar een bak die precies in de kast past en een beetje halflege bak die netjes ingericht is geeft overzicht. Ik denk juist dat ik aan leegte moet gaan wennen. Leegte geeft rust, dat wordt mijn mantra.

Ginny

Leg er anders een opgeblazen ballon in .

Annie

Annie

23-10-2012 om 12:07

Routing

Dat gaat hier dus echt niet lukken om bijvoorbeeld afschriftmapjes beneden een plaatsje te geven. Eerlijk gezegd, lagen die dingen tot voor kort boven ook altijd in de weg. Ik ben blij dat ik met het kastje-per-dagproject nu een mooi plekkie daarvoor heb kunnen creëeren in een van de kasten boven. Ik heb wel een kistje beneden waar het wat-is-dit-belangrijk-papier in wordt gedumpt en als het kistje vol is, wordt dit in de administratiekast(en) boven neergegooit. En zo hebben we na een periode een mooie papierberg verzamelt vol folders, werkjes van kinderen, kaarten, bedankjes, uitnodigingen, foto's, afschriften, facturen etc etc etc, die er niet uitnodigend uitziet om het weg te werken.
Bij ons staat wel meer onlogisch ingedeeld, onze voorraadkast is bijvoorbeeld op zolder. Ergens anders is domweg geen plaats. Het is wel handig voor de lijn, als we 's avonds lekkere trek hebben, zijn we meestal te lui om naar boven te lopen om iets lekkers te halen.
Gisteren ben ik goed bezig geweest. Alle papierwerk wat ik al gesorteerd had, zit opgeborgen in de daartoe bestemde mappen. Nog 1 doos sorteren en opruimen, dat moet lukken deze week.

merel

merel

23-10-2012 om 12:41

Sorteren

Ik denk dat het het beste werkt in het sorteren naar dagelijks, wekelijks, maandelijks.
Op zich is de voorraadkast op zolder geen probleem, als je de voorraad daar inderdaad maar neerlegt en niet beneden laat slingeren. Dat je iets even boven moet gaan ophalen is dan het punt verder niet. (goed voor de lijn inderdaad) maar bijv. (ik noem maar wat) de speciale dekschalen voor de kerst of een rechaud, fonduestel, bepaalde vazen; die zouden dus best verder weg kunnen staan. De heb je niet wekelijks nodig, en er komt ook niet dagelijks iets in de brievenbus wat je in die vaas moet stoppen. Daarom zou ik dus mijn administratie ordners beneden zetten, op een makkelijk te pakken plek. (ik heb trouwens maar 2 ordners met tabbladen)
En inderdaad even logisch nadenken, wat loopt constant op, dat is het punt waar je wat op moet verzinnen, want zoals je het nu doet 'loopt' het dus niet.

dc

dc

23-10-2012 om 13:38

Ach merel

Ik heb de mappen voor papieren hier beneden in de huiskamer staan, en ook ik doe het maar 1 keer per maand ofzo. Ik heb trouwens wel 3 tijdelijke opbergplekken, 1 voor belangrijke papieren waar ik nog iets mee moet doen (staat ook in de huiskamer), 1 die opgeborgen moeten worden (een hangend ding in de gang, waar ook bonnen voor supermarkt etc ingaan), en 1 voor kinderfrutsels. Voor elk kind heb ik een aparte folder gemaakt, en per jaar gaan daar hun mooiste werkjes in. De rest gaat weg na een tijdje.

Lampen

Deze week zijn drie lampen (peertjes) stuk gegaan. Gelijk eens alles bij elkaar gezocht en geïnventariseerd wat er ligt en wat er nodig is. Drie kleine met fitting van 40 watt (liefst iets meer). Maar ondertussen zijn er geen gewone peertjes meer maar spaarlampen of ledverlichting. Van de week moet ik toch naar de Ikea, dus daar haal ik wel wat Met andere aanwijzing, ipv ouderwetse wattage. In E oid. Eh,.. ?! Eerst uitzoeken hoe heet wat ik nodig heb. Hoe 'vertaal' ik dat? Eerst google maar. Wat een gedoe voor 3 peertjes!

Ehh

Drie kleine met fitting van 40 watt
moet dus zijn
Drie met kleine fitting van 40 watt

Annie

Annie

23-10-2012 om 14:05

Merel

Ik snap je punt. Het pijnpunt ligt er hier niet in dat de ordners/ mapjes verder weg staan, maar het probleem is eigenlijk mijn luiheid. De oorspronkelijke bedoeling van het kistje was dat, wanneer het vol was, het kistje zou worden uitgesorteerd en de papieren in de desbetreffende mappen zou worden opgeborgen en dat dus niet gebeurt. Had ik dat wel gedaan, dan had er nu geen papierberg geweest om op te ruimen.
Gezien de vorderingen die ik afgelopen maand heb gemaakt, heb ik goede hoop dat ik straks in staat ben, om wekelijks dat kistje mee naar boven te nemen om alles netjes weg te bergen. Met name omdat ik verslaafd ben geraakt aan schone, opgeruimde ruimtes, lades en kastjes

Valkyre

Valkyre

23-10-2012 om 14:17

Trouwens

Wat een inspirerend draadje! Ik heb die blog (kastje per dag) de afgelopen week van voor naar achter gelezen, maar was te beroerd (fysiek, maar ook mentaal, haha) om er wat mee te doen. Door de zwangerschap ben ik ook warrig in mijn hoofd, wat niet helpt met het overzicht natuurlijk. Maar vandaag is de hulp weer geweest, en dat inspireert, zo'n heerlijk schoon huis. Dus ik wil toch íets doen, érgens beginnen.

Er moet nog een hoop gebeuren in huis - de babykamer is nu soort van af - nou ja, we moeten nog wel wat dingen doen (schommelstoel in elkaar zetten en beitsen; kussentje voor de schommelstoel, gordijnen bestellen, lampje boven de commode voor het nachtelijk verschonen), maar de kamer is leeg en schoon en de commode is klaar om schone kleertjes te ontvangen. Maar nu. Op zolder staan nog dozen (die dus uit de babykamer = mijn voormalige werkkamer komen) die uitgepakt moeten worden. Beneden is het ook een bende, vooral 's zoons speelgoed en bureautje moeten aangepakt worden. En dan staat er nog een mand (eigenlijk de uitdeelmand voor verjaardagen) vol met papieren die uitgezocht moeten worden (afschriften, jaja, post, tijdschriften, kindertekeningen, alllllles door elkaar). En dan al die plankjes met rommel... waar te beginnen? Pfft. Ik ga eerst maar de was opruimen; daarmee ben ik nauwelijks achter - een unicum voor mij! - en dat wil ik graag zo houden.

Nowee

Nowee

23-10-2012 om 14:20 Topicstarter

Gisteren

heb ik met middelste zoon de eerste bak met brandweer/politie/ambulance-auto's uitgezocht. Voor hem was een cadeautje kopen nooit een probleem, als het maar iets met een sirene was. Hij heeft er een stuk of 6 bewaard, er gaan er zeker 15 weg omdat er iets aan kapot was.

Ik merk wel dat ik erg beneden bezig blijf met iets per dag, maar goed, het is nu herfstvakantie en vanaf volgende week gaat dochter naar school, dan moet ik echt boven gaan beginnen.

Nowee

Nowee

23-10-2012 om 14:22 Topicstarter

En ondertussen

probeer ik ook nog iedere dag wat negatieven in te scannen. Zaterdag was ik zo op dreef dat ik bijna de hele dag bezig ben geweest. Het einde nadert gelukkig. Dan heb ik 152 rolletjes ingescand (1997 - 2006). Dan nog boeken maken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.